Lääketieteellinen tiedekunta ja sen suurensuuri suosio
6590€. Sen verran maksaa eräs Valmennuskeskuksen lääkishakijoille tarkoitettu kurssi. Ainakin Turussa järjestettävä kyseinen kurssi on aivan täyteen buukattu. Ihanko totta, että jengi on valmis maksamaan itsensä kipeäksi maksimoidakseen sisäänpääsyn kouluun?
Onhan tuo lääkis ollut muodissa jo jonkin aikaa, mutta enpäs osannut aavistaa sen olevan ihan noin himottu titteli. Ilmiön suosiosta kertoo sekin, että osa ystävistäni hakee lääkikseen. Osa jo neljättä kertaa.
Viime viikollakin eräs hoitoalalla työskentelevä läheiseni paljasti irtisanomisen syyksi tämän kevään lääkikseen haun. Ymmärrän kyllä; lääkäreille on ainakin tällä hetkellä kohtuupalkkaista työtä tarjolla. Itsekin työttömänä akateemisena olen alkanut kertaamaan fysiikkaa, koska haluan kokeilla onneani kyseisessä mittelössä.
Kirjoitin tämän vain siksi, koska lääkishypetys turhauttaa. Sen suosio ahdistaa. Sinne hakee kaikki, nuoret sekä vanhat. Lukiosta valmistuneet, työttömät, työssäkäyvät, putkimiehet, lähihoitajat sekä kaltaiseni akateemiset työttömät. Epävarmaa on sisäänpääsy, kun kilpailu vaan kiristyy. Toisaalta minulla ei ole mitään menetettävää koska olen työtön.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Lääkistä jätetään keskenkin vaikkei moni uskoisi ja vaihdetaan alaa, itse tunnen tällaisia muutamia. Teknisille aloille sieltä ainakin jonkin verran siirrytään.
Tunnen siis henkilökohtaisesti muutamia ja lisäksi olen törmännyt joihinkin netin kautta uutisissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statusjuttu useimmille. Tuntuu että vain pieni osa nykyään on niitä joilla on palava mielenkiinto juuri lääketiedettä kohtaan, muita kiehtoo maine ja mammona.
Niin tuntuu olevan. Laitetaan instagramiin hienoja lääkärikuvia että muutkin voi ihailla kuinka lääkärimäinen, älykäs ja ylivertainen olet.
Mikä on instagram? T: lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Lääkistä jätetään keskenkin vaikkei moni uskoisi ja vaihdetaan alaa, itse tunnen tällaisia muutamia. Teknisille aloille sieltä ainakin jonkin verran siirrytään.
Tiedän erään kympin oppilaan joka luki lääkäriksi ja teki niitä töitä vuoden-pari, totesi että aivan liian stressaavaa eikä sovi hänelle. Vaihtoi alaa duunarihommiin johon ei koulutusta tarvita ja onnellisena tekee niitä töitä vielä tänäkin päivänä.
Miksi sä fysiikkaa luet? Ainakin vielä muutama vuosi sitten kun itse valmistuin kaikki lääkikseen hakijat pänttäsivät kemias, ei fysiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole aidosti kiinnostunut lääkärin työstä, se on vastuineen helvetillistä hommaa, jossa ei hyvä palkkakaan auta.
No eihän ole. Aika pahasti saa tyriä, että joutuu oikeasti ongelmiin. Jos lääketieteelliseen ongelmaan ei keksi uutta ratkaisua ja potilas kuolee, ei seuraa mitään. Jos teknistieteelliseen ongelmaan ei keksi uutta ratkaisua, firma antaa kenkää
Pelko työpaikan menetyksestä ei ole ainoa töissö stressaava asia. Lääkäri on vastuussa ihmishengistä, riippumatta siitä.uhkaako sitä potkut vai ei. Suurin osa ihmisistä on sen verran kunnollisia että toisen ihmisen kuoleman aiheuttaminen masentaa, riippumatta siitä saako potkut.
Mä kyllä yleensä lääkärinä salailen ammattiani, jos ei joku ihan vastavarsin kysele. Pääsee paljon helpommalla. Tai sanoo vaan, että "terveydenhoitoalalla".
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvinaista se silti on lähes mihin tahansa muuhun alaan verrattuna. Karsinta tapahtuu pääsykokeessa, sisäänpäässeet ovat motivoituneita ja pohtineet alavalintaansa riittävästi. Toki muutama satunnainen alanvaihtaja varmasti löytyy. Omalta vuosikurssiltani valmistuivat kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään kympin oppilaan joka luki lääkäriksi ja teki niitä töitä vuoden-pari, totesi että aivan liian stressaavaa eikä sovi hänelle. Vaihtoi alaa duunarihommiin johon ei koulutusta tarvita ja onnellisena tekee niitä töitä vielä tänäkin päivänä.
Poikkeus vahvistaa säännön. Taitaa silti olla hyvin harvinaista, että joku kokisi duunarityön pienet palkat, kellokorttisysteemin, mahdollisesti viikonloppu - ja vuorotyön huonoilla korvauksilla stressittömäksi vaihtoehdoksi.
Stresi saattaa olla käytännössä masennus ja burnout.
Mikset vaan keskity siihen hakemiseen sen sijaan, että epäkypsästi murehdit sitä, mitä muut tekevät ja ajattelevat? Aina sinne joku pääsee, jos tarpeeksi yrittää. En oikein jaksa näitä itsesäälissä rypeviä, jotka murehtivat todennäköisyyksiä ja sitä, kenellä on oikeus hakea kouluun ja kenen sinne ei ainakaan pitäisi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole aidosti kiinnostunut lääkärin työstä, se on vastuineen helvetillistä hommaa, jossa ei hyvä palkkakaan auta.
No eihän ole. Aika pahasti saa tyriä, että joutuu oikeasti ongelmiin. Jos lääketieteelliseen ongelmaan ei keksi uutta ratkaisua ja potilas kuolee, ei seuraa mitään. Jos teknistieteelliseen ongelmaan ei keksi uutta ratkaisua, firma antaa kenkää
Pelko työpaikan menetyksestä ei ole ainoa töissö stressaava asia. Lääkäri on vastuussa ihmishengistä, riippumatta siitä.uhkaako sitä potkut vai ei. Suurin osa ihmisistä on sen verran kunnollisia että toisen ihmisen kuoleman aiheuttaminen masentaa, riippumatta siitä saako potkut.
Se on sitten oma eikä niinkään ammatin ongelma, jos noin raskaasti ottaa. Samaa sarjaa löytyy opettajakunnastakin. Itketään ja paletaan loppuun, jos jonnet eivät opi (=eivät halua opiskella)
Lääkiksen käyneenä kieltäisin kyseisen oppilaitoksen kahdelta ryhmältä: niiltä, jotka hakeutuvat sinne "koska haluavat auttaa ihmisiä" ja niiltä, jotka "ovat kiinnostuneita ihmiskehosta". Ensimmäiselle kategorialle suosittelisin hoitoalaa, toiselle lääketieteellistä fysiikkaa.
"Poikkeus vahvistaa säännön. Taitaa silti olla hyvin harvinaista, että joku kokisi duunarityön pienet palkat, kellokorttisysteemin, mahdollisesti viikonloppu - ja vuorotyön huonoilla korvauksilla stressittömäksi vaihtoehdoksi."
Lääkärintyö on duunarityötä, sitä tehdään kellokorttisysteemillä, viikonloppuisin, öisin, juhlapyhisin ja osin jo vuorotyönäkin (esim. akuuttilääkärit). Palkkakaan ei tuntimäärään nähden ja korkea veroprogressio huomioiden ole etenkään sairaalatyössä mikään ihmeellinen...
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen käyneenä kieltäisin kyseisen oppilaitoksen kahdelta ryhmältä: niiltä, jotka hakeutuvat sinne "koska haluavat auttaa ihmisiä" ja niiltä, jotka "ovat kiinnostuneita ihmiskehosta". Ensimmäiselle kategorialle suosittelisin hoitoalaa, toiselle lääketieteellistä fysiikkaa.
Ketkä sitten päästäisit opiskelemaan?
Lääkäri opintoihin kannattaa suunnata Baltian maihin sillä siellä opiskelemaan pääseminen on huomattavasti helpompaa kuin Suomessa ja tutkinto on silti pätevä myös täällä.