Minkälaisia täysin sopimattomia työtarjouksia olette saaneet työkkäristä?
Itse olen saanut työtarjouksen, jossa ehdoton vaatimus oli tohtorin paperit ja pitkä julkaisuluettelo. Ei ollut kumpaakaan. Myös ajokortti on pitänyt olla, ei ole itsellä.
Varmaan todella hauskaa rekryäjän lukea hakemuksia....
Kommentit (97)
Olen 56v. lähihoitaja. Ammatinvaihtaja.Juuri valmistunut. Jouduin hakemaan Hus:iin neurologisen osaston sairaanhoitajan paikkaa. Meinasin kuolla häpeästä lähettäessäni hakemusta. Sain varmasti hullun leiman otsaani. Ilmankos olen edelleen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ovat yrittäneet painostaa jonnekin minne lie pajatouhuihin, aktivointiin tai muutoin ehdoteltu ilmaistöitä tai muuta vastaavaa.
Tietenkään en ole koskaan ottanut yhtään mitään osaa, ihmettelen että edes viitsivät ehdotella moisia, mulla menee ihan turhaan aikaa ja rahaa siihen että käyn jossain "haastattelussa" jossa yritetään painostaa minua suostumaan johonkin minulle nöyryyttävään toimintaan.
Ja ihmettelen, että tästä painostamistouhusta yleensäottaen maksetaan kenellekään palkkaa. Tämä etenkin ihmetyttää todella paljon.
Aika häpeällistä toimintaa joka tapauksessa, ja tulen nämä ikävänlaiset suhtautumistavat minun työni kysyntään huomioimaan aina minun omassa hinnoittelussani, se on tänä päivänä alkaen vähintään 500 euroa + ALV. Ja hinta tuskin ainakaan on alenemaan päin, vaan pikemminkin täysin päinvastoin.
Hohhoijaa. Et sitten parempaa keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56v. lähihoitaja. Ammatinvaihtaja.Juuri valmistunut. Jouduin hakemaan Hus:iin neurologisen osaston sairaanhoitajan paikkaa. Meinasin kuolla häpeästä lähettäessäni hakemusta. Sain varmasti hullun leiman otsaani. Ilmankos olen edelleen työtön.
Ymmärrän nolouden. Itse laitan vastaavissa työtarjouksissa hakemukseen että "te-toimisto on katsonut minut sopivaksi" jne.
Olisi pitänyt mennä kuulemma töihin! Pöyristyttävää!
T: Moderni liberaali
Jouduin hakemaan asiakaspalvelusihteerin paikkaa terveysalalle, EHDOTON vaatimus oli tradenomin tutkinto ja eduksi oli kokemus tiedottamisesta ja terveysalan sihteerin töistä.
Minulla on toisen asteen kaupallinen tutkinto, mutta ei mitään työkokemusta harjoitteluita lukuunottamatta ja tutkinnon saamisestakin jo yli viisi vuotta aikaa. Tässä välissä hankkinut toisen ammatin ja tehnyt siihen liittyviä töitä.
Tiedoksi lopulta tuli, että "Valituksi tuli XX, jolla on vaadittu korkeakoulututkinto ja kokemusta tiedottamisesta..."
Kaverilleni ehdotettiin viittomakielentulkin pestiä. Ok, kaveri vaan ei osaa viittoa. Näitä juttuja kun kuulee, ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Nuori sokea tuttavani kertoi hänelle tarjotun kolmea koulutusvaihtoehtoa: hitsaaja, hammashoitaja ja apteekin tekninen apulainen. Eräälle täysin sokealle varttuneemmalle herralle taas tarjottiin bussikuskin virkaa!
Raskaana olevalle ystävälleni tuli työkkäristä kirje, jossa kehoitettiin karenssin uhalla hakemaan työpaikkaa. Työkkäri tiesi raskaudesta, mutta silti piti hakea. Hoikan ystäväni raskaus siis näkyi jo selvästi, vaikka lapsen syntymään oli vielä pitkä aika.
Pohdittiin, että pitäisikö jo hakemuksessa kertoa raskaudesta :D ystäväni mielestä se olisi ollut noloa. Noloa olisi ollut myös päästä haastatteluun ja mennä sinne vatsa pystyssä. Hän lopulta teki huonon hakemuksen, jolla ei saanut haastattelukutsua. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei tarjonnut mulle yhtään kurssia tai työpaikkaa melkein vuoteen, vaikka kaikki tiedot olin antanut ja työhistoriani kertonut. Ei mitään. Viikko sen jälkeen, kun olin ilmoittanut vuoden mittaisesta työsopimuksesta tietokantaan, tarjottiin mulle työtä joka olisi alkanut kuukautta myöhemmin ja kestänyt 3kk.
:----------------DDDD
Työkkärin raportti: "Tapauksessa Y asiantuntijamme tarjosi pitkäaikaistyöttömälle työpaikkaa aktivointistrategian Z mukaisesti . Aktivointitoiminnon jälkeen kyseinen työtön työllistyi välittömästi. 99,9% työttömistä, joille asiantuntija on tarjonnut työtä onkin työllistynyt alle kahdessa viikossa, mikä osoittaa palveluidemme erinomaisuuden."
Kolme vuotta työttömänä ollessani sain lähinnä osoituksia työharjoitteluun. Niitä muuten katsottiin hyvällä nykyisen työpaikkani haastattelussa, sillä pidin yllä ammattiosaamistani.
No ne olikin ihan jees, ja niitten ansiosta olin täysin työttömänä kotona löhööjänä yhteensä vain jotain 4kk ton 3v aikana.
Ne kaksi työhönosoitusta jotka sain, oli periaatteessa ihan hyviä, mutta silti, ei.
Eka oli yli 80km päässä, ja bussit olisi mennyt niin että työajaksi olisi tullut joko 4h, tai 10h, mutta ylityökiellon takia maksimi tuntimäärä oli 8h. Matkakuluihin olisi mennyt puolet palkasta. Lisäksi bussi ei kulkenut paikan vierestä, vaan olisi pitänyt kävellä se 4km asemalta töihin. Työ itsessään olisi ollut ehkä ihan kiva.
Toiseen työhön olisin ammattini puolesta muuten käynyt, mutta siihen yhdistettynä huumerikolliset ja mielenterveyspotilaat, niin apua. Lisäksi olisi pitänyt olla vartijankoulutus, ja itsepuolustustaito.. Kävin kyllä haastattelussa, ja luoja kuinka onnellinen olin kun en tullut valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat yrittäneet painostaa jonnekin minne lie pajatouhuihin, aktivointiin tai muutoin ehdoteltu ilmaistöitä tai muuta vastaavaa.
Tietenkään en ole koskaan ottanut yhtään mitään osaa, ihmettelen että edes viitsivät ehdotella moisia, mulla menee ihan turhaan aikaa ja rahaa siihen että käyn jossain "haastattelussa" jossa yritetään painostaa minua suostumaan johonkin minulle nöyryyttävään toimintaan.
Ja ihmettelen, että tästä painostamistouhusta yleensäottaen maksetaan kenellekään palkkaa. Tämä etenkin ihmetyttää todella paljon.
Aika häpeällistä toimintaa joka tapauksessa, ja tulen nämä ikävänlaiset suhtautumistavat minun työni kysyntään huomioimaan aina minun omassa hinnoittelussani, se on tänä päivänä alkaen vähintään 500 euroa + ALV. Ja hinta tuskin ainakaan on alenemaan päin, vaan pikemminkin täysin päinvastoin.
Hohhoijaa. Et sitten parempaa keksinyt.
No en minä tuota mitenkään "keksinyt". Siinä oli ihan käypä esimerkki mitä toi touhu on. Itse todennut jo vuosia sitten että tän te-toimiston tarkoitus on vain yrittää painostaa asiakkaansa tekemään ne surkeimmat mahdolliset sopimukset, mitkä eivät työmarkkinajärjestöille kelvanneet.
Ja tietenkin on päivänselvää että en huonoja sopimuksia tee.
Tuo hintaesimerkki on ihan markkinoilta haettu hintaesimerkki, siis toteutuneesta hintatasosta keikkatöistä on kyse.
Näkee jotenkin näistä alapeukkujen määristäkin, että tuo vallitseva työvoimapolitiikka ja työttömien jahtaaminen saanut mukaansa yhden jos toisenkin, eli tietenkin omasta näkökulmastani tämä koko politiikka on minulle uhka kaikissa eri muodoissaan, ja tietenkin päivänselvää että uhkia lisäämällä ei valitettavasti minun työpanoksiani käytetä yhtikäs mihinkään.
Esimiestyö ravintolassa. Olisi pitänyt olla myös esimieskokemusta väh. 2 vuotta, minulla ei ollut yhtään ja minulla ei ollut edes ravintola-alan koulutusta, eikä myöskään edes yhtään kokemusta ravintolatyöstä eikä vaadittavia anniskelupasseja ja jotain muuta. Sanoin nämä samat työkkäriin (tarjous annettiin käynnillä), mutta "silti kannattaa hakea!"
Hakemukseni tuli sitten bumerangina takaisin että pitäisi olla esimieskokemusta enkä muutenkaan ole pätevä. Turhautti jo hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus varmaan perustuu Ylen uutiseen.
Minua vähän tökki se juttu sikäli, että eihän näissä jutuissa nyt suoranaisesti ole kyse kenenkään tajuamisesta tai tajuamattomuudesta. Eiköhän kone tee pitkälti niitä mätsejä sanojen perusteella, ja virkailijan nimmari alle. Paikkaa voi myös hakea ja kertoa hakemuksessa itsestään, jolloin käy ilmi, ettei vastaa työnkuvaa. Sen jälkeen ilmoittaa työkkärille, jos tällainen ohje on ollut, että haettu on. Hassumpiakin mokia käynyt kuin että kone löytää viulistille myös alttoviulistin paikan.
Jos skaalaat tämän ongelman siihen pariinsataan tuhanteen työttömään ja mietit, että mitä tapahtuu kun työntantaja laittaa työhakemuksen mol.fi-sivulle? Tulee satoja hupihakemuksia, yhteydenottoja ja ties mitä. Ei mulla ole työnantajana AIKAA sellaiseen. Seuraavan kerran työntekijä etsitään suvusta tai kaveripiiristä, tai jostain muualta maan alta.
Miksi helkkarissa meidän pitää kestää "hassuuksia" jotka vie te-toimiston työntekijöiden kallista aikaa, työttömien aikaa ja työnantajien aikaa ja lopputulos on työpaikkojen maan alle meneminen?
Järki käteen!
Joo, me puhuimme nyt siitä, miten paljon kannattaa kuluttaa aikaa ja energiaa tuohtuneena äimistellä, että viulisti ja alttoviulisti menivät sekaisin. Emme siis keskittyneet miettimään työnantajia tai sitä, minne he laittavat ilmoituksia. Aivan, se on epäilemättä sinun oikeutesi toimia toisin.
Itse olen saanut työtarjouksen eli siis idean työnhakukohteesta ja hakenut paikkaa, jossa vaadittiin osin muuta osaamista kuin minulla oli. Ehkä vähän huvitti tai ärsytti, mutta hain enkä menettänyt yöuniani, että vähän nyt meni ohi.
Joku ihmetteli, että onpas paska kone, kun menee ajokorttiruksit sekaisin. Ihminenhän on itse antanut sille työkkärin tädille omasta alastaan hakusanoja eikä niistä varmastikaan ole yksikään "ajokortti" tai "ajokortittomuus". Pointtina siis se, että kriteereitä on monia ja voi olla, että vain osa täyttyy. Mahtaako tuo systeemi edes katsoa niitä ajokorttirukseja vai vain niitä alajuttuja? Ajokortin kohdalla on kuitenkin usein se tilanne, että se on etu, mutta ei pakko. Ja joo, itselläni ei ole korttia, mutta en mä nyt silleen hirveen ihmeissäni ole ajatellut olla, jos joku paikka tulee, jossa korttia vaaditaan.
Eli sä uskot että sut OIKEESTI voidaan palkata ajamaan rekkaa, vaikkei sulla ole ajokorttia, edes henkilöauton ajamiseen?
Miehen piti hakea aikanaan putkimiehen paikkaa Helsingistä. Oli kyseessä joku max. kolmen kuukauden pesti ja koulutuskin kyllä täsmäsi. Harmi vain, kun asuttiin Oulussa.
Mä sain 3kk karenssin, kun jätin osa-aikatyön (20-25 tuntia/vko) ja otin vuokrafirman kautta vastaan kokopäivätyön.
Luulisi kokopäivätyön olevan parempi kun osa-aikainen, mutta tässä ongelmana oli että se on vuokrafirman kautta.
Sain siis soviteltua päivärahaa osa-aikatyössä ollessani, mut eipä tuo karenssi haitannut, enhän mitään tukia edes olisi saanut kun oli koko ajan töitä 40 tuntia/viikko.
Eli tässä (taas kerran) työkkäri antoi rangaistuksen, kun työllisti itsensä niin ettei enää tarvitse mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran sain cv-netin kautta työtarjouksen muuttaa viereiseen kaupunkiin kiertäväksi imurimyyjäksi, mutta luojan kiitos työkkäri ei tuota pakottanut ottamaan vastaan.)
Ohis, mutta vieläkö on olemassa tuollainen työ kuin kiertelevä imurikauppias?! Missä? Olen yli 30 ja vaikka missä asunut enkä eläessäni ole tuollaiseen törmännyt. Kuulostaa 70-luvulta ja varhaisemmalta ajalta. Ei kai kukaan ole enää aikoihin ostanut imuriaan muualta kuin jostain Gigantista tms.?
Naurattaa työkkärin ammattikategorioissa myös "kengänkiillottaja". Oikeasti hei, koska ne päivittävät nuo ammattinimikkeensä vuodelle 2018?
Minä olen törmännyt imurikauppiaisiin vielä 2000 luvun alussa. Tosin en tiedä vaikka olisivat olleet huijareita?!
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut useammankin sinne-päin -työtarjouksen, jonka vaatimuksissa lukee "ajokortti ja oman auton käyttömahdollisuus välttämätön", vaikkei mulla ole kumpaakaan. Mahtaa olla vaikeaa tiedoistani moista asiaa huomata, kun näitä autoilevien lappusia mulle lähetellään. Yksi tarjous oli oikein liikkuvaa matkatyötä maakunnan alueella, ja kun tästä valitin työkkäriin, mulle todettiin vain että "voithan kulkea julkisilla". Kas kummaa, en tullut valituksi, mutta kyllä hävetti hakea.
En ole koskaan saanut työtarjousta paikoista, joita olen itse omatoimisesti hakenut ja joissa olen käynyt haastatteluissa, ainoastaan näitä älyvapaita umpikujia.
Tuo viimeksi mainittu on muuten jännä juttu.
Itsekin hain työttömänä ollessani useampaan paikkaan, pääsin haastatteluihin ja tulin valituksikin, mutta yksikään hakemistani paikoista ei ollut te-toimiston työtarjouksissa. Ja niitä työtarjouksia kyllä tuli, mutta aina jotenkin ei-soveltuvista paikoista koulutukseeni ja työkokemukseeni nähden.
Jotenkin tuntui ihan typerältä koko te-toimiston olemassaolo, ei millään tavalla näyttänyt hyödyttävän työnhakijaa saati ilmoituksen jättäneitä työnantajia (turhien hakemusten tulva on vain kuviteltavissa). Jossain yrityksessä kun toimittaisiin samalla tavalla niin olisi pian entinen yritys, mutta verorahoilla ilmeisesti voi tehdä huoletta sekundaa.
Olen koulutukseltani hammashoitaja. Muutimme mieheni työn perässä toiseen kaupunkiin ja olin muutaman kuukauden ajan työtön. Tänä aikana minua käskettiin hakemaan hammasteknikon paikkaa, no hammas kuin hammas...
Gradun tekijäksi (palkallisena harjoittelijana) yliopistolle. Olen saanut DI:n paperit 15 vuotta sitten. Eivät valinneet minua.
Itse olisin päässyt viikon mittaiseen autokuskin työsuhteeseen samana päivänä kun opiskeluni alkoivat toisella puolella Suomea. Tieto opiskelusta ei ollut kulkenut omavirkailijalle ja tämä lätkäisi minulle kolme kuukautta karenssia, joka koski työttömyyspäivärahaa, johon menetin oikeuteni siirtymällä täysipäiväiseksi opiskelijaksi...