Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni työttömät toiminnassaan liian pitkälle!

Vierailija
14.02.2018 |

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802142200745524_pi.shtml

"Työmarkkinatuki-Ossin tapaus ja aktiivimalli olivat liikaa: Työstäkieltäytyjät perustivat liiton, joka jakaa vinkkejä työn välttelyyn ja vaatii kaikille vastikkeetta 1400 euroa kuussa"

Voi että veronmaksajana suorastaan kiehuu veri lukea tällaisia uutisia! Mistä nämä työstäkieltäytyjät luulevat rahojen tulevan? Jostain taikaseinästäkö? Että aina voidaan vain ottaa rahaa lisää taikaseinästä, koska siitä ei raha lopu koskaan?

Arvatkaa, kyrsiikö veronmaksajana elättää tällaista työhaluttomien joukkoa. On aika leikata pummeilta tukia lisää ja isosti! Jokaisen on tehtävä jotain yhteiskunnan eteen ja elätettävä itse itsensä!

Kommentit (279)

Vierailija
221/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä täällä väännetään jostakin kustannuksista yhteiskunnalle? Kun saadaan tukia, ollaan saajia, kun elätetään itsensä ja maksetaan oikeita veroja, ollaan maksajia. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja jotta edes joskus voidaan olla saajia, on maksajia oltava jatkuvasti enemmän. Siksi työttömyys ei ole vaihtoehto eikä hyvä asia hyvinvointivaltion kannalta. Siksi sitä yritetään vähentää.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…

Niin?

Edelleen kaikki eivät ole työttömiä ja siinä 4-kymppisenä aletaan olla maksajia. Joten mitä tuossa linkissä nyt on ihmeellistä? Se, että kaikki saavat yhteiskunnan tukia eri muodoissa? Joo niin saavat, sitä tarkoittaa hyvinvoiuntiyhteiskunta, mutta kaikki eivät saa eikä ole tarkoituskaan saada tukia koko elämäänsä = olla vain saajana aina.

Korjaus kirjoittajalle: saada kaikkia saatavilla olevia tukia. Jokainen työssäkäyväkin saa erilaisia "tukia" hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen muodossa, siis sellaisia jokapäiväisiä etuja joita ei haeta vaan jotka jokainen suomalainen saa, mutta jos henkilön kaikki tulot koostuvat yhteiskunnan erilaista tuista eikä mitään tuloa saada ns. ulkopuolelta esim. palkkana ja makseta siitä veroa takaisin yhteiskunnalle, silloin ei olla maksajia. Edes nelikymppisinä.

Vierailija
222/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen veronmaksaja.

t. työtön.

Meneehän siitä työkkärikorvauksesa veroa, mutta kun se on valtion takaisinottamaa veroa valtion maksamasta rahasta. Vastaa tilannetta, jossa otat toisesta taskustasi rahaa ja siirrät sen toiseen taskuusi. Jos saisit saman rahan taskuusi joltakulta muulta, se olisi todellista tuloa, mutta se että siirtelee omaa rahaansa taskusta toiseen (vastaavaa kuin maksaa tukea työttömälle ja maksaja ottaa siitä itselleen osan takaisin "verona") ei tuota todellista (vero)tuloa.

Tätä ilmeisesti kaikki eivät ymmärrä, kun aika tulee selitys "maksavat työttömätkin veroja ja menee työkkärikorvauksestakin veroa". Menee menee, mutta palkkatulosta maksettava vero on "oikeaa" verotuloa eikä vain laskennallista.

Suomessa 70 % porukasta saa tällaista taskusta toiseen rahaa. Myös työssäkäyvistä. Jos olet vaikka opettaja, niin kenen luulet palkkasi maksavan? Ei ne oppilaat sulle rahaa anna joka kuukausi. Kyllä se sossu-Ossi siitä tuestaan maksaa sen kakskyt prossaa sun palkastasi. Niin että kuka tässä on loinen? Jos sille Ossille sanois, että meetkö pitämään muutaman bilsan tunnin viikossa ja saat siitä saman ku mä nyt, niin ihan varmasti lähtee. 

Ainoastaan vientiyrityksessä työskentelevä tyyppi saa "oikeaa" verotuloa, siis sellasta, joka tulee esim. saksalaisten taskusta eikä Pihtiputaan mummon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunta on mennyt liian pitkälle. Ei työttömät...!

Vierailija
224/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan että kaikista köyhimmille painetaan hiukan lisää rahaa. Ainakin kerran vuoteen.

Vierailija
225/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi tää paikka on täynnä sosialisteja

Hyi hyi hyi

Vierailija
226/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
227/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tehdään, kun ei ole enää laisinkaan suorittavia työpaikkoja? Tämä on todellisuutta Suomessa jo parinkymmenen vuoden sisään. 

Minusta tämä oli hyvä avaus siihen. Ekholm tuolla HS:n jutussa itsekin sanoi, että kyse on rakenteellisesta ongelmasta (=työttömiä enemmän kuin työpaikkoja), ja tarkoitus on nostaa keskustelua provokatiivisella ulostulolla.

Vierailija
228/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802142200745524_pi.shtml

"Työmarkkinatuki-Ossin tapaus ja aktiivimalli olivat liikaa: Työstäkieltäytyjät perustivat liiton, joka jakaa vinkkejä työn välttelyyn ja vaatii kaikille vastikkeetta 1400 euroa kuussa"

Voi että veronmaksajana suorastaan kiehuu veri lukea tällaisia uutisia! Mistä nämä työstäkieltäytyjät luulevat rahojen tulevan? Jostain taikaseinästäkö? Että aina voidaan vain ottaa rahaa lisää taikaseinästä, koska siitä ei raha lopu koskaan?

Arvatkaa, kyrsiikö veronmaksajana elättää tällaista työhaluttomien joukkoa. On aika leikata pummeilta tukia lisää ja isosti! Jokaisen on tehtävä jotain yhteiskunnan eteen ja elätettävä itse itsensä!

Miten suhtaudut pakkomonikulttuuriin?

Vierailija
229/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyatider.nu

Vierailija
230/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelmia ovat veronkierto, hallintarekisterit ja semmoinen talousjärjestelmä, jossa työn hedelmät eivät jakaudu tasaisesti, vaan päätyvät jonnekin holding-tileille tai veroparatiiseihin ja ulos maasta. Yhteiset resurssit eivät jakaudu oikeudenmukaisesti. Ei ongelma ole se, että joku työtön onnistuu välttämään täysin tarpeettoman työn, jossa joutuu tekemään palkattomana mieletöntä paskaa."

Tää on aivan totta. Amen. Kansalaiset ne antaa kusettaa itseään. Ei nähdä todellisia ongelmia. 

Vierailija
231/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää ketä nämä työttömät ovat? Minkä alan ihmisiä? Miksi eivät työllisty? Haetaanko vain sitä oman alan työtä, eikä voida laajentaa omaa osaamista, eikö voi hakea työvoimapoliittisiin koulutuksiin, tai hakea toisen alan koulutukseen? Eivätkö he osaa täyttää työhakemuksia, tehdä CV:tä, verkostoutua? 

Suomessa saa paljon töitä myös avoimien työpaikkojen ulkopuolelta. 

Väännän rautalangasta.

Mulla oli pitkälti työkokemusta kun jäin työttömäksi, hain oman alan ja muiden alojen työpaikkoja, myös avoimella hakemuksella, mutta töitä ei löytynyt mitään.

Vähän aikaa olin työkkärin kurssilla, joka oli ihan yhtä pelleilyä kun ottaa huomioon että osallistujat on aikuisia.

Sit satuin lopultakin saamaan työpaikan ja olen senkin jälkeen vaihtanut työpaikkaa.

Luultavasti kyse ei ollut työnhakutaidoista tai muusta sellaisesta, jokainen rekrytoija valitsee monista pätevistä hakijoista yhden, ja meni pitkään ennenkun sattui kohdalle rekrytoija joka päätyi valita juuri minut, vaikka siinä vaiheessa tuntui jo epätodennäköiseltä että juuri minut valitaan, jo jonkin aikaa jatkuneen työttömyyden takia.

Työnhaussa tarvitaan aina myös tuuria, pelkkä taito ei riitä kun hakijoita on niin paljon jokaiseen tarjolla olevaan paikkaan tai vaikka hakisi töitä avoimella hakemuksella.

Vierailija
232/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap tajunnut että tuo työstäkieltäytyjien liitto on huumoria?

Vai muutenko vaan provoilet?

Vierailija
233/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on alkanut vituttaa verojen maksu, siis tuloverojen. Olen maksanut nyt n. 45.000€ vuodessa tuloveroja viimeiset 12 vuotta ja sitä ennenkin toki n. 15.000€ parina vuotena jo opiskelijana. Tämän päälle pääomaverot osinkokaupoista, osingoista ja vuokratuloista n. 5.000€ vuodessa. Sen päälle autoverot, arvonlisäverot, polttoaineverot, alkoholiverot, kiinteistöverot, tupakkaveron jne. arviolta n. 20.000€ vuodessa. Olen 37-vuotiaana maksanut veroja nyt jo arviolta 570.000€ tuloveroina, muut verot siihen päälle ainakin 290.000€ karkeasti laskien. Siis 860.000€ olen maksanut veroja 23-37 vuoden ikävälillä. Vanhoina markkoina se tekee yli 5.1 miljoonaa markkaa. Kun olin 20v. sanottiin että miljoonan talo on kova juttu. On minulle jotain jäänyt käteenkin, oma kohtalaisen uusi 220 neliöinen omakotitalo, pari autoa, joista toinen on avomersu, vene, ihana lapsi, säästöjä n. 60.000€ Eikä velkaa penniäkään 5 vuoteen. Sain asuntolainan maksettua pois 32-vuotiaana mistä olen ylpeä, velkainen olin 3,5v. ajan että sain talon vaimon kanssa maksetuksi. Mutta emme me tuhlanneet erityisemmin vaan haluttiin velat pois, toki kävimme ulkomaanreissuilla ja aina kaksi autoa ollut ja melko uusi omakotitalo. Lisäksi sijoittamista harrastettu ja vuokralaisia pidetty sijoitusasunnoissa kahdessa. Avioero sitten tuli, sairastuin vakavasti, vaimo päätti ottaa eron eikä siinä Jumalalle annetut lupaukset rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä painaneet. Paransin, palasin töihin ja elämä alkaa taas hymyillä. Mutta tuo yli 5 miljoonaa markkaa maksettuja veroja 37-vuotiaana alkaa tuntua jo kohta epäreilulta. Olen rahani tiennnut ihan itse, kaikilla sektoreilla, sekä yrittäjänä, yksityisen työnantajan palveluksessa, kaupungin virassa että valtion virassa. Yrittäjä nykyään olen enkä kuluta verorahoja penniäkään vaan vain tuotan sitä. Juttelin kaverini kanssa joka on melko persoonallinen ja erittäin fiksu. Hän kertoi, ettei ole veroja maksanut enää laisinkaan moneen vuoteen, tienaa n. 11.000€/kk käteen. Ihmettelin miten tuo on mahdollista. Kaikki antaa mennä ulosottoon kuulemma ja hoitaa homman niin että ulosottomies jää nuolemaan näppejään. Kaikki rahat lapsen nimiin, asuu talossa joka lämpiää puilla, työnantajalta puhelin, omaa puhelinta ei saa, ei saa sähkösopimusta, ei saa luottokorttia, ei mitään mikä vaatii luottotietoja, autoa ei tarvitse, en kysynyt miten sitten vakuutukset yms. Mutta hän oli sitä mieltä että Suomi on vapaa maa ja meillä on kansalaisvapauksia, ajatuksenvapaus ja verojen maksua hän ei nähnyt kohdallaan pakolliseksi eikä se näköjään pakko olekaan. Johtavassa asemassa oleva korkeasti koulutettu henkilö. Kyllähän tuo 11.000€/kk käteen on ihan kiva vaikka luottotietoja ei ole ja kikkailemaan joutuu, kun tuostakin menisi äkkiä muuten 5.000€/kk veroja. Säästää siinä vuodessa 60.000€ ja 30 vuodessa 1.800.000€ eli vajaa 11.000.000 markkaa. Ehkä se on sen arvoista ettei saa Visaa tai omiin nimiin sähkösopimusta tai puhelinta. Kyllä ne näköjään kikkailtua saa ainakin jos on lapsi jonka nimiin ottaa sähköt tai vaikka puoliso, käyhän sekin. Toki ulosottajaa pitää osata paeta ja piilottaa koko ajan ne rahansa. Verorahoista menee sossun maksamiin tukiin yms. eli ”syöttövariksillle” kuten isäni heitä kutsuu yli 70%. Tässä mielessä ymmärrän että joku alkaa kokea että se verojen maksu loppuu nyt. Tai siis tuloverojen. Maksathan silti ALV:tä 24%, polttoaineveroa 75%, alkoholiveroa 90% jne.

Valtiolla ja kunnalla et ole tienannut yhtään mitään itse, vaan olet ollut isopalkkaisena pelkkä taakka veronmaksajille. Siitä potistahan sinun palkkasi on maksettu. Selvästikin olet paljon pahempi loinen yhteiskunnallemme kuin peuspäivärahalla elävä työtön. Lisäksi kähmit veroeuroja taskuihisi sijoitusasunnoillasi, joiden vuokria todennäköisesti tuetaan yhteiskunnan varoista.

Vierailija
234/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap tajunnut että tuo työstäkieltäytyjien liitto on huumoria?

Vai muutenko vaan provoilet?

Ei ne tajua. Ne on konservatiiveja.

Vierailija
235/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas nyt miten ihmisen pitäisi selvitä ilman rahaa jos tuet lakkautettaisiin? Jos töitä ei löydy hakemisesta huolimatta?

Ja mitkä on mahdollisuudet sitten työllistyä kun on rahatta pitänyt selvitä jonkin aikaa? Tai millä keinoin työttömät alkaisi tienata rahaa jos ei olisi tukia?

Vierailija
236/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäistapaus.

Häpäisevät työttömät. 

Miksi YLE julkaisee tämmöisiä, että kansa sitten alkaa vihata kaikkia työttömiä.

Heiheihei muuten, mehän saadaan lehden mukaan kohta uusia työttömiä noin 400kpl kun NOKIA aikoo potkia pihalle väkeä 😊 toivottavasti joukossa on muutama työttömien haukkujakin 😋

Vierailija
237/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on asiat vakavalla tolalla, kun veronmaksajan veri kiehuu JA häntä myös kyrsii. Niin siis veronmaksajasta oli puhe. 

Vierailija
238/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina oma valinta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäistapaus.

Häpäisevät työttömät. 

Miksi YLE julkaisee tämmöisiä, että kansa sitten alkaa vihata kaikkia työttömiä.

Heiheihei muuten, mehän saadaan lehden mukaan kohta uusia työttömiä noin 400kpl kun NOKIA aikoo potkia pihalle väkeä 😊 toivottavasti joukossa on muutama työttömien haukkujakin 😋

Joo, ja tällä viikolla ilmoitettiin että OP Vakuutus vähentää n 250 henkilöä.

Vierailija
239/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä jokainen työtön on työtön ihan omasta halustaan. Se kyllä vituttaa. Sitten osa vielä kehuskelee, miten hienoa on kun ei tarvii tehdä mitään ja rahaa on vaikka mihin. 

Itse olen kasvatettu siihen, että työttömyys on häpeä. Tai jos joutuu työttömäksi niin pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, mielestäni nyt yhteiskunta on vaaralliseen suuntaan menossa. Aktiivimalli on yksi parhaimpia päätöksiä, mitä eduskunta on asettanut. Olisi pitänyt vielä kovemmat sanktiot laittaa työstä kieltäytymiseen.  Sitä paitsi se vähennys, joka heille tulee työstä kieltäytymisestä on jotain 20-30€/kk. Eli kahden sixpackin verran. Juokoot vähemmän. 

Mutta lapsipieni, se sun lähipiiris ei joudu töihin, koska niitä ei ole.

Vaikka (pupu)kurssille päätyisivätkin, siitä tulee työssäkäyville kalliimpaa, kuin että työttömät ovat kotona.

Konsulttifirma veloittaa tonni tai pari te-palveluja päivän kurssista.

Todellista säästöä.

Minä en edes tiedä mitä sixpackit maksaa, ja olen työtön. Kuinka tuo työttömien vihaaja voi tietää? Taitaa olla joku juoppo joka horisee deliriumissa paskaa. On varmaan tosi yksinäinen ihminen.

Se on muuten hyvä nykyaikana, ettei suomalaisille voi tulla mitään identiteettikriisiä koskaan. Koska jos et keksi oikeasi miten itsesi määrittelisit, niin voit aina käyttää "veronmaksajaa".

Vierailija
240/279 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä jokainen työtön on työtön ihan omasta halustaan. Se kyllä vituttaa. Sitten osa vielä kehuskelee, miten hienoa on kun ei tarvii tehdä mitään ja rahaa on vaikka mihin. 

Itse olen kasvatettu siihen, että työttömyys on häpeä. Tai jos joutuu työttömäksi niin pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, mielestäni nyt yhteiskunta on vaaralliseen suuntaan menossa. Aktiivimalli on yksi parhaimpia päätöksiä, mitä eduskunta on asettanut. Olisi pitänyt vielä kovemmat sanktiot laittaa työstä kieltäytymiseen.  Sitä paitsi se vähennys, joka heille tulee työstä kieltäytymisestä on jotain 20-30€/kk. Eli kahden sixpackin verran. Juokoot vähemmän. 

Etsi parempaa seuraa, niin ei ahdista niin paljon. Miksi sinun piireissäsi työ ei maistu?

Yksi on nirppanokka, joka ei halua kuin oman alansa töitä vaikka on yleistutkinto. Yksi irtisanoutui vakipaikasta koska ei jaksa nousta aamulla töihin. Kolmas on pitkäaikaistyötön, neljäs juoppo ja yksi joka hurvittelee vaan tuilla ja käy haastatteluissa huvikseen ja kehuskelee miten elämä on helppoa. Näitähän riittää.. en tosin heidän kanssaan olekaan juuri tekemisissä. 

Niin, työttömän pitää aina olla surullinen ja nöyrä hahmo, joka matelee muiden jaloissa anteeksi pyydellen. Mutta sekään ei kelpaa, siitäkin nähdään vaivaa, pitäisi olla positiivinen ja aktiivinen supertyötön, joka tekee mitä vaan koska vaan ja nauttii kun porvari piiskaa selän vereslihalle, pyytää vain lisää.

Jos taas jotakuinkin yrittää nauttia elämästä niillä eväillä mitä on, sillon on röyhkeä pummi, joka sietäisi saada opetuksen, miten sen naaman saa oikeaoppisesti norsunvit...... 

Koittakaahan päättää. 

Ei vaan en ymmärrä miksi ei haeta niitä töitä, tai pilataan mahdollisuudet saada töitä. En puhu nyt niistä, jotka aktiivisesti tekevät kaikkensa työn tai opiskelupaikan saamiseksi, vaan niistä joita ei vaan työnteko kiinnosta ja on kiva elää ilmaisella rahalla. Mielestäni työttömyydestä ei pitäisi maksaa näinkään paljon mitä nykyään maksetaan, koska se ei motivoi ihmisiä hakemaan töihin. Ei ole mitään kohtalon ivaa että minä nyt en saa töitä. Aina voi ja PITÄÄ kouluttautua, opiskella alan joka työllistää, eikä vaan odotella työttömänä että milloinkohan tähdet kolahtaa kohilleen ja saan töitä. 

Tässä taas yksi joka elää siinä veronmaksajakuplassaan sädekehä päänsä päällä.

Jos ei pääse kouluun? Jos ei sadoista hakemuksista huolimatta pääse töihin?

Ikävä puhkaista kuplasi, mutta kaikille ei riitä työtä. Rautalangastakaan vääntäminen ei näköjään auta, kun on tarpeeksi tyhmä ihminen.

Ei ole sädekehää, mistä luulet että olen veronmaksajakuplassa. En ole nyt töissä. :D

Kaikille ei riitä, sen tiedän koska osaan matematiikkaa. Mutta kouluttautua voi, ei ole pakko hakea korkeakouluun, on myös kansanopistoja, työkkärin työllistymiskoulutuksia, avoimia opintoja. 

Just. kansanopistossa/avoimessa opiskelu voi viedä oikeuden työttömyyskorvaukseen.

Ei todellakaan voi. Voit opiskella työttömänä. Silloin he voivat tuen katkaista jos sanot ettet ota töitä vastaan koska opiskelet avoimessa.

Opiskelu päinvastoin on työllistymistä tukeva toiminto. Ei mikään ihme ettei porukka työllisty jos tiedontaso on tuota luokkaa.

Voi kuule, te-toimiston kanssa kun asioi ei koskaan tiedä millainen päätös tulee. On niitäkin jotka eivät ole voineet aloittaa/jatkaa opiskelua ko paikoissa juurikin tuen menettämisen takia. Joku jopa on estynyt saamaan työttömyyskorvausta muutamana viikonloppuna kansalaisopistossa

suoritettavan kurssin takia.

Pitää erotella päätoiminen opiskelu ja vapaa-ajan opiskelu. Et ole työvoimatoimistolle tilivelvollinen jos et opiskele päätoimisesti. Näillä on eroa. Jos opiskelet jotakin tutkintoa, olet silloin päätoiminen opiskelija ja he eivät kuulu työttömyyskorvauksen piiriin vaan silloin pitää hakea opintotukea tai aikuiskoulutustukea jos on töissä. Kannattaa myös itse ottaa asioista selvää, jos epäilee työkkärin toimintaa.

Et vieläkään tajua. Ei työtön kuvittele olevansa päätoiminen opiskelija mutta te-toimisto tulkitsee sen (joskus) niin. Mutta kela ei ja silloin ei mitään opintotukea saa.

Moni on ottanut selvää ja saanut kärsiä siitä.

Sinulla on turhan ruusuinen kuva te-toimistosta ja sen virkailijoista.

Mikä pakottaa kertomaan opiskelusta TE-toimistolle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi