Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi r-vikaiset ei mene puheterapiaan?

Vierailija
14.02.2018 |

Olen kyllä niin tyytyväinen siihen, että äitini vei mut aikoinaan itkien puheterapiaan, kun en osannut ärrää sanoa. Eikä se ollut loppujen lopuksi niin hirveetä. Nykysin mietin, että miksi monet aikuiset eivät saa itseänsä puheterapiaan vaan vetävät puhtaasti ällällä tai sitten korisevat.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole r-vikaa, muttaa s-vika on. Lapsena jouduin monen vuoden ajan käymään puheopetuksessa, mutta tulosta ei tullut. Syykin selvisi teininä, kun pääsin vihdoin hampaiden oikomiseen. Purenta vaikuttaa puhumiseen eikä sitä puheopetuksessa saa korjattua.

Vierailija
22/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin puheterapiassa lapsena ja opin ärrän. Puheterapeutti ei voinut enää auttaa, koska en suostunut käyttämään ns. oikeaa ärrää. Mun ärrävika on tosi pehmeä ja huomaamaton. En edes muista ikinä koko asiaa ja moni ei varmaan sitä edes huomaa tai liiemmin kiinnitä siihen huomiota. Itse pidän puhetapaani persoonallisena. Aika pahempiakin "vikoja" on olemassa. Englantia puhuessani ärrävikani ei kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vika on rakenteellinen, ei mitenkään korjattavissa. Sori vaan jos se jotenkin häiritsee, mutta en tälle itse mitään voi.

Ei me kiusalla väärin äännetä. :(

Vierailija
24/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kyllä paha ässävika ja tuohon aikaan vielä piti tiukasti päästä eroon mistä kiitollinen vaikka nyt nopeasti puhuessa lipsahtaa joskus.Lähinnä ihmetyttää noiden tubettajien ärräviat lähes melkein joka jannulla vaikka 80 luvulla vielä pilkan aihe ja vähän pakko mennä sitten treeneihin.

Vierailija
25/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ärrän osaamattomuus ole vähän sama kuin vasenkätisyys. Ennen opetettiin väkisellä vasureista oikeakätisiä. Kaikki eivät opi suomalaista ärrää tai jotain muuta äännettä ääntämään, mutta mitä sillä on väliä. Puheterapeutteja tarvitaan vaikeampien ongelmien ratkaisemiseen.

Siis vaikeampien ongelmien ratkaiseminseen? Kun eivät osaa edes ärrää/ässää opettaa? Nimin, itse lapselleen ärrän opettanut ja sitä ennen neljällä puheterapeutilla jaksoja maksanut

Vierailija
26/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lapsena puheterapiassa, mutta oli jo sen verran ikää kun kireä kielijänne leikattiin, ettei uusi puhetapa tarttunut.

Vierailija
27/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin lapsena puheterapiassa. Se ei auttanut, nyt 26veenä olen yhä ärrävikainen ja häpeän sitä suuresti. Mietin etukäteen kaiken mitä sanon.

R-vikaa on ihan turha hävetä. Sun pitäis nyt päästä pois tuosta häpeäkierteestä. R-vika on vain yksi osa persoonallisuuttasi. Tee päätös, että ala puhua ilman häpeää. Käytä oikein tahallasi ilmauksia, joissa on r. Teeskentele itsevarmuutta, niin jossain vaiheessa saat sen. 

Ajattele nyt Tarja Halosta, jolla on useampi äännevika - hänestä tuli presidentti. Mutta ei olisi tullut, jos hän olisi yrittänyt kiertää ne äänteet puhuessaan.

Mutta sen Halosen länkytystä on tosi vastenmielistä kuunnella.

Vierailija
28/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin lapsena puheterapiassa. Se ei auttanut, nyt 26veenä olen yhä ärrävikainen ja häpeän sitä suuresti. Mietin etukäteen kaiken mitä sanon.

R-vikaa on ihan turha hävetä. Sun pitäis nyt päästä pois tuosta häpeäkierteestä. R-vika on vain yksi osa persoonallisuuttasi. Tee päätös, että ala puhua ilman häpeää. Käytä oikein tahallasi ilmauksia, joissa on r. Teeskentele itsevarmuutta, niin jossain vaiheessa saat sen. 

Ajattele nyt Tarja Halosta, jolla on useampi äännevika - hänestä tuli presidentti. Mutta ei olisi tullut, jos hän olisi yrittänyt kiertää ne äänteet puhuessaan.

Mutta sen Halosen länkytystä on tosi vastenmielistä kuunnella.

Ei ollut minusta.

Vierailija
29/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kumpi itki - sinä ap vai äiti - matkalla sinne puheterapiaan..??

Vierailija
30/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi r-vikaiset ei mene puheterapiaan?

Jaa-a?

Miksi jalattomat ei mee juoksulenkille? 

Monella puhevikaisella on suussa sellainen rakennevika, joka tekee eri äänteiden "puhtaan" muodostamisen mahdottomaksi. Kenellä liian tiukka jänne kielessä, kenellä erikoisen mallinen kitalaki. Eipä siinä paljoa auta vaikka ravaisi vuosia puheterapiassa.

Vierailija
31/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani on Karri mutta r-vikainen ja oman nimensä sanoo kurkkuärrällä.

Aivan järkyttävän kuuloista.

Lapseni luokalla on poika, jonka äidillä on r-vika. Miksi lapselle on annettu nimi, josss on r???

Kurkkuärrällä tämäkin

Vierailija
32/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset pienet puheviat on kivoja. Saatan ehkä kuulostaa seksistiseltä, mutta kevyt r-vika miehellä on todella seksikäs. Samoin s-vika naisella. Toisinpäin ehkä vähän hassuja ennemmin kuin seksikkäitä, mutta silti tykkään:)

Vierailija
33/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani on Karri mutta r-vikainen ja oman nimensä sanoo kurkkuärrällä.

Aivan järkyttävän kuuloista.

Lapseni luokalla on poika, jonka äidillä on r-vika. Miksi lapselle on annettu nimi, josss on r???

Kurkkuärrällä tämäkin

Voisitko hieman tarkemmin kuvailla sitä, mikä tuossa on järkyttävää? 

Vierailija
34/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin neuvolassa sanottiin, että pitää päästä puheterapiaan jo ennen koulun aloittamista niin oppii sen helpoimmin.

Vierailija
35/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani oli r-vika. R:n oppimisessa tärkeimmät ovat kotiharjoitukset. Ei puheterapeutti voi auttaaq, jos ette kotona viitsi tehdä mitään. Omani kyllä oppi.

Vierailija
36/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskouluikäisenä kävin puheterapeutilla, mutta r-vika jäi. R-äänteeni on ns. pehmeä eikä kaikissa sanoissa paljoa poikkea oikeasta ääntämisestä. Osa uusista tuttavuuksista ei huomaa koko asiaa ja pitkäaikaiset läheiset ovat niin tottuneet, etteivät vikaa tiedosta.

Joskus olen kyllä ihan aikuisiälläkin kohdannut pilkantekoa aiheesta ja silloin kieltämättä miettii, olisiko vielä kovemmin pitänyt yrittää opetella viasta irti. Toisaalta tulen aina täysin ymmärretyksi, joten en tiedä miksi korjaamiseen käyttäisi enää energiaa. Puhettani pilkkaavat ovat todennäköisesti sellaisia ihmisiä, joiden kanssa en muutenkaan haluaisi olla tekemisissä enempää kuin on pakko.

Vierailija
37/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena r-vika ja kävinkin puheterapiassa sekä opin ärrän ihan kunnolla. Nyt aikuisena en enää pysty sanomaan sitä täydellisesti, tulee samalla tavalla kuin puhuisi englantia.

Vierailija
38/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos r-vikaa ei saa korjattua, niin ainakin kannattaa miettiä tarkoin, mihin ammattiin ryhtyy. Puhetyöläisen ammatit on ainakin ensimmäisenä syytä karsia pois. Muutoin voi tulla vaikeuksia työpaikan saamisessa. Kilpailu on todella kovaa jo ilman puhevikojakin.

Työhaastattelussa kannattaa mielestäni avoimesti kertoa, miten on yrittänyt aktiivisesti r-vikaa korjata ja että se ei ole tuottanu tulosta ja mistä syystä. Muutoin työnantajalle voi jäädä sellainen kuva, että henkilö on muissakin asioissa laiska, eikä tee duunia loppuun asti. R-vika nimittäin kuulostaa siltä, että henkilö ei ole viitsinyt ponnistella edes melko mitättömässä asiassa.

Itse en palkkaisi edes asiakaspalvelutyöhön r-vikaista. Se antaisi huonon kuvan yrityksestä. Syyksi tietysti sanoisin jotakin muuta.

Vierailija
39/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos r-vikaa ei saa korjattua, niin ainakin kannattaa miettiä tarkoin, mihin ammattiin ryhtyy. Puhetyöläisen ammatit on ainakin ensimmäisenä syytä karsia pois. Muutoin voi tulla vaikeuksia työpaikan saamisessa. Kilpailu on todella kovaa jo ilman puhevikojakin.

Työhaastattelussa kannattaa mielestäni avoimesti kertoa, miten on yrittänyt aktiivisesti r-vikaa korjata ja että se ei ole tuottanu tulosta ja mistä syystä. Muutoin työnantajalle voi jäädä sellainen kuva, että henkilö on muissakin asioissa laiska, eikä tee duunia loppuun asti. R-vika nimittäin kuulostaa siltä, että henkilö ei ole viitsinyt ponnistella edes melko mitättömässä asiassa.

Itse en palkkaisi edes asiakaspalvelutyöhön r-vikaista. Se antaisi huonon kuvan yrityksestä. Syyksi tietysti sanoisin jotakin muuta.

Eletäänköhän me ihan eri todellisuuksissa? Kaikki tuo, mitä sanot, kuulostaa lähinnä vitsiltä.

Vierailija
40/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä myös hammaslääkärissä. Joskus ärrä vika johtuu purentaviasta. Vaikka hampaat oli suorat niin oli purentavika. Pitkän hoidon jälkeen alkoi ärrä tulla itsestään.