Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi r-vikaiset ei mene puheterapiaan?

Vierailija
14.02.2018 |

Olen kyllä niin tyytyväinen siihen, että äitini vei mut aikoinaan itkien puheterapiaan, kun en osannut ärrää sanoa. Eikä se ollut loppujen lopuksi niin hirveetä. Nykysin mietin, että miksi monet aikuiset eivät saa itseänsä puheterapiaan vaan vetävät puhtaasti ällällä tai sitten korisevat.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin lapsena puheterapiassa. Se ei auttanut, nyt 26veenä olen yhä ärrävikainen ja häpeän sitä suuresti. Mietin etukäteen kaiken mitä sanon.

R-vikaa on ihan turha hävetä. Sun pitäis nyt päästä pois tuosta häpeäkierteestä. R-vika on vain yksi osa persoonallisuuttasi. Tee päätös, että ala puhua ilman häpeää. Käytä oikein tahallasi ilmauksia, joissa on r. Teeskentele itsevarmuutta, niin jossain vaiheessa saat sen. 

Ajattele nyt Tarja Halosta, jolla on useampi äännevika - hänestä tuli presidentti. Mutta ei olisi tullut, jos hän olisi yrittänyt kiertää ne äänteet puhuessaan.

Mutta sen Halosen länkytystä on tosi vastenmielistä kuunnella.

Ei ollut minusta.

Minustakin tosi vastemielistä kuunneltavaa, ja vastenmielinen koko  ihminen vastenmielisine Arajärvineen, yäks.

Vierailija
62/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt uniikkia hänän voisi olla Cheek jos osaisi puhua. Eihän ärrä vika ole kaunista kuultavaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi r-vikaiset ei mene puheterapiaan?

Jaa-a?

Miksi jalattomat ei mee juoksulenkille? 

Monella puhevikaisella on suussa sellainen rakennevika, joka tekee eri äänteiden "puhtaan" muodostamisen mahdottomaksi. Kenellä liian tiukka jänne kielessä, kenellä erikoisen mallinen kitalaki. Eipä siinä paljoa auta vaikka ravaisi vuosia puheterapiassa.

Liian tiukan kielijänteen voi leikkauksella korjata (pieni juttu). Kannattaa tehdä mahdollisimman aikaisin.

Vierailija
64/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinka on edes mahdollista, ettei osaa lausua kirjaimia oikein? Jos siis anatomia on kunnossa. En palkkaisi vaativaan tehtävään henkilöä, joka ei osaa puhua.

Äänteet äännetään eli lausutaan, kirjaimet kirjoitetaan.

Vierailija
65/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrä vika on niin yleinen ,että turha sitä on hävetä. Itsellä ei siis sitä ole jos täll ätiedolla on mitään väliä

Vierailija
66/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan aina jos joku ei osaa lausua r, s, d, b jne.

Säälin heitä, jos vanhemmat olisivat jaksaneet nähdä vaivaa, todennäköisesti nämä ihmiset osaisivat puhua ilman ääntämisongelmia.

Minulla oli aikoinaan r-vikaa, sitä treenattiin ekalla luokalla. Nykyään hallitsen sekä rullaavia r:ejä että saksan ja ranskan r:t.

Miten vanhempien vaivannäkö liittyy asiaan? Minä kävin ala-asteella puheterapiassa aika pitkään, enkä oppinut r:ää. Ei kiinnostanut, en ollut motivoitunut. Minua ei lapsena häirinnyt puhevika ollenkaan, en ajatellut siis että se häiritsisi muitakaan. Opin vasta myöhemmin miten ilkeitä, raadollisia ja pikkumaisia ihan aikuiset(?) ihmisetkin voivat olla muiden ominaisuuksista. Menin aikuisena uudelleen puheterapiaan ja hups, kun olin todella motivoitunut ja jaksoin harjoitella, opin tosi nopeasti. Nykyään kyllä tuntuu ettei sillä ole niin väliä. Tärkeintä oli todistaa itselleni että voin oppia eikä sille ole mitään estettä. Hyväksyisin kyllä nykyään että minulla olisi edelleen r-vika, ja lievä s-vika minulla onkin. Sitä en jaksanut enää korjata. Minua ei haittaa ihmisten puhe"viat" tai muut vastaavat. Tyhmyys ja ilkeys kyllä. Harmi etteivät tyhmät ja ilkeät ihmiset mene terapiaan. 

Vierailija
67/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskutelun takia huomasin ystäväni ärrä vian. Häntä se ei ilmeisesti haittaa, eikä ole haitannut minuakaa. Eli tarpeeksi vai njos on munaa puhua nii n ei sitä edes huomaan

Vierailija
68/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälin heitä, jos vanhemmat olisivat jaksaneet nähdä vaivaa, todennäköisesti nämä ihmiset osaisivat puhua ilman ääntämisongelmia.

Minulla oli aikoinaan r-vikaa, sitä treenattiin ekalla luokalla. Nykyään hallitsen sekä rullaavia r:ejä että saksan ja ranskan r:t.

Englannissa r: t ehkä "roll" mutta suomessa ne tärisevät, suomenkielinen fonetiikan termi tremulantille on täryäänne. Suomessa on vain yksi ärrä, mutta joissakin muissa kielissä on useampia ärrän tapaisia, ja niihin kaikkiin viitataan täryäänteinä eli tremulantteina. Ärsyttää englantilaisten rullaamisten ja muiden huonojen käännöslainojen ymppääminen suomen kieleen, kun suomessa on jo omat valmiit ja vakiintuneet ilmaisunsa ja ilmauksensa.

Vierailija
69/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää nyt uniikkia hänän voisi olla Cheek jos osaisi puhua. Eihän ärrä vika ole kaunista kuultavaa

Osais es laulaa.

Vierailija
70/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhempien vaivannäkö liittyy asiaan? Minä kävin ala-asteella puheterapiassa aika pitkään, enkä oppinut r:ää. Ei kiinnostanut, en ollut motivoitunut. Minua ei lapsena häirinnyt puhevika ollenkaan, en ajatellut siis että se häiritsisi muitakaan. Opin vasta myöhemmin miten ilkeitä, raadollisia ja pikkumaisia ihan aikuiset(?) ihmisetkin voivat olla muiden ominaisuuksista. Menin aikuisena uudelleen puheterapiaan ja hups, kun olin todella motivoitunut ja jaksoin harjoitella, opin tosi nopeasti. Nykyään kyllä tuntuu ettei sillä ole niin väliä. Tärkeintä oli todistaa itselleni että voin oppia eikä sille ole mitään estettä. Hyväksyisin kyllä nykyään että minulla olisi edelleen r-vika, ja lievä s-vika minulla onkin. Sitä en jaksanut enää korjata. Minua ei haittaa ihmisten puhe"viat" tai muut vastaavat. Tyhmyys ja ilkeys kyllä. Harmi etteivät tyhmät ja ilkeät ihmiset mene terapiaan. 

Tyhmimmät ja ilkeimmät päätyvät mielisairaina varhennetulle työkyvyttömyyseläkkeelle tai poliisi saattaa tuomioistuimen päätöksestä mielentilatutkimukseen Hattelmalaan tai Niuvaniemeen tms. paikkaan.

Vierailija
71/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tuli puhevika vasta parikymppisenä eli ei tarvitse aina niitä vanhempia syyttää. Todella mielelläni toki tämän korjaisin, mutta eivät nämä vaivat kaikkia edes haittaa.

Vierailija
72/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin ala-asteella puheopetuksessa juuri r-vian takia. Kyllä se siellä osittain parani, mutta ei täysin, vieläkin se sanominen saattaa olla hiukan vaikeaa. Minä en vain yksinkertaisesti opi luultavasti koskaan sanomaan kyseistä kirjainta täydellisesti vähän samaan tapaan kuin joku toinen ei vaikka koskaan opi esim. luistelemaan yhtä hyvin kuin vaikka joku toinen. Ehkä minun olisi pitänyt saada puheopetusta jo ennen kouluikää että olisin oppinut sen paremmin.

Vierailija
73/75 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhempien olisi pitänyt ottaa vastuuta ja pakottaa lastaan tekemään niitä harjoituksia? Millainen vanhempi antaisi lapsensa olla ilman tukea, jos sellaista on helposti saatavilla?

Ihan samalla tavalla kuin vanhemmille kuuluu hammashygienian opettelu, kuuluu myös esimerkiksi ääntäminen vanhemmille.

Koulu ei nyt vain voi hoitaa kaiken.

Miksi koet, että joku on ilkeä koska huomaa sinun puhevikasi? En sano ihmisille "hei sulla on muuten puhevika", mutta myönnän että minulla on ennakkoluuloja.

Vierailija
74/75 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle nyt on Yle. Sosialistinen laitos jonka ei tarvitse tippaakaan olla kiinnostunut sitä mitä sen katsojat ja kuuntelijat haluaa.

Vierailija
75/75 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Lola on toiminut juontajana ja hänellä R-vika. Ihan hirveää kuunneltavaa. Luulisi, että itsekin nämä ihmiset haluaisivat apua.