Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asunut Helsingissä hieman yli 20 vuotta. En ole koskaan käynyt Ekbergillä.

Vierailija
10.02.2018 |

Lienee joku kokoomuslaisten mesta.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo siinä varmaan onkin ollut ongelma, että siellä käyvät vain tietyt asiakkaat. Muutoksella halutaan toivottaa myös uudet asiakkaat tervetulleeksi, jotta toiminta jatkuu myös tulevaisuudessa. Ihan hieno kompromissi mielestäni, että kahvilassa on perinteet säilytetty, mutta myymälään on helpompi tehdä nopea piipahdus. Kun on matala kynnys mennä myymälään ostoksille, niin nämä asiakkaat saattavat sitten myöhemmin tulla myös kahvilapuolelle ystäviensä kanssa viettämään aikaa. Jos tuollaisia muutoksia on tarpeen tehdä, niin yleensä se kielii siitä, että asiakkaita ei ole tarpeeksi. En yhtään ihmettele, jos vanhojen asiakkaiden nihkeä suhtautuminen on karkottanut enemmänkin potentiaalisia asiakkaita, ja siksi haluttiin tehdä tällainen selvä muutos, jossa näytetään, että tänne saa tulla!

Vierailija
22/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisin kokemukseni kyseisestä paikasta on että se mainitaan Lunastus-elokuvassa. Elokuva kertoo vuodesta 1918.

Miksi Ekbergistä mainitaan kyseisessä elokuvassa?

Kari Heiskanen on helsinkiläinen pappi joka muuttaa jonnekin ilomantsiin. Sitten se yhdessä kohtaa kuittailee jollekin paikalliselle että "haluaisitko mennä Ekbergin kahvilaan syömään leivoksia ja juomaan kaakkaota".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asunut kantakaupungissa kohta vuosikymmenen, en ole käynyt.

Vierailija
24/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisin kokemukseni kyseisestä paikasta on että se mainitaan Lunastus-elokuvassa. Elokuva kertoo vuodesta 1918.

Kari Heiskanen on helsinkiläinen pappi joka muuttaa jonnekin ilomantsiin. Sitten se yhdessä kohtaa kuittailee jollekin paikalliselle että "haluaisitko mennä Ekbergin kahvilaan syömään leivoksia ja juomaan kaakkaota".

Kiitos!

Vierailija
25/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siis Ekbergillä keittolounailla, mutta muistan, että tarjoilijoiden käytös pöytiintarjoiluaikoina oli töykeää ja huonoa. Heistä todellakin välittyi tunne, että olin asiakas, jolla ei ollut arvoa, koska olin nuori ja hiukan boheemi suomenkielinen. Siksi en itke mitään, mitä tämä homeinen pulju tekee. Bulevardin kahvisalonkikin on asiallisempi paikka, puhumattakaan esim. Cafe Engelistä Senaatintorin laidalla.

Vierailija
26/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Helsingissä 29 vuotta, olen käynyt siellä 5-10 kertaa. Kahvilassa siis. Ihan mukava kahvila, olen ihan tavis, en ruotsinkielinen enkä rikas (en köyhäkään).

En tiedä, miksei tule käytyä useammin, ei kai vaan ole sattunut sopivasti matkan varrelle. 

Kummallisia mielikuvia ihmisillä yhdestä kahvilasta.

Vierailija
27/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ekberg olekaan mikään koko kansan kuppila, jossa kaikkien pitäisi käydä, ja hyvä niin. Jos et pidä hyvästä perinteisestä kahvilakulttuurista, niin pysy vain jatkossakin poissa. Itse tykkään siitä, että tuollaisia paikkoja vielä on.

Vierailija
28/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Kampissa ja käyn Ekbergillä neljä-viisi kertaa vuodessa, oikeastaan vain silloin kun olen käynyt Sinebrychoffin taidemuseossa katsomassa jonkun näyttelyn ja on kiva mennä kahville sen jälkeen; Ekberg on siinä lähellä. Tykkään kahvilasta, varsinkin terassista kesäisin, mutta ei se minulle mikään valtava elämys tai arvo ole, niin että paljon surisin jos sen konsepti muuttuisi. Sen sijaan Café Aalto on eri asia; siellä käyn vähintään pari kertaa kuukaudessa ja jos se lopettaisi tai konsepti ja/tai sisustus muuttuisi radikaalisti, niin siitä olisi tosi pahoillani.

Vierailija
29/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tässä puhuta nimenomaan siitä leipomosta eikä kahvilasta? Että se leipomo on uudistettu repimällä pois kaikki vanhat hienot puuosat. Eihän silloin 1800-luvun leipomosta ole enää mitään jäljellä. Ei ole sama paikka, eikä sillä ole enää sitä historiallista arvoa, joka vielä ennen uudistusta oli.

Tässä blogikirjoitus, ja olen kyllä samaa mieltä. Suomessa ei enää nuoremmat polvet ymmärrä mitään perinteiden vaalimisesta.

https://www.gloria.fi/blogit/heli-ingeborg

Vierailija
30/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elonetissä sanotaan kiitoksissa Juuan kunta eli ilmeisesti siellä kuvattu.

Vierailija
31/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkopaikkakuntalainen ja mulle suurin ongelma on ollut Ekbergin sijainti. Monesti olen kävellyt kiireessä ohi ja ajatellut, että olisi kiva käydä tuollakin. Ja sitten olen napannut eväät asematunnelista ja hypännyt junaan.

Vierailija
32/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin kompromisissin. Mutta varmaan liian myöhään. Olisiko tuo vanha sisustus voitu siirtää jonkin museon kahvilaksi?

Vierailija
33/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulkopaikkakuntalainen ja mulle suurin ongelma on ollut Ekbergin sijainti. Monesti olen kävellyt kiireessä ohi ja ajatellut, että olisi kiva käydä tuollakin. Ja sitten olen napannut eväät asematunnelista ja hypännyt junaan.

Mistä olet ollut tulossa - Hietalahdentoriltako? Minusta tuntuu, että harvat ulkopaikkakuntalaiset kävelevät Bulevardilla.

Vierailija
34/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksin kompromisissin. Mutta varmaan liian myöhään. Olisiko tuo vanha sisustus voitu siirtää jonkin museon kahvilaksi?

Ei kai myymälätiskiä voi edes museokahvilaan siirtää. Miksi täällä vieläkin puhutaan kahvilasta, kun uudistus ei koskenut sitä vaan kauppaa, joka on ihan eri asia?

Vierailija
35/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Punavuoressa 46 vuotta ja en ole ikinä käynyt Ekbergillä.

Vierailija
36/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. Liian syrjässä siellä Bulevardilla.

Vierailija
37/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että suuri osa somessa riehuneita on myös niitä jotka eivät ole koskaan käyneet. Eiväthän ne edes tienneet että a) kahvila ja myymälä on eri asia b) kahvilaa ei ole remontoitu

Vierailija
38/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Liian syrjässä siellä Bulevardilla.

Aika jännä, että Bulevardi on jonkun mielestä syrjässä.

Vierailija
39/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekbergin kahvila ja leipomon myymälä olisi pitänyt suojata ja säilyttää kokonaisuutena sisätilojen osalta vain pienin muutoksin. Meillä ei taida olla mitään samanlaista koko Helsingissä. Täysin typerää tuhota tuollainen kulttuuriaarre.

Yksi syy miksi olen pitänyt Ekbergin kahvilasta on sama kuin miksi pidän Akateemisen kirjakaupan Café Aallostakin: nämä ovat pitkään olleet ainoa kahvilat, joissa on pöytiintarjoilu. Eurooppalaistyyliseen kahvilaan kun ei kulu itsepalvelu.

Muutenkin kummassakin kahvilassa sekä Ekbergin leipomossa on ollut se oma ilmapiirinsä, joka perustuu siihen että jotain vanhaa on säilytetty ja pidetty elävänä eikä museoitu. Tämähän piirre on juuri se mitä me turistina ihailemme Italiassa, Ranskassa ja muualla maailmassa, jossa osataan arvostaa perinteitä.

Suomessa laajat sukupolvet ovat valitettavasti juntteja, eivätkä ymmärrä asian päälle vaan tuhoavat monet kulttuuriarteet. Mitenköhän olisi Ekbergin leipomon vanhan interiöörin säilyttäminen estänyt heitä myymästä modernimpaa safkaa? Ei varmaan mitenkään, jos suunnittelijat olisivat käyttäneet osaamisaan oikein.

Vierailija
40/46 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo siinä varmaan onkin ollut ongelma, että siellä käyvät vain tietyt asiakkaat. Muutoksella halutaan toivottaa myös uudet asiakkaat tervetulleeksi, jotta toiminta jatkuu myös tulevaisuudessa. Ihan hieno kompromissi mielestäni, että kahvilassa on perinteet säilytetty, mutta myymälään on helpompi tehdä nopea piipahdus. Kun on matala kynnys mennä myymälään ostoksille, niin nämä asiakkaat saattavat sitten myöhemmin tulla myös kahvilapuolelle ystäviensä kanssa viettämään aikaa. Jos tuollaisia muutoksia on tarpeen tehdä, niin yleensä se kielii siitä, että asiakkaita ei ole tarpeeksi. En yhtään ihmettele, jos vanhojen asiakkaiden nihkeä suhtautuminen on karkottanut enemmänkin potentiaalisia asiakkaita, ja siksi haluttiin tehdä tällainen selvä muutos, jossa näytetään, että tänne saa tulla!

Mikä "vanhojen asiakkaiden nihkeä suhtautuminen"? Tyypillisen suomalaista miettiä koko ajan mitä muut ajattelevat. Jos menen kahvilaan, ei minua kiinnosta miten muut minuun siellä "suhtautuvat" koska en ole menossa seurustelemaan heidän kanssaan. Tuskin kukaan kuitenkaan tulee päälle sylkemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi