Suomessa on pulaa suomalaisesta spermasta. Mies, miksi et luovuta siittiöitäsi?
"Turkulainen lapsettomuusklinikka kaipaa suomalaisten luovuttamia siittiöitä hedelmöityshoitoja varten. Kauppatorin kupeeseen perustettu Aura Klinikka joutuu tällä hetkellä tilaamaan sperman Tanskasta.
– Tanskalaisessa spermassa ei ole mitään vikaa, se on oikein laadukasta. On kuitenkin monia, joille on tärkeää, että siittiöt ovat suomalaisia, Aura Klinikan naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Annamari Lähteenmäki kertoo.
Aura Klinikka avasi ovensa kesällä 2017. Se on yksi syy sille, miksei suomalaisia luovuttajia tahdo vielä olla.
– On koko Suomen laajuinen ongelma, ettei suomalaista spermaa riitä. Valtaosa klinikoista joutuu käyttämään tanskalaisten miesten siittiöitä, Lähteenmäki kertoo.
Tanskassa spermapankkeja on perustettu paljon aiemmin kuin Suomeen.
– Väestöliitto perusti Helsinkiin spermapankin 90-luvulla ja Turun yliopisto myös jopa aiemmin, hän muistelee"
Kommentit (114)
Juurikin näin. En halua omalla toiminnallani olla edesauttamassa sellaista kehitystä, jossa lapsella ei ole välttämättä isää ollenkaan. Parisuhdemalli on äiti, äidin lapset ja yhteiskunta. Lapset saatettu alkuun mahdollisesti keinohedelmöityksellä ja kaiken lystin kuitenkin maksaa valkoihoinen työssäkäyvä heteromies veroina. Mitään järkeä ei kenenkään miehen ole tällaista edistää.
Lisäksi on juuri tuo asia, että alkuperästään kiinnostunut lapsi voi täysi-ikäiseksi tultuaan saada tietoonsa spermanluovuttajan henkilöllisyyden.
Ja vielä se kaikkein ikävin skenaario: sukusolut menisivät lesbopariskunnan käyttöön. -Tilanne, joka ruokkii täyttä luonnonvastaisuutta. Asia nyt vain on niin, ettei nais- tai miesparia ole tarkoitettu lisääntymään, joten mitään järjellistä perustetta ei ole sille, että lapsia pitäisi tällaisiin pariskuntiin sitten vielä yhteiskunnan ja spermanluovuttajien toimesta avustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saako lapsi perintöoikeuden biologisiin vanhempiinsa jos kyse on luovutetuista sukusoluista?
Osaako joku vastata tähän? Voiko tällainen spermapankkilapsi vaatia perintöosuutta sillä perusteella, että on biologinen jälkeläinen?
Aivan varmasti tuota joku vielä yrittää ja oikeuslaitoksemme tuntien saattaa hyvinkin onnistua rahastuksessaan. DNA-testi todistaa isyyden eikä muuta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Itse kristittynä arvokonservatiivina ajattelen, ettei hedelmöityksen kuulu olla mitään tehtaiden liukuhihnahommaa. Se on pitkälti arvokysymys, sillä vastustan muun muassa yksinhuoltajuutta; täten en suostu siihen, että joku rikas yksinhuoltaja hoitaa minun siittiöistä syntynyttä lasta.
Tätä myös olen miettinyt. Lapsemme yksi kaveri on yh-perheestä. Monta lasta siellä ja selvästi köyhiä ovat. Siksi toisinaan tuli ehdoteltua ottaa tätä lasta mukaan meidän perheen lasten kanssa jonnekin, esim mökille, luistelemaan jne. Lapsi myös söi meillä toisinaan. Se oli täysin OK kun meillä oli ja leikit oli kesken ja jatkuivat taas syönnin jälkeen.
Kuitenkin aloin miettimään onko tämä tällainen yh-perheen kannattelu edes tältä vähäisiltä osin ihan OK kun olen sitä mieltä että kyseinen perhemuoto ei mielestäni ole lainkaan OK. Lapset pitää hoitaa ja paras kasvuympäristö lapsille on ydinperheessä, jossa on isä ja äiti ja näiden lapset. En halua omalla toiminnallani olla edistämässä yh-perhekulttuuria, jossa isät on sysätty jonnekin perheen ulkolaidalle tai pahimmassa tapauksessa pelkiksi spermanluovuttajiksi.
Jos kerran lasten äiti on tullut siihen tulokseen ettei miestä siedä niin hoitakoot asian sitten niin. Ei siihen tarvita kannattelua ympäristöltä. Näin se vaan menee. Kuulostaa ikävältä mutta nämä kaikki asiat pitäisi miettiä jo siinä vaiheessa kun eroa suunnitellaan. Kuten myös se, minkälaiseen parisuhteeseen sitä lapsia ylipäätään aletaan tekemään. Mutta se nyt onkin sitten jo toinen juttu.
Tapahtuuko luovutus suuhun vai pilluun?
Vaimoni haluaa niellä joka ruiskahdukseni=(
"Miten luovutus käytännössä tapahtuu
Ensimmäisessä yhteydenotossa kartoitetaan alustavasti tietoja suvun terveydestä. Terveystietolomakkeella selvitetään luovuttajaehdokkaan sekä hänen lähisukunsa terveyttä, luovuttajan elintapoja ja mahdollisia suvun perinnöllisiä sairauksia koskevat asiat.
Siemennestenäyte annetaan klinikalla siihen tarkoitukseen varatussa huoneessa steriiliin näyteastiaan. Ennen näytteen antoa suositellaan 2–5 vuorokauden pidättäytymisaikaa.
Ensimmäisellä käyntikerralla otetaan myös veri- ja virtsanäytteet pakollisia laboratoriotutkimuksia varten. Jos siemennesteen luovutuskriteerit täyttyvät, tutkitaan verinäytteistä HIV-, hepatiitti-B- ja -C- sekä syfilisvasta-aineet ja tehdään kromosomimääritys. Virtsasta tutkitaan klamydia- ja tippuribakteerit.
Jos luovutuksen kaikki kriteerit täyttyvät, luovutuksen tulee tapahtua kuuden kuukauden kuluessa ensimmäisten laboratorionäytteiden otosta. Mikäli siemeneste ei täytä luovutuskriteereitä, veri- ja virtsanäytteet hävitetään.
Laboratorion henkilökunta määrittelee luovutuskertojen määrän siemennesteen laadun perusteella (yleensä 8–10 luovutuskertaa). Jokaisen siemennestenäytteen antamisen yhteydessä tutkitaan virtsasta klamydia ja tippuri.
Ennen kuin luovutettuja siittiöitä voidaan käyttää hedelmöityshoidoissa, on varmistettava vielä uudelleen siitä, ettei luovuttaja ole sairastanut HIV-, hepatiitti-B-, hepatiitti-C- tai syfilisinfektiota. Tämän vuoksi otetaan verinäyte puolen vuoden kuluttua viimeisestä luovutuksesta."
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/perhehaaveet/laakarilta/?x4385677=…
Eli homma ei mene niinkuin telkkarissa, jossa kävellään klinikalle ja ruitataan kuppiin.
Miksi pitäisi? Kaikkiallahan sanotaan että suomalainen miesaines on laadutonta.
Ei siittiötäkään lepsoille! Ei tueta kulttuurimarxistisia "perhe"muotoja.
Tuota, tuota...joskus aikaisemminkin olen miettinyt tätä. Omia jälkeläisiä on, mutta muutama tuttu pariskunta vuosien varrella käynyt näissä hoidoissa ja kova poru ollut. Ja sitten se ilme, kun vaikeuksien vuoksi on saatu oma lapsi. Iän puolesta vielä kelpaan luovuttajaksi muutaman vuoden. Miksi ajattelin tätä mahdollisuutta? No, lueskelin tätä viestiä ja sitten ajattelin, että omat ns. hedelmöitykset ovat käyneet helposti, joten jos näistä uimareista jollekin on apua, hyvä niin. Olen aina halunnut lapsia ja minua siunattiinkin niillä. Itse rakastan lapsiani yli kaiken, joten miksi tätä onnea en soisi muiden kokevan. Ja ei elämä pelkkää ruusuilla tanssimista ole ollut.
Felicitasia mietin käytännösn syistä, mutta kaksi asiaa estää vielä menemästä.
1) Tuo rekisteri, että minut voi löytää myöhemmin. Sinänsä ei haittaa, mutta 18 vuoden päästä voi ovellani seistä joku, joka syystä tai toisesta saattaa haluta elämääni tai jotain.
2) Vaikka olenkin ns. aika salliva, haluaisin, että oikeasti avun tarpeessa oleva mies/nainen pariskunta. Olen pahoillani kaikille naispareille tai itsellisille naisille tästä, mutta maailmankatsomukseni on perinteinen. Ajattelen myös niin, että tuo mahdollinen lapsi saisi ehkä helpomman alun perinteisessä parisuhteessa olevien kanssa. Voiko tähän vaikuttaa? Toivon, että jätettäisiin ne haukkumiset tämän näkemykseni vuoksi pois.
Olisikin hienoa, jos joku hedelmöityshoitoon aikova henkilö/pariskunta tai useampikin voisi ns. vakuuttaa ja perustella minulle, että miksi tämä kannattaisi tehdä. Ts. hälventää epäilykseni niin, että uskaltaisin tuon rajan ylittää. Ehkä se saisi myös muita miehiä liikkeelle?
For that is worth: minulla on supisuomalaiset geenit.
Vielä en ole kertaakaan kieltäytynyt luovuttamasta siittiöitäni naiselle. Ihan jokainen, joka huomannut pyytää, on saanut.
Juuri tämän ongelman takia suomeen tarvitaan uutta geeniperimää ja monimuotoisuutta. Suomalaisten huono geeniperimä voidaan korjata vain sekoittamalla sitä muuhun kansakuntaan.
T:Rasmuksen johto
Se on minun oikeuteni päättää, käytetäänkö siittiöitäni hedelmöitykseen vai ei. Itse kristittynä arvokonservatiivina ajattelen, ettei hedelmöityksen kuulu olla mitään tehtaiden liukuhihnahommaa. Se on pitkälti arvokysymys, sillä vastustan muun muassa yksinhuoltajuutta; täten en suostu siihen, että joku rikas yksinhuoltaja hoitaa minun siittiöistä syntynyttä lasta.
Nämä ovat varsin kiistanalaisia aiheita monille, kuten esimerkiksi abortit tai geenimuunnelmat. Kaikki eivät mene sinun ajatusmaailmasi mukaan ja järkevät ihmiset vihaavat ajatuspoliiseja.