Sisälläni heräsi pieni feministi (ehkäisystä)
Sisarentyttö, nyt 19-vuotias kertoi minulle että hänen poikaystävänsä vanhemmat ovat yrittäneet painostaa häntä ottamaan e-pillerit.
Kuulemma olivat udelleet pojaltaan, että minkälainen ehkäisy heillä on käytössä ja poika oli kertonut että kumilla mennään.
Minusta oli ihan käsittämätön ajatus, että tuon ikäisiltä udellaan noin intiimejä asioita.
Siskontyttö oli kieltäytynyt pillereistä.
Meillä on suvussa ollut veritulppaa, äidilläni (siis siskontytön mummulla) on verenpainetauti.
Tyttö ei myöskään halua mielialan muutoksia, painon nousua saatika hormoneja kehoonsa muutenkaan.
Kuparikierukka ei sovi myöskään.
Tytöllä on kivuliaat menkat.
Olen todella tuohtunut siitä, että edelleenkin ehkäisy halutaan vierittää kokonaan naisen vastuulle.
Lisäksi tietysti täysi-ikäisiltä ihmisiltä ei tuollaista udella.
Tyttö on miettinyt eroa tuon takia.
Hän kokee olonsa nöyryytetyksi ja on ahdistunut kun hänen intiimiasioihinsa puututaan tökeröllä tavalla.
Olen yrittänyt rohkaista tyttöä, että kumi on oikein käytettynä yhtä tehokas kuin pillerit.
Poikaystävää ei kuulemma kumi haittaa.
Molemmat ovat vastuullisia nuoria enkä kyllä itse lähtisi puuttumaan aikuisten lasteni seksi-asiohin, vaikka lapseton olenkin.
Sisäinen feministini heräsi.
Miksi naisen pitäisi uhrautua? Tuhota kehonsa ja ehkä mielenterveytensäkin?
Mitä mieltä palstalaiset ovat?
Kommentit (36)
Kandee varmaa vaan olla välittämättä niiden puheista. Jos parilla itsellään ei ongelmaa asian suhteen niin miks erota? Ei poikaystävän vanhemmat voi olla ainoa syy erolle.
Totta on että pitäisi keksiä hyvä ehkäisy, jotta naisten ei tarviis syödä hormonipaskoja. Itekään en syö enää ja niin paljon parempi olo nykyään.
Nythä toki on keksitty se ruumiinlämpöön perustuva sovellus, joka ilmoittaa varmimmat päivät (ei-/)raskautua. Toi yhdistettynä kondomiin on melko täydellinen ehkäsy.
Ei tarvitse uhrautua!
Jos kumi ei kelpaa, ei tarvitse minua pannakkaan.
Tämä on ollut mottoni seksi asioissa jo pitkään.
Miten noilla anopeilla on tapana aina miniöille noita pillereitä tuputtaa.
Ei vissiin väliä kun kyseessä ei ole oma lapsi.
Mitäs sillä sitten väliä, vaikka itseään myrkyttäisikin.
T. samassa veneessä ollut.
No nythän se ehkäisy on kokonaan vieritetty miehen vastuulle. Pojan vanhemmat eivät halua poikansa saavan vielä jälkikasvua.
No kyllä lapsensa kanssa voi ( ja pitääkin) puhua ehkäisystä. 19-v voi asua vielä kotonakin. Tyttöystävän painostus on sitten tietysti ihan toinen juttu ja väärin. Jotenkin kuitenkin ymmärrän vanhempiakin kun oma 17-v on tuonut ensimmäisen tyttöystävän näytille ja yökyläilevät. Kyllähän se huolestuttaa että osaavatko/ muistavatko olla huolellisia. Ja ei, en itsekään käytä hormonaalista ehkäisyä ja sen alueen pitäisi olla tasa-arvoisempi!
T. Toinen feministi
"Tuhota kehonsa ja ehkä mielenterveytensäkin?"
No just joo. Johan meni dramaattiseksi. :D
Vierailija kirjoitti:
No nythän se ehkäisy on kokonaan vieritetty miehen vastuulle. Pojan vanhemmat eivät halua poikansa saavan vielä jälkikasvua.
Kumi ei tuota fyysistä tai henkistä haittaa.
Mitä väliä, vaikka koko maailma painostaisi? Jokainen päättää itse. Naiset vain ovat niin tyhmiä, että ei ole munaa elää omaa elämäänsä mahdollisimman onnellisena. Uhraudutaan ja uhraudutaan. Se on oma valinta.
Itse sain pillereistä vakavia sivuvaikutuksia.
Monta eri merkkiä kokeilin, yksikään ei sopinut.
Paino nousi 13kg, hiuksia lähti tukoittain irti ja lisäksi siihen päälle itkuisuus, masentuneisuus ja haluttomuus.
Ehkäisivät kyllä hyvin, kun seksiä ei ollut koko käyttö aikana :D
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Voihan se nainenkin ostaa ne kondomit ja pitää mukanaan niin että ne ovat sitten tarvittaessa käsillä.
Ainakaan siskontyttösi ei ole lammas, vaan uskaltaa kyseenalaistaa asioita.
Itse olisin hänen iässä painostuksen alla varmaan suostunut ottamaan pillerit.
Nykyään en.
Voi ei :/
Itselläni tulee omat nuoruusajat mieleen.
Sama stoori kuin aloittajan sisarentytöllä, erotuksella että painostuksen alettua jätin silloisen poikaystäväni.
Poikaystävä ei siis painostanut, vaan hänen vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Sisarentyttö, nyt 19-vuotias kertoi minulle että hänen poikaystävänsä vanhemmat ovat yrittäneet painostaa häntä ottamaan e-pillerit.
Kuulemma olivat udelleet pojaltaan, että minkälainen ehkäisy heillä on käytössä ja poika oli kertonut että kumilla mennään.
Minusta oli ihan käsittämätön ajatus, että tuon ikäisiltä udellaan noin intiimejä asioita.Siskontyttö oli kieltäytynyt pillereistä.
Meillä on suvussa ollut veritulppaa, äidilläni (siis siskontytön mummulla) on verenpainetauti.
Tyttö ei myöskään halua mielialan muutoksia, painon nousua saatika hormoneja kehoonsa muutenkaan.
Kuparikierukka ei sovi myöskään.
Tytöllä on kivuliaat menkat.Olen todella tuohtunut siitä, että edelleenkin ehkäisy halutaan vierittää kokonaan naisen vastuulle.
Lisäksi tietysti täysi-ikäisiltä ihmisiltä ei tuollaista udella.Tyttö on miettinyt eroa tuon takia.
Hän kokee olonsa nöyryytetyksi ja on ahdistunut kun hänen intiimiasioihinsa puututaan tökeröllä tavalla.Olen yrittänyt rohkaista tyttöä, että kumi on oikein käytettynä yhtä tehokas kuin pillerit.
Poikaystävää ei kuulemma kumi haittaa.
Molemmat ovat vastuullisia nuoria enkä kyllä itse lähtisi puuttumaan aikuisten lasteni seksi-asiohin, vaikka lapseton olenkin.Sisäinen feministini heräsi.
Miksi naisen pitäisi uhrautua? Tuhota kehonsa ja ehkä mielenterveytensäkin?Mitä mieltä palstalaiset ovat?
Koska nainen kantaa seuraamukset jos ehkäisyä ei ole.
Mies pääsee kuin koira veräjästä.
Syytä omaa biologiaasi.
Noh, ehkä tuossa nyt ovat appivanhemmat lähinnä vaan huolissaan ehkäisyn TEHOSTA, ei siitä, että se nyt on heidän poikansa vastuulla.
Muutenkin pidän vähän outona, että asiasta, joka on molempien itressissä, tehdään valtataistelun kohde.
Minulle pillerit eivät käyneet, koska sain niistä päänsärkyä, tiputteluvuotoa ja toistuvia hiivatulehduksia. Kokeilin liki kymmentä eri merkkiä.
Kondomilla on sitten ehkäisty 20 vuotta ihan menestyksekkäästi, mutta kyllä se harjaannusta vaatii. Siitin ei saa jäädä sisälle siemensyöksyn jälkeen ja ulos on vedettävä pitämällä kortsun reunoista kiinni, ettei luiskahda pois kutistuneen peniksen päältä ja lasti tulvi emättimeen.
Ja tietysti pitää tarkistaa aina jälkeenpäin, onko kumi ehjä ja sperma sisässä - ja hakea jälkiehkäisytabletti, jos ei ole.
Itselläni on myös se periaate, että mitään pillereitä en ala syömään. Jos miehelle ei kumi kelpaa, niin sitten ollaan ilman seksiä- saa sitten valita kumpi on herralle mieluisempaa.
Luokaton provo, ja mammat taas lilluu miesvihaliemissään.
Kakkonen ja nieleminen on ihan hyviä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Voihan se nainenkin ostaa ne kondomit ja pitää mukanaan niin että ne ovat sitten tarvittaessa käsillä.
Saman voi mies tehdä e-pillereille, mutta käyttö se on se mikä ratkaisee, eikö vain? Nainen käyttää e-pillereitä, mies käyttää kondomia. Yksinkertaista!
Mulle, 30v. naiselle, anoppi piti ehkäisysaarnan toisen lapsen jälkeen. Suositteli kuparikierukkaa. Vasta jälkeenpäin tajusin, että tuo luuli varmaan meidän kakkosta vahingoksi, ikäeroa kun ei ollut kuin 1,5v. Tosiasiassa kuitenkin se eka oli vahinko, toka ihan suunniteltu.
En vetänyt hernettä nenään anopin puheista. Vaikka tuo ei pojalleen ehkäisystä mitään puhunutkaan vaan mulle saarnasi. Lähinnä huvitti anopin huolestuneisuus. Saarnakin meni vähän hukkaan, me kun sitten kuitenkin tehtiin vielä kolmas lapsi :) Kierukan laitoin kun lapset oli tehty (kolme), tosin se kuparinen vaihtui vuoden jälkeen hormoniseen. Joka sitten sopikin mulle paremmin. Välit anopin kanssa on oikein hyvät :)
Nyt vain kannustat siskontyttöä pitämään päänsä. Mielummin sitten eroaa kun alkaa myrkyttää itseään.
Minut painostettiin nuorena ottamaan pilsut ja ne pilasivat elämäni ja kroppani moneksi vuodeksi.
Olen edelleen katkera.
Ja sitäpaitsi tuollaisista appivanhemmista ei voi olla kuin haittaa. Tuo piller-pakotus on vasta alkusoittoa.