Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen kuvioita Helsingistä. Isä ei anna oman kymmenvuotiaan kulkea itsenäisesti julkisilla

Vierailija
10.02.2018 |

Ihan käsittämätöntä minulle, jonka lapset ovat kulkeneet jo ekallakin pikkumatkoja. Nyt 12- ja 10-vuotiaani liikkuvat jo täysin itsenäisesti kaupunginosien välillä kavereille, sukulaisille ja harrastuksiin. Ja näin kaikissa tuntemissani perheissä.

On kuulemma vaarallista... noh kai elämä aina on "vaarallista", jos niin haluaa ajatella.

Syrjäyttää pojan normaalielämästä täysin. Ei tietysti osaakaan liikkua. Siinä missä omani katsovat reittioppaasta jutut ja vain lähtevät, niin tällä ei ole mitään hajua, kun aina takapenkillä vain räplännyt kännykkää eikä edes tiedä aluetta, osoitteesta puhumattakaan mihin ollaan menossa.

Mitä tässä voi tehdä? Järkipuhe eikä asiantuntijoiden artikkelit aiheesta tehoa. Oma turvattomuuden tunne elämässä on niin vahva ja siirtää sen tällä tavoin lapseen.

Eroamassa en ole, paljon on hyvää. Tämä lapsen tilanne vain harmittaa ja huolestuttaakin.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko lapsi mennä? Oma kymmenvuotiaani ei halua vielä mennä yksin julkisilla (vaikka kyllä esim. pyöräilee itse harrastukseen). Siskonsa taas jo samanikäisenä kulki julkisillakin.

Haluaisi ainakin olla menossa mukana nähdäkseni. Ei ole varsinaisesti ilmaissut kantaa julkisesta liikenteestä, koska ei siitä mitään tiedä. 

Tosin kasvatus on tehnyt tehtävänsä ja on arka kaikkiiin uusiin asioihin. 

-ap

Vierailija
42/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän tässä on siitä että ap on entinen yksinhuoltaja. Yksinhuoltajat joutuu väkisinkin itsenäistämään lapset nuorempana. Monesti isä ei tapaa lapsia ollenkaan. Oma lapseni on 9 ja kyllä kulkee yksin bussilla koulusta kotiin. Äärimmäisen harvoin kuitenkaan aamulla koska itse voin silloin saattaa. En pidä siitä että joutuu julkisilla kulkemaan yksin mutta asiaa on vaikea ratkaista muuten. Ymmärrän suojellun pojan isää. Junat ja metrot ovat vielä pahempia kuin bussit saati keskustan juopporatikat. Niihin en lasta päästäisi yksin. 10-vuotias on vielä pieni. Ihmettele sitten kun poika on 15 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä itsenäisiä helsinkiläislapsia näkee kaupungilla norkoilemassa ja jo 12v ikäiset käyttää huumeita. Vanhemmat ei välitä, ovat vain ylpeitä, kun lapset menevät ja tulevat itsekseen. Sitten ihmetellään, kun joku vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa tälle hyvää, on mukana harrastuksissa ja rajoittaa kaveripiiriä.

Palataan asiaan 3-4 vuoden kuluttua, kun ap:n lapset on riittävän monta kertaa poliisin toimesta palautettu kotiin keskellä yötä.

Uusi porttiteoria :D

Jos päästät kymmenvuotiaan bussilla kirjastoon, tulee hänestä narkomaani.

Ajatella, minä itse olen lapsen harrastuksessa joukkueenjohtajana, eli aina paikalla. Silti lapseni kulkee kesäisin bussilla huvipuistoon, talvisin uimahalliin ja kirjastoon. Joskus käy jopa shoppailemassa keskustassa. Ikää 11v.

Käytän päivittäin metroa ja bussia, joka päivä kohtaan humalaisia ja narkkareita ahdistelemassa joko vanhuksia  tai lapsia keskellä työmatkaliikennettä. On uhkailua, haukkumista, kaikenlaista örinää. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi itse altistaisin oman lapseni tuollaiselle käytökselle, mutta jos se on sinulle OK, niin mikäpä siinä. Mutta muista, että aina siellä bussissa ei ole sitä vastuullista aikuista, joka puolustaa lasta.

Mielenkiintoista! 

Olen käyttänyt metroa ja bussia vuosikymmenet ja koskaan en ole nähnyt tuollaista. 

Miten kokemuksemme voivat näin paljon erota toisistaan? Ettet vain provomielessä valehtelisi sieltä Kangasnimemeltä tai Imatran lähiöistä. 

Totta kai jotain humlaisen örinää joskus on.  Mutta se on ihan sen omaa örinää. Ja päiväsaikaan tämäkin erittäin harvinaista. Väität, että päivittäistä on uhkailla lapsia vanhuksia joukkoliikennevälineissä työmatkasi aikana. 

Ja hah, hah.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä