Millainen on maailmankuvasi?
Mietitkö asiaa kuinka usein?
(Ja kuka olet, ikä, sukupuoli tms.)
Itse mietin omaa ja muiden maailmankuvaa ajoittain paljonkin, ikävä kyllä kyseessä on aihe, josta ei tunnu sopivalta kysyä tuntemattomilta bussipysäkillä.
Joten yritetään tätä kanavaa mielenkiinnosta ihmisten näkemyksiä kohtaan.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Melko pakanallinen, koen että luonnossa on voimaa esim. puissa, kallioissa ym. Olen äärisuvaitsevainenkin.
Oletko minkä ikäinen, mitä sukupuolta, ammatiltasi?
Millaista voimaa?
Uskotka lakkaavasi olemasta kuolemasi jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko pakanallinen, koen että luonnossa on voimaa esim. puissa, kallioissa ym. Olen äärisuvaitsevainenkin.
Millaista voimaa?
Olen nelikymppinen perheenäiti, toimistorotta. Metsästä saa vaan sellaista sanoinkuvaamatonta rauhaa vaikka ihan pikaisestikin piipahtaisi jos ei aikaa ole pidempään kuljeskella. Voisin kuvitella usean saavan saman olotilan vaikkapa kirkosta, urheilusta, taiteesta jne. Palaan metsästä paljon elävämpänä kuin sinne menin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista voimaa?
Olen nelikymppinen perheenäiti, toimistorotta. Metsästä saa vaan sellaista sanoinkuvaamatonta rauhaa vaikka ihan pikaisestikin piipahtaisi jos ei aikaa ole pidempään kuljeskella. Voisin kuvitella usean saavan saman olotilan vaikkapa kirkosta, urheilusta, taiteesta jne. Palaan metsästä paljon elävämpänä kuin sinne menin.
Ja uskon jollain tasolla uudelleensyntymään.
Oikeistolaiskonservatiivinen. Moraali pitää homman kasassa.
Liberaali, suvaitsevainen ja uskonnoton. Ihmisen omaan vastuuseen ja mahdollisuuksiin uskova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä suvakismillasi on pakanallisuuden kanssa?
Ei sinänsä mitään mutta yleensä luonnonuskovat ovat suvaitsevampia kuin vaikkapa kristityt. Kunhan mainitsin, koska se vaikuttaa tapaani tulkita ympäröivää maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut Ap.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaiskonservatiivinen. Moraali pitää homman kasassa.
Mihin moraalisi pohjaa? Näetkö itselläsi tai elämälläsi merkitystä? Millaista?
Uskotko että lakkaat olemasta kuolemasi jälkeen?
Keski-ikäinen mies kirjoitti:
Liberaali, suvaitsevainen ja uskonnoton. Ihmisen omaan vastuuseen ja mahdollisuuksiin uskova.
Mikä on mielestäsi ihmisen vastuuta?
Uskotko että olemassa olosi päätyy kuoleman jälkeen?
Suhtaudun suvaitsevaisesti:
* toisiin ihmisiin ja olioihin
* erilaisiin uskontoihin ja elämänkatsomuksiin
* konservatiivisiin arvoihin ja traditioihin
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun suvaitsevaisesti:
* toisiin ihmisiin ja olioihin
* erilaisiin uskontoihin ja elämänkatsomuksiin
* konservatiivisiin arvoihin ja traditioihin
Mihin itse uskot?
Ateisti, suvaitsevainen. Uskon yhteistyöhön ja empatiaan. Mielestäni meillä on ihmisinä vastuu pitää toisistamme huolta - jokainen voi tarvita joskus apua, ja jokaisen tulisi apua saadakin. Perustan näkemykseni ennen kaikkea ihmisoikeuksiin. Muuten olen kiinnostunut paljon niin yhteiskunnallisista asioista, musiikista kuin kuvataiteestakin ja näistä asioista keskusteleminen ja niiden parissa toimiminen tuo minulle jonkinlaista tarkoituksen tunnetta elämässä :). Ja mietin hyvin usein myös ap:n tavoin sekä omaa että muiden käsitystä maailmasta... Meitä on täällä hyvin monenlaista kulkijaa.
Olen parikymppinen nainen, (vielä hetken aikaa) opiskelija ja tuleva äiti.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen mies kirjoitti:
Mikä on mielestäsi ihmisen vastuuta?
Uskotko että olemassa olosi päätyy kuoleman jälkeen?
Uskon harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, että ihminen voi vaikuttaa oman elämänsä suuntaan ja omaan onnellisuuteensa. Mielestäni ihminen ei voi ulkoistaa omaa onneaan yhteiskunnan tai vaikka puolisonsa vastuulle.
Uskon, että kuoleman jälkeen henkeni ja tietoisuuteni lakkaa ja ruumiini maatuu osaksi luonnon kiertokulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä mitään mutta yleensä luonnonuskovat ovat suvaitsevampia kuin vaikkapa kristityt. Kunhan mainitsin, koska se vaikuttaa tapaani tulkita ympäröivää maailmaa.
Minun pakanallisuuteeni ei kuulu mikään äärisuvaitsevaisuus todellakaan.
Itse näen maailman tai ainakin ihmisten toiminnan järjettömänä.
Sen että rikas vanhus haastaa ainoan läheisensä oikeuteen koska tämä on ostanut jotakin itselleen vanhuksen tililtä (petos), sen että ihmiset haluavat vaikuttaa sellaisiin poliittisiin päätöksiin, jotka eivät tule enää koskemaan heitä tai läheisiään. Tai edes maailman "pelastamista" - niin mille ja miksi?
En itse usko jumalaan ja pidän todennäköisenä että kaikki loppuu kuolemaan vaikka olenkin avoin sille mahdollisuudelle, että "minuus" jatkuisi vielä jossakin muodossa kuoleman jälkeenkin.
Suureksi osaksi eksistentialistinen. Jos pitää jotain vähän erikoisempaa mainita, niin uskon vahvasti, että edesmenneiden ihmisten sielut vaikuttavat tähän maailmaan jollakin tapaa, esimerkiksi pirstaloitumalla kuollessa ja jakautuessa satunnaisesti uusille syntyville ihmisille eri puolille maailmaa. Uskon, että sieluja on maailmassa rajallinen määrä ja että jotkut saavat syntyessään suurempia kappaleita, jotkut pienempiä, jotkut älykkäiden tunnettujen ajattelijoiden sielua ja jotkut massamurhaajan, ja se jollakin tapaa vaikuttaa siihen, millainen on ihmisenä. Uskon myös, että jos näin todella on, niin ihmisellä on jotenkin erityinen yhteys siihen edelliseen sielun kantajaan, jos he joskus kohtaavat jotain hänestä maan päälle jäänyttä, esim kirjoituksia tai kuvia, mutta suurin osa ei koskaan koe tätä yhteyttä, sillä valtaosa edesmenneistä ei jätä mitään niin merkittävää itsestään jälkeen, että uuden sielun kantajan ja näiden dokumenttien tiet koskaan kohtaisivat. Tämä onkin aika lailla ainut yliluonnollinen tai todistamaton asia, joka maailmankuvassani vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pakanallisuuteeni ei kuulu mikään äärisuvaitsevaisuus todellakaan.
Jokaisen oma valintahan se tietenkin on! Puhuin asiasta yleensä ottaen, esim. wiccat nyt hyvin harvoin ovat suvaitsemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Suureksi osaksi eksistentialistinen. Jos pitää jotain vähän erikoisempaa mainita, niin uskon vahvasti, että edesmenneiden ihmisten sielut vaikuttavat tähän maailmaan jollakin tapaa, esimerkiksi pirstaloitumalla kuollessa ja jakautuessa satunnaisesti uusille syntyville ihmisille eri puolille maailmaa. Uskon, että sieluja on maailmassa rajallinen määrä ja että jotkut saavat syntyessään suurempia kappaleita, jotkut pienempiä, jotkut älykkäiden tunnettujen ajattelijoiden sielua ja jotkut massamurhaajan, ja se jollakin tapaa vaikuttaa siihen, millainen on ihmisenä. Uskon myös, että jos näin todella on, niin ihmisellä on jotenkin erityinen yhteys siihen edelliseen sielun kantajaan, jos he joskus kohtaavat jotain hänestä maan päälle jäänyttä, esim kirjoituksia tai kuvia, mutta suurin osa ei koskaan koe tätä yhteyttä, sillä valtaosa edesmenneistä ei jätä mitään niin merkittävää itsestään jälkeen, että uuden sielun kantajan ja näiden dokumenttien tiet koskaan kohtaisivat. Tämä onkin aika lailla ainut yliluonnollinen tai todistamaton asia, joka maailmankuvassani vaikuttaa.
Minkä ikäinen olet ja mikä olet ammatiltasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ja mikä olet ammatiltasi?
19-vuotias oikeustieteen opiskelija, tällä hetkellä 'työtön'.