Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen kuvioita Helsingistä. Isä ei anna oman kymmenvuotiaan kulkea itsenäisesti julkisilla

Vierailija
10.02.2018 |

Ihan käsittämätöntä minulle, jonka lapset ovat kulkeneet jo ekallakin pikkumatkoja. Nyt 12- ja 10-vuotiaani liikkuvat jo täysin itsenäisesti kaupunginosien välillä kavereille, sukulaisille ja harrastuksiin. Ja näin kaikissa tuntemissani perheissä.

On kuulemma vaarallista... noh kai elämä aina on "vaarallista", jos niin haluaa ajatella.

Syrjäyttää pojan normaalielämästä täysin. Ei tietysti osaakaan liikkua. Siinä missä omani katsovat reittioppaasta jutut ja vain lähtevät, niin tällä ei ole mitään hajua, kun aina takapenkillä vain räplännyt kännykkää eikä edes tiedä aluetta, osoitteesta puhumattakaan mihin ollaan menossa.

Mitä tässä voi tehdä? Järkipuhe eikä asiantuntijoiden artikkelit aiheesta tehoa. Oma turvattomuuden tunne elämässä on niin vahva ja siirtää sen tällä tavoin lapseen.

Eroamassa en ole, paljon on hyvää. Tämä lapsen tilanne vain harmittaa ja huolestuttaakin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä et nyt ymmärrä,että mies on huomannut lapsensa n.s vauvamaisuuden ja siksi ei anna hänen vielä liikkua julkisilla.Kaikki lapset katsos eivät kehity samaan tahtiin.Miehesi poika voi olla kehityksestään muutaman vuoden jäljessä,en tarkoita muuta kuin että hän on ehkä lapsellisempi kuin ikäisensä.Aina ei ole hyvä opettaa lapsia liian nuorena itsenäiseksi..se voi kostautua yhtäkkiä,jopa vasta kun lapsesi ovat jo aikuisia,tulee selittämätöntä ahdistusta,paniikkihäiriöitä.Tälläistä olen nähnyt tuttavaperheissä,joissa lapset joutuivat pienenä toimimaan ikäistään vaativammin,kypsemmin.Eräs näistä lapsista tappoi itsensä 45v.

Vauvamaisuus tulee mielestäni ympäristöstä. Eli kohdellaan alamitoituksella. Mies voitelee leivänkin. Koulusta on tullut noottia, että ruokailutapoja pitäisi terästää. Sotkee veitsellä suunnilleen vieressä istujankin voihin, kun ei osaa. 

Ihan nähdäkseni on terve ja normaali poika, mutta ylihuolehtiminen ja -suojelu voi aiheuttaa tätä toimintakyvyn puutetta. 

Koulumenestys on aivan hyvä, elle keskimääräistä parempikin akateemisissa aineissa. Liikunnallisesti on kömpelö, mutta ehkä sekin johtuu siitä, kun ei koskaa ole saanut pihapuuhun kiivetä. 

Äläkä povaa nyt lapsilleni paniikkihäiriöitä. Siihen tarvitaan varmaan muutakin kuin että on saanut liikkua halutessaan kodin ulkopuolella reippautensa puitteissa. Mihinkään en ole pakottanut tai painostanut menemään. Ihan itse ovat halunneet ja ovat olleet iloisia. 

Ehkä lapsella on vaikeuksia motpriikassa ja hahmotuksessa?

Jos asia onkin näin niin aiheutat turhaa närää asettamalla vaatimuksia ja vertaamalla lasta omiin lapsiisi. Ihan kuule biologisten sisarustenkin välillä on taidoissa ja kehityksesa eroja!

Korostan edelleen, että tässä ketjussa en ole sanallakaan viitannut siihen, mitä olen sanonut tai tehnyt perhetilanteissa. 

Nämä ovat ajatuksiani vain. 

Vierailija
22/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikuttaa kateudelta.. Toinen huolehtii lapsestaan ja toinen antaa pervojen ahdistelemaksi julkisiin.

Luuletteko lasten osaavan toimia kun tilanne tulee?

Tai muista opettaa se miten toimia. Valitettava velvollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo ”uusperhe” liittyy asiaan?

Ihan kuin tämä ero johtuisi uusperheilystä....

Vierailija
24/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä kaupunginosissa en päästäisi lastani yksi kaupungille. Ikävä kyllä.  Puukot heiluu ja muuta vähemmän kivaa.

Vierailija
25/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheilyyn tämä liittyy siten, että anna ap olla. Uuspeheessä pitää katsoa asioita sormien läpi.

Terv. Uusperheellinen

Vierailija
26/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni on opettaja ja joutuu lapsille opettamaan ihan perusasioita. Joka viikko pelataan korista, koska lapset eivät osaa juosta, ei pompotella palloa, kun motoriikka ei ole kehittynyt tarpeeksi. Ei ole mikään kehitysvammaisten erityisluokka, vaan ihan normaaleja ekaluokkalaisia.

Eivät tiedä miten käsien pitäisi mennä, kun juoksevat. Harjoittelevat marssimista musiikin tahtiin. Kun sitä ei ole koskaan juurikaan tullut tehtyä.

Eivät osaa pukea itse, koska vanhemmat ovat heille sen tehneet aina. Vanhempien kanssa on käyty keskusteluja, että lasten pitäisi itse osata, kun kouluun mennään. Mutta se ei tunnu silti menevän perille. Eivät osaa ottaa itse juotavaa, opettajan pitäisi ottaa lasi käteen, täyttää se ja antaa lapselle.

Eivät osaa voidella leipää, opettajan pitäisi sekin tehdä valmiiksi, niin kuin vanhempien.

Eivät osaa leikata saksilla, kun vanhempien mielestä se on liian vaarallista.

Alkaa tulla kaikenlaisia kehitysviivästymiä, kun vanhemmat estävät lasten kehittymisen. Se vaikuttaa myös asioiden oppimiseen koulussa, kun ei meinaa ymmärtää ihan konkreettisiakaan asioita.

Vierailija
27/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee pojalleen karhun palveluksen. Lapsi, joka ei osaa itsenäisesti kulkea lähiympäristössä, on vaarassa syrjäytyä kaveriporukoista. Tuon ikäiset ei enää leiki omalla pihalla hiekkalaatikolla, vaan pitäisi päästä muiden mukana vaikka skeittipuistoon tms.

Mun lapset on kulkeneet harrastuksiin bussilla tokaluokkalaisesta lähtien. Saman ikäisenä oppivat kulkemaan junalla 200 km päähän mummolaan ja pystyivät vierailemaan mummon luona paljon useammin kuin muuten olisi ollut mahdollista. Kertaakaan ei ole yksin kulkemisessa ollut mitään ongelmaa. Rauhassa ovat saaneet kulkea, vaikka harrastukset ovat yhdessä Helsingin huonomaineisessa lähiössä.

Vierailija
28/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy rehellisesti sanoa, että jos asuisin Helsingissä, en antaisi noin nuoren lapsen kulkea yksin julkisilla. Sen verran mitä olen metrolla ja ratikalla liikkunut, niissä näyttä olevan monenlaista hiihtäjää ja päihteiden vaikutuksen alaisena olevia  melkein joka vaunussa. En itse tykkää enkä päästäisi lastani yksin noin nuorena.

Vierailija
29/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko lapsi mennä? Oma kymmenvuotiaani ei halua vielä mennä yksin julkisilla (vaikka kyllä esim. pyöräilee itse harrastukseen). Siskonsa taas jo samanikäisenä kulki julkisillakin.

Vierailija
30/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on hyvä laajentaa perspektiiviä ja ajatella miten muissa maissa toimitaan. Esim Iso-Britanniassa on ymmärtääkseni lailla kielletty jättämässä alle 12-vuotiaita yksin kotiin. Puhumattakaan että kulkisivat kylillä yksinään. Näin suojeleva asenne lapsiin ei ole harvinaista monessa muussakaan maassa.

On monia tapoja ajatella ja toimia...

Lisäksi sanoisin että lapset ovat myös persoonallisuudeltaan kovin erilaisia keskenään. Se mikä reippaan ja rohkean kanssa onnistuu hyvin, ei välttämättä toimi jos onkin saanut aran ja ujon lapsen.

Lopuksi vielä sellainen fakta että lapsen aivojen kehitystä ajatellen alakouluikäinen ei vielä ole kovin itseohjautuva eikä hänen oikeastaan kuulukaan sitä olla, siis jos aivojen neuropsykologista kehitystä ajattelee

Vierailija
31/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä itsenäisiä helsinkiläislapsia näkee kaupungilla norkoilemassa ja jo 12v ikäiset käyttää huumeita. Vanhemmat ei välitä, ovat vain ylpeitä, kun lapset menevät ja tulevat itsekseen. Sitten ihmetellään, kun joku vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa tälle hyvää, on mukana harrastuksissa ja rajoittaa kaveripiiriä.

Palataan asiaan 3-4 vuoden kuluttua, kun ap:n lapset on riittävän monta kertaa poliisin toimesta palautettu kotiin keskellä yötä.

Vierailija
32/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy toivoa, että mies muutenkin laittaa poikansa erityisasemaa, esimerkiksi palkitsee hyvästä koulumenestyksestä ja muistuttaa ap:lle, että tässä maailmassa narkkarijengi kaveripiirinä ei takaa hyvää elämää.

Vierailija
33/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo....

Moniko tämän ketjun kommentoija omaa minkäänlaisia kokemuksia stadin joukkoliikenteestä?

Veikkaan, että aniharva. Ap:kin haisee niin Porvoolta, ettei mitään rajaa.

No, kerronpa teille vähän faktoja.

Täällä on paikkoja ja linjoja ja ajankohtia, jolloin kymmenvuotiaita todellakaan ei kannata matkustuttaa yksin. Eikä nyt ainakaan silloin, jos lapsi joutuu yksin pimeällä odottelemaan julkista kulkuneuvoa.

Omat lapseni ovat jo lukiossa, enkä edelleenkään tykkää siitä, että esimerkiksi tyttäreni odottelee myöhään illalla keskustassa kännikalojen joukossa jatkokyytiä.

Toki sitä julkisilla liikkumista pitää jossakin vaiheessa harjoitella, ja päiväsaikaan omassa tai likeisessä kaupunginosassa se on melko turvallista. Omani ovat alkaneet kulkea bussilla kouluun yläasteella. 

Miehesi lapsi on kumminkin vasta kymmenvuotias, myöhemmin ehtii vielä hyvin.

Mutta kun itse kuljen paikallisjunalla ja kolmosen ratikalla arkisin työmatkoja - siis päivisin - niin kyllä niissä useamman kerran viikossa näkee huumeissa ja kännissä olevia ihmisiä.

Joten miehesi suojeleva asenne on minusta täysin oikea. Ettet vaan ap oikeasti hiljaa sisimmässäsi (siis jos et nyt olisikaan provo, mitä kyllä pidän todennäköisimpänä) tietäisikin sen, ja tuntisi huonoa omaatuntoa siitä, että et viitsi kuskata omia lapsiasi....

Vierailija
34/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ajoin on juttuja, joissa tuntematon autoilija ottaa kontaktia pysäkillä odottavaan lapseen. On riskialtista jättää lapsi selvitymään yksin. Toinen on liikenne. Sekä maalla että kaupungissa lapsia jää juuri bussista poistuessaan sen alle. Liukkaus, huono näkyvys, kuollut kulma ja lapset hahmottavat lähestyvien autojen nopeuksia aikaisintaan 12 v iässä ihan tutkimusten mukaan syinä.  Jos mukana on kavereita, ovat entistä tarkkaamattomampia. Lapset kehittyvät eri aikaan, joten jos lapsesi kulki jo ei se tarkoita, että kaikki muutkin kulkevat samassa iässä itsenäisesti. Ehkä ei tiedosteta kaikkia riskejä tai ollaan valmiita ottamaan ne, koska sulla on muuta tärkeämpää, kuten työssä käyminen?

Olen kyllästynyt vanhempiin, jotka jättävät kaiken "herran haltuun". Yksi tuollainen lapsi kulki yksin bussilla jo ekalla luokalla ja oli valmis jopa tönimään ja häiriköimään muita lapsia siinä samalla! Ei muutenkaan mitään käytöstapoja, kun ei ollut huolenpitoa ja kasvatustakaan! Tahallaan juostaan tien yli viime hetkellä, päin punaisia yms. Arvaa vain kuinka monta kertaa olen puhutellut lapsia, jotka tekevät tätä liikenteessä? 

On eri asia jättää lapsi heitteille, kuin opettaa vastuullista käyttäytymistä liikenteessä ja itsenäistä kulkemista paikasta toiseen. Lapsen kykyä kulkea eri reiteillä itsenäisesti kannattaa arvioida ihan yksilökohtaisesti. Me ollaan ensin kuljettu yhdessä, ja sitten lapsi on pikkuhiljaa alkanut kulkea ensin lyhyitä ja tuttuja matkoja yksin, ja siitä enemmän itsenäisesti kasvaessaan. On vastuullinen ja fiksu teini nyt.

Jos ei koskaan opettele, on aikuisenakin yhtä avuton.

Nyt oli puhe kymmenvuotiaista.

Ei mistään "ei koskaan opettele".

Kymmenvuotiaita en kyllä päästäsi yksin pimeällä julkisiin välineisiin narkkarien ja kännikalojen joukkoon. 

Ja niitä kyllä nimittäin riittää stadissa julkisissa liikennevälineissä!

Vierailija
35/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies varmaan opettaa lapsen liikkumaan julkisilla 2-3 vuoden sisällä? Oma lapseni sai mennä itse harrastukseensa 12 vuotiaana, mutta ei liikkua aivan miten tahtoo julkisilla vielä 14 vuotiaanakaan.  Joutuu aina kertomaan suunnitelmistaan, pitää kännykkää lähellä ja soittaa tarvittaessa hätänumeroon, jos joku tulee autonsa kanssa liian lähelle. Peruuttaa muuten tietenkin kauemmaksi autosta. Bussissa ei mene istumaan takaosaan, ettei joudu uhatuksi ja ahdistelluksi niin, että muut matkustajat eivät huomaa. Osaa varoa passiivisaggressiivisesti elehtiviä, henkisesti pakottavia kerjääjiä ja kiristäjiä. Tarkoittaa, että joskus joutuu kävelemään takaperinkin, kun muuten pelottelisivat estämällä kulun ja vaatisivat rahaa.  Ei aivan sovi 10 vuotiaalle?

Vierailija
36/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä joku saksilla leikkaamisen taito liittyy siihen, ettei lastansa välitä tarpeetta ja syyttää altistaa ahdistelulle, kännisten örinälle, tappeleville huumeveikoille?

Vippaako täällä osalla kuupasta?

Nyt vähän realismia. Kokeilkaa huvin vuoksi vaikka viikon ajan liikkua stadissa ratikoilla, metrolla, paikallisjunalla ja paikallisbusseissa. Busseissa meno on siisteintä, junissa levottominta.

Osassa kaupunginosia en päästäisi todellakaan lasta yksin bussipysäkille pimeän tultua.

Vierailija
37/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkin on alueita, joista on lähikouluun niin pitkä tai vaarallinen matka, että saavat bussikortin. Ekaluokkalaistenkun siis oletetaan selviytyvän matkasta yksin ja kyllähän he selviytyvätkin.

Isä kohtelee isoa lasta kuin vauvaa eikä näe omassa toiminnassaan mitään väärää. Anna siis olla apua, tuskin voit tehdä asialle mitään. Mutta älä myöskään suostu kuskaamaan lasta mihinkään, jos julkisillakin pääsisi.

Oletko kysynyt lapselta haluaisiko hän liikkua itsenäisesti vai onko vain mieluummin kotona?

Vierailija
38/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä itsenäisiä helsinkiläislapsia näkee kaupungilla norkoilemassa ja jo 12v ikäiset käyttää huumeita. Vanhemmat ei välitä, ovat vain ylpeitä, kun lapset menevät ja tulevat itsekseen. Sitten ihmetellään, kun joku vanhempi välittää lapsestaan ja haluaa tälle hyvää, on mukana harrastuksissa ja rajoittaa kaveripiiriä.

Palataan asiaan 3-4 vuoden kuluttua, kun ap:n lapset on riittävän monta kertaa poliisin toimesta palautettu kotiin keskellä yötä.

Uusi porttiteoria :D

Jos päästät kymmenvuotiaan bussilla kirjastoon, tulee hänestä narkomaani.

Ajatella, minä itse olen lapsen harrastuksessa joukkueenjohtajana, eli aina paikalla. Silti lapseni kulkee kesäisin bussilla huvipuistoon, talvisin uimahalliin ja kirjastoon. Joskus käy jopa shoppailemassa keskustassa. Ikää 11v.

Vierailija
39/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 10 v. lapsella ei todellakaan ole mitään asiaa julkisiin kulkuneuvoihin yksin. Julkisissa kulkee niin paljon mt-ongelmaisia, juoppoja, narkkareita ym. jotka eivät kunnioita mitään /ketään! Katson, että on minun tehtäväni huolehtia lapsestani parhaalla mahdollisella tavalla ja suojella häntä vielä, kun voin. En ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos jotakin kävisi. On se nähty, ettei busseissa kuljettajat valitettavasti puutu häiriökäyttäytymiseen millään tavalla. Vaarallinen maailma avautuu hänelle myöhemmin. En kasvata häntä pumpulissa ja hän on oikein omatoiminen lapsi, joka huolehtii tavaroistaan ja asioistaan hienosti enkä pelottele häntä vaaroilla!

Vierailija
40/43 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi porttiteoria :D

Jos päästät kymmenvuotiaan bussilla kirjastoon, tulee hänestä narkomaani.

Ajatella, minä itse olen lapsen harrastuksessa joukkueenjohtajana, eli aina paikalla. Silti lapseni kulkee kesäisin bussilla huvipuistoon, talvisin uimahalliin ja kirjastoon. Joskus käy jopa shoppailemassa keskustassa. Ikää 11v.

Käytän päivittäin metroa ja bussia, joka päivä kohtaan humalaisia ja narkkareita ahdistelemassa joko vanhuksia  tai lapsia keskellä työmatkaliikennettä. On uhkailua, haukkumista, kaikenlaista örinää. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi itse altistaisin oman lapseni tuollaiselle käytökselle, mutta jos se on sinulle OK, niin mikäpä siinä. Mutta muista, että aina siellä bussissa ei ole sitä vastuullista aikuista, joka puolustaa lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä