Millainen on maailmankuvasi?
Mietitkö asiaa kuinka usein?
(Ja kuka olet, ikä, sukupuoli tms.)
Itse mietin omaa ja muiden maailmankuvaa ajoittain paljonkin, ikävä kyllä kyseessä on aihe, josta ei tunnu sopivalta kysyä tuntemattomilta bussipysäkillä.
Joten yritetään tätä kanavaa mielenkiinnosta ihmisten näkemyksiä kohtaan.
Kommentit (231)
Keski-ikäinen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberaali, suvaitsevainen ja uskonnoton. Ihmisen omaan vastuuseen ja mahdollisuuksiin uskova.
Mikä on mielestäsi ihmisen vastuuta?
Uskotko että olemassa olosi päätyy kuoleman jälkeen?Uskon harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, että ihminen voi vaikuttaa oman elämänsä suuntaan ja omaan onnellisuuteensa. Mielestäni ihminen ei voi ulkoistaa omaa onneaan yhteiskunnan tai vaikka puolisonsa vastuulle.
Uskon, että kuoleman jälkeen henkeni ja tietoisuuteni lakkaa ja ruumiini maatuu osaksi luonnon kiertokulkua.
Omaan elämään vaikuttaminen edellyttää vapaata tahtoa. Mutta jos kuolemassa henkesi lakkaa olemasta eli henkesi on vain aivojesi synnyttämä sivutuote, kuinka sinulla silloin voi olla vapaa tahto?
Miksi tätä on alapeukutettu. Vapaatahto on todistettu harhaksi.
Minusta minulla on vapaa tahto eläessäni. Minulla on jopa vapaa tahto päättää oma elämäni milloin vain niin halutessani.
Sinun maailmakuvasi mukaan ei ole ja sinulla on täysi oikeus ajatella niin.
Joka ikinen sinun tekemä päätöksesi ja valintasi on vain seurausta kaikesta mitä olet aikaisemmin elämässäsi kokenut. Jos sinulla muka olisi vapaatahto, mikset valitse nyt että tahdot nyt tunnin päästä lähteä juoksemaan 20 kilometriä? Koska et voi.
Minulla on vapaa tahto olla tekemättä niin. Voin myös tahtoa asioita, joita en voi saavuttaa ja silti minulla on vapaus tahtoa. Itse asiassa mikään ei estä minua lähtemästä tunnin päästä 20 kilometrin juoksulenkille. Tiedän kuitenkin seuraukset, joten se ei kannata. Vähän kuin että minulla on täysi vapaus vetää nyt perskännit, mutta tiedän siitä olevan seurauksia. Se ei kuitenkaan estä vapaata tahtoani.
Noh, tämä on tällaista mihinkään vievää saivartelua.
Ei tämä viekään mihinkään koska et voi tahtoa että haluat nyt ymmärtää ja hyväksyä sellaisen mahdollisuuden että sinä olisitkin nyt väärässä. Sinä tahdot pitää omasta näkemyksestäsi kiinni, koska et voi valita vapaasti, että haluaisitkin haastaa itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa äänestää on alkaa viettämään minimalistista elämää ja lopettaa kuluttaminen.
Luintoäiti hymyilee minulle:)
Saako ostaa kirpparila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yksilöllä pitää olla vastuu itsestään.
-Vapaus tehdä mitä huvittaa pitää olla jokaisella, mutta se vapaus ei voi tapahtua toisten kustannuksella.
-Ihminen voi olla hyvä tai paha ja kaikkea siltä väliltä. Ikävät asiat ja suoranainen pahuus ovat ovat totisinta totta, eikä niiden kieltäminen tai ”always look at bright side of life”-henkinen teeskentely auta mitään. Pahuuden kanssa pitää pystyä elämään.
-Kaikki eivät koskaan tule olemaan tasa-arvoisia
-Köyhyys on yhteiskunnallisesta järjestelmästä riippumatta aina läsnä. Järjestelmällä voidaan kuitenkin vaikuttaa köyhyyden aiheuttamiin haittoihin yksilölle ja yhteisölle.
-Rakkaus ja läheiset tekevät elämästä paremman. Läheinen voi olla kuka tahansa toinen ihminen. Sosiaalinen kanssakäynti on ihmisen perustarve, jota pahimmatkin introvertit tarvitsevat. Yksinäisyys tappaa tai tekee hulluksi. Tämä ei tarkoita, ettei itsekseen olemisesta voisi nauttia.
-Uskonnot ovat 99,9999% varmuudella humpuukia. Mutta myönnän, että mahdollisuus on olemassa ja ihminen ei ole kaikkitietävä. Tieteen luonne on erehtyväinen.
-Elämässä pärjää, kun on röyhkeä. Vaatimaton saa vähemmän.
-Onnellisuus on ”riittävän” hyväksymistä. Onnea ei ole, jos ei ensin usko sen syntyvän jostain tietystä kokonaisuudesta. Tiedostamaton onni on tyhmyyttä (ei tajua jotain ja luulee kaiken olevan hyvin).
-Ihmisen ei kannattaisi tuhlata aikaa ongelmien ratkaisemiseen, vaan uuden luomiseen. Läpi historian, vain uudet ajatukset, ideat, keksinnöt ovat aidosti vieneet ihmiskuntaa eteenpäin.Tässä mitä mieleen juolahti. Kyllä, olen kyyninen.
M36Miksi sun mielestäsi ihmiskunnan sitten pitäisi mennä eteenpäin? Mikä merkitys sillä sulle on?
Heh. Tietysti siksi, että nautin elämästä ja on mielestäni hienoa, jos ihmiset voisivat jatkossakin nauttia. Vaikka olenkin tällainen olkapäiden kohauttelija, niin pidän tässä maailmassa olemisesta kovin paljon. Uskon tulevaisuuteen.
T. sama M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberaali, suvaitsevainen ja uskonnoton. Ihmisen omaan vastuuseen ja mahdollisuuksiin uskova.
Uskotko että olemassa olosi päätyy kuoleman jälkeen?Uskon harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, että ihminen voi vaikuttaa oman elämänsä suuntaan ja omaan onnellisuuteensa. Mielestäni ihminen ei voi ulkoistaa omaa onneaan yhteiskunnan tai vaikka puolisonsa vastuulle.
Uskon, että kuoleman jälkeen henkeni ja tietoisuuteni lakkaa ja ruumiini maatuu osaksi luonnon kiertokulkua.
Omaan elämään vaikuttaminen edellyttää vapaata tahtoa. Mutta jos kuolemassa henkesi lakkaa olemasta eli henkesi on vain aivojesi synnyttämä sivutuote, kuinka sinulla silloin voi olla vapaa tahto?
Minusta minulla on vapaa tahto eläessäni. Minulla on jopa vapaa tahto päättää oma elämäni milloin vain niin halutessani.
Joka ikinen sinun tekemä päätöksesi ja valintasi on vain seurausta kaikesta mitä olet aikaisemmin elämässäsi kokenut. Jos sinulla muka olisi vapaatahto, mikset valitse nyt että tahdot nyt tunnin päästä lähteä juoksemaan 20 kilometriä? Koska et voi.
Minulla on vapaa tahto olla tekemättä niin. Voin myös tahtoa asioita, joita en voi saavuttaa ja silti minulla on vapaus tahtoa. Itse asiassa mikään ei estä minua lähtemästä tunnin päästä 20 kilometrin juoksulenkille. Tiedän kuitenkin seuraukset, joten se ei kannata. Vähän kuin että minulla on täysi vapaus vetää nyt perskännit, mutta tiedän siitä olevan seurauksia. Se ei kuitenkaan estä vapaata tahtoani.
Siis eihän sinun tarvitse sinne 20 km lenkille lähteä, vaikka päättäisit vapaantahtosi avulla vain TAHTOA lähteä?
Jos sinulla oikeasti on vapaus valita, niin 1: Valitse tahtoa että HALUAT nyt lähteä 20km lenkille. 2:Valitse ettet lähde silti.
Tuo että sanot toisen ihmisen näkökulmaa saivarteluksi on argumentointi virhe. Ihan samanlainen kun minä sanoisin että sinun tekstisi on hölmön ihmisen höpötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä viekään mihinkään koska et voi tahtoa että haluat nyt ymmärtää ja hyväksyä sellaisen mahdollisuuden että sinä olisitkin nyt väärässä. Sinä tahdot pitää omasta näkemyksestäsi kiinni, koska et voi valita vapaasti, että haluaisitkin haastaa itseäsi.
Olkoon sitten niin.
Aikuinen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon sitten niin.
Ja tässä vielä tällainen jatkoa ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa äänestää on alkaa viettämään minimalistista elämää ja lopettaa kuluttaminen.
Luintoäiti hymyilee minulle:)Saako ostaa kirpparila?
Rikkimenevät vaatteet kotona on ok. Myøs alkkarit paikataan.
Kirppikseltä on ok aluksi ostaa. Kun rahaa säästyy ostetaan -70% alesta kallis kestävä tuote, jota käytetään mahd vähän. Yleensä kujetaan kuluneissa vaatteissa.
Kukaan ei määrä miten minun kuuluu pukeutya.
Muotiteillusuus saastuttaa toiseksi eniten maailmassa.
Halveksin ammattimalleja! He pahentavat ilmastinmuutosta.
Tämä voisi olla mielenkiintoinen keskustelu, mutta vain muutaman vastaus on ollut hyvää luettavaa. Suurin osa on vastannut vain ihmeellisiä toisten maailmankuvan herjauksia ja ivaa. Täynnä turhia viestejä, sääli.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voisi olla mielenkiintoinen keskustelu, mutta vain muutaman vastaus on ollut hyvää luettavaa. Suurin osa on vastannut vain ihmeellisiä toisten maailmankuvan herjauksia ja ivaa. Täynnä turhia viestejä, sääli.
Minusta se ei ole mitään herjaa jos esittää kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette usko jumalaan, mikä teitä motivoi tässä elämässä ja miksi?
Biologiaan pohjaavat motivaattorit, kuten kaikkia muitakin ihmisiä, uskonnosta riippumatta. Eivät jumaluskoisetkaan ole hyviä tai pahoja minkään muun takia kuin biologiansa, eivätkä pääosin elämällään myöskään tee mitään sen erilaisempaa kuin uskonnottomatkaan, satunnaisia hurahtajia lukuunottamatta, jotka sitten toteuttavat hurahdustaan eri tavoin, jotkut pommeja viritellen ja jotkut kuorossa laulaen.
Jos ei usko kuoleman jälkeiseenkään, niin mikä saa suurimman osan käyttäyttymään niin kuin lopussa odottaisi joku palkinto?
Palkinto on usein omien lastensa hyvinvointi ja geeniensä levittäminen tehokkaasti. Jälkimmäistä ei suoraan ihminen edes ymmärrä motiivikseen, ennen kuin tajuaa, että jotakuinkin jokainen asia, josta mielihyvää saa, johtaa tuohon, ja jotakuinkin jokainen sitä vastaan sotiva toimi vastaavasti aiheuttaa mielipahaa.
Lastenkaan hyvinvointi ei silti selitä monien toimintaa, eritysiesesti jos niitä ei ole.
Materiaan ylenpalttinen kiintyminen ja haaliminen varmastikin juontaa biologiasta, mutta monelleko se on tietoista? Tai ainakin siinä määrin, että sitä joskus pysähtyisi ajattelemaan.
Lasten olemattomuus ei vaikuta siihen, että biologia painostaa ihmistä tekemään kaikkensa niiden eteen. Ensin hankkimiseen, sitten huolehtimiseen. Materian haaliminen on oiva tapa pitää huoli siitä, etteivät lapset nälkiinny tai kuole kylmään.
Milloinhan sen biologisen kellon viimeistään kuuluisi alkaa kilkattamaan, vai olenko "sairas" ja epäluonnollinen epänainen?
Toki voit olla sairas. Tai hormonit vinksallaan ympäristön saasteiden tai ruokavalion vuoksi. Syitä voi olla satoja. Lisäksi voi olla, että evoluution näkökulmasta jokaisen ei tarvitse aina lisääntyä eikä kaltaisiasi karsia geenipoolista, jos ja kun kuitenkin olisit hyödyllinen lähipiirillesi ja yhteisöllesi.
Sensuuri on totta! Jos viestissä lukee g.e4or ge so-ro4s niin viesti ei pääse läpi.
Ko Herra säätiöidensä kautta hallitsee koko maailmaa.
Hän lahjoitti viime vuonna 13mrd euroa m2aa-hanm uu2tto a tujevalle järjestölleen.euroopan.pankkijärjestelmä uhkaa romahtaa, siksi tänne halutaan koko ajan lisää ihmisiä A f -ri kasta. Jitta olisi uusia kuluttajia.
Itken usein tätä rahan valtaa. En osta!!!!
Vierailija kirjoitti:
Suren joka päivä sitä että maailma on joutunut kapitalistien käsiin. Mikään muu ei meinaa kuin raha.
YLE uutisetkin piilomarkkinoi uutisissaan kuluttamisen autuutta, olipa se sitten jutut "tammikuussa kannattaa ostaa etelänmatkoja", " ihmiset ovat jälleen alkaneet uskaltaa kuluttaa", "ihmiset ovat menneet joukolla alennusmyynteihin".
Ilmastomuutoksesta pauhataan, mutta media ei osallistu millään tavalla ilmastonvastaiseen taisteluun. Piilomarkkinoidaan "lifestyleä", joka perustuu ostamiselle.
Itse olen alkanut minimalistista elämää viettämään ja olen terveempi ja onnellisempi kuin koskaan!
Ilmastonmuutos ei hidastu kulutusta vähentämällä. Ilmastonmuutos hidastuu vähentämällä fossiilisten polttoaineiden käyttöä, joka ei globaalisti hidastu laisinkaan sillä, että yksilö vähentää niiden käyttöä, koska markkinamekanismit siirtävät resurssin kulutuksen toisaalle, mikäli sinä sitä vähennät osaltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun vapaa tahtosi pystyy vaikuttamaan hermosoluissasi kulkeviin sähköisiin viesteihin? Millä tavalla kyseinen vaikutus ei mukamas olisi luonnonlakien vastaista?
Melko synkkä ja kun kyselet mihin ihmiset uskovat, niin itse uskon determinismiin. Sekä dualismiin, että keho ja sielu voidaan erottaa toisistaan.
Ikävä kyllä.
Sinkkumies
En ole aivan varma mikä olen. Toisaalta kannatan suhteellisen vapaata markkinataloutta, mutta uskon silti että kaikkein kriittisimmät alat (esim. terveydenhuolto, koulutus, infrastruktuuri) pitää olla valtion hallinnassa. Markkinavoimien ei voi antaa päättää kaikesta, siksi valtiolla/yhteiskunnalla pitää olla valta ja vastuu peruspalvelujen suhteen. Sosiaalisesti olen kai melko liberaali, muut saavat elää puolestani kuten tahtovat, kunhan itse saan toteuttaa omaa kohtuullisen konservatiivista näkemystäni omassa elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette usko jumalaan, mikä teitä motivoi tässä elämässä ja miksi?
Biologiaan pohjaavat motivaattorit, kuten kaikkia muitakin ihmisiä, uskonnosta riippumatta. Eivät jumaluskoisetkaan ole hyviä tai pahoja minkään muun takia kuin biologiansa, eivätkä pääosin elämällään myöskään tee mitään sen erilaisempaa kuin uskonnottomatkaan, satunnaisia hurahtajia lukuunottamatta, jotka sitten toteuttavat hurahdustaan eri tavoin, jotkut pommeja viritellen ja jotkut kuorossa laulaen.
Jos ei usko kuoleman jälkeiseenkään, niin mikä saa suurimman osan käyttäyttymään niin kuin lopussa odottaisi joku palkinto?
Palkinto on usein omien lastensa hyvinvointi ja geeniensä levittäminen tehokkaasti. Jälkimmäistä ei suoraan ihminen edes ymmärrä motiivikseen, ennen kuin tajuaa, että jotakuinkin jokainen asia, josta mielihyvää saa, johtaa tuohon, ja jotakuinkin jokainen sitä vastaan sotiva toimi vastaavasti aiheuttaa mielipahaa.
Lastenkaan hyvinvointi ei silti selitä monien toimintaa, eritysiesesti jos niitä ei ole.
Materiaan ylenpalttinen kiintyminen ja haaliminen varmastikin juontaa biologiasta, mutta monelleko se on tietoista? Tai ainakin siinä määrin, että sitä joskus pysähtyisi ajattelemaan.
Lasten olemattomuus ei vaikuta siihen, että biologia painostaa ihmistä tekemään kaikkensa niiden eteen. Ensin hankkimiseen, sitten huolehtimiseen. Materian haaliminen on oiva tapa pitää huoli siitä, etteivät lapset nälkiinny tai kuole kylmään.
Milloinhan sen biologisen kellon viimeistään kuuluisi alkaa kilkattamaan, vai olenko "sairas" ja epäluonnollinen epänainen?
Toki voit olla sairas. Tai hormonit vinksallaan ympäristön saasteiden tai ruokavalion vuoksi. Syitä voi olla satoja. Lisäksi voi olla, että evoluution näkökulmasta jokaisen ei tarvitse aina lisääntyä eikä kaltaisiasi karsia geenipoolista, jos ja kun kuitenkin olisit hyödyllinen lähipiirillesi ja yhteisöllesi.
En aijo olla hyödyllinen kenellekään koska olenhan sairas.
Vierailija kirjoitti:
Sensuuri on totta! Jos viestissä lukee g.e4or ge so-ro4s niin viesti ei pääse läpi.
Ko Herra säätiöidensä kautta hallitsee koko maailmaa.
Hän lahjoitti viime vuonna 13mrd euroa m2aa-hanm uu2tto a tujevalle järjestölleen.euroopan.pankkijärjestelmä uhkaa romahtaa, siksi tänne halutaan koko ajan lisää ihmisiä A f -ri kasta. Jitta olisi uusia kuluttajia.Itken usein tätä rahan valtaa. En osta!!!!
Ei tästä saanut mitään selvää. Mitä tahdot sanoa?
3423gewe9838923-020.3.02 (mietippä sitä mitä tahdon sanoa)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suren joka päivä sitä että maailma on joutunut kapitalistien käsiin. Mikään muu ei meinaa kuin raha.
YLE uutisetkin piilomarkkinoi uutisissaan kuluttamisen autuutta, olipa se sitten jutut "tammikuussa kannattaa ostaa etelänmatkoja", " ihmiset ovat jälleen alkaneet uskaltaa kuluttaa", "ihmiset ovat menneet joukolla alennusmyynteihin".
Ilmastomuutoksesta pauhataan, mutta media ei osallistu millään tavalla ilmastonvastaiseen taisteluun. Piilomarkkinoidaan "lifestyleä", joka perustuu ostamiselle.
Itse olen alkanut minimalistista elämää viettämään ja olen terveempi ja onnellisempi kuin koskaan!
Ilmastonmuutos ei hidastu kulutusta vähentämällä. Ilmastonmuutos hidastuu vähentämällä fossiilisten polttoaineiden käyttöä, joka ei globaalisti hidastu laisinkaan sillä, että yksilö vähentää niiden käyttöä, koska markkinamekanismit siirtävät resurssin kulutuksen toisaalle, mikäli sinä sitä vähennät osaltasi.
Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki tehdää Kiinassa, joka tuottaa energian hiilellä. Sitten ne tuotteet roudataan laivoilla ja lentokoneilla Suoneen.
Ha jälleen suomessa kuorma,auto kuljettaa tuotteet jopa 1000km kuluttajille.
Ruoan kuljettamiseen ympäri maapalloa kuluu paljon energiaa. Esimerkiksi vihannesten vihannesten kuljetus rekoilla tuhansien kilometrien päästä voi vaatia jopa suuremman energiamäärän joka kuluu samojen vihannesten kasvattamiseen Suomessa avomaalla.
Puhumattakaan että tuotteet valmustetaan kiinassa.
Kiina tuottaa 20% maailman saasteista ilmakehään.
Luintoäiti hymyilee minulle:)