Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen aamutoimet ja kouluun lähtö

Vierailija
10.02.2018 |

Isä ja lapsi syyllistävät minua siitä, että noin 11-vuotias lapsi myöhästyi koulusta, jonne usein menee julkisilla tai isän kyydillä. Nyt lapsi oli nukkunut pommiin kun ei halua laittaa herätystä ja heräsimme lapsen kanssa samaan aikaan. Minä omaan herätyskelloon ja minä herättämään lasta samantien kun näin, että nukkuu vielä. Yleensä olisi lähtemässä kouluun tuohon aikaan, jolloin ehdin varmistaa, että aamupalat syöty ja hampaat harjattu jne. Lapsi rupesi vaatimaan, että vien hänet heti kouluun, johon kerroin, että en pysty viemään heti, sillä joudun hoitamaan pikkusisaruksen aamutoimet myös ja viedä tarhaan, jolloin samalla voin viedä isomman lapsen kouluun.

Niin haukkuja sain molemmilta. Ei oltu sovittu, että vien lapsen kouluun vaan hänen piti herätä itse ja syödä aamupala. Minä olisin ennen kouluunlähtöä varmistanut, että aamupalat, vaatteet yms kunnossa. Lasta en olisi voinut joka tapauksessa ajoissa viedä kouluun, mutta haukkumiset ja syyllistämiset liittyvät siihen, että minun olisi pitänyt herätä muutenkin huonosti nukutun yön jälkeen (erikseen sopimatta) (lisäksi olin sairaana) vain herättämään lapsi kun ei halua herätyskelloa käyttää ja tehdä hänelle voileivät, mitkä osaa varsin hyvin tehdä itse. Olisin kyllä ollut varmistamassa ennen kouluun menoa, että kaikki on hyvin.

Ehkä tässä enemmän ihmetyttää se, että lapsi syyllistää kaikesta vastoinkäymisistään yms minua tai vaikka isä kieltäisi jotain, niin minä saan haukut kun minä kiellän, vaikka se on ollut isä. Isä ei tähän puutu. On aika raskasta olla yleinen syntisäkki kaikkeen. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se lapsen passaaminen ja kasvata selkäranka ja annat vastata itse myöhästymisistään jne. Alkaa nopeasti ottaa itse vastuuta

Vierailija
2/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono mies. Käyttäytyy kakaramaisesti. Lapsi selvästi oppinut valittamisen mallin ja toisille syynvierittämisen isältään.

11 v lapsi voi kyllä varsin hyvin huolehtia itsensä itse ajoissa kouluun. Esikoinen huolehtinut itse kouluunlähdöt 8v alkaen ja tällä hetkellä 12, 10 ja 7 vuotiaat lähtee keskenään kouluun. Minä vain herätän nuo nuoremmat ja lähden töihin. 12v herää itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se lapsen passaaminen ja kasvata selkäranka ja annat vastata itse myöhästymisistään jne. Alkaa nopeasti ottaa itse vastuuta

Näin minä kerroinkin asiasta lapselle. Muistutin, miksi herätyskelloa käytetään eikä voi minua syyttää myöhästymisestään. Homma tietenkin vesittyi kun isäkin syyllistää minua ja antaa olettaa, että olen nyt jotenkin huono vanhempi ja sanoi, että ei lapsen tarvitse käyttää herätyskelloa kun varta vasten voi vanhemmat herätä asiakseen herättämään lapsen. Tällainen ristiriitainen viestintä ja entisestään minun syyllistäminen asiasta kuin asiasta ei tietenkään paranna tilannetta.

Ap

Vierailija
4/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko äitipuoli, kun puhut niin ulkoistaen lapsesta? Oli miten oli, heräämiset on vielä 11-v. vanhempien vastuulla.

Vierailija
5/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mies ja lapsi ovat oikeassa. Mene ajoissa nukkumaan ja huolehdi velvollisuuksistasi. Äiti on se, joka loppujen lopuksi vastaa asioista.

Vierailija
6/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v on suht pieni lapsi vielä ja kyllä se on myös sinun vastuullasi kerkeääkö kouluun vai ei! Ota vastuu asioista ja huolehdi lapsesta.

Vierailija
7/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti oikein olet? Miksi isän pitäisi herätä ja sinun vain erikseen sovittuna aikana. Yhtä hyvin sinä voit viedä lapsen kouluun. Lopeta se lapsen ulkoistaminen isälle!

