Kysy palautumisesta raskauden jälkeen – fysioterapeutit vastaavat 14.2. kello 12–13.30!
Miten aloitan lantionpohjan ja vatsalihasten harjoittelun synnytyksen jälkeen? Entä miten palautumiseen voi vaikuttaa jo raskauden aikana? Äitiysfysioterapeutit Maija Kiljunen ja Sofia Vesa Bailamamasta vastaavat lukijoiden kysymyksiin Aihe vapaalla keskiviikkona 14.2. kello 12–13.30. Voit jättää kysymyksesi tähän ketjuun jo etukäteen!
Kommentit (68)
Milloin juoksemisen uskaltaa aloittaa? Riippuuko se ainoastaan lantiopohjalihasten kunnosta?
Olen treenannut säännöllisesti lantionpohjan lihaksia ohjeiden mukaan, mutta silti minulla karkailee pissa ponnistuksessa. Pahinta on hyppiminen trampoliinilla, mutta myös yskäistessä ja seksin aikana saattaa lirahtaa. Onko jotain tehtävissä? Viimeisestä synnytyksestä on jo vuosia.
Voiko erkauma olla siten, ettei siitä ole toiminnallista haittaa?
Minulla on edelleen erkauma (fysioterapeutti tarkistanut), mutta harjannetta ei tule. Navan ympärillä näkyy kuitenkin kuoppa ja napa työntyy ulos.
Jos teen vatsarutistusta, vatsa kuitenkin pysyy litteänä, eikä vatsa muutenkaan pömpötä. Navan ympäristö kuitenkin näyttää ikävältä. Synnytyksestä on vuosi.
Bailamamasta? Nyt on hyvä sukunimi 😂
Kiinnostaisi miten lähteä treenaamaan vatsaa.iso pystysektio jossa reilusti arpikudosta,20ommelta pituus.oletan että iso erkauma.synnytyksestä vuosia,vatsa kuin kahdessa osassa.onko leikkaus ainut vaihtoehto vai voiko tän saada treenaamalla paremmaksi?
5 kk synnytyksestä ja lopputarkastuksessa mukaan ei ole erkaumaa. Voinko tehdä vatsalihasliikkeitä ja juosta turvallisin mielin? Olen kuullut myös, että erkauma voi tulla vielä pitkän ajan kuluttua raskauden jälkeen. Onko riskiä enää?
Esikoisen synnytyksestä 7kk. Vauva oli isokoinen. Erkaumaa tuntuu etenkin navan ylä ja alapuolella n. sormen levyisesti. Vatsa on sellainen "höllyvä höttö" ja pömpöttää. Selkä kipeytyy myös helposti. Kuinka vatsoja uskaltaisi lähteä treenaamaan? Jotain aktivointiharjoitteita syville vatsoille olen tehnyt, mutta tuntuu etten saa oikein tuntumaa. Olen myös epävarma kuinka vatsoja uskaltaa lähteä treenaamaan turvallisesti. Lantionpohja harjoitteet aloitin heti synnytyksen jälkeen ja ne tuntuu olevan jo ok. Ennen raskautta treenasin aktiivisesti salilla ja vatsat olivat timmissä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Bailamamasta? Nyt on hyvä sukunimi 😂
Sukunimet on Kiljunen ja Vesa. Firman nimi Bailamama.
Miten pitkään palautuminen voi kestää? Synnytyksestä on 9 kuukautta ja olen tehnyt lantiopohjaharjoituksia, mutta virtsaa saattaa silti lirahtaa yskiessä tai ponnistaessa. Onko toivoakaan, että karkailu loppuu joskus? Minulla on myös alavatsakipuja, jotka tulevat, jos esim. kävelen paljon päivän aikana. Luulen, että kivut liittyvät heikkoihin lihaksiin. Onko tämä tyypillistä ja millainen jumppa tähän auttaisi?
58 minuuttia mennyt, eikä yhtäkään vastausta?
Kokeile ihmeessä huomenna oikeaan aikaan kyttäillä vastauksia. :D
Sektio tehty vuosi sitten isokokoisen vauvan takia. Erkaumatilannetta ei koskaan tarkistettu, omaan käteen tuntuu vähintään yhden sormen levyinen erkauma ainakin navan yläpuolella. Vatsa pullottaa ja on oudonnäköinen. Mitä voisin itse tehdä erkauman eteen ja minkälaisia lihasliikkeitä olisi turvallista tehdä huomioiden myös sektio?
Minulla epäillään lääkärin tarkastuksen jälkeen synnytyksen jälkeistä peräsuolen laskeumaa. Jotain pullistuu emättimen kautta ulos. Voiko se parantua itsestään tai lantonpohjanlihaksia harjoittamalla? Parantuuko tämä molella itsestään?
Pystysektion jälkeen edelleen iso erkauma. Sektiosta seuraava raskaus meni ok. Mutta sitten kolmas raskaus sai heti alussa aikaan aroityrän sektioarpeen. Nyt tuntuisi pieni tyrä olevan myös navassa.
Onko mitään tehtävissä? Ponnistuksissa tuntuu, että vatsa kirjaimellisesti halkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Pystysektion jälkeen edelleen iso erkauma. Sektiosta seuraava raskaus meni ok. Mutta sitten kolmas raskaus sai heti alussa aikaan arpityrän sektioarpeen. Nyt tuntuisi pieni tyrä olevan myös navassa.
Onko mitään tehtävissä? Ponnistuksissa tuntuu, että vatsa kirjaimellisesti halkeaa.
Vielä lisään, että sektiosta yli 10 vuotta aikaa. Viimeisin (kolmas) raskaus kuusi vuotta sitten.
Vatsalihasten erkaumaa on vielä jäljellä, synnytyksestä 3 kk. En ole vielä tehnyt muuta kuin lantionpohjan lihasharjoituksia sekä lenkkeilyä. Voiko tuota erkaumaa alkaa jo ”kuntouttamaan” ja miten? Vai olisiko parempi vielä odottaa ja antaa palautumiselle enemmän aikaa?
Synnytyksestä 1,5 vuott ja alaselkä kipeytyy kumartuessa todella paljon, särkee ja jomottaa. Voikohan syynä olla erkauma tai heikot vatsalihakset? Ennen raskautta ei ole ollut mitään ongelmaa.
Kuinka kauan pitää välttää lumilautailua, jos iso vatsalihasten erkauma? Vauva syntyy kohta ja kunnon erkauma ollut jo monta kuukautta.
Miksi pitäisi treenata lantionpohjan lihaksia? Taas tehdään isoa numeroa asiasta, josta on selvitty jo tuhannet vuodet. Aivan outoa. Sama kuin imetys, siitäkin tehdään liian iso numero. Luonnollinen juttu. Kaikki treenaukset ovat vain hifistelyä, ei ihminen sellaista tarvitse raskauden jälkeen. Normaalia jumppaa vain, sitten kun lapsi on niin iso, että pääsee salille. Vuosihan menee ihan kotona.
Milloin on ns. liian myöhäistä? Viimeisestä synnytyksestä on jo neljä vuotta, mutta vatsalihasten väliin tulee yhteen kohtaan (ihan navan yläpuolelle) rutistuksissa edelleen harjanne. Tarkoittaako se, että suoria vatsoja ei saisi vieläkään tehdä? Voiko erkaumaa vielä kuntouttaa, miten?