Erityisherkille kuuluisi lyhyempi työaika
Herkät ihmiset kuormittuvat nopeammin ja siten myös uupuvat työelämässä nopeammin. Lyhempi työaika herkille ihmisille tehostaisi heidän työpanostaan.
Tuo ei tietenkään sovi kaikille, koska ihmiset haluavat tasa-arvoa, eikä hyvinvointia.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne erityisherkäthän voi hakea osa-aikaista työtä.
Ei semmoisia ole hirveästi tarjolla.
No onhan.
Ne ei vaan tunnu kelpaavan, kun tuet tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä sektorilla työaika on ihan neuvottelukysymys.
Kannattaisi pikemminkin poistaa työpaikoilta energiasyöpöt virtahevot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla aloilla.
Jos mä haluaisin alkaa tehdä 6 tuntista päivää, niin tulisko joku joka päivä kahdeksi tunniksi töihin?
Tuskin, ja tuskin työnantajakaan suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta. Jotkut tekee kymmenen ihmisen työt just näitten 50+vuotiaina erityisherkkyytensä tunnistaneiden takia
No siinähän teette!
Mä teen puolet toimistotyöajasta ja palkkaa tietenkin sen mukaisesti vain alle 2500 e/kk. Tällä hetkellä saan lisäksi soviteltua päivärahaa pikkasta alle tonnin kuussa. Lähiaikoina aloitan varmaan taas omia yritysprojekteja lisäksi. Työn aiheuttama ahdistus on loppunut kokonaan ja elämä on helppoa ja leppoisaa näin 50+ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla aloilla.
Jos mä haluaisin alkaa tehdä 6 tuntista päivää, niin tulisko joku joka päivä kahdeksi tunniksi töihin?
Tuskin, ja tuskin työnantajakaan suostuisi.
Sitten haetaan semmoista työtä, jossa voi työskennellä osa-aikaisesti. Ja joka ei kuormita liikaa. Itse pelkään lentämistä, joten en kouluttaudu lentoemännäksi ja odota, että työnantaja etsii minulle sopivaa työtä. Omat kyvyt ja taidot tulee ottaa huomioon urasuunnitelmia tehdessä, niin ne muutkin tekevät. Jos herkkyys puhkeaa kesken kaiken, niin sitten vain uudelleen kouluttautumaan, ammatinvaihto taitaa olla kohta enemmän sääntö kuin poikkeus.
Ymmärrän täysin erityisherkkiä. Itsekin olen allerginen sähkölle ja kännnykkäverkoille. Vai onko tämä erityisherkkyyttä?
Herkät tulisi siedättää normaaleiksi jo varhaislapsuudessa. Tätä ei tajuta, ja lopputulos on se, että meillä on tuhansittain perässä hinattavia aikuisia, jotka eivät pysty tekemään mitään normaaleja juttuja.
No eipä, kun juuri päinvastoin.
Tavikset ovat töissä 8-16. Sen jälkeen herkkikset voivat tulla töihin, kun tupa on tyhjentynyt. Näin mikään ei piinaa heitä. Jotta heidän hitaampi työtehonsa vastaisi kokopäiväistä palkkaa, heidän työaikansa on kahdeksan tunnin sijasta 10 tuntia - siis sillä kahdeksan tunnin palkalla.
Olen samaa mieltä, että erityisherkille pitäisi olla työpaikkoja, joissa heidän vahvuudet pääsevät parhaiten esiin. Ikävä kyllä elämme markkinataloudessa eli niin kauan kuin tuollaisille töille ei ole tarpeeksi kysyntää, homma ei tule toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
No eipä, kun juuri päinvastoin.
Tavikset ovat töissä 8-16. Sen jälkeen herkkikset voivat tulla töihin, kun tupa on tyhjentynyt. Näin mikään ei piinaa heitä. Jotta heidän hitaampi työtehonsa vastaisi kokopäiväistä palkkaa, heidän työaikansa on kahdeksan tunnin sijasta 10 tuntia - siis sillä kahdeksan tunnin palkalla.
Erityisherkillä ei ole välttämättä hitaampi työteho, jos vain on oma rauha missä tehdä työtä.
Erityisherkkyydessä on usein kyse vain aistiärsykkeiden liiallisesta kuormittavuudesta, pahimmillaan jokin meluisa avokonttori.
Aspergeriin voi liittyä samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu introverteille.
Ei kaikki työ edes vaadi kanssakäymistä. Ja vaikka vaatisikin niin työnantajille tiedoksi, että teen hommani kyllä samalla lailla kuin ekstroverttikin.
-t. introvertti, ei hiiri
Vierailija kirjoitti:
Herkät tulisi siedättää normaaleiksi jo varhaislapsuudessa. Tätä ei tajuta, ja lopputulos on se, että meillä on tuhansittain perässä hinattavia aikuisia, jotka eivät pysty tekemään mitään normaaleja juttuja.
Ja kenen syy tämä on?
Paapovien vanhempien? Yhteiskunnan, joka tekee kaiken ihmisen puolesta, ettei kohta tarvitse sängystään poistua?
En tiedä, olenko erityisherkkä tms. mutta kärsin suunnattomasti avokonttorista! En pysty keskittymään, koska koko ajan joku tulee joko höpisemään minulle tai aidan takana oleville kollegoille, minkä kuulee väkisinkin. Puhelimessa ei voi kuin supista, ettei kaverit häiriinny, mutta häiriintyy ne siitä supinastakin. Ja toisinpäin.
Inhoan myös toimiston kovaäänisiä tilasyöppöjä, jotka kailottavat asioitaan, käkättävät juttujaan nurkan takana olevassa keittiönpätkässä (on muka taukotila) ja haisevat milloin röökille tai kukkaishajusteelle.
Vihaan tätä tilasta säästämistä ja tehostamista, joka oikeasti syö työtehoja. Konttorit on paskoja! Haluasin tehdä etänä hommia, niin saisin ajatella rauhassa ja työtehokin olisi aivan toista. Mutta turha toivo.
Etsin jatkuvasti muita hommia.
Minä olen erityisvittuuntunut. Mun työpäivien kuuluisi olla max. 60min. Tästä olisi hyötyä minulle (ärsytyksen määrä vähenisi, verenpaine laskisi, sydäninfarktin ja aivovetenvuodon mahdollisuus pienenisi...jnejene.) että koko työyhteisölle. Poissaoloni toisi muille samat terveyshyödyt kuin minulle. Eihän mua kukaan jaksa! Ei varsinkaan ne erityisherkät.
Ja täydellä palkalla tietty. Tää on mun piirre, en oo tätä valinnut enkä voi sille mtn, joten yhteiskunnan kuuluu tukea ja ymmärtää <3
Erityisherkät voivat herkistellä omalla ajallaan. Töissä tekevät sen minkä sovitaan.