Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa kun matematiikka on aspergerlapselle niin ylivoimaisen vaikeaa

Vierailija
10.02.2018 |

Samon kellonajat, vuosiluvut ja päivämäärät tuottavata hirveästi vaikeuksia. Lapsi etahdo millään muistaa vaikka laittaa lukemaan samat vuosiluvut uudelleen ja uudelleen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuilosta tavalliselta asp lapselta, yleensä aspergerit ovat matemaattisesti lahjakkaita.

Vierailija
2/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuilosta tavalliselta asp lapselta, yleensä aspergerit ovat matemaattisesti lahjakkaita.

Ei ole kahta samanlaista as-ihmistä. Oireet voivat poiketa toisistaan melkoisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aspergereilla on erinomainen muisti, nimenomaan nimet, vuosiluvut yms. tarttuvat hyvin päähän. Oma assini osaa sanoa vaikkapa mikä viikonpäivä oli heinäkuun toinen vuonna 2012.

Mutta olet oikeassa, aspergerit ovat kaikki persoonia ja osa voi olla tietysti huonokin matematiikassa. Yleensä kumminkin assit ovat varsin älykkäitä ja matematiikan kaltaiset asiat sujuvat heiltä hyvin.

Vierailija
4/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karua olla as ja huono matikassa ja asioiden muistamisessa. Vähän sama kuin olisi köyhä suomenruotsalainen. Toivottavasti lapsesi saa paljon tukea

Vierailija
5/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samon kellonajat, vuosiluvut ja päivämäärät tuottavata hirveästi vaikeuksia. Lapsi etahdo millään muistaa vaikka laittaa lukemaan samat vuosiluvut uudelleen ja uudelleen.

Kellonaikojen opettelun ymmärrän, ne on hyvä opetella. Mutta missä tilanteessa lapsesi ei ymmärrä vuosilukuja ja päivämääriä? Lukeeko lapsi historian läksyjä vai mistä on kysymys? Vai onko kysymys yleensä ajan strukturoinnista? 

Autismin kirjon ihmisillä voi olla vaikeaa hahmottaa aikaa. Sen takia on hyvä laatia "lukujärjestys" tai kalenteri, jossa näkyy lapsen päivittäiset, viikottaiset ja kaikki muut rutiinit. Erityisen tärkeää on merkitä myös kaikki rutiinista poikkeavat tapahtumat. 

Mitä visuaalisempi kalenteri, sitä parempi. Tee kalenterista selkeä ja helposti luettava. Kuviakin saa käyttää varsinkin, jos lapsi on pieni.

Kysy lapseltasi, hahmottaako hän paremmin digitaalista vai viisarillista kellotaulua. Aloita kellonaikojen opettelu siitä kellotaulusta, joka tuntuu hänelle helpommalta. Oma as-lapseni ymmärsi paremmin digitaalista kellotaulua, joten aloitimme siitä. (Minä taas olin tottunut viisarikellotauluun, kun lapsuudessani ei vielä ollut digikelloja..)

Aloittakaa ihan helpoista aikaan liittyvistä asioista, esim. mitä kello on, kun hän herää, menee kouluun, käy syömässä, tulee kotiin, harrastaa jne. Tuo myöhemmin mukaan myös se toinen kellotalu, joka tuntuu lapsellesi vaikeammalta. 

Jos taas on kysymys historian tms. läksystä, voisitte piirtää lapsen kanssa aikajanan, johon sijoittaisitte kunkin tapahtuman aikajärjestykseen. Teillä on nettiyhteys, koska kirjoitat AV:lle. Ok, sitä voi hyödyntää. Etsikää netistä läksyn aiheeseen liittyviä kuvia, tekstejä, videoita ja muuta materiaalia. Yritä elävöittää läksynlukuhetkiä. 

Toivottavasti näistä oli apua. Aloituksesi oli niin niukkasanainen, etten ole varma, osasinko vastata kysymykseesi vai kysymyksen viereen.

Jos kerrot lisää lapsestasi, voisin ehkä vinkata sinulle muitakin käytännössä hyväksi havaitsemiani asioita. :) 

Vierailija
6/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä aspergereilla on erinomainen muisti, nimenomaan nimet, vuosiluvut yms. tarttuvat hyvin päähän. Oma assini osaa sanoa vaikkapa mikä viikonpäivä oli heinäkuun toinen vuonna 2012.

Mutta olet oikeassa, aspergerit ovat kaikki persoonia ja osa voi olla tietysti huonokin matematiikassa. Yleensä kumminkin assit ovat varsin älykkäitä ja matematiikan kaltaiset asiat sujuvat heiltä hyvin.

Oma as-lapseni on matemaattisesti lahjakas ja hyvin älykäs (on tullut molempiin vanhempiinsa älykkyydessä). Hän on laajemmaltikin kiinnostunut luonnontieteistä. Hän on opetellut ohjelmoinnin omin päin (nuori aikuinen), mutta varsinkin kirjallisessa ilmaisutaidossa olisi hiomisen varaa. 

Minä puolestani olen verbaalisesti lahjakas. (Minulla ei ole vielä diagnoosia, sillä tutkimukset ovat vielä kesken. Minua rupesi asia kiinnostamaan sen jälkeen, kun lapseni sai diagnoosin.) Minulla on myös ilmiömäinen muisti, mutta vuosiluvuissa olen aika surkea. Myöskään matemaattiset aineet eivät kiinnosta minua. En ole kokenut matemaattisen lahjakkuutteni puutetta taakkana. Olen kompensoinut oman kiinnostukseni kielellisiin seikkoihin. 

Tunnen myös pintapuolisesti muutaman assin, joka on tavallani kielellisesti lahjakas. 

Vierailija
7/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi voi olla aspergerin lisäksi esimerkiksi lukusokeus tai lukujen hahmottamisen vaikeus. Nämä ilmiöt eivät välttämättä liity yhteen.

Vierailija
8/8 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tavannut AS-henkilön (nuori mies), joka oli huono matematiikassa ja oikeastaan kaikissa muissakin kouluaineissa lukuunottamatta englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän