Suomessa on pulaa suomalaisesta spermasta. Mies, miksi et luovuta siittiöitäsi?
"Turkulainen lapsettomuusklinikka kaipaa suomalaisten luovuttamia siittiöitä hedelmöityshoitoja varten. Kauppatorin kupeeseen perustettu Aura Klinikka joutuu tällä hetkellä tilaamaan sperman Tanskasta.
– Tanskalaisessa spermassa ei ole mitään vikaa, se on oikein laadukasta. On kuitenkin monia, joille on tärkeää, että siittiöt ovat suomalaisia, Aura Klinikan naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Annamari Lähteenmäki kertoo.
Aura Klinikka avasi ovensa kesällä 2017. Se on yksi syy sille, miksei suomalaisia luovuttajia tahdo vielä olla.
– On koko Suomen laajuinen ongelma, ettei suomalaista spermaa riitä. Valtaosa klinikoista joutuu käyttämään tanskalaisten miesten siittiöitä, Lähteenmäki kertoo.
Tanskassa spermapankkeja on perustettu paljon aiemmin kuin Suomeen.
– Väestöliitto perusti Helsinkiin spermapankin 90-luvulla ja Turun yliopisto myös jopa aiemmin, hän muistelee"
Kommentit (114)
vastaan itselleni
"Hyväksytylle luovuttajalle maksetaan käynneistä kulukorvaus. Luovuttajaksi ryhtyvän on suostuttava siihen, että hänen henkilötietonsa annetaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (VALVIRA) ylläpitämään luovutusrekisteriin ja, että nämä henkilötiedot voidaan luovuttaa hoidon tuloksena syntyneelle henkilölle hänen täytettyään 18 vuotta, mikäli hän niitä pyytää. Luovuttajalla ei ole juridisia velvoitteita syntyvää lasta kohtaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siitä maksetaan? Onko elatusmaksuriskiä taannehtivasti?
Suomessa siitä ei saa maksaa. Joskus parikymmentä vuotta sitten yksityiset klinikat maksoivat esim. munasolun luovutuksesta ihan kivan korvauksen, muistelen että noin kuukauden vuokrarahat ainakin. Tämä kiellettiin, kuten myös kohdunvuokraus.
Ei Suomessa saa tienata millään tavalla, ei vaikka haluaisi auttaa muita ihmisiä. Munasolujen luovutus ei ole naiselle yhtä helppo homma kuin miehellä vastaava ja kohdunvuokraus käy mielestäni ihan työstä. Jälkimmäisen avulla sellainenkin nainen voi saada oman lapsen, jolla vaikkapa on kohdussa jotain vikaa. Mutta ei Suomessa. Toki jos on paljon rahaa, voi ostaa palvelun ulkomailta tai käydä ulkomailla luovuttamassa munasoluja.
Suomi. Huoh.
On siitä kulukorvaus. 33 euroa per laaki.
Vierailija kirjoitti:
No onko mikään ihme kun siitä ei saa edes rahallista korvausta kaiken muun ikävän lisäksi.
Se on vaan hyvä asia. Ettei kukaan ryhdy epätoivossaan rahattomana hommaan vain rahan vuoksi. Ja saa sitten jotain traumoja siitä.
Minun siittiöni on tutkittu yksityisklinikalla. Priimaa oli, viitearvojen alatasot ylittyivät moninkertaisesti.
En kuitenkaan luovuta, juuri tuon lakimuutokseen takia, jonka mukaan luovuttajan henkilöllisyys voidaan kertoa kun lapsi on 18v.
Anonyymisti luovuttaisin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että munasolun luovuttajista se on yleensä positiivinen asia että jälkeläisensä voi mahdollisesti tavata tulevaisuudessa. Miksi miehet pitää asiaa negatiivisena?
Minä olen nainen ja olen tässä asiassa miesten kanssa samaa mieltä. Veikkaan tosin, että eivät kaikki miehetkään ole 100% samaa mieltä.
Minusta on kummallinen ajatus, että sukusolun luovuttaja haluaisi tavata jälkeläisensä. Hän ei halua vanhemmaksi, hän ei halua lasta. Hän luovuttaa sukuSOLUN auttaakseen toista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siitä maksetaan? Onko elatusmaksuriskiä taannehtivasti?
Suomessa siitä ei saa maksaa. Joskus parikymmentä vuotta sitten yksityiset klinikat maksoivat esim. munasolun luovutuksesta ihan kivan korvauksen, muistelen että noin kuukauden vuokrarahat ainakin. Tämä kiellettiin, kuten myös kohdunvuokraus.
Ei Suomessa saa tienata millään tavalla, ei vaikka haluaisi auttaa muita ihmisiä. Munasolujen luovutus ei ole naiselle yhtä helppo homma kuin miehellä vastaava ja kohdunvuokraus käy mielestäni ihan työstä. Jälkimmäisen avulla sellainenkin nainen voi saada oman lapsen, jolla vaikkapa on kohdussa jotain vikaa. Mutta ei Suomessa. Toki jos on paljon rahaa, voi ostaa palvelun ulkomailta tai käydä ulkomailla luovuttamassa munasoluja.
Suomi. Huoh.
On siitä kulukorvaus. 33 euroa per laaki.
Kolmekymppiä on hieman eri asia kuin tonni pari markkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko mikään ihme kun siitä ei saa edes rahallista korvausta kaiken muun ikävän lisäksi.
Se on vaan hyvä asia. Ettei kukaan ryhdy epätoivossaan rahattomana hommaan vain rahan vuoksi. Ja saa sitten jotain traumoja siitä.
Ihmisten auttamisesta harvemmin saa traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että munasolun luovuttajista se on yleensä positiivinen asia että jälkeläisensä voi mahdollisesti tavata tulevaisuudessa. Miksi miehet pitää asiaa negatiivisena?
Minä olen nainen ja olen tässä asiassa miesten kanssa samaa mieltä. Veikkaan tosin, että eivät kaikki miehetkään ole 100% samaa mieltä.
Minusta on kummallinen ajatus, että sukusolun luovuttaja haluaisi tavata jälkeläisensä. Hän ei halua vanhemmaksi, hän ei halua lasta. Hän luovuttaa sukuSOLUN auttaakseen toista ihmistä.
Jokainen ihminen on jossain määrin narsistinen. Monelle se on kiehtova ajatus nähdä oma geneettinen jälkeläinen vaikka ei olisi tätä kasvattanut.
Monta kertaa olen yrittänyt luovuttaa siittiöitäni kauniille lenkkipolulla vastaan tuleville naisille, mutta kaikki ovat aina nyrkit pystyssä raivoisasti vastustaneet. Ihme touhua jos kerran siittiöistä puute. Ja sitten on näitä kaiken maailman helkutin metoo-kampanjoita. Ota nyt noista naisista selvää.
Koska en pidä hedelmöityshoitoja eettisesti oikeana vaihtoehtona. Jos biologinen lapsi ei luonnostaan onnistu, niin joko asia hyväksytään tai adoptoidaan. Tänne ei tarvitse enää tekemällä tehdä lapsia. Enkä siltikään tajua miksi lapsen pitäisi olla suomalaista perimää.
Tuttu luovutti jenkeissä vaihto-opiskelijana ollessaan. Vaalea pitkä "skandinaavi" joka vielä opiskeli vaativaa alaa yliopistossa sai liki 10 000 dollaria palkkiota.
M30 ja latino kirjoitti:
Mä en ole suomalainen enkä vaalea, joten en kelpaa näihin kriteereihin. Voisi olla aika shokki, jos haaveisssa on odottaa vaaleaa viikinki-lasta ja saakin siittiöt tuliselta latinolta.
Suomessa kai toivotaan suomalaisen (eli itsensä) näköistä lasta. Tanskassa tanskalaisen näköistä. Jos suomalaista ei ole, tanskalainen on tarpeeksi lähellä.
Mä kelpaisin varmaankin luovuttajasta USA:ssa ja Amerikassa.
sivuava anekdootti.
Minulla oli jenkeissä asuessani työkaveri, jonka isoäiti oli juutalainen. Hän jossain vaiheessa ratsasti tällä monin tavoin ja pääsi Israeliin jonkun järjestön kustantamalle matkalle, etsi seuraa J-date -sivustolta jne. Jossain vaiheessa hän luki jostain, että juutalaisten spremasta maksetaan enemmän (jenkeissä tietty puuha kaupallistettu pidemmälle kuin täällä). Kaveri kävi antamassa näytteen, mutta tulos olikin, että blankoa spermaa. Tarina jatkuu vielä näiden tulosten esittelystä niin, että kun paransi elämäntapojaan (pilvi, viina) tyttöystävä pamahtikin paksuksi.
Loppu hyvin oli se, että kaveri asettui hioukan ja taitavat olla edelleen yhdessä, vaikka tästä on liki 10v. Taisivat saada toisenkin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on jossain määrin narsistinen. Monelle se on kiehtova ajatus nähdä oma geneettinen jälkeläinen vaikka ei olisi tätä kasvattanut.
Ennemminkin niin, että lapsella on tarve nähdä vanhempansa, varsinkin kun useimmilla kavereillakin on ne.
Vierailija kirjoitti:
"Turkulainen lapsettomuusklinikka kaipaa suomalaisten luovuttamia siittiöitä hedelmöityshoitoja varten. Kauppatorin kupeeseen perustettu Aura Klinikka joutuu tällä hetkellä tilaamaan sperman Tanskasta.
– Tanskalaisessa spermassa ei ole mitään vikaa, se on oikein laadukasta. On kuitenkin monia, joille on tärkeää, että siittiöt ovat suomalaisia, Aura Klinikan naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Annamari Lähteenmäki kertoo.
Aura Klinikka avasi ovensa kesällä 2017. Se on yksi syy sille, miksei suomalaisia luovuttajia tahdo vielä olla.
– On koko Suomen laajuinen ongelma, ettei suomalaista spermaa riitä. Valtaosa klinikoista joutuu käyttämään tanskalaisten miesten siittiöitä, Lähteenmäki kertoo.
Tanskassa spermapankkeja on perustettu paljon aiemmin kuin Suomeen.
– Väestöliitto perusti Helsinkiin spermapankin 90-luvulla ja Turun yliopisto myös jopa aiemmin, hän muistelee"
Kuinka monta miljoonaa euroa minä siitä saan?
Miksi et luovuta tota oravan paskaa?
Yksikään suomikanttura ei ole spermani arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa olen yrittänyt luovuttaa siittiöitäni kauniille lenkkipolulla vastaan tuleville naisille, mutta kaikki ovat aina nyrkit pystyssä raivoisasti vastustaneet. Ihme touhua jos kerran siittiöistä puute. Ja sitten on näitä kaiken maailman helkutin metoo-kampanjoita. Ota nyt noista naisista selvää.
Satuitko kysymään onko juuri heillä niistä puute ja oliko mukanasi laite, jolla siittiöt oltaisiin saatu kohtuun, jos kerran luomumenetelmällä ei olla tultu raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Siihen on syynsä, ettei jotkut lisäänny luonnollisesti.
Tämä on ihan totta, vaikka kuinka julmalta kuullostaisikin.
Adoptio on hyvä vaihtoehto, jos haluaa välttämättä tarjota lapselle rakastavan kodin.
Suurin osa menee varmaan hedelmättömille pariskunnille. Kovin moni ei lähde yksin tekemään lasta, vaikka siitä saakin kivoja lehtijuttuja. Helpompaa se on kuitenkin kahdestaan.
Itselläni ei olisi ollut vaikeuksia luovuttaa munasolujani koska olen varma, että tässä maassa hoitoihin pääsevät seulotaan niin tarkalla seulalla, ettei mätämunia pääse läpi. "lapseni" olisi saanut taatusti oikein hyvän ja rakastavan perheen.