Mummo ei suostu käyttämään lapsen kutsumanimeä
Lapsen kutsumanimenä on normaaliin tapaan etunimi, tämä lapsen ns. oma nimi. Toinen nimi on mummon vanhemmalta, ja tätä nimeä mummo sitkeästi käyttää vaikka asiasta on puhuttu monesti ja viime aikoina aika tiukkaankin sävyyn. Millä mummon saisi järkiinsä? Vaari käyttää oikeaa nimeä ja on yrittänyt myös minkä pystyy. Ihan tosissaan rassaa sekä minua että lapsen isää, ja lapsellekin on hämmentävää.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Opastatte lapsen olemaan reagoimatta siihen toiseen nimeen, mikäli lapsi on siinä iässä että ymmärtää. Tylyä, lapselle varmaan hämmentävää, mutta jos ei muu auta niin näin. Jos olet(te) lähettyvillä kun mummo kutsuu lasta tällä toisella nimellä voit(te) napakasti sanoa "tarkoitatko Liisaa/Lassea" ja sitten sanoa lapselle "Liisa/Lasse, mummolla on asiaa". Jospa se mummo sitten oppii.
Hölmöä opettaa olemaan reagoimatta omaan viralliseen nimeensä, jonka itse olette hänelle antaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitikin teki tuota, kunnes kirkas 2,5-vuotiaan lapsen ääni sanoi topakasti koko suvun kuullen, että "En ole Katariina (nimi muutettu), minä olen Seela!" Sen jälkeen on kutsunut oikealla nimellä.
Eikö tämä mummon käyttämä nimi ollut lapsen oikea?
Vierailija kirjoitti:
En usko että lapsi hämmentty. mun mummollani oli mulle lempinimi, sisaruksilla toinen, isä kutusi kutsumanimeni muunnoksella, kavereilla myöhemmin kolmas. Kaikkilla sisaruksillani on lempinimi, jolla perheessä kutsutaan, ja ei aina edes etisesti muistuta oikeaa nimeä. Ei olla oltu hämmentyneitä. Jotkut sukulaiset jotkut ihmetteli kenestä puhuttiin:-)
Niin ihmettelee myös lukija kommenttiasi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä oikeita ne kaikki etunimet ovat.
No miksi sitten virallisissa yhteyksissä pyydetään alleviivaamaan nimenomaan se kutsumanimi. Miksi virallisesti halutaan tietää millä nimellä haluat itseäsi kutsuttavan, eikä randomisti valita vaan jotain niistä oikeista nimistä?
Vierailija kirjoitti:
Muori: Oi, Hilmalla on sitten punaiset posket.
Sinä: Ai kellä Hilmalla?Muori: Käyn kaupoilla huomenna. Tarvitseeko Hilma joitain tiettyjä vaatteita tai tarvikkeita?
Sinä: Siis kuka Hilma? Mistä minä tiedän, mitä joku Hilma tarvitsee.Muori: Hilmaaaa, tule mummun syliin!
Sinä (huolestuneena): Tuota, olisiko sinun syytä mennä muistitutkimuksiin. Lapsenlapsesi nimi on Jessicca.Muori: Hilma Hilma Hilma, mamman kulta.
Sinä: Mitä se muori taas höperehtii. Tulehan Jessicca tänne, ettei muori pudota.
Jos Hilma on lapsella nimenä ei voi käyttäytyä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten virallisissa yhteyksissä pyydetään alleviivaamaan nimenomaan se kutsumanimi. Miksi virallisesti halutaan tietää millä nimellä haluat itseäsi kutsuttavan, eikä randomisti valita vaan jotain niistä oikeista nimistä?
Ihan siksi , kun yleensä joku etunimistä on kutsumanimi. Mutta täsmälleen yhtä oikeita ne kaikki etunimet ovat.
Miksi laitatte lapselle enemmän kuin yhden nimen, jos noin vaikeaa on? Tuohan nyt outoa on, jos ensin annetaan lapselle nimi ja sitten opetetaan ettei siihen saa reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siksi , kun yleensä joku etunimistä on kutsumanimi. Mutta täsmälleen yhtä oikeita ne kaikki etunimet ovat.
No niinhän tässäkin tapauksessa on kutsumanimi olemassa, jota joku valopää ei tajua käyttää. Miksi tässä tapauksessa joku sivullinen saisi määrittää lapsen kutsumanimen? Mä kyllä saattaisi vetää herneen niin syvälle nokkaan, että vaihtaisin kokonaan pois sen väärän nimen siitä pyörimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitikin teki tuota, kunnes kirkas 2,5-vuotiaan lapsen ääni sanoi topakasti koko suvun kuullen, että "En ole Katariina (nimi muutettu), minä olen Seela!" Sen jälkeen on kutsunut oikealla nimellä.
Lapsen oikea nimi on Seela Katariina ja vielä sukunimi perään, että sun logiikalla miksi mummo jättää Seelan ja sukunimen pois? Kai käytät itsestäsikin kaikkia etunimiä ja sukunimeä, sillä sehän sun nimi virallisesti on.
Lapsemme kutsumanimi, joka Suomessa ihan yleisesti on nimistä ensimmäinen, ei toinen eikä koko nimilitania, on Seela. Me olemme vanhempina sen päättäneet ja se on myös nimi jolla myös lapsi haluaa itseään kutsuttavan mummon on vaan tappionsa nieltävä.
Ah, meidän suvussa on myös mummojen osalta ollut tätä nimen kanssa vääntöä :D isomummoni ei suostunut käyttämään siskoni etunimeä, "kun on sellainen ryssän nimi" ja Mummo muutti minun nimeni yhdistelmänimeksi, kun toinen nimeni oli sama kuin mummon nimi. Eli "Kaisa Saara" muuttui "Kaisa-Saaraksi". Eipä tuo minua häirinnyt, lähinnä huvitti miten tärkeänä piti tuota minun toista nimeäni, niin että se piti liittää etunimeen hänen puheissaan :D
Meillä anoppi ei suostunut hyväksymään, että lapsemme nimi on Vilho. Ensimmäiset vuodet hän itsepintaisesti puhui ”Villestä” kunnes luovutti. Koin kyllä asian vähän loukkaavana.
Mun pappa keksi kaikille meille kahdeksalle serkukselle omat nimet. Eivät ole lähellekään niitä nimiä, jotka on meille annettu, mutta ei siitä kukaan pahastunut. Jos mun ristimänimeni olisi esimerkkinä vaikkapa Minna Marjaana niin papan antama nimi on Lyyli. Taisivat olla alunperin vähän vitsillä keksittyjä ku pappa oli sellainen puolivelmu mies. Edelleenkin joku sukulainen saattaa kutsua meitä niillä papan keksimillä nimillä lähinnä pappaa muistellaakseen. Musta se on jopa hauskaa, että mulla on olemassa yksi nimi, josta kukaan muu kuin kaikkein läheisimmät ei tiedä :)
Mä alkaisin varmaan puhutella mummoa jollain erikoisuudella. "Ai mitä se vanha harppu horisee?! ja käyttäisin sitkeästi liikanimeä, en muita nimityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kutsumanimenä on normaaliin tapaan etunimi, tämä lapsen ns. oma nimi. Toinen nimi on mummon vanhemmalta, ja tätä nimeä mummo sitkeästi käyttää vaikka asiasta on puhuttu monesti ja viime aikoina aika tiukkaankin sävyyn. Millä mummon saisi järkiinsä? Vaari käyttää oikeaa nimeä ja on yrittänyt myös minkä pystyy. Ihan tosissaan rassaa sekä minua että lapsen isää, ja lapsellekin on hämmentävää.
Ilmoitat maistraattiin ja mummolle lapsen nimenmuutoksesta, mummo käyttämä veks lapselta kokonaan.Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Ah, meidän suvussa on myös mummojen osalta ollut tätä nimen kanssa vääntöä :D isomummoni ei suostunut käyttämään siskoni etunimeä, "kun on sellainen ryssän nimi" ja Mummo muutti minun nimeni yhdistelmänimeksi, kun toinen nimeni oli sama kuin mummon nimi. Eli "Kaisa Saara" muuttui "Kaisa-Saaraksi". Eipä tuo minua häirinnyt, lähinnä huvitti miten tärkeänä piti tuota minun toista nimeäni, niin että se piti liittää etunimeen hänen puheissaan :D
Toinen nimi on myös etunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen oikea nimi on Seela Katariina ja vielä sukunimi perään, että sun logiikalla miksi mummo jättää Seelan ja sukunimen pois? Kai käytät itsestäsikin kaikkia etunimiä ja sukunimeä, sillä sehän sun nimi virallisesti on.
Lapsemme kutsumanimi, joka Suomessa ihan yleisesti on nimistä ensimmäinen, ei toinen eikä koko nimilitania, on Seela. Me olemme vanhempina sen päättäneet ja se on myös nimi jolla myös lapsi haluaa itseään kutsuttavan mummon on vaan tappionsa nieltävä.
Aivan mutta mainitsit, että mummo ei käytä oikeaa nimeä. Kyllä toinen ja kolmas nimi ovat yhtä oikeita kuin ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän tässäkin tapauksessa on kutsumanimi olemassa, jota joku valopää ei tajua käyttää. Miksi tässä tapauksessa joku sivullinen saisi määrittää lapsen kutsumanimen? Mä kyllä saattaisi vetää herneen niin syvälle nokkaan, että vaihtaisin kokonaan pois sen väärän nimen siitä pyörimästä.
Se toinen nimi ei ole väärä. Se on ihan oikea ja virallinen. Kutsumanimi ja oikea nimi eivät tarkoita samaa.
Miks annatte nimen jota ei saa käyttää :D