olen katkera etteivät vanhempani säästäneet minulle ollessani pieni.
Se olisi ollut pieni vaiva joka tuskin olisi kirpaissut, esimerkiksi kerran kuukaudessa laittaa parikymppiä lapsen tulevaisuuteen. 18- vuoden aikana tuo summa olisi kertynyt jo hyvinkin kohtuulliseksi, ja minulla olisi ollut hyvät eväät itsenäistymiseen. Harva lapsi ymmärtää jo kymmenen vuotiaana että, "hmm alanpas säästää isovanhemmilta saatuja synttärirahoja omaan asuntooni kahdeksan vuoden päähän!". Se vaihe tulee liian myöhään, eikä esimerkiksi 17-vuotias enää kerkeä kerätä tarpeeksi säästöjä, jotta voisi täysi-ikäistyttyään lähteä omille teilleen. Mielestäni tämä on itsekkäin teko vanhemmiltani.
Kommentit (47)
Kannattaako tosta nyt katkeroitua?
Ei mullekaan mitään säästelty. Mutta en koe jääneen mistään paitsi.
Kun muutin kotoa pois, niin vanhempani avustivat mua hankkimalla huonekaluja ja taloustarvikkeita.
Kiitos niistä!
Opettavat mut käyttämään rahaa "oikein". Ensin maksetaan laskut jne. Lisäksi aina tsemppasivat opiskelemaan ja auttoivat minkä pystyivät.
Hyvin olen pärjännyt vaikka en mitään isoa tiliä mukaani saanut kun itsenäistyin.
Toisaalta jos koskaan on siinä tilanteessa, että voi saada vain tai lähinnä toimeentulotukea, on parempi, että koskaan ei ole säästetty mitään. Siitä tulee stressiä, kun yrittää pitää säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos koskaan on siinä tilanteessa, että voi saada vain tai lähinnä toimeentulotukea, on parempi, että koskaan ei ole säästetty mitään. Siitä tulee stressiä, kun yrittää pitää säästöt.
Siksi hirvitti lähiaikoina ollut artikkeli jostain insinööri-isästä, jonka vauva hänen mukaansa pääsee sitten viisikymppisenä eläkkeelle. Sen näkee sitten...
Joo, sama katkera fiilis, äiti on opettaja ja isä eläinlääkäriyrittäjä, pistäisi mieluummin semmoisen yrityksen pystyyn mitä voi jälkikasvu jatkaa ilman puolet elämästä vaativia opintoja, ei kaikki immeiset ole opiskelijoita ainakaan lääkikseen asti, jos opiskelee lääkäriksi niin siitä on aika mahdoton enää vaihtaa alaa, opettajan jalanjälkiäkään ei pysty ihan kuka vaan seuraamaan, siihenkin täytyy uhrata puolet elämästään tietyn aihepiirin opiskeluun. Ja eivät silti näillä tuloilla ole onnistunut haalimaan mitään mitä odottaa perintönä? Yksi tontti maaseudulla perus talolla, ei mitään erikoisuuksia. Noh saahansen tontin sitten aikanaan pistää myyntiin, eiole itsellä kiinnostusta sille alueelle jumittua, itse talo on vuodelta nakki, sitä ei kannata myydä vaan repiä osiin, ehkä tyyliin ikkunoista saa rahaa ja vastaavista materiaaleista...
m85 kirjoitti:
Joo, sama katkera fiilis, äiti on opettaja ja isä eläinlääkäriyrittäjä, pistäisi mieluummin semmoisen yrityksen pystyyn mitä voi jälkikasvu jatkaa ilman puolet elämästä vaativia opintoja, ei kaikki immeiset ole opiskelijoita ainakaan lääkikseen asti, jos opiskelee lääkäriksi niin siitä on aika mahdoton enää vaihtaa alaa, opettajan jalanjälkiäkään ei pysty ihan kuka vaan seuraamaan, siihenkin täytyy uhrata puolet elämästään tietyn aihepiirin opiskeluun. Ja eivät silti näillä tuloilla ole onnistunut haalimaan mitään mitä odottaa perintönä? Yksi tontti maaseudulla perus talolla, ei mitään erikoisuuksia. Noh saahansen tontin sitten aikanaan pistää myyntiin, eiole itsellä kiinnostusta sille alueelle jumittua, itse talo on vuodelta nakki, sitä ei kannata myydä vaan repiä osiin, ehkä tyyliin ikkunoista saa rahaa ja vastaavista materiaaleista...
Säälin sun vanhempii ja mulla sentään on vakava empatianpuute todettu… toivottavasti potkaset tyhjää ennen niitä, nehän ei siinä menetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin.
Eli älkää rahoja miettikö, jos toimeentulotuki on kuvioissa millään tavalla.
Hoitakaa asiat ensin niinpäin että toimeentulotuki yms. saadaan pois, ja vasta sitten muita raha-asioita.
Kysymys tässä on lähinnä Suomen tukiviidakosta sääntöineen, eli erityisesti toimeentulotukiasiakas on ihan järjettömän kontrollin kohteena, ja heidän taloudellinen asemansa Suomessa yritetään kaikin keinoin tuhota.
Taustalla tietenkin myös ay-liike ja TOISET TYÖLLISET, eli kyse on tuolileikeistä, joita Suomen hallituksen hiljaisella hyväksynnällä harjoitetaan. Erittäin häpeällistä toimintaa silloin kun nimenomaan valtion hallituksen tehtävä on huolehtia työn kysyntä takaisin sille tasolle, kuin markkinan toiminta sanoo. Markkinan toiminta sanoo sitä, mitä kansa sopimusvapauksiensa turvin on valmis sopimaan. Jos ei ole sopimuksia saatavissa aikaan, silloin se on valtion hallinnon homma hoitaa rakenteelliset toimet, veronkorotukset, menoleikkaukset, tuloerojen kaventamiset, investointien ja työn kysynnän lisäämiset yms. jotta em. sopiminen markkinoilla alkaisi jälleen lisääntyä.
Nii saa kyllä olla ihan pirun tiukkaa, jos väittää ettei edes 10e olisi varaa laittaa kuussa säästöön. Olen yh ja työttömäksi jäänyt ja silti se 20e menee lapsen säästötilille.
Ei ehkä mitään älyttömiä summia hälle saa, mutta edes ajokorttirahat ja vähän itsenäisen elämän alkuun apuja.
Ja minullehan ei kukaan penniäkään/senttiäkään säästänyt, katkera en tästä silti jaksa olla. Itse toimin toisin lapseni kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Säälin sun vanhempii ja mulla sentään on vakava empatianpuute todettu… toivottavasti potkaset tyhjää ennen niitä, nehän ei siinä menetä mitään.
Kun puhuit empatian puutteesta niin tunnistit varmaan oman heikkoutesi sillä saralla?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elättävät lapsuuden. Sitten on sen lapsen aika alkaa elättää itseään. Toki vanhemmat voivat auttaa taloudellisesti, vaikka nuori on jo muuttanut pois kotoa, mutta eihän se mikään velvollisuus enää ole.
Miten suomalainen kirjoitus. Potku persuuksille kun oma lapsi täyttää 18 vuotta. Ei ole enää mitään velvollisuutta huolehtia.
Kyllä minä vain katson että äitinä minulla on velvollisuus huolehtia lapsestani koko tämän elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elättävät lapsuuden. Sitten on sen lapsen aika alkaa elättää itseään. Toki vanhemmat voivat auttaa taloudellisesti, vaikka nuori on jo muuttanut pois kotoa, mutta eihän se mikään velvollisuus enää ole.
Miten suomalainen kirjoitus. Potku persuuksille kun oma lapsi täyttää 18 vuotta. Ei ole enää mitään velvollisuutta huolehtia.
Kyllä minä vain katson että äitinä minulla on velvollisuus huolehtia lapsestani koko tämän elämän ajan.
Näin juuri. Suomessa on erittäin vihamielinen asenne lapsia kohtaan. Surullista ja absurdia, mutta niin totta.
Onko sun vanhemmilla säästöjä itselläänkään?
Mun vanhemmat oli köyhiä ja erosivatkin vielä kun olin lapsi. En ole katkera heille mistään, vaan olen aina ollut onnellinen ihminen.
Kirjoituksestasi päätellen sinä et olisi ollut onnellinen, vaikka olisit saanut miljoonia vanhemmiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aikamoinen karhunpalvelus lapsellesi, jos et anna hänelle tilaa tehdä omasta elämästään haluamaansa. Eri asia tietysti, jos lapsesi on joku erityislapsi.
Voi voi.
Olisit tehnyt töitä.
Mä en ole vanhemmilta saanut penniäkään. Kävin iltatöissä yläaste ikäsenä, 18 vuotiaana ostin jo oman kämpän.
Omat vanhempani sijoittivat rahaa osakkeisiin, kun olin pieni. Nyt olen 17v ja parin kuukauden päästä 25 000 euron arvoiset osakkeet siirtyvät mulle. Samalla tavalla meni mun molemmilla isosiskoilla. Kyllähän tää auttaa, kun nuorena haluaa kiertää maailmaa eikä tarvitse ekan kämpän vuokrien maksun perään itkeä. Ja vanhempani tosiaan ovat ihan perustöissä (rehtori ja luokanopettaja), eli ei olla mitään rikkaita. Pitää vaan olla hyvä käyttämään rahaa :)
Parista kympistä kuussa ei muuten kovin kummoista pesämunaa kerry. Olemme omillemme säästäneet 30 markasta nykyiseen noin 35 euroon eikä montaa tonnia ole kasassa.
Itse olen lapsuuden elänyt 90-luvulla ja tuskin sillon laman aikaan on säästetty yhtään mitään, meillä ei ole köyhyydessä oltu mutta aikalailla kädestä suuhun eletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aikamoinen karhunpalvelus lapsellesi, jos et anna hänelle tilaa tehdä omasta elämästään haluamaansa. Eri asia tietysti, jos lapsesi on joku erityislapsi.
Missä olen sanonut noin? Lapseni saa vapaasti tehdä elämästään haluamansa kaltainen. Kuinka lapsen tukeminen sen estää? Pikemminkin päin vastoin, ne lapset jotka saavat vähiten tukea, päätyvät enemmän kompromissiratkaisuihin. Oma lapseni suunnittelee uraa lääketieteellisessä. Rahat on jo säästetty, ei joudu kituuttamaan minituloilla eli opintolainalla. Saa asua kotonaan pidempään kuin lukion loppuun.
Mä ymmärrän ap:ta! Mulla oli lapsena säästötili, jossa oli vissiin ainakin pari tuhatta euroa rahaa kun olin siirtymässä yläasteelle, sinne siis laito isovanhemmat ja kummit välillä rahaa esim synttäreinä. Sitten vanhempani erosivat ja isäni tyhjensi tilini🤔 kyllähän se vaivasi, 18v varsinkin kun ois itsekkin voinu ne rahat käyttää. Omille lapsille säästän, edes sen muutaman tonnin kun täyttävät 18.
mistä sä sait kesätöitä yläasteella? vai minkä ikäsenä vedit sen?