Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset tarjoavat pastakastikkeen ja pastan erillään?

Vierailija
15.02.2018 |

Nehän pitää sekoittaa keskenään. Pastaan ei saa lisätä rasvaa ennen keittämistä tai keittämisen aikana koska se estää kastikkeen imeytymistä pastaan.

Miksi suomalaiset tarjoavat erikseen pastakastikkeen ja keitetyn pastan? Aikuisetkin? Ymmärrän jos pikkulapset ovat epäluuloisia keskenään sekoitettujen ruoka-aineiden suhteen.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, mulle ihan tuntematon juttu - itse sekoitan ne aina keskenään ja muistaakseni meillä kotonakin, siis lapsena/nuorena ollessani, ne sekoitettiin? Pastahan menee tosi nopeasti "klimpiksi" jollei sitä sekoita kastikkeeseen (tai vaihtoehtoisesti valele litralla öljyä...)

Vierailija
2/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, taas uusi syy hävetä suomalaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suomalaiset (tai monet muunkaanmaalaiset) syö perinteisesti pastaa kuin italialaiset. On semmoinen toisia ihmisiä vuodesta toiseen hämmästyttävä ilmiö kuin erilaiset makumieltymykset.

Vierailija
4/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta on Suomeen verrattain vasta hiljattain tuotua ruokaa eikä täällä ole vuosikymmenien perinteitä pastaruokien valmistamiseen ja tekemiseen. Monelle pasta on varmaan vaihtoehto perunalle, joten samaan tapaan pasta ja kastike syödään erikseen.

Vierailija
5/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko aina tarjonnut pastasi väärin?"

Vierailija
6/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin  missä tarjotaan? Mitä olen ravintoloissa käynyt ei tarjota erikseen, eikä tarjoita meidän kotonakaan.

Vierailija
7/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, taas uusi syy hävetä suomalaisia!

Missä kohtaa sanoin, että pitäisi hävetä suomalaisia tavan vuoksi? Minä ihmettelen vain miksei tehdä viimeistä vaihetta, jonka avulla saa paremman lopputuloksen.

Vierailija
8/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasta on Suomeen verrattain vasta hiljattain tuotua ruokaa eikä täällä ole vuosikymmenien perinteitä pastaruokien valmistamiseen ja tekemiseen. Monelle pasta on varmaan vaihtoehto perunalle, joten samaan tapaan pasta ja kastike syödään erikseen.

Ok, tuo on looginen selitys.

Vierailija
9/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pasta sekoitetaan kastikkeeseen. Sitähän ei keitetä ihan kypsäksi vaan loppu kypsennys tapahtuu, kun pasta sekoitetaan kastikkeeseen ja silloin kastike imeytyy pastan sisään.

Olen jo isoäiti-ikäinen ja syönyt pastaa ystävien ja sukulaisten luona, mutta koskaan en ole törmännyt siihen, että pasta tarjottaisiin erikseen.

Vierailija
10/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annos on kyllä kauniimpi, kun se kastike on siinä keskellä, ja alta näkyy puhdas pasta. Kotona erikseen tarjoilu on varmaan ihan käytännön juttu. Jotkut haluavat vähemmän kastiketta kuin toiset.

Vierailija
11/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ketsuppia nyt etukäteen sekoiteta makarooniin, ihme sössötystä.

Vierailija
12/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjoillaan erikseen koska jokainen tykkää eri määrästä kastiketta. Minä tykkään että kastiketta on paljon niin että esim jauhelihaa yms ei kuitenkaan ole paljoa. Mies taas tykkää lappaa esim sitä jauhelihaa isot määrät mutta vähemmän kastikkeen nestemäistä osaa ja lapset tykkää molemmista samassa suhteessa. Miten tämän yhtälön saat toimimaan niin että kaikille on sopivaa? Vai pitäisikö ihan vaan autenttisuuden takia jokaisen syödä hampaat irvessä ruokaa joka ei ole yhtä hyvää mörssättynä yhteen?

Vierailija
13/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole samanlaista pastakulttuuria kuin Italiassa, ei voi siis olettaa, että asiat osataan täällä oikein.

Muuten, eikös bolognese voida perinteisesti tarjoilla myös niin, että kastike on kekona spagetin päällä? Ilmeisesti tässä on eroja eri seutujen välillä Italiassa.

Vierailija
14/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjotaan kaikki mahdollinen erikseen. Inhoan valmiiksi mössättyjä ruokia.

Vierailija
15/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, olen siis kerrankin ollut edelläkävijä, koska olen aina sekoittanyt kastikkeen pastaan. Silloin saa paremmin selville makujen tasapainon, eli pitääkö vielä lisätä jotain maustetta, koska pastahan hieman laimentaa kastiketta.

Vierailija
16/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän pitää sekoittaa keskenään. Pastaan ei saa lisätä rasvaa ennen keittämistä tai keittämisen aikana koska se estää kastikkeen imeytymistä pastaan.

Miksi suomalaiset tarjoavat erikseen pastakastikkeen ja keitetyn pastan? Aikuisetkin? Ymmärrän jos pikkulapset ovat epäluuloisia keskenään sekoitettujen ruoka-aineiden suhteen.

Kyllä ne italiassakin tarjotaan erillään

Vierailija
17/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen itselle niin sekoitan. Jos isommalle porukalle niin erikseen, koska kastiketta tarvitaan silloin paljon, mutta lihaa on kuitenkin suhteessa sen verran vähän että menee vähän vaikeaksi sekoittaa ne niin että kaikki saavat sitä lihaa tarpeeksi.

Valitettavan moni ei kyllä nykypäivänä osaa tehdä yksinkertaisia kastikkeitakaan tai ainakaan suurustaa niistä kastiketta ettei ole pelkkää lientä.

Vierailija
18/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalainen tapa olisi automaattisesti huonompi?

Vierailija
19/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoillaanko siis Italiassakin ravintoloissa pasta ja kastike yhteen sekoitettuna? Luulin, että esteettisistä syistä tarjoiklaan niin, että alla pasta ja päälle kaunis keko kastiketta.

Vierailija
20/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalainen tapa olisi automaattisesti huonompi?

No ainakin minun mielestäni siksi, että se lopputulos ei ole niin maistuva. Pastan kuuluu imeä sitä kastiketta ja saada makua itseensä. Keitetty, kastikkeeton pasta alkaa tarttua keittämisen jälkeen kokkareiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme