Sattuuko teillä papa-kokeen otto?
Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??
Kommentit (329)
Muutaman kerran on otettu enkä ole tuntenut mitään kipua.
Gynekologit näkevät tulokset ja näytteen edustavuuden itse. Heidän hellävaraisempi tapansa ottaa näyte EI voi olla huonompi, koska näyte on ollut joka kerta edustava.
Juuri kävin ensimmäisen kerran. Olin lueskellut etukäteen (kauhu)kertomuksia, joten jännitti kamalasti. Polvet ihan tutisivat, kun asettauduin siihen tuoliin/sänkyyn. Vaan eipä tuntunut juuri miltään, se harjalla pyyhkäisy ihan puolikkaan sekunnin, ja sekin enemmän oudon epämiellyttävä tunne kuin varsinaista kipua. Nuori ja ystävällinen labrahoitaja sen otti, nopeasti oli ohi koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Se harjan pyöräytys tuntuu vähän ikävältä, ei varsinaisesti satu. Epämiellyttävintä on se ankannokan virittely paikoilleen, silloin tuntuu, että jotakin nahkaa jää väliin väärään paikkaan.
Silloin nokan laitto (tai sen avaaminen?) sattuu enemmän jos jotain jää väliin, kannattaa sanoa tai itse ainakin olen sanonut. Minulle ei ole käynyt niin läheskään joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ole sattunut, mutta nyt viimeisin käynti tänä talvena oli ihan kamala! Sanoin asiasta labran hoitajalle, joka kertoi että heillä on uudenlaiset välineet käytössä ja kuulemmat muutkin asiakkaat on valittaneet kipua. Se mikä laitetaan kohdunkaulan ympärille (???) puristi kamalasti.
Minullakin viimekertainen Huslab joukkopapa oli ehdottomasti kaikkein kivuliain kokemus aikaisempiin verrattuna. Todella hirveä, aloin itkeä kivusta. Tuostakohan se johtui?
Vierailija kirjoitti:
Se venytys sattuu. Samanlainen kipu kuin mulla oli synnyttäessä. Joihinkin samoihin lihaksiin sattuu kun alapäätä venytetään.
Älä nyt jaksa..😁😁
Vähän se kyllä joo tuntuu, mutta jollei tuntuisi ollenkaan, niin itse kyllä epäilisin näytteen kunnollisuutta..
Sattuu, vaikka olen synnyttänyt kaksi kertaa alateitse. Tuntuu inhottavalta ne metalliset, kylmät "aukaisimet" ja niiden raapivat reunat. Sitten vielä tikut, millä tökitään...😓
Arkuus voi kyllä johtua endometrioosistakin, kun itselläni on sirottumaa muuallakin kuin kohdussa.
Ei satu. On ottanut tk-lääkäri, gyne ja hoitaja, ihan samalla tavalla ottavat kaikki.
No ei ole sattunut tippaakaan, ihan sama onko otettu gynekologilla vai seurantatutkimuksessa.
Mitä ihmeen kauhukertomuksia täällä levitellään, että joku on ihan itkenyt kivusta...hohhoijaa :DD
Vierailija kirjoitti:
Oon kaksi kertaa käynyt seulonnassa ja molemmilla kerroilla otti ihan sairaan kipeää ja hoitajat vielä valitti, että näytettä on niin vaikea saada. Lääkäreillä (gynekologeilla ja neuvolan yleislääkäreillä) ei ole ollut mitään vaikeuksia näytteenotossa, eikä se ole ottanut kipeääkään. Riippuu siis näytteenottajasta.
Hoitajien tekemänä on sattunut aina ja valittavat verenvuodosta, joka alkaa kun ottavat näytteen kovakouraisesti. Lääkärit ei ole valittaneet siitä ja verta tulee vähemmän.
Sattuu ja sen takia se otetaan minulta paikallispuudutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole sattunut tippaakaan, ihan sama onko otettu gynekologilla vai seurantatutkimuksessa.
Mitä ihmeen kauhukertomuksia täällä levitellään, että joku on ihan itkenyt kivusta...hohhoijaa :DD
Ihan on tositarina. Ihmettelisin itsekin, jos olisin käynyt pelkästään niiden hellävaraisten näytteenottajien vastaanotolla. Onneksi niitä on ollut suurin osa.
Juuri kävin ensimmäisen kerran. Vasta kun olin siinä haarat levällään niin gyne alkoi puhua että "ei tarvi jännittää, ei tämän pitäisi sattua" niin olin että häh, en ollut osannut edes pelätä, olisiko pitänyt?? Mut ei, ei se kyllä sattunutkaan, toki vähän epämiellyttävältä tuntui, mutta lähinnä tunsin sellaisen "rapsuttelun" joka ei kestänyt kauaa.
En halua käydä näissä joukkoseulonnoissa. Niissä on meininki kuin lihanjalostamolla. Ei niissäkään aina kunnolla tainnuteta ennenkuin aletaan nylkeä.
Joukkoseulonta on edessä mutta kannattaako sinne mennä jos ei ole seksikokemusta? Mitä siellä tehdään? En ole koskaan käynyt gynellä joten lievästi sanottuna pelottaa..
Kävin joskus 25 vuotta sitten ensimmäisen ja viimeisen kerran. Sattui aivan hirveästi. Nyt, kun olen ollut parikymmentä vuotta selibaatissa, kynnys ottaa housut pois vieraan ihmisen edessä on niin korkea, että kaikki gynekologiset tutkimukset ovat minun osaltani menneisyyttä. Tulkoon mitä tulee, reilusti viisikymmentä vuotta on mennyt ilman mitään vaivoja, joten eiköhän näillä mennä loppuun saakka.
"Ankannokan" eli levityslaitteen asennus on yleensä ollut aika kivuton, vaikka ei se mukavalta tunnu. Itse näyttöönoton kivuliaisuudessa on suuria eroja ja ihmettelen mistä se johtuu. Gynekologi on yleensä ottanut papan joka vuosi paitsi silloin kun on ollut ilmaiset ikäkausitarkastukset eli eri gynet ovat ottaneet papan useammin kuin hoitajat. Hoitajakäyntejäkin on jo kertynyt aika monta. Kaikki gynet ottavat näytteen paljon hellävaraisemmin kuin pääkaupunkiseudun hoitajat. Hoitajan tekemä näytteenotto on sattunut jokaikinen kerta ihan hirveästi ja verta tulee paljon enemmän. Kyse ei voi enää olla pelkästä sattumasta. Joku koulutusero tai menetelmäero siinä täytyy olla.