Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia täysin sopimattomia työtarjouksia olette saaneet työkkäristä?

Vierailija
13.02.2018 |

Itse olen saanut työtarjouksen, jossa ehdoton vaatimus oli tohtorin paperit ja pitkä julkaisuluettelo. Ei ollut kumpaakaan. Myös ajokortti on pitänyt olla, ei ole itsellä.

Varmaan todella hauskaa rekryäjän lukea hakemuksia....

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lisäksi on kehotettu hakemaan paikkoja kauempaa kuin 100 km kotoa, mikä nyt perheelliselle älytöntä, kun puolisolla on hyvä virka ja on velkainen torppa.

Ei ole todellakaan älytöntä. Puoliso ja perhe jää pitämään torppaa pystyssä, toinen puolisko viettää viikot töissä muualla ja viikonloput + lomat perheensä kanssa kuten kuuluukin.

Vierailija
82/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, kun näkee nykyään käytettävän te-toimiston virkailijoista nimeä "asiantuntija". Ei sillä, kyllä siellä varmaan ihan pätevääkin porukkaa on joukossa ja ammattien kirjo on toki laaja, mutta työelämässä asiantuntijat kyllä yleensä ottaen ovat vähän paremmin perillä alastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus varmaan perustuu Ylen uutiseen.

Minua vähän tökki se juttu sikäli, että eihän näissä jutuissa nyt suoranaisesti ole kyse kenenkään tajuamisesta tai tajuamattomuudesta. Eiköhän kone tee pitkälti niitä mätsejä sanojen perusteella, ja virkailijan nimmari alle. Paikkaa voi myös hakea ja kertoa hakemuksessa itsestään, jolloin käy ilmi, ettei vastaa työnkuvaa. Sen jälkeen ilmoittaa työkkärille, jos tällainen ohje on ollut, että haettu on. Hassumpiakin mokia käynyt kuin että kone löytää viulistille myös alttoviulistin paikan. 

Jos skaalaat tämän ongelman siihen pariinsataan tuhanteen työttömään ja mietit, että mitä tapahtuu kun työntantaja laittaa työhakemuksen mol.fi-sivulle? Tulee satoja hupihakemuksia, yhteydenottoja ja ties mitä. Ei mulla ole työnantajana AIKAA sellaiseen. Seuraavan kerran työntekijä etsitään suvusta tai kaveripiiristä, tai jostain muualta maan alta.

Miksi helkkarissa meidän pitää kestää "hassuuksia" jotka vie te-toimiston työntekijöiden kallista aikaa, työttömien aikaa ja työnantajien aikaa ja lopputulos on työpaikkojen maan alle meneminen?

Järki käteen!

Joo, me puhuimme nyt siitä, miten paljon kannattaa kuluttaa aikaa ja energiaa tuohtuneena äimistellä, että viulisti ja alttoviulisti menivät sekaisin. Emme siis keskittyneet miettimään työnantajia tai sitä, minne he laittavat ilmoituksia. Aivan, se on epäilemättä sinun oikeutesi toimia toisin.

Itse olen saanut työtarjouksen eli siis idean työnhakukohteesta ja hakenut paikkaa, jossa vaadittiin osin muuta osaamista kuin minulla oli. Ehkä vähän huvitti tai ärsytti, mutta hain enkä menettänyt yöuniani, että vähän nyt meni ohi. 

Joku ihmetteli, että onpas paska kone, kun menee ajokorttiruksit sekaisin. Ihminenhän on itse antanut sille työkkärin tädille omasta alastaan hakusanoja eikä niistä varmastikaan ole yksikään "ajokortti" tai "ajokortittomuus". Pointtina siis se, että kriteereitä on monia ja voi olla, että vain osa täyttyy. Mahtaako tuo systeemi edes katsoa niitä ajokorttirukseja vai vain niitä alajuttuja? Ajokortin kohdalla on kuitenkin usein se tilanne, että se on etu, mutta ei pakko. Ja joo, itselläni ei ole korttia, mutta en mä nyt silleen hirveen ihmeissäni ole ajatellut olla, jos joku paikka tulee, jossa korttia vaaditaan.  

Kyllä sitä kysytään, tyyliin "Onko sinulla ajokortti? Kyllä / Ei (rasti ruutun) Jos on niin mikä B / C / jne.. (jälleen rasti ruutuun)"

Vierailija
84/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän tökki se juttu sikäli, että eihän näissä jutuissa nyt suoranaisesti ole kyse kenenkään tajuamisesta tai tajuamattomuudesta. Eiköhän kone tee pitkälti niitä mätsejä sanojen perusteella, ja virkailijan nimmari alle. Paikkaa voi myös hakea ja kertoa hakemuksessa itsestään, jolloin käy ilmi, ettei vastaa työnkuvaa. Sen jälkeen ilmoittaa työkkärille, jos tällainen ohje on ollut, että haettu on. Hassumpiakin mokia käynyt kuin että kone löytää viulistille myös alttoviulistin paikan. 

Jos skaalaat tämän ongelman siihen pariinsataan tuhanteen työttömään ja mietit, että mitä tapahtuu kun työntantaja laittaa työhakemuksen mol.fi-sivulle? Tulee satoja hupihakemuksia, yhteydenottoja ja ties mitä. Ei mulla ole työnantajana AIKAA sellaiseen. Seuraavan kerran työntekijä etsitään suvusta tai kaveripiiristä, tai jostain muualta maan alta.

Miksi helkkarissa meidän pitää kestää "hassuuksia" jotka vie te-toimiston työntekijöiden kallista aikaa, työttömien aikaa ja työnantajien aikaa ja lopputulos on työpaikkojen maan alle meneminen?

Järki käteen!

Joo, me puhuimme nyt siitä, miten paljon kannattaa kuluttaa aikaa ja energiaa tuohtuneena äimistellä, että viulisti ja alttoviulisti menivät sekaisin. Emme siis keskittyneet miettimään työnantajia tai sitä, minne he laittavat ilmoituksia. Aivan, se on epäilemättä sinun oikeutesi toimia toisin.

Itse olen saanut työtarjouksen eli siis idean työnhakukohteesta ja hakenut paikkaa, jossa vaadittiin osin muuta osaamista kuin minulla oli. Ehkä vähän huvitti tai ärsytti, mutta hain enkä menettänyt yöuniani, että vähän nyt meni ohi. 

Joku ihmetteli, että onpas paska kone, kun menee ajokorttiruksit sekaisin. Ihminenhän on itse antanut sille työkkärin tädille omasta alastaan hakusanoja eikä niistä varmastikaan ole yksikään "ajokortti" tai "ajokortittomuus". Pointtina siis se, että kriteereitä on monia ja voi olla, että vain osa täyttyy. Mahtaako tuo systeemi edes katsoa niitä ajokorttirukseja vai vain niitä alajuttuja? Ajokortin kohdalla on kuitenkin usein se tilanne, että se on etu, mutta ei pakko. Ja joo, itselläni ei ole korttia, mutta en mä nyt silleen hirveen ihmeissäni ole ajatellut olla, jos joku paikka tulee, jossa korttia vaaditaan.  

Kyllä sitä kysytään, tyyliin "Onko sinulla ajokortti? Kyllä / Ei (rasti ruutun) Jos on niin mikä B / C / jne.. (jälleen rasti ruutuun)"

Muistaakseni muuten tuon lisäksi kysytään myös

"Onko sinulla auto käytössäsi? Kyllä / Ei" (ja taas rasti oikeaan ruutuun)

Vierailija
85/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä kokemuksia, vaikka itse olen ollut vain 10 kuukautta työnhakijana heti valmistumiseni jälkeen.

Ensin TE-toimisto passitti minut johonkin, kuinka kirjoittaa CV -kurssille. Minä kauppatieteiden maisterina ihmettelin, että miksi minä olin siellä maahanmuuttajien ja ammattityöttömien kanssa. Kuuluu jo omaan koulutukseen, että osaa markkinoida CV:n muodossa omaa osaamiseen. Väitän jopa, että olisin jo silloin vetänyt kurssin paremmin kuin TE-keskuksen kouluttaja.

Sen jälkeen työkkäri keksi, että minähän voisin mennä oppisopimuskoulukseen konepajalle. Taisi alueella olla viisi yritystä, jotka hakivat oppisopimuskoulutettavia. Yllättävää kyllä, yritykset eivät otteneet minua edes haastatteluihin, sillä olin "ylikoulutettu".

Viimeinen niitti oli se, että menin itsekustannetulle 3 viikon kurssille ja kun työkkärille selvisi tämä, niin karenssihan siitä tuli.

Vaikka itselläni ei ole kokemusta ihan järjettömistä ehdotuksista, niin tuli kuitenkin huomattua, että työkkäri kyykyttää ihmisiä todella paljon. Ei mitään talonpoikaisjärkeä työttömien käsittelyssä saatikka sitten inhimillistä otetta.

Vierailija
86/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eri aikoina elämässäni varmaan kahdeksan vuotta yhteensä työttömänä. Olen saanut tasan yhden ns. työtarjouksen, ei nyt ihan vastannut osaamistani mutta olisi ollut ihan opittavissa se duuni kyllä, ja kiinnosti. Otin yhteyttä työnantajaan, hänelle en sitten kelvannut kumminkaan.

Vierailija
87/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maanrakennusalan DI, olin 2 vuotta sitten muutaman kuukauden työttömänä. Sain edellisestä paikastani kunnon erorahan, enkä olisi saanut ansiosidonnaista melkein vuoteen. Sain rajat lähtemällä vapaaehtoisesti ja suostumalla pieneen kilpailukieltoon.

Ilmoittauduin työttömäksi ja tutustuin te-toimiston systeemiin... sieltä kautta ei kyllä hommia löydy! Parikymppinen tyttö neuvoi, että hakemukset pitäisi kirjoittaa koneella, eikä haastatteluun saisi mennä kännissä! Itseni olisi pitänyt hakea autonasentajan koulutukseen...

Työllistyminen ei ollut vaikeaa, aloitin heti kilpailukieltoni jälkeen vanhalla kilpailijalla.

Naurattaa toi te-keskus, miksi hommaa ei tehdä kunnolla.

Vierailija
88/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että nyt keväällä avataan työmarkkinatori ja sen jälkeen työttömät alkavat saada huomattavasti nykyistä enemmän automaattisia työtarjouksia. Tekoäly tekee matchin ja sitten onkin haettava töitä eikä itkettävä lehtien palstoilla, että en osaa.

Ja työnantajat kiittää, kun saavat paljon hakemuksia!

Joo, ei minulla ole ongelmaa hakea paikkoja, joihin tarvitaan ajokortti, jota minulla ei ole. Sanon vain että haen käskystä, huomasitte kyllä että ajokortti vaaditaan, ja että voin sen työnantajan laskuun kyllä hankkia.

Se mikä tässä on ongelma, on se että turhilla hakemuksilla kuormitetaan työnantajia, ja se, että toistaiseksi veronmaksajat maksavat työkkärin virkailijoille siitä että käskevät työttömiä kirjoittamaan niitä turhia hakemuksia.

Vierailija
89/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa, kun näkee nykyään käytettävän te-toimiston virkailijoista nimeä "asiantuntija". Ei sillä, kyllä siellä varmaan ihan pätevääkin porukkaa on joukossa ja ammattien kirjo on toki laaja, mutta työelämässä asiantuntijat kyllä yleensä ottaen ovat vähän paremmin perillä alastaan.

No joo, kaksi vuotta sitten ei "asiantuntija" tiennyt mitä on vuokratyö. Ei tajunnut mihin oikein olen menossa töihin. (Olin siis jostain syystä asioimassa henkilökohtaisesti työkärissä)

Eikö nuo erilaiset työmuodot pitäisi työkkärissä olla selvillä, kuitenkin työhön ja työnhakuun liittyviä asioita käsittelevät kaikki päivät.

Kysyttyään neuvoa toiselta "asiantuntijalta" niin alkoi mulle selittää miten kannattaa ottaa lyhempiäkin töitä vastaan, kun joku on kuulemma joskus työllistynytkin sitä kautta.

(Niin, no minä esimerkiksi, siis aiemminkin ensin vuokrafirman kautta ja sitten tarjottu myöhemmin jatkuvampaa työtä)

Vierailija
90/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemissä kaikkia rangaistaan, koska pieni osa käyttää järjestelmää hyväksi. Onko kukaan sanonut tätä ääneen?

Vierailija
91/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen!

Nythän on suunnitteilla se aktiivimalli kakkonen, eli että työttömän pitäisi hakea paikkaa per viikko. Sitten te työnantajat vasta lirissä olettekin.

Älkää vain erehtykö valittamaan hallituspuolueiden poliitikoille, kun on niin kova työvoimapula.

Vierailija
92/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Systeemissä kaikkia rangaistaan, koska pieni osa käyttää järjestelmää hyväksi. Onko kukaan sanonut tätä ääneen?

Tervetuloa reaalimaailmaan, niin se vaan menee. Jos systeemi ahdistaa, voit pakata reppusi ja lähteä Goan rannoille hippeilemään itseäsi etsien ja babylonia kiroten.

Vierailija
93/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hirveintä on hakea paikkaa, jossa on joku "vaatimuksena syvät tiedot kemikaaleista" tai jotain todella spesifiä silloin, kun ko. työnantajalla on myös joku OIKEASTI sopiva työpaikka tarjolla nyt tai myöhemmin.

Tämä on se, mikä näissä työkkärin "tarjouksissa" minua oikeasti pelottaa. Pahimmillaan voivat haitata työllistymistäni, tai niin ainakin oletan. Onneksi en ole tarjouksia vielä saanut. Hoidan mieluummin työnhakemiseni ihan itse, ja sellaisiin paikkoihin joiden toiveita edes suunnilleen vaikuttaisin vastaavani.

Vierailija
94/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut useammankin sinne-päin -työtarjouksen, jonka vaatimuksissa lukee "ajokortti ja oman auton käyttömahdollisuus välttämätön", vaikkei mulla ole kumpaakaan. Mahtaa olla vaikeaa tiedoistani moista asiaa huomata, kun näitä autoilevien lappusia mulle lähetellään. Yksi tarjous oli oikein liikkuvaa matkatyötä maakunnan alueella, ja kun tästä valitin työkkäriin, mulle todettiin vain että "voithan kulkea julkisilla". Kas kummaa, en tullut valituksi, mutta kyllä hävetti hakea.

En ole koskaan saanut työtarjousta paikoista, joita olen itse omatoimisesti hakenut ja joissa olen käynyt haastatteluissa, ainoastaan näitä älyvapaita umpikujia.

Tuo viimeksi mainittu on muuten jännä juttu.

Itsekin hain työttömänä ollessani useampaan paikkaan, pääsin haastatteluihin ja tulin valituksikin, mutta yksikään hakemistani paikoista ei ollut te-toimiston työtarjouksissa. Ja niitä työtarjouksia kyllä tuli, mutta aina jotenkin ei-soveltuvista paikoista koulutukseeni ja työkokemukseeni nähden.

Jotenkin tuntui ihan typerältä koko te-toimiston olemassaolo, ei millään tavalla näyttänyt hyödyttävän työnhakijaa saati ilmoituksen jättäneitä työnantajia (turhien hakemusten tulva on vain kuviteltavissa). Jossain yrityksessä kun toimittaisiin samalla tavalla niin olisi pian entinen yritys, mutta verorahoilla ilmeisesti voi tehdä huoletta sekundaa.

Mihin koko työkkäriä tarvitaan? Aina olen itse löytänyt töitä, usein työkkäri on yrittänyt lähinnä jarrutella, esim kun ilmotin työllistyneeni, sanottiin työkkärissä että eikö olisi ensin parempi mennä työharjoitteluun kokeilemaan työelämää ja sitten vasta päättää haluanko oikeisiin töihin. Mulle siis oli ajateltu jatkossa jotain työtoimintaa tai harjoittelua. Ja mulla kuitenkin oikeasta työelämästä kokemusta n 15 vuotta. Mutta niin vaan olisi pitänyt ensin opetella heräämään ja opetella työelämätaitoja jossain työpajalla ilmaistyössä, ennenkun menee "oikeisiin" töihin.

Veronmaksajat on huolissaan kun työttömät saa työttömyyskorvausta, mutta samoilla verorahoilla tuotakin sirkusta pyöritetään. Josta ei ole mitään hyötyä, työnhakukanavia ja -keinoja on niin paljon muita ja parempia kun työkkäri.

Ja ei, en mennyt työharjoitteluun kun oli oikea työsopimus jo allekirjoitettuna.

Vierailija
95/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä selvisi sekin, mistä valelääkäreitä ym. tulee. Ovat hakeneet te-keskuksen määräyksestä "muitakin kuin oman alan paikkoja."

Vierailija
96/97 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytpä selvisi sekin, mistä valelääkäreitä ym. tulee. Ovat hakeneet te-keskuksen määräyksestä "muitakin kuin oman alan paikkoja."

Niin kun "kannattaa hakea kuitenkin"

Vierailija
97/97 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset