Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmästyttää kaupassa ihmisten yli 100 euron ruokaostokset

Vierailija
11.02.2018 |

Toki itse sinkku kylläkin.... Ruokaostokset joskus harvoin voi olla 30 euroa, yleensä n. 20 euroa. Ihmetyttää vain että jos jolla kulla on jatkuvasti yli 100 euron ostoksia, niin miten ihmeessä on varaa?

Kommentit (297)

Vierailija
81/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

säästäväinen kirjoitti:

Me käymme vain kerran viikossa ruokakaupassa, siksi ostokset yleensä 200-300 välillä. Tulee halvemmaksi, kun kärryyn ei mahdu heräteostoksia, joita ottaisi aina kassalta mukaan, jos joka päivä kävisi.

Onko sulla kymmenpäinen perhe? Mulle 30e riittää viikoksi helposti.

Joopa joo. Jos syö 3 kertaa päiväss ja 7 päivää viikossa, niin kolmellakympillä syö 1,4 eurolla keralla. Aika vähän, ei taida olla kovin monipuolinen ruokavalio? Yleensä nämä omasta mielestään vähän rahaa ruokaan käyttävät syövät joka päivä yhden aterian koulussa tai töissä, eivätkä laske sitä mukaan, lisäksi viikonloppuisin käydään vanhemmilla syömässä ja ehkä ulkonasyöminen jätetään myös huomioimatta.

Tai sitten he vain suunnittelevat, mitä ostavat. Eivät ravaa jääkaapilla syömässä erinäisiä välipaloja, jos ei ole tarvetta. Ostavat vain tarpeellisen, eivätkä mitään pikkuherkkuja, limsoja, leivonnaisia, jätskiä, sipsiä. Eivät heitä ruokaa roskiin, vaan hyötykäyttävät ja tuunaavat jämätkin uuteen uskoon. Katsovat, mitä tuotteita milloinkin kannattaa ostaa, sen sijaan, että ostavat sitä sun tätä. Ja tekevät ruuan siten, että siitä tulee tosiaan monen päivän annokset, eikä yhden kerran santsilootaa, jota voi popsia pitkin iltaa, kun "vähän tekee mieli vielä jotain". Jos täytyy ihmetellä, miten yhdelle ihmiselle tosiaan riittää 30 euron ruuat koko viikoksi, niin täytyy olla varsinainen einestiskin suurkuluttaja ja herkkujen popsija, joka ei viitsi itse juurikaan tehdä ruokaa. 

Vierailija
82/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 20-30€ viikossa ruokaan ja oon opiskelija.

En syö koululla erikoisruokavalion takia, mutta on eväät mukana.

Teen mielellään isoja satseja ruokaa. Syön paljon vihanneksia, koska ne on halpoja. Nuudelia yms. valmisroskaa en syö.

Lidl on kyl oikeasti edullinen. Seuraan tarjouksia.

Näin. Ihmiset, jotka luulevat, ettei 30 eurolla saa terveellistä ruokaa, tekevät mokan jossakin näistä kohdista:

- eivät tee itse ruokaa

- eivät tee isoja annoksia, jotka jakavat useammalle päivälle

- eivät syö edullisia vihanneksia ja kasvisvaihtoehtoja (soijarouhe, pavut...)

- eivät suunnittele 

- eivät seuraa tarjouksia tai välitä, mistä kaupasta saa tuotteet suhteessa edullisimmin

- eivät vältä roska- ja einesruokien ostamista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mä ihmettelen, että miten sinkut lapsettomat on tämän keskustelupalstan löytäneet. Mutta  kyllä meillä siis CM.ssa menee välillä yli 100 euroa, kun kärryssä on kahden lapsen vaipat, äidinmaidonkorviketta ostetaan usein useampi pakkaus kerralla, wc-paperia, talouspaperia, pesuaineita, vauvanruokaa jne. Meillä CM on sellainen pari kertaa kk:ssa kauppa, josta ostetaan ne tuotteet mitä Lidlistä ei saa tai sitten sieltä ostetaan tarjoustuotteita. Normaalit ostokset hoidetaan Lidlissä, jossa menee 30-70 euroa ja siellä käydään kerran viikossa. Lisäksi käydään joka toinen ilta Salessa ostamassa -60 prosenttia ruokia ja siellä menee 2-10 euroa.

Vierailija
84/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perus raaka-aineisiin niin kauheasti rahaa mene isollakaan perheellä, mutta heti kun ostosten joukossa on erikoisempia leipiä, leikkeleitä, juustoja, keksipakettia, tuoremehua, salaattikastikkeita, maustettuja jugurtteja, muroja, eineksiä, pakasteita, kalaa jne, niin kyllähän alkaa hinta nousta.

Viikonlopuksi tulee herkemmin ostettua herkkua ja jotain puolivalmista, ettei koko viikonloppu menisi hellan äärellä. Alkuviikon ostokset on hyvin juurespainotteiset, mitkä on aina edullisia, ja hedelmiä, vihanneksia, vähän lihaa ja maitoa, kananmunia, maustamattomia viilejä, puurohiutaleita ym hyvin yksinkertaista. Rahaa menee 5 päivän ostoksiin 50-60€, kun viikonlopun (2 pv) ostokset tekee helposti 90€! Eikä näissä summissa ole pesuaineita, vessapaperia ym mitä myös on aina välillä ostettava.

Vierailija
85/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin mä ihmettelen, että miten sinkut lapsettomat on tämän keskustelupalstan löytäneet. Mutta  kyllä meillä siis CM.ssa menee välillä yli 100 euroa, kun kärryssä on kahden lapsen vaipat, äidinmaidonkorviketta ostetaan usein useampi pakkaus kerralla, wc-paperia, talouspaperia, pesuaineita, vauvanruokaa jne. Meillä CM on sellainen pari kertaa kk:ssa kauppa, josta ostetaan ne tuotteet mitä Lidlistä ei saa tai sitten sieltä ostetaan tarjoustuotteita. Normaalit ostokset hoidetaan Lidlissä, jossa menee 30-70 euroa ja siellä käydään kerran viikossa. Lisäksi käydään joka toinen ilta Salessa ostamassa -60 prosenttia ruokia ja siellä menee 2-10 euroa.

Mä taas ihmettelen, että joku edelleen ihmettelee tuota. Aika umpiossa on täytynyt elää, jos ei vieläkään tiedä, että vauva.fi on Suomen vanhimpia ja suurimpia keskustelupalstoja. Aihe vapaa -osio nimenomaan on kaikenlaisten ihmisten foorumi, jossa aiheet ovat... no vapaita ja niihin kommentoivat... muitakin kuin jonkun isä tai äiti. Ylläpipylläri. Nuo muut osiothan sitten keskittyvät siihen vauvakuumeiluun, raskauteen, lapsiperhearkeen jne. Ehkä kantsii vastailla vain niiden osioiden aloituksiin, jos ei halua lukea muuta kuin lapsiperhearkea elävien ja sitä koskevia aloituksia?

Vierailija
86/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

säästäväinen kirjoitti:

Me käymme vain kerran viikossa ruokakaupassa, siksi ostokset yleensä 200-300 välillä. Tulee halvemmaksi, kun kärryyn ei mahdu heräteostoksia, joita ottaisi aina kassalta mukaan, jos joka päivä kävisi.

Taidat olla sinkku? Vaikka käyn yksin kaupassa, minulla on kotona 2 teiniä ja mies. Arvaa vaan, paljonko tuollaiset urheilevat teinit syövät. Sen lisäksi minulla saattaa olla mukana äitini ostokset.

Vierailija
87/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mahtuisi kaappiin kerralla viikon ruoka aineksia, neljä lasta plus kaksi aikuista perheessä. 3/4 lapsista + 1 aikuinen syö kaikki ruuat kotona, yksi lapsista koululainen, ja syö lounaan koulussa. Mies syö n. kerran viikossa työpaikkaravintolassa, muina päivinä eväät kotoa. Nämä työ- ja kouluruokailutkin vaikuttaa kotiin kuskattavan ruuan määrään ja loppusummaan.

Teillä on liian pienet kaapit. Meitä on 5 hlöä. Kolme syö lounaan koulussa, muuten kaikki ruokailee kotona. Käydään kaupassa kerran viikossa tai kahdessa. Hyvin mahtuu, kun on jääkaappi, jääkaappi-pakastin ja pakastin, neljä ruokakaappia ja kellarimonttu.

En oikein ymmärrä tuotakaan, että käydään kaupassa joka toinen viikko ja kotiin hankitaan siksi useampi jääkaappi ja pakastin. Sen, minkä kauppaan ajamisessa säästät, maksat moninkertaisesti sähkönä.

Meiltä on 20 km kauppaan. Pakastin on energialuokaltaan parasta laatua. Aika on myös rahaa, eikä sitä viitsi turhaan ajella kylille vain ruokakauppaan jos ei ole muuta asiaa. Lihat on omasta takaa, niin pakko olla pakastin jo senkin takia.

Vierailija
88/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se sulle kuuluu? Et voi tietää kuinka suuri perhe siellä kotona on  ja kuinka pitkäksi aikaa ruoka on varattu.  Jos jollain on varaa ruokansa maksaa niin ei ole sinun asiasi.

Vierailija
89/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mahtuisi kaappiin kerralla viikon ruoka aineksia, neljä lasta plus kaksi aikuista perheessä. 3/4 lapsista + 1 aikuinen syö kaikki ruuat kotona, yksi lapsista koululainen, ja syö lounaan koulussa. Mies syö n. kerran viikossa työpaikkaravintolassa, muina päivinä eväät kotoa. Nämä työ- ja kouluruokailutkin vaikuttaa kotiin kuskattavan ruuan määrään ja loppusummaan.

Teillä on liian pienet kaapit. Meitä on 5 hlöä. Kolme syö lounaan koulussa, muuten kaikki ruokailee kotona. Käydään kaupassa kerran viikossa tai kahdessa. Hyvin mahtuu, kun on jääkaappi, jääkaappi-pakastin ja pakastin, neljä ruokakaappia ja kellarimonttu.

En oikein ymmärrä tuotakaan, että käydään kaupassa joka toinen viikko ja kotiin hankitaan siksi useampi jääkaappi ja pakastin. Sen, minkä kauppaan ajamisessa säästät, maksat moninkertaisesti sähkönä.

Meiltä on 20 km kauppaan. Pakastin on energialuokaltaan parasta laatua. Aika on myös rahaa, eikä sitä viitsi turhaan ajella kylille vain ruokakauppaan jos ei ole muuta asiaa. Lihat on omasta takaa, niin pakko olla pakastin jo senkin takia.

Juu, itse en tosiaan ajatellut tuota tilannetta, että joku lähtisi kauppaan 20 kilometrin päästä ihan varta vasten, kun itse hoidan sen aina samalla kun tulen töistä tai muilta asioilta. 

Vierailija
90/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, mutta kyllä mulla menee 100 euroa viikossa ruokiin. En osta eineksiä vaan kokkaan kaksi kertaa päivässä. Syön aika paljon kalaa, kasviksia ja hedelmiä. 

Vierailija
91/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

säästäväinen kirjoitti:

Taidat olla sinkku? Vaikka käyn yksin kaupassa, minulla on kotona 2 teiniä ja mies. Arvaa vaan, paljonko tuollaiset urheilevat teinit syövät. Sen lisäksi minulla saattaa olla mukana äitini ostokset.

Tuolla oli aikaisemin nelihenkisen perheen jäsen vastannut, että heillä menee noin 100-120 euroa viikon ruokaostoksiin. Se vastaa suunnilleen tuota, mikä menee myös suunnitelmallisella yksineläjällä eli noin 30€/henkilö. Eli eivät ne kustannukset henkilöä kohden automaattisesti nouse, vaikka talouden koko kasvaakin. Kyse on enemmänkin kulutustottumuksista.

Vierailija
92/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, että joku edelleen ihmettelee tuota. Aika umpiossa on täytynyt elää, jos ei vieläkään tiedä, että vauva.fi on Suomen vanhimpia ja suurimpia keskustelupalstoja. Aihe vapaa -osio nimenomaan on kaikenlaisten ihmisten foorumi, jossa aiheet ovat... no vapaita ja niihin kommentoivat... muitakin kuin jonkun isä tai äiti. Ylläpipylläri. Nuo muut osiothan sitten keskittyvät siihen vauvakuumeiluun, raskauteen, lapsiperhearkeen jne. Ehkä kantsii vastailla vain niiden osioiden aloituksiin, jos ei halua lukea muuta kuin lapsiperhearkea elävien ja sitä koskevia aloituksia?

En ole tuo jolle vastasit, mutta en kyllä ole tiennyt, että tämä on Suomen suurimpia ja vanhimpia keskustelupalstoja, joten umpiossa olen elänyt. Ihan jo silläkin perusteella, että löysin palstan vasta 10 vuotta vauva-aikojen jälkeen. :D Ilmeisesti elämässäni oli silloin monia muita kiinnostavampia asioita ja ajankulua... Onneksi.

Kun löysin palstan noin vuosi sitten, niin ihmettelin lähes samaa, että miten täällä tuntuu olevan enemmistössä lapsettomat, sinkut, työttömät, pikkulapsiajan kauan sitten ohittaneet (kuten minä) ja ilmeisesti myös ihan teinit. Ja sitten kuitenkin solvataan niitä mystisiä "av-mammoja", joita täällä ei taida todellisuudessa edes olla. :D

Noniin. Tämä nyt oli täysin ohis.

Vierailija
93/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsoo minkä kokoisia mursuja ihmiset nykypäivänä suurilta osin on, niin ei sit enää niin ihmetytä et joillain menee ruokaan kaikki raha..

Vierailija
94/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain on nyt saatu,että AP puhu viikon ruoista. Hän vain toteaa että harvemmin ruokakauppaan menee yli 30 euroa. Kyse voi olla vaikka kahdesta päivästä.

Toisaalta jos tuo 30 euroa on viikon ruokien viittaava, niin hän varmaan syö myös ulkona.Tai esimerkiksi opiskelupaikassa.

No mutta meitä on kaksi aikuista syömme ainoastaan kotona. Ehkä kerran kuussa syödään jotain ulkona,mutta ei kalliisti. Meillä menee ruokakauppaan viikon tai vähän yli jopa kahden viikon ruokiin aina jotain väliltä 70 viiva noin 100 euroa. Ilmeisesti aika perus.

Vierailija
95/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki itse sinkku kylläkin.... Ruokaostokset joskus harvoin voi olla 30 euroa, yleensä n. 20 euroa. Ihmetyttää vain että jos jolla kulla on jatkuvasti yli 100 euron ostoksia, niin miten ihmeessä on varaa?

Jep. Mulla on 6-henkinen perhe jossa lapset on kaikki isoruokaisia teinejä. Lisäksi muuttamina viikonloppuina on teini-ikäisiä tukilapsia 1-3 ja niillä vasta nälkä onkin. Vähän ostettavista ruuista riippuen ruokakauppaan menee noin 800€ kuukaudessa ja siinä saa aika tarkkaan miettiä mitä syödään... Meillä on ihan hyvät tulot kyllä miehen kanssa, sillä kai siihen on varaa. Tupakkaa ei polteta, ei käytetä alkoholia, maksullisia huveja (leffat, ulkona syöminen ym.) ehkä pari-kolme kertaa vuodessa.

Vierailija
96/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne vaan vastailemaan kyselyihin, niin riittää rahat noihin 100 euron kauppalaskuihin https://csl.ink/2NbH 👍 jokaisesta kyselystä maksetaan palkkio 📝💰

Vierailija
97/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain on nyt saatu,että AP puhu viikon ruoista. Hän vain toteaa että harvemmin ruokakauppaan menee yli 30 euroa. Kyse voi olla vaikka kahdesta päivästä.

Toisaalta jos tuo 30 euroa on viikon ruokien viittaava, niin hän varmaan syö myös ulkona.Tai esimerkiksi opiskelupaikassa.

No mutta meitä on kaksi aikuista syömme ainoastaan kotona. Ehkä kerran kuussa syödään jotain ulkona,mutta ei kalliisti. Meillä menee ruokakauppaan viikon tai vähän yli jopa kahden viikon ruokiin aina jotain väliltä 70 viiva noin 100 euroa. Ilmeisesti aika perus.

Miten on niin vaikea uskoa, että tuo 30 euroa on ihan oikeasti monen yksineläjän viikon ruokabudjetti? Ja se nimenomaan tarkoittaa sitä, että EI syö ulkona eikä opiskelupaikoissa. 30 euron ruokabudjetti tarkoittaa, että se ruoka todellakin tehdään itse, ja se kattaa kaikki päivän ruuat/eväät viikkoa kohden.

Jos teitä on kaksi henkilöä syömässä ja reilun viikon ruokiin menee 70-100 euroa, niin se tarkoittaa, että teillä menee henkeä kohden 35-50 euroa reilua viikkoa kohden. Eli ihan tuoltakin kantilta katsoen, etkö edelleenkään ole sitä mieltä, että yksineläjän terveellinen viikoittainen ruokavalio tosiaan pystytään saamaan kasaan tuolla 30 eurolla, jos kerran sinulla itselläkin menee suunnilleen saman verran viikoittain ruokaan rahaa?

Vierailija
98/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hitokseen paljon, jos käy useamman kerran viikossa kaupassa, ja joka kerta menee kakskymppiä!

Mä käyn kerran kuussa kaupassa niin, että ostoskärryjen sisältö maksaa yli satasen. Yleensä siinä palkkapäivän jälkeen. Ihan perussettiä siellä on, mutta siirrän jauhelihat pakastimeen, kuiva-aineet kuiva-ainekaappiin ja tämän jälkeen käyn lähikaupassa kävellen ja ostan vaan maitoa ja hedelmiä. Vihanneksetkin kun säilyy aika kauan jääkaapissa ja osa on niitä parjattuja pakastevihanneksia.

Koko kuukauden ruokalasku on noin neljäsataa.

Vierailija
99/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan usein iso kasa -30% tuotteita ja lyödään pakkaseen. Jos on kaapit tyhjänä, niin helposti menee yli 100e, etenkin jos muita kuin ruokaostoksia on mukana.

Ja tuohon luoton käyttämiseen: siitä kertyy esim. OP:lla bonusta, joten tällöin tulee maksettua luotolla isompia summia. Ei siis mitään tekemistä sen kanssa, etteikö tilillä sillä hetkellä rahaa olisi.

Vierailija
100/297 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan minulla oli tapana käydä köyhänä urheilemassa Itä-Helsingissä sijaitsevassa suuressa urheilukeskuksessa. Vieressä on metroasema ja sen takana tunnettu ruoka-avustusten jakotoiminta. Kerran sitten ollessani jälleen menossa kuntosalille, ohitse kävellessäni katselin sitä satoja metrejä pitkää jono hiljaisia ihmisiä. Se aika pysähdyttävä näky nyky-Suomesta.

Kirjaimellisesti seuraava päivänä olin ostamassa pulloa Pepsiä (Max) sieltä Suomen tunnetuimmasta Herkusta. Muuhun ei tosiaankaan ollut rahaa. Edelläni seisoi jonossa Anni Sinnemäki, silloin ministeri. Mukana ilmeisesti nuori aikuinen tytär (?). Sinnemäki osti mm. luomusiikaa yms. vastaavaa. Lasku oli selvästi päälle 100 euroa.

En voinut olla ajattelematta kontrastia; toiset ostavat luomusiikaa Herkusta, toiset seisovat lähes tunnin tihkusateessa kaurahiutaleiden, banaanien ja ylijäämäsäilykkeiden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä