Hämmästyttää kaupassa ihmisten yli 100 euron ruokaostokset
Toki itse sinkku kylläkin.... Ruokaostokset joskus harvoin voi olla 30 euroa, yleensä n. 20 euroa. Ihmetyttää vain että jos jolla kulla on jatkuvasti yli 100 euron ostoksia, niin miten ihmeessä on varaa?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin mä ihmettelen, että miten sinkut lapsettomat on tämän keskustelupalstan löytäneet. Mutta kyllä meillä siis CM.ssa menee välillä yli 100 euroa, kun kärryssä on kahden lapsen vaipat, äidinmaidonkorviketta ostetaan usein useampi pakkaus kerralla, wc-paperia, talouspaperia, pesuaineita, vauvanruokaa jne. Meillä CM on sellainen pari kertaa kk:ssa kauppa, josta ostetaan ne tuotteet mitä Lidlistä ei saa tai sitten sieltä ostetaan tarjoustuotteita. Normaalit ostokset hoidetaan Lidlissä, jossa menee 30-70 euroa ja siellä käydään kerran viikossa. Lisäksi käydään joka toinen ilta Salessa ostamassa -60 prosenttia ruokia ja siellä menee 2-10 euroa.
Mä taas ihmettelen, että joku edelleen ihmettelee tuota. Aika umpiossa on täytynyt elää, jos ei vieläkään tiedä, että vauva.fi on Suomen vanhimpia ja suurimpia keskustelupalstoja. Aihe vapaa -osio nimenomaan on kaikenlaisten ihmisten foorumi, jossa aiheet ovat... no vapaita ja niihin kommentoivat... muitakin kuin jonkun isä tai äiti. Ylläpipylläri. Nuo muut osiothan sitten keskittyvät siihen vauvakuumeiluun, raskauteen, lapsiperhearkeen jne. Ehkä kantsii vastailla vain niiden osioiden aloituksiin, jos ei halua lukea muuta kuin lapsiperhearkea elävien ja sitä koskevia aloituksia?[/quot
Joo. Olen elänyt aika umpiossa. Sellaisessa lapsettoman ihmisen paikassa. Tämän foorumin löysin äitinä. Mun mielestäni kun tämä on suunnattu nimenomaan perheellisille. Mutta ei mua haittaa lukea muidenkin viestejä. On vaan musta aika erikoista, että lapsettomat täällä antaa neuvoja mm. kasvatusasioista.
Sinkku ostaa joka päivä 20 eurolla. Viisihenkinen perhe ostaa perjantaisin 200 eurolla. Per henkilö summaa kuin katsoo niin sinkku tuhlaa.
Mitä ihmettelemistä luottokortilla maksamisessa on? Minulla on ollut luottokortti kohta 38 vuoden ajan ja totta vieköön olen luottomahdollisuutta hyödyntänyt jok'ikinen kuukausi, ruokaostoksiinkin! Luottokorttilaskuni olen maksanut yhtä säntillisesti kuukausittain pois. Korttini on itse asiassa yhdistelmäkortti; sitä voi käyttää pankkikorttina tai luottokorttina. Aluksi luottopuolella oli VISA, mutta pankkini vaihtoi jossakin välissä kumppanikseen MasterCardin. Ilmeisesti pankilleni edullisempaa, minulle samantekevää. Voisin toki yhtä hyvin käyttää korttiani kaupan kassalla pankkikorttinakin, mutta päälle on jäänyt tapa hoidella asiat asiat luottopuolen kautta. Periaatteessa antaa talouteeni enemmän pelivaraakin, mutta vaatii toki jonkinlaista kulukuria, taloudenpidon hallintaa.
Meillä menee helposti 170e suurempiin ruokaostoksiin. Nelihenkinen perhe.
Kai ymmärrät, ettei vaikkapa nelihenkiselle perheelle saa muutamalla kympillä mitään? Joten pakko olla varaa.
Mä käyn 2 kertaa viikossa kaupassa. Meidän perheeseen kuuluu viisi ihmistä. Helposti ton satasen saa menemään yhdellä kauppakäynnillä. Eikä kaikki ostokset ole aina vaan pelkkää ruokaa.
Et voi olla tosissasi.
Meidän rahat menee ruokaan.
Joka kerta menee 100-150 euroa.
Minä ja mies js pojat 14 ja 16v.
Kissat syö myös raakaa lihaa.
Nuorin poika jo 180 cm ja vanhin 190 cm.
Joo älä tee lapsia sillä teinit vie kaiken rahan, ne kun on pakko elättää.
Meita on 5
pojat 16, 14 ja 11
Tiedatko mitenka plajon tuon ikaiset poikaset syovat.
Normi ostoslista lahtee
10 litraa maitoja
3 kiloa hedelmia
2 kiloa vihanneksia
pari pussia perunoita
jne
Tuolllainen kestaa 5 paivaa
Pakko olla varaa kun pitää perhe elättää.
säästäväinen kirjoitti:
Me käymme vain kerran viikossa ruokakaupassa, siksi ostokset yleensä 200-300 välillä. Tulee halvemmaksi, kun kärryyn ei mahdu heräteostoksia, joita ottaisi aina kassalta mukaan, jos joka päivä kävisi.
Kerran viikossa ja 200-300€? Miten iso perhe teillä oikein on?
Ajatella! Teen kerran viikossa ruokaostokset nelihenkiselle perheelle ja mukana usein pesuaineita, wc paperia ym. välttämätöntä hygieniatuotetta ja maksettavaa kertyy usein hieman yli 100 euroa. Mietipä sitä!
Vierailija kirjoitti:
säästäväinen kirjoitti:
Me käymme vain kerran viikossa ruokakaupassa, siksi ostokset yleensä 200-300 välillä. Tulee halvemmaksi, kun kärryyn ei mahdu heräteostoksia, joita ottaisi aina kassalta mukaan, jos joka päivä kävisi.
VIIKON ostoksen 200-300 euroa???? Sairasta.
En ole lainaamasi, mutta mulla menee n. 1200€/kk ruokaan. Minä ja viisi poikaa joista kolme teinejä. Kaikki urheilua harrastavia. :D kyllä sitä vain saa uppoamaan.
Mulla yksinasuvana eläkeläisenä menee 150e viikossa ruokakauppaan. En kokkaa lainkaan koska en pidä siitä. En silti juurikaan osta valmisuokia vaan paljon salaatteja, marjoja, hedelmiä ja useimmiten tuoretiskiltä kotiruokaa. Käyn paljon eri kaupoissa jotta vaihtelua riittää. Olen antanut itselleni luvan hemmotella itseäni joka kauppareissulla. Tietysti se näkyy laskulla mutta olen valinnut tehdä näin.
Asun syrjäseudulla ja kun käyn kaupassa ostan usein koko viikon tarpeen. Siinä 100 euroa menee helposti rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
säästäväinen kirjoitti:
VIIKON ostoksen 200-300 euroa???? Sairasta.
En ole lainaamasi, mutta mulla menee n. 1200€/kk ruokaan. Minä ja viisi poikaa joista kolme teinejä. Kaikki urheilua harrastavia. :D kyllä sitä vain saa uppoamaan.
Nelihenkinen perhe, kyllä tuon verran menee viikossa, eli 200-300 eur. Lapset teinejä.
Minua on katsottu haavi auki ziljoona kertaa Prismassa ostaessani kerralla varastoon parilla tai muutamalla sadalla tavaraa, milloin mitenkäkin. On muka niin ihmeellistä kun joku ostaa kerralla. Porukalla ei yhtään tule mieleen, syystä toisesta jotkut joutuvat ostamaan joksikin aikaa varastoon, esim kuukaudeksi eikä sitä, kotona voi olla syötettäviä lisää siihen nähden kuin keitä kassalla näkyy yhdessä tai yksin.
Käytöstavattomin osa väkeä kommentoi.
Ne toljottavat kanssa-asiakkaat ovat itse yleensä miten sattuu sellaisia ihmisiä,
- joilla ei ole omissa ostoksissa mitään hommaa eilä taatusti tule hiki eikä selkä- ja käsikipu ...
- eivät yhtään osaa valita kassaa missä edellä ei olisi joku 2 kukkurakärryn kanssa ja alkavat hyvässä lykyssä latoa omia ostoksia, vaikka edelläolija vasta latoo pientä osaa omistaan ja 1-2 kukkurakärryä hyvinkin olisi kyllä näkyvissä
- niitä jotka ostavat muutaman pienen saman päivän elintarvikkeen tyyliä 1 maito kerralla järkyn isosta automarketista eivätkä osaa tukea lähikauppojen pystyssäpysymistä ostamalla sieltä sen mitä sieltä löytyisi ja
- joilla on oma auto ja käyttävät Prismaa lähikauppana, voivat käydä koska tahansa miten usein tahansa
Osa meistä joutuu käymään kaupassa kerran kuussa jollain muulla kuin omalla autolla. Se maksaa. Lähikauppaan mistä saa vähän mitään ja kaikki kallista ja kslliimpia vaihtoehtoja sekä tuoretavara sitä mitä se on ja usein lopussa, yhdensuuntainen kyyti alta 10€ ja paluu saman verran. Sieltä ei saa kaikkea, isoon markettiin riippuen mitä tarvitaan 15€ suuntaansa tai 25/30€. Pienemmässä, lähimmässä isossa kaupassa ei juurikaan ole kodin tavaroissa valikoimaa. Kos niitäkin on lopussa, on pakko joskus lähteä isoimpaan mikä on uuvuttavaa, mutta pakko, jos aikoo tarvittavan saada. Se kyyti maksaa 50-60€ kerta, joten ei sieltä yhtä asiaa lähdetä hakemaan ja tuodaan kaikki mitä saadaan johonkin sopimaan millään tunkemisella.
Selkiskö? Kyllä ne isot marketit on ihan sitä varten että niistä kerralla ostetaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää, kun wannabe-ihmisten täytyy ruokaostoksetkin maksaa LUOTOLLA.
Miten se on sulta veks? Itse siirrän kaiken laskujen jälkeen yli jäävään rahan sijoitustilille ja sieltä sijoituksiin ja ostan ruoat luottokortilla - jonka maksan joka palkkapäivä nollille. Mun rahat tuottavat paremmin muualla kuin ruokakaupassa. Mitään wannabetä tässä ei ole, osinkotuloilla ja palkasta laskujen jälkeen ylijäävällä summalla maksaisin kuukauden ruoat kepeästi kolmeen kertaan mutta laitan ne mieluummin tuottamaan ja käytän hyväkseni maksukorttiyhtiön tarjoaman korottoman maksuajan. Korottoman siksi, että käytetty saldo maksetaan joka kk veks.
Mahtaa sua nyt harmittaa kun tiedät miksi maksan mieluummin luottokortilla vaikka varaa ois maksa käteiselläkin...
Miten tuo eroaa siitä, että sillä debit-kortilla maksavalla jää seuraavassa kuussa sen luottokorttilaskun verran enemmän laitettavaa sinne sijoitustilille?
Silleen että se luottokortilla maksava saa tuottoa rahoilleen kuukautta aiemmin kuin se debitilla maksava. Esimerkiksi jo kyseessä on sijoitus kuukausiosinkoja maksavaan yhtiöön. Eikä se maksa siitä luottokortin käytöstä senttiäkään ylimääräistä.
Kyllä meillä on pariskuntana aikalailla 100€ ostokset aina. 80-120€.
Kaupassa käydään kerran viikossa, Prismassa. Ostoksiin sisältyy ruokatarvikkeiden lisäksi muut päivittäistavarat kuten pesuaineet, siivousvälineet ym. sekä koiran raakaruuat, noin 15€/vk. Ei hirveästi katsota mitä ostetaan, mutta paljon teidän ruokaa itse, eli ei mitään valmisruokia ostella juuri koskaan. Itse syön töissä työpaikkalounaan mutta mies ottaa useimmiten eväät. Lihaa emme juurikaan osta, tuoreita kasviksia tulee aina ostettua paljon, jotka tietenkin maksavat kai vähän enemmän.
Ei ole tarvetta nipistellä ruokalaskussa, mutta jos olisi niin toki sitä pystyisi varmasti tuosta nipistääkin. En tiedä kuinka paljon, en tosiaan juurikaan katsele hintoja ruokakaupassa.
Mulla ei ole autoa eikä pakastinta, siksi ei tule ostettua paljoa. Muuten olis ihan järkevää ostaa paljon kerralla.
Jäin miettimään mitä olentoja mahtavat olla wannabe-ihmiset :D
Kerran nostelin autosta kuusi täyttä muovikassia ostoksia rappukäytävään, kun naapurin yksinasuva eläkeläisrouva tuli siihen ihmettelemään. Hänen oli mahdoton ymmärtää, miksi joku voi ostaa noin paljon ruokaa kerralla. Nainen tiesi hyvin, että meillä asuu minun lisäksi mies ja kaksi isoa teinipoikaa. Onneksi ei kysynyt paljonko ruuat olivat maksaneet.
Niinpä. Tasan eivät mene nallekarkit tässä maailmassa. Tässäkin ketjussa joku ihmetteli, miten 30 euroa viikossa riittää jollekin koko viikon ruokiin - hänelle ne eivät edes riitä viikon vihanneksiin, hedelmiin ja pähkinöihin. Joillakin on enemmän rahaa, ja he sitten käyttävät sitä enemmän.
Itselleni tämän ja viime viikon hedelmät ja vihannekset ovat Cittarin tarjoustiskiltä: eurolla kolme pientä avokadoa ja toisella eurolla puoli kiloa kiivejä. Säännöstelemällä voi syödä yhden hedelmän lähes joka päivä.