Miksi ihanne on mahdolisimman niukka, kurinalainen ja säästäväinen elämä?
Ketjutolkulla vinkkejä ja ohjeita kuinka voi elää säästäväisesti kauden vihanneksilla, omilla eväillä, kirpputorivaatteilla, kaveriavulla, tarjouksia kyttäämällä, vanhoilla autoilla ja omalla vapaa-ajantyöllä (siivous, remontit jne) Moni muistaa mainita että niukasti elämällä voi säästää ja sijoittaa koko ajan enemmän. Miksi tämä on ihanne?
Eikö olisi jo pelkän työllisyyden takia kaikille parempi jos ostetaan oalveluita pienyrittäjiltä, ostetaan kotimaisilta firmoilta vaikka ne olisivat kiinalaista nettikauppaa kalliimpia , harrastettaisin omassa asuinpaikassa jne. kunhan elämä on mitoitettu omien tulojen mukaan. Miksi kaikkien pitäisi elää pula-aikaa edelleen? Varautua koko elämänsä siihen, että voi mennä kehnosti?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
5 cnt korotus tuottajahintaan tarkoittaisi nykyrakenteella noin 50 cnt korotusta kuluttajahintaan.
Onko se lakisääteisesti määrätty noin?
Vierailija kirjoitti:
Juuri viikolla osui silmiini juttu jossa maanviljelijä toivoi 5centin lisäystä maitolitran hintan tuottajalle. Hän voisi palkata heti työntekijän (=työllisyys paranisi, valtionverokertymä paranisi, maaseutu pysyisi elossa, kiinteistöjen arvo säilyisi jne) Kuinka monelle normaalille kaupassakävijälle 5sentin lisähinta olisi oikeasti mahdoton?
Miksi meidän pitää saada kaikki halvemmalla?
Ja miksi se maanviljelijä kitisee eikä perusta naapurien kanssa omaa tilamyymälää josta myisi tuottamaansa tuotetta paremmalla katteella suoraan kuluttajille?Miksi se maanviljelijä ei mieti miten nostaa sen omaan tuotteen jalostuastetta ja miten kehittäisi sitä tuotetta eteenpäin? Miksi pitää aina huutaa valtiota apuun sen sijaan että käyttäisi itse kaikki 5 minsaa keksiäkseen tuollaisen asian?
Mieti vaikka sitä munataksia - ei se tartte keskusliikkeitä tai valtiontukea enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähäisemmillä tarpeilla ja kulutuksella olet onnellinen niin modernissa kilpailuyhteiskunnassa se on merkittävän suuri etu. Kilpailua ei tietenkään voi välttää, mutta siinä vaiheessa kun muut lähtevät vielä sakkokierroksille loputtomien pikkulapsimaisten tarpeidensa vuoksi niin itse olet jo maalissa.
Entäs jos hiihtovauhti on ylivoimainen?
Tietenkin jos tulotaso on sekä vakaa että poikkeuksellisen korkea on erivapauksia.
Itse kommentoin keskituloisena jolloin oikeastaan ainoa tapa saavuttaa elämään leppoisuutta on niukkuus ja säästäväisyys. Ja tämä tulee tehdä itse. Yhteiskunta ei tule milliäkään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 cnt korotus tuottajahintaan tarkoittaisi nykyrakenteella noin 50 cnt korotusta kuluttajahintaan.
Onko se lakisääteisesti määrätty noin?
Ehkä yllätys sinulle, mutta itseasiassa hyvin vähän asioita on "määrätty" lakisääteisesti, ja ihan hyvä niin. Esimerkiksi mitä vähemmän valtio puuttuu hinnanmuodostumiseen, sen parempi. Vapaa kilpailu kyllä asettaisi hinnat kohdilleen, mutta valitettavasti meillä on sekä lakisääteisiä että muita esteitä jotka estävät vapaan kilpailun.
Mä ainakin säästän sitä varten että olisi mahdollisuus myöhemmin toteuttaa joku haave. Jos hassaisin aina kaikki menemään, jäis matkat ja muut isommat hankinnat tekemättä.
Sitä en ymmärrä itsekään että säästetään vaan säästämisen ilosta koko elämä. Tosin tämmöisiä taitaa olla nykypäivänä aika vähän, lähinnä vanhusten juttu.
Jos käytät pienyrittäjän tai ylipäätään kotimaisen toimijan palveluita/ tuotteita sen sijaan että voitot valuu ulkomaille, parannat Suomea. Kun yrityksillä menee hyvin, ne voivat innovoida, panostaa tuotekehitykseen ja palkata uusia ihmisiä -tai vaikka tarjota kesätyöpaikkoja sinunkin lapsellesi-
Se on totta että huonoa suomalaista tuotetta tai palvelua ei kannata ostaa mutta ei kaikki ole huonoa. Kuunka monen vanhuksen elämänlaatu paranisi jos ostettaisiin siivousta ja kiinteistönhoitoa eikä mietittäisi että tilinsaldo putoaa 100 900€:sta 100 700€:n ? Oliko pari viikkoa sitten Hesarissa hyvä kysymys; miksi suomalainen haluaa olla varakkaimmillaan kuolleessaan?
Me ei eletä niukasti tai säästellen vaan tulojen ja varojen mukaan kohtuu leveästikin. Ainakin joidenkin mielestä. Velattomia ollaan ja säästössä on silti aina, mutta kulutetaan ja matkustellaan paljon. Ollaan jo 40+ vuotiaita, kummaltakin on vanhempi kuollut jo ennen eläkeikää. Joten elämää on elettävä silloin kun elämää vielä on :).
Vierailija kirjoitti:
N29 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi jo pelkän työllisyyden takia kaikille parempi jos ostetaan oalveluita pienyrittäjiltä, ostetaan kotimaisilta firmoilta vaikka ne olisivat kiinalaista nettikauppaa kalliimpia , harrastettaisin omassa asuinpaikassa jne. kunhan elämä on mitoitettu omien tulojen mukaan.
Juurikin kotimaisia tuotteita ja pienyrittäjiä pitääkin tukea!
Minä en osta ylihintaisia ja huonolaatuisia tuotteita. Näitä suomalaiset tuotteet pääsääntöisesti ovat. "Suomalainen laatu" on lähinnä vitsi.
Mitä nämä huonolaatuiset suomalaiset tuotteet ovat? Luettelen niitä suomalaisia merkkejä, joita meillä on talvivaatteissa: R-Collection, Ruskovilla, Lahtiset ja joku kokkolalainen rukkasten valmistaja (en nyt tähän hätään muista merkkiä). Kaikki tosi laadukkaita ja hintansa väärtejä.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät pienyrittäjän tai ylipäätään kotimaisen toimijan palveluita/ tuotteita sen sijaan että voitot valuu ulkomaille, parannat Suomea. Kun yrityksillä menee hyvin, ne voivat innovoida, panostaa tuotekehitykseen ja palkata uusia ihmisiä -tai vaikka tarjota kesätyöpaikkoja sinunkin lapsellesi-
Se on totta että huonoa suomalaista tuotetta tai palvelua ei kannata ostaa mutta ei kaikki ole huonoa. Kuunka monen vanhuksen elämänlaatu paranisi jos ostettaisiin siivousta ja kiinteistönhoitoa eikä mietittäisi että tilinsaldo putoaa 100 900€:sta 100 700€:n ? Oliko pari viikkoa sitten Hesarissa hyvä kysymys; miksi suomalainen haluaa olla varakkaimmillaan kuolleessaan?
Sano vielä miksi tämä on juuri minun velvollisuuteni? Minun, jolta valtio on vienyt ison osan lomarahoista ja nostanut työaikaani antamatta mitään takaisin? Miksi minun täytyy kantaa vastuu myös kotimaisten pienyrittäjien menestyksestä eikä muiden yrittäjien, jotka ovat minun kikyilyni johdosta rikkaampia kuin koskaan? Itse elän kädestä suuhun (toki niin että satunnaiseen luksukseen on varaa kuten vaikka 15 kerään islantilaista lankaa) joten en todellakaan rupea kantamaan huolta kotimaisten yrittäjien menestyksestä tai sen puutteesta. Olin vailla tuohon islantilaisneuleeseeni nappeja joita ajattelin käydä katsomassa paikallisesta kangaskaupasta mutta tämän keskustelun johdosta päädyn tilaamaan nekin ulkomailta. Pitäkää tunkkinne, ihan oikeasti!
Käsine TM OY on tuo rukkasvalmistaja.
Elämän tarkoitus on elää säästäen ja pihdaten, että voi kuolla rikkaana. Perilliset voi sitten jatkaa jne.
Elämällä minimaalisesti varmistat myös, ettet sairastu syöpään tai autoimmuunisairauksiin.
Ruoka vaan on niin kemikaaleja täynnä nykyään, jos sen ostaa kaupasta.
Kaikenlisäksi yli puolet suomalaisista on liikalihavia.
Elämällä niukasti; syömällä selkeitä luomuraaka-aineista itse tehtyjä ruokia pysyt terveenä. Miksi maksaa vedestä lihateollisuudelle ? Ei kannata.
Suvussamme on eletty minimalistisesti kohta 30 vuotta.
Kaikki ne rahat, jotka on oltu kantamatta kauppaan on aina laitettu osakkeisiin. Olemme duunariperhe ja duunarisuku alunperin. Mutta osakkeisiin sijoittamalla pääsimme lopulta ostamaan sijoitusasuntoja, joita on ollut ilo omistaa halvoilla koroilla.
Olemme ostaneet ja ostamme ainoastaan LAATUVAATTEITA, mutta vain -70% alesta. Koska emme käy enää töissä vaan elämme sijoitusten tuotoilla, meillä on aikaa etsiä ale vaatteita.
Ostamme yleensä vain harmaita ja valkoisia tai mustia vaatteita. Niitä on helppo yhdistellä.
Laatuvaatteet kestävät kymmeniä vuosia. Juuri ostin itselleni laadukkaan Italiassa valmistetun alpakkatakin ja säästin 1200 euroa (-70%). Säästynyt summa laitetaan taas sijoituksiin.
Tosin nyt juuri on pörssissä laskuvaara, eli sijoitamme kultaan tällä hetkellä. Meillä on kotona kultaharkkoja ja myös kultajohdannaisiin sijoitamme.
On tässä minimalismissa sekin hyöty, että kun arkena syömme yksinkertaisesti (mutta terveellisesti), niin viikonlopun juhla-ateria tuntuu niin taivalliselta. Jos aina mätät ruokaa pitkin viikkoa ahmimalla, niin mikään ateria ei tunnu enää miltään.
Arkisin syömme usein kylmiä ruokia. Esim. viime viikolla laitoin luomukasviksia tehosekoittimeen (avokado, varsiselleri, oliiviöljy, luomukookosmaito, yrtit omasta maasta, kurkku, parsa), lisäksi luomukasvisfondia, hunajaa, suolaa ja pippuria ja limeä.
Parina päivänä söimme kylmää keittoa ja lisukkeena keitetty kananmuna, luomukinkkua luomuleivällä.
Aamuisin puuro, rahkaa, banaani. Välipalaksi hedelmiä ja pähkinöitä.
Niin yksinkertaista elämä on, ja helppoa.
Yhtenä iltana voi paistaa vaikka kalafileen, ja höyryttää rinnalle kasviksia ja laittaa tarjolle kermaviilikastikeen.
Viikonloppuisin teemme jotakin monimutkaisempaa.
Mutta olemme rikkaita, vaikka tulimme köyhyydestä. Emme koskaan ole ostaneet mitään täysihintaista paitsi ruokaa.
Vain tyhmä ihminen ostaa kiinassa valmistettua roipetta, joka menee rikki.
No en minä ihanteesta tiedä, mutta kun tuo palkka on niin pieni, niin pakkohan se on ottaa elämäntavaksi niukka elämä. Kiva että on muitakin, ja täällä AV:lla on ketjuja aina välillä aiheesta. Salaa haaveilen että minulla olisi iso asunto jossa olisi vaatehuone, ja voisin täyttää vaatehuoneen hyllyjä uusilla vaatteilla, kengillä ja laukuilla. Oikeasti minulla ei ole yhtään ylimääräistä tilaa, joten shoppailut ovat jääneet kokonaan pois.
Säästämämme omaisuus on myös turva sairauksien varalla. Rahalla pääsee yksityiseen hiotoon aina kun tarve vaatii. Se on kuin vakuutus.
Ettekö todella näe yhteyttä oman hyvinvointinne ja sen välillä, tuleeko suomalaisilta yrittäjiltä verotuloja yhteiseen pottiin vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi se maanviljelijä kitisee eikä perusta naapurien kanssa omaa tilamyymälää josta myisi tuottamaansa tuotetta paremmalla katteella suoraan kuluttajille?.
Kaikki ei halua ostaa raakamaitoa hevonkuusesta ja ajaa ympäri maakuntaa tuottajalta toiselle. Mä haluan edelleen ostaa laatuvalvotun, pastöroidun maitopurkkini lähikaupasta klo20:30 muiden ostosten kanssa mutta voin hyvin maksaa siitä 5senttiä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri viikolla osui silmiini juttu jossa maanviljelijä toivoi 5centin lisäystä maitolitran hintan tuottajalle. Hän voisi palkata heti työntekijän (=työllisyys paranisi, valtionverokertymä paranisi, maaseutu pysyisi elossa, kiinteistöjen arvo säilyisi jne) Kuinka monelle normaalille kaupassakävijälle 5sentin lisähinta olisi oikeasti mahdoton?
Miksi meidän pitää saada kaikki halvemmalla?
Ja miksi se maanviljelijä kitisee eikä perusta naapurien kanssa omaa tilamyymälää josta myisi tuottamaansa tuotetta paremmalla katteella suoraan kuluttajille?Miksi se maanviljelijä ei mieti miten nostaa sen omaan tuotteen jalostuastetta ja miten kehittäisi sitä tuotetta eteenpäin? Miksi pitää aina huutaa valtiota apuun sen sijaan että käyttäisi itse kaikki 5 minsaa keksiäkseen tuollaisen asian?
Mieti vaikka sitä munataksia - ei se tartte keskusliikkeitä tai valtiontukea enää.
Oletko miettinyt mitä meijerin perustaminen vaatii? Kallista rosteripyttyä, jäähdytintä ja muuta tuotantolaitteistoa. Sen päälle evira- ja EU-byrokratiat. Päälle tähtitieteelliset jakelukustannukset kun pieniä eriä kuljetetaan yksittäisille kuluttajille. On syynsä miksi maidon prosessointi on keskittynyt suuriin laitoksiin.
Kun köyhä aloittaa säästämisen, alussa tuntuu ettei varallisuus lisäänny.
On ostettava vaatteet kirppiksiltä. Sieltä löytää laadukkaita -60-70 luvun ulkotakkeja kympillä. Äidillämme on talvisin kirppikseltä ostettu 30 euron turkki, kuin uusi.
Kun viisi vuotta kulkee kirppisvaatteissa, ja jos jotakin uutta ostaa, ostaa vain huippualennusmyynnistä laatua, joka kestää vuosikaudet, niin kohta alkaa varallisuus kertyä.
Kaikki säästynyt raha laitetaan sijoituksiin.
Osakkeiden osingoilla ostetaan sitten jotakin uutta jos tarvitaan, mutta harvoin.
Loput osingot sijoitetaan aina uudelleen.
Katsokaa esim. Alibabasta mistä Pentik, stokka ym. hankkiin ne "ihanat" vitriinikaapit: Kiinasta ja Initiasta. Ne maksaa siellä 50-60 euroa ja myyntihinta on jopa 2100 euroa (tosin se muka on 1050 euroa alessa).
Miksi rikastutatte rikkaita? Minä vaan kysyn.
Ostamalla hienon vitriinikaapin huutokaupasta varmistatte, ettei kaappi ole lastulevyä. Ja saatte tuplan kaapista takaisin jos siitä haluaa joskus luopua (edellyttäen, että se on tunnettu suunnitelija joka tehnyt, tai muuten haluttu malli).
Vierailija kirjoitti:
Ettekö todella näe yhteyttä oman hyvinvointinne ja sen välillä, tuleeko suomalaisilta yrittäjiltä verotuloja yhteiseen pottiin vai ei?
Ihan sama. en roskasta ala maksamaan kullan hintaa. Se raha on minulta pois. Ei paljon lämmitä se että joku muu suomalainen sen saa..
Jos laatuvaatimukset eivät täyty en näe syytä vain periaattteen vuoksi tukea sellaisten tuotteiden tuottajia.Eihän heillä sitten ole syytä nostaa rimaa ylemmäs.Pienyrittäjätkin voisivat innovoida ja markkinoida niitä juttujaan sen sijaan että odottavat kaupan käyvän mainostamatta.