Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä vapaasta kasvatuksesta?

Vierailija
09.02.2018 |

Olen itse sitä mieltä että lopputuloksena on parhaat ihmiset. Osaavat ajatella omilla aivoillaan, arvot kohdallaan, pärjäävät. Tiukasti kasvatetut jäävät jalkoihin kun nämä voittavat. Mutta lapsena ovat aivan karseita. Ja vanhempana saa hävetä silmät päästään.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan sitä aitoa ja alkuperäistä vapaata kasvatusta eli A.S. Neillin oppeja? 

Nykyäänhän vapaa kasvatus -käsite yhdistetään lapsen rajattomuuteen ja jopa laiminlyöntiin.  

Sitähän Neill ei ollenkaan hakenut, vaan lapsen vastuuta valinnoistaan ja seuraamusten kokemusta toisella tavalla kuin kieltokasvatuksessa. 

Eli kannatan nykypäivänäkin. 

Olet täysin oikeassa, että luovat yksilöt usein tulevat nåistä kodeista. Itse olen laiskuuksissani ollut liian ankara ja mennyt helpomman kautta. Kunnon kansalaisia ovat, mutta tuntuu, että jotain olen/olemme tukahduttaneet toiminnallamme. 

Vierailija
2/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vapaa kasvatus käytännössä toimii? Jos lapsi haluaa syödä mieluummin karkkia kuin ruokaa, niin annanko hakea karkkia vapaasti kaapista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas liikaa muuttujia...

Vierailija
4/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli ei voi yleistää pelkkään kasvatustapaan.

Vierailija
5/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa kasvatus on menneiden vuosikymmenten juttu.

Vierailija
6/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vapaa kasvatus käytännössä toimii? Jos lapsi haluaa syödä mieluummin karkkia kuin ruokaa, niin annanko hakea karkkia vapaasti kaapista?

Hyvä kysymys. 

Olen aikoinani lukenut A.S Neillin Summerhill -kirjan, mutta en osaa yksiselitteisesti tähän vastata. Perusperiaate on, että lapsi saa toimia miten haluaa ja kärsiä seuraamukset. 

Ehkä vastuullinen vapaa kasvattaja pitää huolen, ettei siellä kaapissa ole karkkia?

Totta kai vapaassakin kasvatuksessa lasta rajoitetaan akuutilta vaaralta  tai vahinhgoittamasta toisia, se on selvä. Karkin syöminen ruuan sijaan on tietysti terveyttä vaarantava asia pidemmän päälle. 

Vierailija
7/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summerhillin oppeja olen noudattanut ennen sen lukemista. Ei ole helpot lapset... kyseenalaistavat kaikkea.

Vierailija
8/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 jatkaa.

Ei. Ei ole karkkia. Jos ei syö, niin sitten ei syö. Olkoon nälässä.

Vierailija
9/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on vapaa kasvatus?

Meillä melko vapaata. Tietyt raamit on missä pysytään eli säännöllinen ja terveellinen ruokavalio, riittävä uni ja toisten kunnioittaminen, rehellinen pitää myös aina olla.

Muuten vapaata, ei juuri kieltoja tai sääntöjä enkä usko rangaistuksiin. Ei ruutuaikoja tai vanhempien määrittämiä harrastuksia tai tekemisiä. En valvo tekeekö lapset läksyt tai lukeeko kokeisiin. Meillä ei juurikaan huudeta tai riidellä vaikka sekin on täysin sallittua, kasvatuskeinona en huutamiseen usko.

Tällä hetkellä näyttää että kaikki kolme ovat järkeviä ja vastuullisia teinejä/varhaisteinejä. Toivottavasti näin myös jatkossa.

Vierailija
10/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus on 1990-luvun juttu. Nykyään kasvatuksessa on valloillaan konstruktivistinen suuntaus. Kannattaa tutustua siihen jos haluaa olla ajan hermolla. Jos ei halua olla ajan hermolla niin voi puhu vapaasta kasvatuksesta muta tuskin siitä kukaan muu puhuu enää kuin sinä.

Vierailija
11/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän siihen suuntaan se menee. Ideana on se että puitteet ovat turvalliset, joten niiden pohjalta lapsi voi tehdä vapaasti valintoja. Meillä oli koko asunto aivan tuusan nuuskana kun lapset olivat pieniä, koska annoin heidän tutkia mitä he halusivat ja leikkiä kaikella mitä saivat käsiinsä - näin kärjisetysti.  Jos lapset tekivät jotain pahaa toisille ihmisille niin se estettiin tietysti heti, mutta ei koskaan haukuttu lasta tai moitittu kovin sanoin. Ei myöskään mitään kuritusta tai jäähyä. Saivat vapaasti kiroilla, näyttää tunteita, olla kauhukakaroita. Sitä mukaan kun on ymmärrys kasvanut, lapsille on puhuttu ja heidän kanssaan on pohdittu asioita. Nyt lapset ovat kouluikäisiä ja mitä koulusta kerrotaan niin ovat kyllä keskimääräistä paljon empaattisempia, kohteliaampia, huomioonottavaisempia ja velvollisuudentuntoisempia kun muut lapset. Ehkä olen aiheuttanut traumat sillä että lapset joutuvat itse itseään kasvattamaan. Olen kiinnostuneena verrannut tiukasti kuritettuihin lapsiin, he saattavat kiusata tosi paljon ja olla koulussa kauhukakaroita, kun kotona ei saa päästellä mitään.

Vierailija
12/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut miettimään että onko kieltoihin ja rangaistuksiin perustuva kasvatus sittenkin parempi. Samoin että lapsi pelkää että saa rangaistuksen ja  tämmöinen damokleen miekka leijuisi koko ajan pään päällä. Olkoonkin että lapsi olisi kiltti.

Ajattelen että olisiko tämmöisen kasvatuksen saanut lapsi onnellisempi aikuisena.

Vierailija
13/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän miten se määritellään.

Eräälle tuntemalleni konservatiiville jo se, ettei käytetä fyysistä kuritusta on "vapaata kasvatusta".

Vierailija
14/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille suurimmaksi osaksi huudetaan naama punaisena. Kaikki on poikki ja väsyneitä ja mitään ei jaksa.. Jos meinaa innostua jostain muistaa että kaikki on ihan paskaa. Kasvata siinä sitten.

Vierailija
15/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus on 1990-luvun juttu. Nykyään kasvatuksessa on valloillaan konstruktivistinen suuntaus. Kannattaa tutustua siihen jos haluaa olla ajan hermolla. Jos ei halua olla ajan hermolla niin voi puhu vapaasta kasvatuksesta muta tuskin siitä kukaan muu puhuu enää kuin sinä.

No, minä opiskelin 90-luvulla. Eikö me kaikki olla aikakautemme vankeja?

Vierailija
16/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen alkanut miettimään että onko kieltoihin ja rangaistuksiin perustuva kasvatus sittenkin parempi. Samoin että lapsi pelkää että saa rangaistuksen ja  tämmöinen damokleen miekka leijuisi koko ajan pään päällä. Olkoonkin että lapsi olisi kiltti.

Ajattelen että olisiko tämmöisen kasvatuksen saanut lapsi onnellisempi aikuisena.

Onko pelkäävä ihminen onnellinen? Takaraivossa koko ajan pelko, että mitä jos mokaan, mitä sitten tapahtuu....

Vierailija
17/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. 

Olen aikoinani lukenut A.S Neillin Summerhill -kirjan, mutta en osaa yksiselitteisesti tähän vastata. Perusperiaate on, että lapsi saa toimia miten haluaa ja kärsiä seuraamukset. 

Ehkä vastuullinen vapaa kasvattaja pitää huolen, ettei siellä kaapissa ole karkkia?

Totta kai vapaassakin kasvatuksessa lasta rajoitetaan akuutilta vaaralta  tai vahinhgoittamasta toisia, se on selvä. Karkin syöminen ruuan sijaan on tietysti terveyttä vaarantava asia pidemmän päälle. 

Mutta jos karkkia kuitenkin sattuu olemaan, vaikka kylässä ollessa tai on jiku tuonut tuliaisiksi, niin lapsi saa syödä sitä jos tahtoo ja jättää ruoan väliin. Kotona on tietysti helppo pitää houkutukset ja vaarat loitolla, mutta entä muualla?

Vierailija
18/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tiukasti kuritetut voivat olla aikuisena onnellisempia. Ei vapaa tahto mitään onnea tuo. Mutta kun on kerran sitä maistanut niin ei halua enää mennä sellaiseksi onnelliseksi robotiksi eikä osaa lapsiaankaan sellaisiksi kasvattaa. Mutta helppoahan se on elää jos ajattelee että isä tai isä jumala tulee antamaan ohjeet ja rangaistukset.

Vierailija
19/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä *ittua, lapset ei saa kaupassa eikä muussa julkisessa paikassa edes änähtää, näkyä, kuulua, haista, näkyä kun jo joku aikuinen sivistynyt ihminen tekee siitä Facebookissa päivityksen tai kirjoittaa yleisönosastoon tai tulee valittamaan.

Kyllä meillä on hakattu ja piesty ne kotona jo hiljaiseksi jos vaikka täytyy noiden loisien kanssa johonkin lähteä ettei kukaan pahoita mieltään.

Vierailija
20/32 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. 

Mutta jos karkkia kuitenkin sattuu olemaan, vaikka kylässä ollessa tai on jiku tuonut tuliaisiksi, niin lapsi saa syödä sitä jos tahtoo ja jättää ruoan väliin. Kotona on tietysti helppo pitää houkutukset ja vaarat loitolla, mutta entä muualla?

En ymmärrä.

Kuinka usein lapsi on ”muualla”? Ei kovin usein. Sitten on ihan sama, jos elää karkilla.

Ja kyllä lapset sen oppivat, että joka paikassa on eri säännöt. Muualla noudatetaan heidän sääntöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä