Päänahka kutisee ja hilsettä on, olen kokeillut kaiken :(
Eli ongelma alkoi joku 2-3v sitten. Sitä ennen pesin pääni normaalilla shampoolla, merkkejä vaihdellen. Oon kokeillut nizoralin, selukosin, markettien hilseshampoot(head&shoulders vain pahensi ongelmaa). Ainoa, joka on hetkellisesti auttanut on system4-merkin shampoo. Kuitenkin hilse palaa takaisin, jos pesen muulla merkillä. En haluaisi elää loppuelämääni siten, että joudun ostamaan vain tuota yhtä ainoaa shampoota sillä yksi puteli maksaa sen 15€. Onko tästä hilsepäästä mahdollista päästä eroon millään, olen ihan toivoton tämän kanssa.
Kommentit (23)
Suosittelen kääntymään ihotautilääkärin puoleen. Voi olla psoriasis.
Päänahan hiiva voi myös aiheuttaa tuota hilseilyä ja kutinaa. Ei auta hilseshampoot vaan lääkäri...
Ruokavalio?
Mulla oli sama juttu jonka kanssa taistelin vuosia. Sitten selvis että mulla oli erilaisia kosketusallergioita eli olen allerginen tiettyille kemikaaleille mitä on shampoissa. Nyt tiedän mitä välttää ja tilanne on rauhoittunut.
Palashampoo vei mun hilseet. Avokado ja hamppu. Ihan parasta.
Oletko kokeillut ihan vain H2O:ta? Suosittelen, jotta päänahka saisi rauhoittua kaikelta kemilaalikuormalta mitä siihen nyt tunkenut.
Jätä sokeri ja herkut vähemmälle, lisää öljyjä ruokavalioon. Kokeile pestä pää laimennetulla viinietikalla. se neutralisoi päänahan ph arvon plus parantaa ihoa.
Lääkärit suosittelevat pesua käsidesillä, joka tappaa hiivasienet. Siis normaalin shamppoon lisäksi. Tehoaa oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Palashampoo vei mun hilseet. Avokado ja hamppu. Ihan parasta.
Mulla tää kuivatti. Paras on ollut kun pesen joka toinen kerta lasten XZ shampoolla. Välillä voi olla pidempiäkin välejä ilman shampoota, en laita silloin muotoilutuotteita hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Päänahan hiiva voi myös aiheuttaa tuota hilseilyä ja kutinaa. Ei auta hilseshampoot vaan lääkäri...
Ruokavalio?
Monet hilseshampoot on juuri noille hiivoille tarkoitettu. Siksi ne minulla pahentaa kuivan päänahan hilseilyä. Remeden psoriasisshampoo on hyvä, mutta kallis. Öljyshampoot on myös hyviä. Ja päänahan öljyäminen tai rasvaaminen joskus. Myös vauvoille tarkoitetut tosi miedot pesuaineen on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio?
Monet hilseshampoot on juuri noille hiivoille tarkoitettu. Siksi ne minulla pahentaa kuivan päänahan hilseilyä. Remeden psoriasisshampoo on hyvä, mutta kallis. Öljyshampoot on myös hyviä. Ja päänahan öljyäminen tai rasvaaminen joskus. Myös vauvoille tarkoitetut tosi miedot pesuaineen on ok.
Kunhan huolehtii ettei se öljyshampoo ole kovin hajusteilla kyllästettyä.
Mulla ainoat mitkä toimivat on systemm4 climbazole(?) ja flow palashampoo. Vähän aikaa sitten siirryin kokonaan palashampoohon, joka jättää hiukset huomattavasti tuuheemmiksi ja pysyvät puhtaana pidempään.
Jätä pois voi ja yleensä eläinrasvat, lisäaineita sisältävät elintarvikkeet.
Kasvisöljy ja kasviksia lisää.
Pipo pesuun ja vaihda usein.
Huuhdo hiukset kunnolla.
Oreganoöljyä tippa pari shampooseen. Suosittelen lämpimästi testaamaan. Ei maksa paljoa. Jos ei auta niin lääkäriin.
Psst! Ei H20:ta, vaan H2O2:ta, ja päänahka kiittää! Lääkärit ovat täysiä törppöjä.
Minulla toimi terva shampoo. Kaikki ei kaikille toimi mutta kokeile?
Prismassa alle 2€ pullo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama juttu jonka kanssa taistelin vuosia. Sitten selvis että mulla oli erilaisia kosketusallergioita eli olen allerginen tiettyille kemikaaleille mitä on shampoissa. Nyt tiedän mitä välttää ja tilanne on rauhoittunut.
Sama homma. Ongelma johtui sulfaateista, liian peseviä. (Oli kallista kuulla tuo ihotautilääkäriltä. ;-p)
Peseydyn kauttaaltaan luonnonkosmetiikkashampoolla ja/tai palasaippualla, mutta nykyään on ilmeisesti myös merkettisarjoissa sulfaatittomia nestemäisiä shampoita.
Ja ne oireet joiden vuoksi lääkärille ajauduin: kuiva hilse, päänahan kutina, ihon kuivuminen, kutina ja pistely, (saharasääret) ja kuivat, punaiset läikät (erityisesti suihkun jälkeen) kasvoilla, kaulalla ja rinnassa. - Näiden takia minut diagnosoitiin aikanaan ilmeisen virheellisesti atoopikoksi. Kaikki oireet poistuivat sulfaatittomuuden ja kahden ilmankostuttimen myötä. En ole enää vuosiin rasvannut itseäni edes keskuslämmityskaudella.
Pois kaikki hiusten muotoilutuotteet. Ei hiusten värjäystä. Käytä xz öljyhoitoa hiuspohjalle puoli tuntia ennen pesua ja xz rauhoittava shampoopesu (ei hoitoainetta!), kunnes tilanne rauhoittuu.
Mulla oli pari vuotta sitten sama ongelma ja jouduin keskellä yötä hiustenpesuun, kun päänahka oli monesti "tulessa".. nyt kestää sentään jo vähän vaihtelua shampoissa.
Onko tilanne talvella pahempi? Mulla juuri näin, eli kuiva ilma vaikuttaa asiaan. Viime talvena kokeilin ACO:n shampoota jota saa apteekista. En silloin huomannut erityistä eroa, mutta tänä talvena olen käyttänyt pelkästään sitä ja vähentänyt hiusten pesuväliä, mikä on välillä hieman ällöttävää :D Mutta nykyään kun pesen hiukset noin 2 kertaa viikossa, ei ole ollut niin pahaa kutinaa kuin muina vuosina.
oletko kokeillut aqualan l?? pesen sillä hiukseni, on ainoa mikä on auttanut