Vierailija
8/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mies ja lapsi ovat oikeassa. Mene ajoissa nukkumaan ja huolehdi velvollisuuksistasi. Äiti on se, joka loppujen lopuksi vastaa asioista.

Ja näon niitä vellipyllyjä tehdään. Niitä jotka itkee kaikesta elämässään ja vielä aikuisuuden kynnykselläkin tarvitsee äidin nenää niistämään.

Jossain vaiheessa sitä vastuuta on pikkuhiljaa siirrettävä lapselle, ei lapsi muuten opi. Kyllä 11 vuotias voi hyvin olla vastuussa kouluaamuistaan ja nuorempikin. Tuon ikäisen vanhempien tehtävä aamujen suhteen ei tarvitse olla muuta kuin rangaistuksen keksiminen jos myöhästyy useammin.

Vierailija
9/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi äiti olisi se arjen pyörittämisestä vastaava vanhempi, onko isä muka vanhemmaksi kykenemätön, lapsen asemassa oleva perheenjäsen?

11-vuotias on jo iso lapsi, jonka todellakin pitäisi pystyä ottamaan vastuu omista heräämisistään ja kouluun valmistutumistaan. Aivan käsittämätön tuollainen "mussukka ei halua käyttää itse herätyskelloa, joten hänen ei sitä siksi tarvitse käyttää vaan äiteen on passattava" -asenne.

Vierailija
10/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla sun biologinen lapsesi? Sori mutta en tajua miksi et herää siihen aikaan kuin lapsenkin pitää herätä ja tee hänelle aamupalaa jne. En oo ikinä tajunnut tota että äiti vaan nukkuu ja lapsi tekee kaikki aamutoimet itse. Oot kyllä itsekäs!

Vierailija
11/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saisi sitten isän ymmärtämään, mitä hallaa tekee perheelle ja lapsille tuolla. Välillä olen miettinyt, että pelkääkö hän sitä, että lapsi ei tykkää hänestä jos joutuu sanomaan tai kieltämään.

Antaa pelata lapsen tai katsoa videoita useita tunteja päivässä, jopa siihen pisteeseen, että jos pelaaminen pitää lopettaa jossain tilanteessa, niin ei pysty vaan alkaa silmitön raivo, huutaminen ja tavaroiden heittäminen. Näin tapahtunut jo useamman kerran. Tämän jälkeen kun yritetään rajoittaa liian pitkälle menevää pelaamista pitämällä pelivapaita päiviä myös viikossa, niin lapsen isä menee katumapäälle ja vetoaa siihen "kun kaikki muutkin saa pelata". Tämä johtanut siihen, että saan lapsen raivon helposti pienestäkin muistuttamisesta tai pyynnöstä. Karjuu ja huutaa korvaan, tulee naaman eteen karjumaan. Isä tekee kyllä ns. sääntöjä, mutta pyörtää ne ja lapsen ei tarvitse ikinä niitä noudattaa. Ristiriita syntyy siitä, että yhdessä tehtyjä sääntöjä (jopa lapsen kanssa yhdessä mietittyjä) mielestäni tulee noudattaa. Koen, että isä ei uskalla olla isä kun pelkää, että lapsi näyttää negatiivisia tunteitaan häntä kohtaan ja hemmottelemalla kokee vahvistavansa kai heidän suhdettaan. Mies vähättelee lapsen käytöstä muuten.

Ap

Vierailija
12/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen äiti oikein olet? Miksi isän pitäisi herätä ja sinun vain erikseen sovittuna aikana. Yhtä hyvin sinä voit viedä lapsen kouluun. Lopeta se lapsen ulkoistaminen isälle!

Sisälukutaitosi on näköjään puuttellinen. Minusta ei ole mitään mieltä alkaa palvella kiukuttelevaa 11-vuotiasta esiteiniä, kun perheessä on kerran pinempiäkin sisaruksia, jotka ovat ruokkimatta, pukematta ja viemättä päivähoitoon.

Vierailija
13/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla sun biologinen lapsesi? Sori mutta en tajua miksi et herää siihen aikaan kuin lapsenkin pitää herätä ja tee hänelle aamupalaa jne. En oo ikinä tajunnut tota että äiti vaan nukkuu ja lapsi tekee kaikki aamutoimet itse. Oot kyllä itsekäs!

Mihin jo 11-vuotias iso koululainen tarvitsee normaalina arkiaaamuna äidin kädestä pitämistä, pyllyn pyyhkimiseenkö? Ap:lla on nuorempia lapsia, joiden kanssa on valvonut yöllä ja jotka -oikeasti- pitää hoitaa lähtökuntoon aamuisin.

Vierailija
14/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei itsekäs vaan hyvä äiti. Pikkuhiljaa on lisättävä lapsen vastuuta elämänsä suhteen jotta pärjää tullessaan aikuisikään. Ei ne lapset yhdessä yössä opi vastuunottoa ja itsestä huolehtimista kun 18v tulee mittariin. :)

Vierailija
15/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on lapsella ollut herätyskello joka aamu päällä ekalta lähtien. Vaikka kotonakin olisi ollut joku. Nyt lapsi toisella ja töistä käsin edelleen viestillä toivotan hyvää huomenta joka on samalla tarkistusta että lapsi on hereillä. Eli minä vanhempi varmistelen että on varmasti herännyt, mutta lapsellakin on kuitenkin joku vastuu. Mielestäni kun lapsi menee kouluun on hyvä alkaa opettelemaan sitä herätyskellon käyttöä. Miten ne muuten oppii.

Vierailija
16/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisälukutaitosi on näköjään puuttellinen. Minusta ei ole mitään mieltä alkaa palvella kiukuttelevaa 11-vuotiasta esiteiniä, kun perheessä on kerran pinempiäkin sisaruksia, jotka ovat ruokkimatta, pukematta ja viemättä päivähoitoon.

Sinuna suuntaisen katseen sinne peiliin ja miettisin niitä omia kellä ne puutteelliset taidot on. Vanhemmat ovat loppujen lopuksi vastuussa alaikäisistä lapsista. Ei meillä ainakaan ole aamutoimet yksin 11v vastuulla vielä ja pieniäkin sisaruksia on.

T. Toinen kirjoittaja

Vierailija
17/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli sovittu, että lapsi lähtee kouluun itse. Häntä en olisi voinut aamulla viedä kouluun tai olisin, muttavpikkusisarusta olisi pitänyt huvikseen ajelluttaa autolla sitten tunnin verran kun ei ole järkeä koululta palata kotiin. Usein teenkin aamupalat, mutta en joka aamu. Usein mies tekee ja sitten välillä lapsi itse eikä se ole lapsellekaan mikään ongelma. Niinäkin aamuina kun teen aamupalan on usein ehtinyt syödä ja lähteä pöydästä ennen kuin itse ehdin istua aamupalalle pöytään. (Muuten meillä syödään lähes aina yhdessä) . Tuosta aamusta ei oltu sovittu, että vien häntä kouluun tai herätän häntä vaan lähtee itse. Meillä lähtö nuoremman sisaruksen kanssa vasta tuntia myöhemmin ja kuten sanoin olin sairaana ja huonosti nukuttu yö takana. Ennen lapsen kouluun lähtöä kuitenkin olen varmistanut aina, että aamupalat syötynä, hampaat pestynä, sopivasti vaatetta päällä. En koe olevani itsekäs jos en varta vasten mene herättämään lasta, joka voi käyttää herätyskelloa, osaa laittaa aamupalan ja lähteä kouluun itse. Useimmiten kuitenkin tehdään ne aamupalat jne. (tällä kertaa ei ollut halunnut sitten laittaa herätystä, minkä sain tietää jälkikäteen )

Ap

Vierailija
18/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aikataulujen vuoksi en voi viedä lasta kouluun usein. Sen vuoksi julkinen liikenne on se ensisijainen vaihtoehto tai mies vie silloin kun pystyy. Kuinka moni käy kesken työpäivän viemässä kouluun tai hakemassa koulusta?

En ymmärrä siis kysymystä tai sinulla ei ole kouluikäisiä lapsia.

Ap

Vierailija
19/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä tuossa mielestäni meni pieleen on se ettei isä TAI äiti illalla varmistanut että lapsella ON se herätyskello soimassa oikeaan aikaan.

Vierailija
20/24 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä tuossa mielestäni meni pieleen on se ettei isä TAI äiti illalla varmistanut että lapsella ON se herätyskello soimassa oikeaan aikaan.

Mun mielestä tuon ikäiseltä ei tarvitse tarkastaa. Riippuu tietysti vähän tapauksesta, kuinka pitkään käyttänyt herätyskelloa.

Meillä hyvä systeemi nuorempien kanssa, että viikottain toistuvat herätykset asetettu puhelimiin joka päivälle sopiviin aikoihin. Herätyskello soi myös, kun aika lähteä kouluun. Näin lapsen ei tarvitse muistaa katsoa kelloa.