Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniavioisuuden lisääntyminen Suomessa

17.04.2006 |

Miksi moniavioisuus on lisääntymässä Suomessakin?

Tuosta toisesta topicista otin ja pistin uuden otsikon.

Itselleni miranoran kommentti oli yllätys. Olen todella luullut, että ilmiö on väistymässä vanhanaikaisuuden nimissä. Mielenkiintoista olisi siis pohtia yhdessä asiaa.

Olisikohan kyse jostain nykyajalle tyypillisestä juurettomuudesta? Tyypit haluaa varmistaa näinä individualismin aikoina, että eivät jää yksin? Uskonnollisuuden lisääntyminen?

Villejä heittoja, pistäkää paremmaksi (:

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hayfa:

Muutama vuosi sitten huomasi, että oli muutamia miehiä, jotka olivat asiasta varovaisen kiinnostuneita, ja nyt tuntuu siltä, että moni on ryhtynyt tuumasta toimeen, ja osa saanut aikeensa jo toteutetuksi.

Sitä, miksi se on nyt juuri niin pinnalla, en osaa sanoa. Tokihan tässä muutaman vuoden kuluessa on " muslimiaines" Suomessa muuttunut aika paljon (ainakin minun silmissäni, ja etenkin suomalaisia muslimeja katsoen) ja uskoisin että siskoissakin on nyt paljon enemmän moniavioisuuteen myönteisesti suhtautuvia, kuin aikaisemmin.

Vierailija
2/40 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nainen on muslimi ja sinkku, ehtiessään sellaiseen ikään, että lastenteko ei enää kiinnosta, voisi hyötyä hyvinkin sellaisesta " seurustelumuotoisesta" avioliitosta, eli mies käy naisen kotona aina silloin tällöin. Naisen ei tarvitse elää selibaatissa, mutta toisaalta naisen ei tarvitse ottaa vastuulleen myöskään perhettä tai muuttaa jo vakiintunutta elämäntapaansa yksineläjänä. Eiköhän meillä Suomessa ala olla aika paljon nyt juuri tämä ikäisiä musliminaisia, sinkkuina syystä jos toisesta. Itse en ole tavannut moniavioisuudessa eläviä, ihan omaa pohdintaani vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rae.:

jos nainen on muslimi ja sinkku, ehtiessään sellaiseen ikään, että lastenteko ei enää kiinnosta, voisi hyötyä hyvinkin sellaisesta " seurustelumuotoisesta" avioliitosta, eli mies käy naisen kotona aina silloin tällöin. Naisen ei tarvitse elää selibaatissa, mutta toisaalta naisen ei tarvitse ottaa vastuulleen myöskään perhettä tai muuttaa jo vakiintunutta elämäntapaansa yksineläjänä. Eiköhän meillä Suomessa ala olla aika paljon nyt juuri tämä ikäisiä musliminaisia, sinkkuina syystä jos toisesta. Itse en ole tavannut moniavioisuudessa eläviä, ihan omaa pohdintaani vain.

ja voisi päteä myös eronneen tai leskeksi joutuneen musliminaisen kohdalla, joka ei halua miestä elämäänsä enää toista kertaa samalla intensiviteetillä kuin ensimmäisellä kertaa, mutta kai me kaikki kuitenkin kaipaamme rinnallemme jota kuta....

Kaikki minun tuntemani moniavioisessa liitossa elävät naiset tosin ovat alle 30, tai sitten ihan himpun verran päälle. Kaikille tuntemilleni toisille vaimoille on kyllä yhteistä se, että he ovat aika itsenäisiä (ja itsepäisiä..) naisia.

Vierailija
4/40 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hayfa:

Kaikki moraalittomuus ja seksuaalisen ym. mielihyvien hakeminen on lisääntymässä. Ihminen on himojensa orja, ei ole enää mitään pyhää.

Vierailija
5/40 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää minkä suuruinen buumi on kyseessä ja mihin tämä tieto perustuu. Mielenkiintoista olisi myös tietää moniavioisuuden syistä Suomessa.

Itselleni kyllä tulee ensimmäiseksi mieleen " laillinen" tapa toteuttaa mielihaluja. Pettäminen on islamissa väärin joten vaihtelun virkistykseksi hankitaan sitten toinen (tai useampikin) vaimo. Etenkin jos tämä tehdään muilta vaimoilta salassa niin haiskahtaa hieman palaneelta.

Mutta mistäpä minä tietäisin, omaa kokemusta ei ole ja olen asiasta keskustellut pintapuolisesti vain yhden suomalaisen musliminaisen kanssa. Tämä siis on toinen vaimo, mutta ymmärtääkseni miehellä ja ensimmäisellä vaimolla ei ole juurikaan keskenäistä kanssakäymistä.

Vierailija
6/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten yllä mainitsikin.

Sanotaan että vaikka 5v sitten en tuntenut yhtään Suomessa asuvaa, moniavioisessa liitossa olevaa naista, ja nyt tuntuu, että heitä on siellä ja täällä, tutuissa siskoissa ja uusissa siskoissa. Liitot ovat aika tuoreita, eli mikään äkillinen kaapista tuleminen tai minulle kertominen ei ole kyseessä...

Toisekseen tämä perustuu miehen mutu-tietoon, joka on sieltä miesten puolelta kerättyä. Mitään sen spesifimpää en tietysti siltä puolelta osaa sanoa, muuta kuin että monet veljet asiasta ainakin puhuvat ja toista vaimoa etsivät ihan aktiivisesti. Esimerkiksi toinen vaimo keskustelun aloittaneen nimimerkin tunnot vaan lisäsivät tätä mutuani.

Vierailija
7/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" enaa ei ole mikaan pyhaa..." .

Niinpa, muslimit keksivat kieltamatta jo aikaa sitten katevan tavan tyydyttaa halujaan. Lapsettomuus on Suomen oloissa kehno tekosyy moiseen, arabimaissa sen ymmarran missa paine saada lapsia on helposti ylitsepaasematon puhdasoppisille miehille. Kukaan ei tietenkaan kysy naiselta, milta hanesta tuntuu...

Suomessa tahi muualla, kaikenkaikkinen halujen tyydyttaminen tuntuu olevan etusijalla, oli se sitten seksia, shoppailua tai mita tahansa ja tahan tormasin alituiseen Arabiemiraateissa asuessani.

Vierailija
8/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta että vaikka oiskin käännynnäinen muslimi mutta synytjään suomalainen nainen kyseessä miten hän jaksais tällästa vuodesta toiseen, olla joku toinen vaimo ja pelkästään miehen seksihalujen tyydyttäjä?.

Minä luulen että intohimon hiivuttua ja enempi aikuistuttuaan hän kyllästyy tähän eksoottisen leikkiin, joka saattaa alussa olla hyvinkin jännittävää ja nämä suhteet päättyy lopussa eroon. Se ei kyllä pitemmän päälle länsimaista naista (vaikka oiskin siis muslimi) viehätä vaan tuntuu alentavalta ja nanien alkaa vaatimaan tasa-arvoisempaa kohtelua.

Sitten nämä miehet, minä luulen että he eivät ole koskaan olleetkaan uskollista sorttia, ja ennen kun on hypätty vieraissa nyt sitten pidetään kätevästi salarakasta, säästyy naisten metsästys vaivalta varsinkin jos oma charmi on alkanut jo hiipumaan niin mikä sen kätevämpää kuin pitää jossain toinen nainen aina odottamassa ja valmiina.

Vierailija
9/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin, että aina, lähes poikkeuksetta, kun aletaan keskustella moniavioisuudesta - keskustelu kääntyy siihen, kuinka nainen ei sitä varmasti voi haluta (vaan on mukana pakosta ja täysin vasten tahtoaan) ja kuinka se on vaan miehen halujen tyydyttämistä.

Mielestäni aika kova hinta maksettavaksi " hetken huveista" , kun ottaa huomioon sen vastuun, jonka mies ottaa kannettavakseen toisessa (saati kolmannessa ja neljännessä )PERHEESSÄ. PERHEESTÄ nimenomaan, ei vaan uudesta vaimosta. Ja jos katsotaan asiaa sunni-islamin kannalta, tarkoituksena olisi kuitenkin pyrkiä pysyvään liittoon - eikä tilapäisratkaisuihin, kuten shiat toimivat muta-avioliitoissaan. Islamissa kuitenkin yksi avioliiton tarkoituksista on lasten saaminen ja heidän hyvä kasvattaminen - vastuu, joka kuuluu myös isän harteille.

Olen sen aiemminkin sanonut näiden moniavioisuus-keskustelujen yhteydessä, että moniavioisuus ei sovi kaikille.. on miehiä joille se ei sovi ja samalla tapaa naisia, joille se ei sovi. Koraani ei siihen määrää, mutta sallii sen. Profeetta Muhammad antoi meille esimerkin molempiin, sekä yksiavioiseen että moniavioiseen liittoon (Khadijan kanssa ollessaan naimisissa hän ei avioitunut kenenkään muun kanssa).

Lisää moniavioisuudesta (myös kirjoituksia moniavioisuudessa eläviltä/eläneiltä musliminaisilta) voi lukea täältä:

http://www.salafisisters.org/PositivePolygany.asp

Vierailija
10/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus perustuu Koraanin jakeeseen 4:3, Naisten suuraan, jossa sanotaan:

Ja jos pelkäätte, ettette pysty olemaan oikeudenmukaisia orvoille, ottakaa niin monta vaimoa kuin haluatte, kaksi, kolme tai neljä, mutta jos pelkäätte, ettette osaa olla tasapuolisia vaimoillenne, ottakaa vain yksi vaimo tai orjattarianne. Näin pysytte parhaiten kaidalla tiellä.

Tämä otettiin käyttöön varhaisella Medinan kaudella, jolloin sotien seurauksena muslimien yhteisöissä oli miehiä vähemmän kuin naisia. Naisten taloudellisen turvan varmistamiseksi, miehet velvoitettiin ottamaan vastuulleen useampia vaimoja. Moniavioisuutta tarvittiin myös turvaamaan yhteiskunnan järjestystä: kun kaikki naimaikäiset naiset sidottiin patriarkaaliseen liittoon, he eivät enää voineet houkutella miehiä moraalittomuuksiin. Myöhemmin moniavioisuus hyväksyttiin myös islamilaiseen lakiin, vaikkakin vaimojen lukumäärälle asetettiin yläraja. Siis se neljä vaimoa.

Lain mukaan miehen on vastattava vaimojensa elatuksesta sekä järjestettävä kullekin itsenäinen talous. Suomessahan homma on sinänsä helppo toteuttaa yhteiskunnan avulla: asumistuet, lapsilisät, elatustuet jne. auttavat miehiä urakassaan ;) Mutta ihan tosissaan; tuskin islamilaisessa laissa tarkoitetaan sillä miehen vastuulla tasapuolisen kohtelun turvaamisesta ihan tätä? Siis että homma hoituisi erilaisten yhteiskunnan tukien avulla? Esimerkiksi Tunisiassa on säädetty jo 1950-luvun loppupuolella avioliittolaki, jossa on luovuttu perinteisestä moniavioisuudesta. Lain uudistajien mielestä nykyisissä yhteiskunnallisissa ja taloudellisissa oloissa vaimojen tasapuolinen kohtelu on mahdotonta. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna, en osaa kyllä kuvitella, että se vaimojen tasavertainen kohtelu onnistuisi täällä Suomessakaan.

Islamilaisen lain mukaan vaimot ovat myös tasa-arvoisia miehensä perijöitä. Kuinka tämä toteutuu suomalaisessa yhteiskunnassa? Se minua kiinnostaisi. Tosiasia nimittäin on, että jos tuo vaimojen yhteinen aviomies kuolee, hänet perii ainoastaan se Suomen lakien mukainen vaimo. Samoin lapset toisesta, kolmannesta ja neljännestä liitosta ovat huonommassa asemassa ykkösperheen lapsiin verrattuna, varsinkin jos toiset liitot ovat salaisia ja isukin mahdollisuudet lasten kanssa oleskeluun pitää varastaa siltä ykkösperheeltä. Entäpä tunnustavatko nämä useampia vaimoja harrastavat miehet edes niitä muista liitoista syntyviä lapsia omikseen? Eli ottavatko nimilleen? Ja ajatellaanko noita liittoja solmiessa lainkaan niiden mahdollisten tulevien lasten etua?

Ja lopuksi viimeinen tulkinta: mielestäni Suomen oloissa ne " vaimot" sen ensimmäisen vaimon jälkeen ovat ainoastaan niitä Koraanin jakeenkin mainitsemia orjattaria. Heidän luonaan käydään hoitamassa se yksi miehen velvollisuus (tai ilo, miten vaan ;) ), mutta muuten nuo kakkos-, kolmos- ja nelosvaimot ovat omillaan ja mies kuitenkin uhraa suurimman osan elämästään, ajastaan, tuloistaan jne. sen varsinaisen " virallisen" vaimonsa kanssa yhteisessä osoitteessa ja kodissa. Aika vaikea on minun ainakaan uskoa, että monivaimoisuuden suosion lisääntyminen johtuisi uskonnollisuuden lisääntymisestä. Eiköhän koko buumi mene tuonne " halujen tyydytys" -kategoriaan... (myönnän, olen kyyninen, vanha täti-ihminen;) )

Vierailija
11/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Esimerkiksi Tunisiassa on säädetty jo 1950-luvun loppupuolella avioliittolaki, jossa on luovuttu perinteisestä moniavioisuudesta.

Tästä moniavioisuuslaista voi nyt olla sitten mitä mieltä vaan mutta yleisesti ottaen Tunisian lainsäätäjistä/ministereistä.. viimeisin sieltä lukemani uutinen koski huivinkäyttöä, siellä erään herra ministerin mukaan huivi ei sovi tunisialaiseen katukuvaan eikä kuulu tunisialaisille naisille. Eli siis vaikuttaisi hieman sille, ettei uskonnollisia vaikuttimia ole näillä lainsäätäjillä vaan aivan muuta.. joten en liittäisi tätä millään lailla islamiin vaan siitä erkaantumiseen.

mrs_O:

Islamilaisen lain mukaan vaimot ovat myös tasa-arvoisia miehensä perijöitä. Kuinka tämä toteutuu suomalaisessa yhteiskunnassa? Se minua kiinnostaisi. Tosiasia nimittäin on, että jos tuo vaimojen yhteinen aviomies kuolee, hänet perii ainoastaan se Suomen lakien mukainen vaimo.

Tässä tullaan sen eteen kuinka yksilöt seuraavat islamia kun elämme maassa, jossa ei ole voimassa sharia-laki. Emme muutenkaan peri (tai ei pitäisi noudattaa) Suomen lain mukaista perintälakia. Esimerkkinä tästä se, että jos minun vanhempani kuolevat ei-muslimeina niin minä en peri heitä - minä en ota heiltä mitään, sanoo Suomen laki siihen mitä tahansa. Tässä kohtaa ei voida siis syyttää uskontoa itseään vaan yksilöitä, jotka eivät sitä uskontoa noudata - Suomen laki voi sen perinnön nimellisesti antaa sille " Suomen lakien mukaiselle" vaimolle, mutta tosiasiassa perinnönjako tulisi sitten tehdä islamin mukaan, jos henkilöt noudattavat uskontoaan. Eläessämme ei-islamilaisessa maassa tämä jää yksilön harteille kun sitä ei yhteiskunta valvo.

mrs_O:

Samoin lapset toisesta, kolmannesta ja neljännestä liitosta ovat huonommassa asemassa ykkösperheen lapsiin verrattuna, varsinkin jos toiset liitot ovat salaisia ja isukin mahdollisuudet lasten kanssa oleskeluun pitää varastaa siltä ykkösperheeltä. Entäpä tunnustavatko nämä useampia vaimoja harrastavat miehet edes niitä muista liitoista syntyviä lapsia omikseen? Eli ottavatko nimilleen? Ja ajatellaanko noita liittoja solmiessa lainkaan niiden mahdollisten tulevien lasten etua?

Jälleen kerran, tämä varmasti riippuu yksilöstä. Minusta " tasa-arvoisin" ratkaisu moniavioisuuden kohdalla Suomen oloissa olisi se, ettei yhdenkään vaimon kanssa olla naimisissa Suomen lain mukaan.. vaan ainoastaan islamin mukaan. Tässä tulee sitten taas omat kiemuransa perinnässä, osan voi toki hoitaa testamentilla (jollainen jokaisen muslimin pitäisi tehdä mahdollisimman pian).

mrs_O:

mies kuitenkin uhraa suurimman osan elämästään, ajastaan, tuloistaan jne. sen varsinaisen " virallisen" vaimonsa kanssa yhteisessä osoitteessa ja kodissa.

No, sitten voi todeta, ettei kyseinen herra seuraa sitä mitä hänen uskontonsa opettaa.

Mutta.. vielä tuohon elatusasiaan liittyen. Luin erään oppineen lausunnon, jossa käsiteltiin juuri tätä asiaa. Siinä tämä oppinut totesi, että jos miehellä on vaikeuksia huolehtia taloudellisesti ensimmäisestä vaimostaan ja perheestään, niin hänellä ei ole oikeutta ottaa toista (koska hän ei edes kykene täyttämään velvollisuuksiaan ensimmäistä kohtaan). Eli jos perhe elää tuilla, niin eipä se mies silloin velvollisuuksiaan hoida...

Vierailija
12/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut myös saman ilmiön, moni puolituttu muslimi pohtii/kärsii asian kanssa!! ja turha mielestäni tähän on islamia mukaan ottaa, eiköhän melkein kaikissa tapauksissa motiivina ole mielihalujen tyydyttäminen, jota sitten selitellään islamilla!

Ymmärtääkseni suurin osa miehistä on naimisissa käännynnäisen kanssa ja lapsiakin on jo tullut, joten kotona kaikki menee saman harmaan arjen mukaan. samalla miehellä tulee keski-iän kriisi, johon kuuluu myös oman miehisyyden epäileminen. lisäksi Suomen olot stressaavat, eikä oikein maanmiehistäkään löydy kunnon ystävää, joten kaikenhan pelastaa uusi toinen vaimo!! monilla kun ei ole paljoa kokemusta naisista kotimaassaan, niin onhan asia täällä vapaassa maassa korjattava!

Toinen vaimohan kun keskittyy vain mieheen, hänen tarpeisiinsa ilman lapsia ja muita murheita!!ja samalla mies voi vähän ' lomailla' omasta raskaasta arjesta ja lapsista sekä vaimosta, siis juuri siitä vastuusta, mikä tälle kuuluu! muistatte varmaan itsekin ihastumisen/rakastumisen alussa ihanan tunteen?!

Mutta mihin unohtuu juuri se eka vaimo?! eikös hän ole tehnyt kaikkensa miehen papereiden saamiseen ja sopeutumiseen? eikös hän juuri pyöritä kotia, pidä huolta yhteisistä lapsista, yrittäen kasvattaa heistä hartaita muslimeita, antaa tulonsa perheen (ts.miehen) käyttöön jne.lisäksi kääntyessään islamiin nainen menettää useimmat ystävänsä ja jopa sukulaisiaan! ja palkintona odottaa mies, joka ei ole tyytyväinen tähän, isä, joka mieluummin tyydyttää tarpeensa vapaa-aikanaan kuin huolehtii lapsistaan, ystävä, joka puukottaa selkään ja yhtiökumppani, joka vie rahat kilpailijayhtiöön! ja kaupanpäällisinä ehkäpä vielä jokin tauti!!varsinainen ' tilisiirto' !!

ja sitten jos edes ekalle vaimolle viitsitään asiasta kertoa, ei anneta mitään mahdollisuuksia edes valittaa, vaan onhan muslimin hyväksyttävä asia!! ei, ei ja ei, ei asia kyllä noin voi mennä!!missä on vaimon tunteet, oikeudet ja itsekunnioitus?! islamissakin vaimo ja äiti hyvin kunnioitettu, puhumattakaan yleisistä ihmisoikeuksista!jos mies noin kylmästi voi riskeerata tasapainoisen suhteensa vaimoon ja lapsiin, riskeeraten sen kaiken hyvän, niin ei sellainen ole kunnon mies, vaan käärme, joka luikertelee aina aurinkoisemmalle paikalle! itse eroaisin heti sellaisesta miehestä! Naiset hyvät, älkää olko liian kilttejä ja naiiveja mamu-miesten aivoituksille!!oletteko koskaan miettinyt, miksi moniavioisuus yleistyy vain täällä pohjolassa? arabimaissa ei menisi ihan nielemättä alas,sillä siinä olisi molempien suvut mukana puolustamassa omiaan ja lopulta, jos mies ei peruisi aikeitaan, vaimon isä tai veli ottaisi vaimon asumaan luokseen ja erohan siitä tulisi! mutta missä on suomalaisten puolustajat? eiköhän suurin osa vaimoista piilottele ja häpeä asiaa, pitäen kaiken sisällään!! ja sitten muslimien joukko painaa asian villaisella, islamissa on oikeus... joo, ehkäpä, mutta onpa kumma miten asiasta ei puhuttu silloin kun miehellä ei ollut vielä papereita ja ' tilannetta' Suomessa!! kyllä asia on selkeästi naisen hyväksikäytöstä!!eikö miuslimienkin parista pitäisi löytyä vaimoille puolustajia?

olen myös kuullut että profeetan oma tyttö Fatima ei voinut hyväksyä miehensä Alin suunnitelmia toisesta vaimosta ja meni sitä itkemään isälleen profeetta Muhammedille, johon profeetta totesi, että joka satuttaa/vahingoittaa profeetan perhettä, satuttaa myös itse profeettaa!! joten hän selkeästi paheksui Alin suunnitelmia, eikä kukaan paheksunut Fatimaa tai epäillyt tämän uskoa!! joten miksi suomalainen, vapaaseen maahan syntynyt, koulutettu ja intellektuelli muslimivaimo suostuisi tähän?!

lisäksi miehenhän kuuluisi pitää taloudellisesti ja henkisesti huolta vaimostaan, eli ostaa kaikki ruoat, vaatteet ja maksaa vuokrat ja laskut omista tuloistaan ja vaimon kuuluisi pitää kotihoidontuet tms. itsellään..missä ammateissa Suomen mamu-miehet ovatkaan, jos niin hyvin hankkii että voi kahden talouden menot maksaa?! lisäksi kaikessahan asioiden pitäisi mennä fifty-fifty, niin tavaroissa, kuin ajankäytössä! jos miehen haluavat täydellistää uskontoaan, niin voisivathan he aloittaa omien vaatteiden parsimisesta, parran kasvattamisesta, kieltäytymällä sosiaalirahoista ja jopa muuttamalla pois ei-muslimimaasta!!haiskahtaa, että islamistakin joitain kohtia, niitä miehelle mieluisia, täytyisi muka noudattaa sanatarkasti, kun samalla toisista, epämieluisista, ei hiiskahdetakaan! ja eihän se moniavioisuus ole niin ' pakko' asia, vaan Koraanissakin suositellaan pysymään yksiavioisena!!eikä nyt enää elätä sota-aikaa, jossa naiset todella olisivat menehtyneet ilman miestä ja huolehtijaa!

Toisen vaimon asema on tietysti aivan eri, on alusta pitäen tietoinen kaikesta ja saa myös vaihtelua elämään, muttei kuitenkaan liikaa rajoituksia! ja itse olen ymmärtänyt parin miehen aloittaneen koko jutun omien himojensa tyydyttämiseksi(mut vasta kun oleskelulupa taskussa!!) ja tietysti tyhmyys tiivistyy ryhmässä, muut alkavat seurata perässä! joten eläpä siinä sitten rauhallista muslimien perhe-elämää, jos koko ajan epäilys, että entäpä jos minunkin mieheni?! Ja usko tai älä, niin se sinunkin rakas miehesi miettii asiaa jo tai jopa etsii tai on jopa toteuttanut asian, vapaita, itsepäisiä ' muslimi' naisia kun on tai jos ei muuta, niin onhan näitä itämaan ' vapaamielisiä' koreita naisia aina tarjolla!!

Suomessakin tulevaisuudessa on odotettavissa onnettomien muslimivaimojen ja -lasten joukko, jotka nuolevat egoistimiehien tekojen haavoja!!ovatkohan miehet koskaan ajatelleet, mitä lapset tuumaavat, kun asian ymmärtävät?! voipa olla, että hartaasta muslimilapsesta tuleekin islamin vastustaja juuri isänsä himojen vuoksi!!

mutta aiemmin tai myöhemmin oikeus kai toteutuu, eikös Jumalakin tuomitse teot juuri niiden motiivien mukaan? ja miten käy silloin miehen, joka ottaa toisen vaimon tämän muhkeiden tissien vuoksi tai tyydyttääkseen vain himonsa?!

Vierailija
13/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin,unohdin kertoa, että tietääkseni profeetta Muhammedin tyttären Fatiman mies Ali ei sitten todellakaan avioitunut muiden naisten kanssa vasta kuin Fatima kuoleman jälkeen!

samalla vielä ihmettelen sitä, kuinka naisten välillä ei ole mitään solidaarisuutta?! mamu-miehethän tietävät aika tarkkaan toistensa asiat ja pitäävät niitä salassa auttaen ystäväänsä. mutta mitä tekee suomalaisnainen samalla aikaa? hiljentyy kuin muuri..

en siis tarkoita, että asioita pitäisi laukoa päin naamaa, mutta eikö teillä ole yhtään sääli naista, joka ei tiedä miehensä toisista vaimoista mitään?! ajatelkaa vaimoa, ystävääsi, joka on väsynyt kodin ja lasten yksin hoitamisesta, muttei valita, vaan valmistaa miestä ylistäen rakkaan miehensä herkkuruokaa, piirakan kohotessa uunissa ja imurin roikkuessa toisessa kädessä luullen miehensä olevan työreissulla, kun itse asiassa mies onkin ' lomailemasssa' kakkosvaimon luona! Itse tiedät lomapaikasta, mutta ' valehtelet' myös miehen puolesta hiljentymällä..millainen ystävä ja muslimisisko silloin olet?! Ajattelepa sama kohtalo omalle äidillesi tai tyttärellesi?! Hyväksyisitkö hiljaa puolustamatta äitisi/tyttäresi oikeuksia?

Kun miesten puolelta ei taida löytyä naisten puolustajia tai ymmärtäjiä, eikö meidän naisten tulisi puolustaa toisiamme, siis sekä muslimien että ei-muslimien? kyllä miehellä tulisi olla ainakin jonkinlainen peloke vehkeilyn paljastumisesta!! siis että joku kertoisi/vihjailisi vaimolle toisesta puolisosta?! ja painostan!!, että asiassa ei tarvittaisi välttämättä mennä tekoihin!, jo pelkkä uhka paljastumisesta saa miehen miettimään tekosiaan pari kertaa!!

uskon, että asia lopulta auttaisi montaa perhettä, sillä jos mies tietäisi/pelkäisi paljastuvansa, ei varmaankaan ryhtyisi puuhaan ihan hetken mielijohteesta!!tai jos kaiken harkinnan jälkeen haluaisi vielä tehdä sen, vaimoltakin kysyttäisiin mielipide reilun miehen tavoin!!nyt perheellä olisi mahdollisuus keskustella liiton huonoista ja hyvistä puolista ja usein ongelmakohtia ratkottaisiin ilman toista avioliittoa!!tai vaimo saisi oikeudet eroon niin halutessaan,näin mies ainakin tajuaisi mitä on tekemässä ja paljonko riskeeramassa!! ja vaimokin saisi vaikuttaa omaan elämäänsä, kunnioittaen itseään! ja jos mies olisi jo naimisissa, niin pelko jutun leviämisestä eka vaimon korviin saisi miehen avautumaan ennenkuin juttu leviäisi vieraiden suusta!!

ajatelkaa, jos kaksoiselämä kestänyt jo vuosikaupalla, eikä vaimo ole huomannut mitään?! kaikki vuodet olisivatkin suurta petosta, hetkessä vesanpöntöstä alas.. toivoisitko omalle kohdallesi samaa?

Kamalampaa ei mielestäni ole, kuin tulla informoiduksi miehensä petoksesta tuiki tuntemattomilta!!mutta edelleen omalle kohdalleni valitsisin sen vaihtoehdon kuin elää " kuplassa" muka onnellista perhe-elämää kaikkien muiden tietäessä mieheni kaksoiselämästä!!

joten naiset, solidaarisuus kunniaan, jos/kun tiedätte jonkun miehen kaksoiselämästä/haaveesta siihen, niin älkää painako villaisella, vaan yrittäkää painostaa miestä itse kertomaan eka vaimolleen. miesten välillä toimii yllättävän hyvin viidakkorumpu, joten oman miehen/ystävien/toisen vaimon kautta vaikuttakaa asiaan, perustelkaa asiaa hyvin ja vihjaiskaa, että tää Suomi on sen verran pieni maa, että asia tulee kuitenkin pian selville, joko suusta-suuhun-periaatteella tai nettipalstojen kautta!! ja hetken päästä miesten ylimielisyys asiassa katoaa, kun tajuavatkin, ettei " karkkikaupassa voi käydä varkaisilla" muiden sitä huomaamatta, silläkin asialla on omat seuraamuksensa!!

Vierailija
14/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tällä hetkellä tiedä yhtään moniavioisessa liitossa olevaa naista, joka ei tietäisi muista vaimoista. Arabinaisiakin tunnen, jotka ovat ensimmäisiä tai toisia vaimoja.

tiina_66:

jos miehen haluavat täydellistää uskontoaan, niin voisivathan he aloittaa omien vaatteiden parsimisesta, parran kasvattamisesta, kieltäytymällä sosiaalirahoista ja jopa muuttamalla pois ei-muslimimaasta!!

Mutta tässä olemme ehdottoman yhtä mieltä.

Vierailija
15/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baha:

olen asiasta keskustellut pintapuolisesti vain yhden suomalaisen musliminaisen kanssa. Tämä siis on toinen vaimo, mutta ymmärtääkseni miehellä ja ensimmäisellä vaimolla ei ole juurikaan keskenäistä kanssakäymistä.

Eli noin oli vaimo numero kakkosen mukaan.

Ehkä jos olisit kysynyt asiaa ensimmäiseltä vaimolta saisit kuulla toisenlaisen tarinan.

Kehtasitko sanoa rouvalle että hänen mies ei ole kunnon muslimi kun ei ole ensimmäisen vaimon kanssa tekemisissä?

Vierailija
16/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla että vaimo nro 1:ltä saisi ihan eri version. En tunne tätä pariskuntaa hyvin, tapasin vain kerran. Ei ole mielestäni minun asiani määritellä puolituttujen suhdetta tai ruveta neuvomaan uskonasioissa, en siis sanonut naiselle mitään poikkisanaa.

mar1anne:

Eli noin oli vaimo numero kakkosen mukaan.

Ehkä jos olisit kysynyt asiaa ensimmäiseltä vaimolta saisit kuulla toisenlaisen tarinan.

Kehtasitko sanoa rouvalle että hänen mies ei ole kunnon muslimi kun ei ole ensimmäisen vaimon kanssa tekemisissä?

Vierailija
17/40 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmaa:

Minusta " tasa-arvoisin" ratkaisu moniavioisuuden kohdalla Suomen oloissa olisi se, ettei yhdenkään vaimon kanssa olla naimisissa Suomen lain mukaan.. vaan ainoastaan islamin mukaan.

Hyvä pointti!

Tässä tulee sitten taas omat kiemuransa perinnässä, osan voi toki hoitaa testamentilla (jollainen jokaisen muslimin pitäisi tehdä mahdollisimman pian).

Siiskö periä voi kuitenkin?

No, sitten voi todeta, ettei kyseinen herra seuraa sitä mitä hänen uskontonsa opettaa.

Tämä oli se tärkein pointti, mitä yritin kirjoituksellani tuoda esiin ;) Uskon nimittäin, että suurimmassa osassa noita " moni" -liittoja täällä Suomessa, kysymys on ainoastaan miehen tietynlaisista tarpeista ja niiden täyttämisestä, ei todellisesta Islamin mukaisesta, kaikille vaimoille tasapuolisesta avioliitosta.

Mutta.. vielä tuohon elatusasiaan liittyen. Luin erään oppineen lausunnon, jossa käsiteltiin juuri tätä asiaa. Siinä tämä oppinut totesi, että jos miehellä on vaikeuksia huolehtia taloudellisesti ensimmäisestä vaimostaan ja perheestään, niin hänellä ei ole oikeutta ottaa toista (koska hän ei edes kykene täyttämään velvollisuuksiaan ensimmäistä kohtaan). Eli jos perhe elää tuilla, niin eipä se mies silloin velvollisuuksiaan hoida...

Sepä...

Vierailija
18/40 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka sitten valvoo että nämä avioliitot ovat asianamukaisia elikkä mies on kykenevä/halukas elättämään molemmat perheensä? Kuka voi estää tälläset liitot? Valvooko islamilainen seurakunta perheitä?

Vierailija
19/40 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiri09:

No kuka sitten valvoo että nämä avioliitot ovat asianamukaisia elikkä mies on kykenevä/halukas elättämään molemmat perheensä? Kuka voi estää tälläset liitot? Valvooko islamilainen seurakunta perheitä?

Eli ihan toimivaltahan nuo moniavioliitot kuulostavat parerilla, mutta en kyllä henkilökohtaisesti usko että ne yleensä niin ongelmitta sujuvat.

Vierailija
20/40 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä se elämä taitaa näillä palstan rouvilla kietoutua kovasti miehen ympärille, kun on niin kova hätä ja vastustus moniavioisuutta vastaan. Ei me omisteta puolisoitamme - itse asiassa, tuo ajatus on aika vapauttava ajatus.

Islamilaiselta kantilta avioliitossa on kyse toinen toisensa tukemisesta kohti yhteistä päämääräämme, eli Paratiisia. Päätavoitteiden ei tulisi olla tässä maailmassa sinänsä.

Mutta olen periaatteessa Mrs_O:n kanssa samaa mieltä tai ainakin olettaisin meidän olevan samaa mieltä - että aina käytäntö ei kohtaa sitä miten asian pitäisi sujua.

tiina_66:

ja turha mielestäni tähän on islamia mukaan ottaa, eiköhän melkein kaikissa tapauksissa motiivina ole mielihalujen tyydyttäminen, jota sitten selitellään islamilla!

Noh, tämä on sinun näkemyksesi. Tiedän ainakin useamman tapauksen (tosin ei Suomesta), joissa mies on avioitunut useamman naisen kanssa, jotta voi muuttaa heidän kanssaan islamilaiseen maahan.. esimerkiksi tällaisessa tapauksessa voi nähdä jo täysin selkeää hyötyä uskonnon kannalta asiassa, kun ottaa huomioon, että kaikkia miehiä ei tuo muuttaminen innosta vaan asuvat ennemminkin innoissaan muualla. Tilanteita on erilaisia, ihmiset ovat erilaisia - joku saattaa toimia olettamiesi motiivien mukaan, mutta en menisi väittämään suoralta kädeltä, että kaikki niin toimivat, etenkin kun ei tunne riittävästi tällaisia pariskuntia ja heidän syitään ratkaisuunsa.

tiina_66:

Ymmärtääkseni suurin osa miehistä on naimisissa käännynnäisen kanssa ja lapsiakin on jo tullut, joten kotona kaikki menee saman harmaan arjen mukaan. samalla miehellä tulee keski-iän kriisi, johon kuuluu myös oman miehisyyden epäileminen. lisäksi Suomen olot stressaavat, eikä oikein maanmiehistäkään löydy kunnon ystävää, joten kaikenhan pelastaa uusi toinen vaimo!! monilla kun ei ole paljoa kokemusta naisista kotimaassaan, niin onhan asia täällä vapaassa maassa korjattava!

Ja Tiina se jo heti myöntää puhuvansa olettamuksen perusteella, eli asiasta ei sitten ole mitään tietoa eikä perusteita - ainoastaan omaa olettamusta.

tiina_66:

Toinen vaimohan kun keskittyy vain mieheen, hänen tarpeisiinsa ilman lapsia ja muita murheita!!ja samalla mies voi vähän ' lomailla' omasta raskaasta arjesta ja lapsista sekä vaimosta, siis juuri siitä vastuusta, mikä tälle kuuluu! muistatte varmaan itsekin ihastumisen/rakastumisen alussa ihanan tunteen?!

Jaa, no mutta kyllähän niitä lapsia alkaa todennäköisesti sen toisenkin vaimon kanssa kohta ilmestymään - kun otetaan huomioon se, ettei islamin mukaan saa lapsia ainakaan täysin pyrkiä estämään. Joten perin tyhmänä pidät miestä tässä tapauksessa, kun kuvaamassasi tilanteessa mies vaan hankkii itselleen lisää " ongelmia" niin sanotusti, lisää sitä vastuuta.

tiina_66:

Mutta mihin unohtuu juuri se eka vaimo?! eikös hän ole tehnyt kaikkensa miehen papereiden saamiseen ja sopeutumiseen? eikös hän juuri pyöritä kotia, pidä huolta yhteisistä lapsista, yrittäen kasvattaa heistä hartaita muslimeita, antaa tulonsa perheen (ts.miehen) käyttöön jne.lisäksi kääntyessään islamiin nainen menettää useimmat ystävänsä ja jopa sukulaisiaan! ja palkintona odottaa mies, joka ei ole tyytyväinen tähän, isä, joka mieluummin tyydyttää tarpeensa vapaa-aikanaan kuin huolehtii lapsistaan, ystävä, joka puukottaa selkään ja yhtiökumppani, joka vie rahat kilpailijayhtiöön! ja kaupanpäällisinä ehkäpä vielä jokin tauti!!varsinainen ' tilisiirto' !!

Ja varsinaista omaa tarinaa, omaa keksintöä, omaa oletusta - kuten jo aiemmin myönsitkin. Ensinnäkään vaimolla ei välttämättä ole mitään tekoa miehen papereiden kanssa. Toisekseen, mitä tulee islamiin kääntymiseen, niin en minä ainakaan menettänyt läheisimpiäni.. olen edelleenkin heihin yhteydessä ja aikaa vierähtänyt jo kohta kymmenisen vuotta päätöksestäni.

Ja vielä kaikenhuippuna tuo, että vaimo antaa tulonsa miehen käyttöön - islamissa miehellä on [b]velvollisuus[/b] elättää perhe, naisella ei ole siihen mitään velvoitetta.

Ja jos ihmisellä on lainkaan järkeä päässä moniavioisessa tilanteessa, niin nykyaikana on hyvin helppo tehdä sukupuolitestit ennen tuollaisen liiton solmimista ja sellaista minä vaatisin sekä ensimmäisenä että toisena vaimona.

tiina_66:

arabimaissa ei menisi ihan nielemättä alas,sillä siinä olisi molempien suvut mukana puolustamassa omiaan ja lopulta, jos mies ei peruisi aikeitaan, vaimon isä tai veli ottaisi vaimon asumaan luokseen ja erohan siitä tulisi! mutta missä on suomalaisten puolustajat? eiköhän suurin osa vaimoista piilottele ja häpeä asiaa, pitäen kaiken sisällään!! ja sitten muslimien joukko painaa asian villaisella, islamissa on oikeus... joo, ehkäpä, mutta onpa kumma miten asiasta ei puhuttu silloin kun miehellä ei ollut vielä papereita ja ' tilannetta' Suomessa!! kyllä asia on selkeästi naisen hyväksikäytöstä!!eikö miuslimienkin parista pitäisi löytyä vaimoille puolustajia?

Esimerkkisi arabimaasta ei taas ole lainkaan hyvä, sillä siellä tapahtuu myös paljon jopa täysin islamin vastaisia asioita. Kysyisinkin, missä ovat islamin puolustajat ja islamin antamien oikeusten puolustajat (myös niiden naisten oikeuksien)? Missä on halu seurata Profeetta Muhammadin esimerkkiä, myös avioliittoa koskevissa asioissa?

tiina_66:

lisäksi miehenhän kuuluisi pitää taloudellisesti ja henkisesti huolta vaimostaan, eli ostaa kaikki ruoat, vaatteet ja maksaa vuokrat ja laskut omista tuloistaan ja vaimon kuuluisi pitää kotihoidontuet tms. itsellään..missä ammateissa Suomen mamu-miehet ovatkaan, jos niin hyvin hankkii että voi kahden talouden menot maksaa?!

No, jos joku siihen kykenee, niin mikäs siinä sitten. Mutta sinulla on melkoiset ennakko-oletukset lähes kaikesta, tässäkin se jälleen tulee esille, että ajattelet, ettei mamulla voi olla " kunnon" työpaikkaa, josta saa hyvää liksaa.

Mutta, aiemmassa viestissäni jo puhuinkin tässä varallisuudesta, eli jos tuilla eletään niin eipä se mies niitä perheitä elätä..

tiina_66:

ja eihän se moniavioisuus ole niin ' pakko' asia, vaan Koraanissakin suositellaan pysymään yksiavioisena!!

En nyt sanoisi, että suositellaan yksiavioisuutta.. vaan jos ei kykene, niin silloin pitäisi avioitua vain yhden vaimon kanssa. Eikä se mikään pakko tosiaan ole.. kun Profeetta Muhammadkin antoi esimerkin sekä yksiavioiseen että moniavioiseen liittoon.

tiina_66:

Ja usko tai älä, niin se sinunkin rakas miehesi miettii asiaa jo tai jopa etsii tai on jopa toteuttanut asian, vapaita, itsepäisiä ' muslimi' naisia kun on tai jos ei muuta, niin onhan näitä itämaan ' vapaamielisiä' koreita naisia aina tarjolla!!

Tiedätkös tiina-hyvä, itse suosittelisin puhumaan tästä oman puolison kanssa, jos on naimisissa muslimin kanssa. Meillä on tästä keskusteltu niin avioituessa sekä nyt vuosien varrella.. kannattaa ihan suoraan kysyä mieheltään, onko hänellä edes toiveita moniavioisuuden suuntaan ja sitten selvittää oma kanta siihen, jotta mies sen tietää ja myös ymmärtää sen. Eipä tarvitse elää epäillen kun kaikesta voi keskustella avoimesti (joka on mielestäni avioliiton perusta).

tiina_66:

mutta aiemmin tai myöhemmin oikeus kai toteutuu, eikös Jumalakin tuomitse teot juuri niiden motiivien mukaan? ja miten käy silloin miehen, joka ottaa toisen vaimon tämän muhkeiden tissien vuoksi tai tyydyttääkseen vain himonsa?!

Noh, edelleen toistan samaa mitä aiemmin, että eipä silloin mies seuraa uskontonsa opetuksia.. Profeetta Muhammad kehotti miehiä avioitumaan naisen kanssa hänen uskonsa takia, kun muut seikat ovat niin katoavaisia (kauneus, maine & varakkuus). Aina löytyy niitä, joita ei uskonnon opetukset kiinnosta ja jotka menevät mistä aita on matalin tai vaikkapa sen aidan ali.. mutta se ei tee opetuksista vääriä tai huonoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme