Miksi ihanne on mahdolisimman niukka, kurinalainen ja säästäväinen elämä?
Ketjutolkulla vinkkejä ja ohjeita kuinka voi elää säästäväisesti kauden vihanneksilla, omilla eväillä, kirpputorivaatteilla, kaveriavulla, tarjouksia kyttäämällä, vanhoilla autoilla ja omalla vapaa-ajantyöllä (siivous, remontit jne) Moni muistaa mainita että niukasti elämällä voi säästää ja sijoittaa koko ajan enemmän. Miksi tämä on ihanne?
Eikö olisi jo pelkän työllisyyden takia kaikille parempi jos ostetaan oalveluita pienyrittäjiltä, ostetaan kotimaisilta firmoilta vaikka ne olisivat kiinalaista nettikauppaa kalliimpia , harrastettaisin omassa asuinpaikassa jne. kunhan elämä on mitoitettu omien tulojen mukaan. Miksi kaikkien pitäisi elää pula-aikaa edelleen? Varautua koko elämänsä siihen, että voi mennä kehnosti?
Kommentit (115)
Onkohan suomalaiset kateudessaan ja salaliittoteorioissaan maailman huipulla? Kaikesta jaksetaan aina olla sitä mieltä että pientä ihmistä sorretaan, huijataan ja ryöstetään.
Miksi muuten ravintolassa syöminen on niin tuomittavaa tuhlausta?
Kuinkahan moni yrittäjä on osallistunut säästämistalkoisiin laskemalla katteitaan? Tuskin ketään. No, ihmettelessä miksei kauppa käy kun kansalaisilta on riistetty ostovoima, voi selata tätä keskustelua ja saada asiaan vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan suomalaiset kateudessaan ja salaliittoteorioissaan maailman huipulla? Kaikesta jaksetaan aina olla sitä mieltä että pientä ihmistä sorretaan, huijataan ja ryöstetään.
Hemmetti. Jos oot oikeassa toi on iso juttu. Millohan tuokin paljastetaan.
Siis nämä elämisen ohjeet ovat vähävaraisille tarkoitettuja, tottakai halutaan pärjätä niillä rahoilla ja parantaa mahdollisuuksia säästämiseen.
Itse ainakin tekisin hyvinkin erilaisia valintoja jos olis rahaa...
Terveisin opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät pienyrittäjän tai ylipäätään kotimaisen toimijan palveluita/ tuotteita sen sijaan että voitot valuu ulkomaille, parannat Suomea. Kun yrityksillä menee hyvin, ne voivat innovoida, panostaa tuotekehitykseen ja palkata uusia ihmisiä -tai vaikka tarjota kesätyöpaikkoja sinunkin lapsellesi-
Se on totta että huonoa suomalaista tuotetta tai palvelua ei kannata ostaa mutta ei kaikki ole huonoa. Kuunka monen vanhuksen elämänlaatu paranisi jos ostettaisiin siivousta ja kiinteistönhoitoa eikä mietittäisi että tilinsaldo putoaa 100 900€:sta 100 700€:n ? Oliko pari viikkoa sitten Hesarissa hyvä kysymys; miksi suomalainen haluaa olla varakkaimmillaan kuolleessaan?
Sano vielä miksi tämä on juuri minun velvollisuuteni? Minun, jolta valtio on vienyt ison osan lomarahoista ja nostanut työaikaani antamatta mitään takaisin? Miksi minun täytyy kantaa vastuu myös kotimaisten pienyrittäjien menestyksestä eikä muiden yrittäjien, jotka ovat minun kikyilyni johdosta rikkaampia kuin koskaan? Itse elän kädestä suuhun (toki niin että satunnaiseen luksukseen on varaa kuten vaikka 15 kerään islantilaista lankaa) joten en todellakaan rupea kantamaan huolta kotimaisten yrittäjien menestyksestä tai sen puutteesta. Olin vailla tuohon islantilaisneuleeseeni nappeja joita ajattelin käydä katsomassa paikallisesta kangaskaupasta mutta tämän keskustelun johdosta päädyn tilaamaan nekin ulkomailta. Pitäkää tunkkinne, ihan oikeasti!
Oletko sinä vähän yksinkertainen, vai mistä kiikastaa? Etkö todella tajua, että kyllä se on kaikki kotiin päin, varsinkin sinulle kun olet näemmä kunnan tms. leivissä, että työpaikat pysyvät kotimaassa. Samalla siis suomalaisia ihmisiä säästyy työttömyydeltä, veronmaksajat säästyvät heidän työttömyystukien maksamiselta, verot heidän työstään ja mahd. myydyistä tuotteista tulee meidän kaikkien yhteiseen pussiin jne.
Vaikka idealistinen luonne olenkin, en silti rupea kantamaan koko Suomen taakkaa harteillani. Kerro minulle mitä lisäarvoa siitä tulee jos tilaisin nuo lankani puolet kalliimmalla suomalaiselta yrittäjältä ruotsalaisen sijaan? Tai et kai tosissasi ehdota että jätän lankani ostamatta ja etsin jostain pienompelijayrittäjän joka tekee minulle neuleeni moninkertaisella hinnalla, ihan vain siksi että sain työllistettyä tämän yhden ompelijan?
Oikeasti suomalaisten yrittäjien pitäisi miettiä mitä he pystyvät asiakkailleen tarjoamaan jotta nämä ostaisivat kalliimmalla kotimaasta. Pelkkä kotimaisuus ei riitä siihen juurikin näiden kikyjen ym takia jotka ovat syöneet ostovoiman olemattomiin. Palvelu? Saman palvelun saa kaupasta kuin kaupasta kun itse naputtelee tilauksensa netissä ostoskoriin. Nopeampi toimitus? Ai nykyisen Postin kanssa; olen myös lukenut usean ihmisen valituksia suomalaisten nettikauppojen hitaudesta joten en usko siihenkään. Mitään muuta siis ei ole tarjota kuin "kotimaisuus" (ja tässä lankatapauksessakin kyseessä oli islantilainen tuote).
Tällaisessa taloustilanteessa minun on todellakin mietittävä millaisia tuotteita ylipäätään tarvitsen, tuo lanka nyt oli tällainen lajissaan luksus kuten sanoin jo aikaisemmin) ja mitä voin jättää hankkimatta kokonaan. Yhtälöön ei valitettavasti mahdu yhdenkään pienyrittäjän tukeminen tai sitä kautta yhteiskunnan maksumieheksi vapaaehtoisesti ryhtyminen näin heppoisin perustein.
Mieluummin ostan sen lankani halvemmalla ja säästän noin 25 euroa jonka voin sitten halutessani laittaa vaikka hyväntekeväisyyteen valitsemalleni kohteelle oman mielenkiinnon mukaan. Valitettavasti suomalainen kokoomuslainen pienyrittäjä se ei ole.
Mä oon ihmetellyt tätä samaa, että ainoastaan tiukka kurinalaisuus on hyve ja kaikki muu suorastaan kauhistus.
Aamuihmiset on hyvyyttä, yövalvojat pahuutta. Pitkään nukkuminen on laiskuutta, aamulla varhain herääminen hyvyyttä. Ahkeruus on todella hienoa, mutta kukaan ei huomioi että se kaikki energia mitä jotkut lataa aivan tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen on aivan turhan kanssa koska pääsee huomattavasti vähemmällä. Tän on huomannut esimerkiksi salimaailmassa - toiset huhkivat siellä tuntitolkulla, kun toiset pärjäävät vähemmälläkin ja lopputulos on kuitenkin aivan sama.
Omista tavaroistaan ei saisi pitää kiinni, vaan kaikesta on luovuttava. Asunto, jossa on kirjoja, astioita ja vaatteita on minimalistisuuden vastakohta ja huono juttu.
Ei saisi kuulua, näkyä, aiheuttaa mielipiteitä vaan sitä parempi mitä hajuttomampi, mauttomampi ja näkymättömämpi on.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viikolla osui silmiini juttu jossa maanviljelijä toivoi 5centin lisäystä maitolitran hintan tuottajalle. Hän voisi palkata heti työntekijän (=työllisyys paranisi, valtionverokertymä paranisi, maaseutu pysyisi elossa, kiinteistöjen arvo säilyisi jne) Kuinka monelle normaalille kaupassakävijälle 5sentin lisähinta olisi oikeasti mahdoton?
Miksi meidän pitää saada kaikki halvemmalla?
Tuottaja saa maitolitrasta n. 37 senttiä, meiheri ja kauppa vievät loput. Eli korotuksen pitäisi varmaan olla 10 senttiä ja silti haluaisin takuun siitä, että maidon tuottaja sai sen 5-senttisen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viikolla osui silmiini juttu jossa maanviljelijä toivoi 5centin lisäystä maitolitran hintan tuottajalle. Hän voisi palkata heti työntekijän (=työllisyys paranisi, valtionverokertymä paranisi, maaseutu pysyisi elossa, kiinteistöjen arvo säilyisi jne) Kuinka monelle normaalille kaupassakävijälle 5sentin lisähinta olisi oikeasti mahdoton?
Vaikka isäntä voisi tuon korotuksen jälkeen palkata rengin, niin tekisikö hän sitä? Tilan työt pitää kuitenkin nykytilanteessakin tehdä eli herää kysymys onko isännän nykyinen tulotaso sellainen, että hän olisi siihen tyytyväinen, jos voisi jäädä likimain vapaaherraksi? Korotus menisi kuitenkin kokonaisuudessaan rengin palkan maksuun ja isäntä saisi vielä lyödä siihen omistaan lisää, että saisi hoidettua lakisääteiset sivukulutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäähän tyhmäki, että jos kaikki se raha mikä on käytetty ulkomaille laajenemiseen olisi otettu pois tuotteiden hinnoista tai annettu bonuksina niin pieni ihminen olisi hyötynyt.
Koska pienyrittäjä maksaa minulle nettona 1000€ eikä ole varaa ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemmetti. Jos oot oikeassa toi on iso juttu. Millohan tuokin paljastetaan.
Lisäksi tuon tuosta rempataa s-ryhmässä tiloja. Mitkä firmat tekee ne remontit? kuka ne omistaa?
Entä onko käytetty "konsulttifirmoja" joille on maksettu? Kuka ne konsulttifirmat omistaa? Paljonko niille on maksettu?
Entä kun s-ryhmällä on kauppoja Baltiassa. Mitkä firmat niiden kiinteistöhuollon hoitaa? Entä siivouksen?
Kuka ne firmat omistaa?
Tuhlareiden lopputulokset voidaankin lukea lehdestä. Yleensä se alkaa näin: Mirja joutui velkavankeuteen ja kaikki alkoi kun ..
Sinkkumies
"Ketjutolkulla vinkkejä ja ohjeita kuinka voi elää säästäväisesti kauden vihanneksilla, omilla eväillä, kirpputorivaatteilla, kaveriavulla, tarjouksia kyttäämällä, vanhoilla autoilla ja omalla vapaa-ajantyöllä (siivous, remontit jne) Moni muistaa mainita että niukasti elämällä voi säästää ja sijoittaa koko ajan enemmän. Miksi tämä on ihanne?"
Luettelit oikein mukavia ja hauskoja asioita.
Sinkkumies
Minä elän noin, jotta saavuttaisin taloudellisen riippumattomuuden. Määrittelen taloudellisen riippumattomuuden siten, että en olisi enää riippuvainen työnteosta, kun pääomatulot kattaisivat menoni. Voisin tehdä töitä, jos haluaisin, mutta ei olisi pakko, jos en haluaisi. Saisin päättää ajankäytöstäni vapaasti. Se on minun ihanteeni ja tavoitteeni.
Pienyrittäjät ovat onnellisia kiky-sopimuksista ja muista leikkauksista, joten en heidän palveluihinsa rahojani laita. Vaatteet nettikaupoista, ruuat Lidlistä ja bensa ABC: ltä. Siinäpä pyöritätte yrityksiänne kuinka tykkäätte.
Se ahdistaa joitain ihmisiä kun muut eivät tykkää "harrastaa shoppailua" tai eivät selvästikään arvosta kulutusta ja tavaroita. On se ikävää kun naapuri kulkee iloisesti hyräillen ohitse, eikä näe teidän isoa taloa, tavarakasoja, autoja, käsilaukkuja ja lasten merkkihaalareita. Siellä se vaan tekee omenoistaan hilloa villasukat jalassa ja tukka värjäämättä. Ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kyllä kuluttajat varmasti maksavatkin sen 5 senttiä lisää. Itse maksaisin vaikka 50 snt lisää jokaisesta ostamastani litran maitopurnukasta, jos vain tietäisin että se menee suoraan tuottajalle eli tässä tapauksessa lehmätilalliselle. Ongelmahan on kuitenkin siinä, että tuottaja ei sitä viittä senttiä tule ikinä näkemään vaan kauppa vetää sen ja vähän enemmänkin välistä.
Kenen ihanne? Ei ainakaan minun.
Kultainen keskitie on paras. Jos on rahaa niin sitä pitää myös käyttää ja nauttia rahan suomista iloista ja eduista. Hautaan sitä rahaa ei saa mukaan.
Tietenkään ei voi olla sokka irti koko ajan sillä suuretkin summat on mahdollista tuhlata hetkessä.
Hitsi mikä salaliitto on takana! Haluan ehdottomasti kuulla mitä saat paljastettua...
Käyn ekana Prismassa mutta palataan näihin meiltä ryöstettyihin bonareihin heti sen jälkeen.