Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein maksusuunnitelman omista veloistani, mies ei oikein tykännyt asiasta

Vierailija
09.02.2018 |

Tilanne siis se, että meillä kummallakin on ulosotossa velkoja. Mies on velkajärjestelyssä, joka päättyy 4v päästä. Minä elän kuntoutustuella, enkä pysty maksamaan velkojani pois. Miehellä on vakituinen työpaikka. Mies maksaa velkajärjestelyn mukaisesti 850€/kk lyhennystä veloistaan.

Minulla on perinnässä noin 500€ edestä velkoja, joille tein maksusuunnitelman. Vaikka minulla itsellänikin on jo ulosotossa velkaa, niin haluan kuitenkin saada noi 500€:n perinnässä tällä hetkellä olevat velat pois, ettei ulosottoon menisi enään enempää maksuja. Siksi tein maksusuunnitelman niille. Maksan niitä 60€/kk.

Mies ei oikein tykännyt asiasta, vaan mainitsi, että "jollain pitäisi elääkin!". Tokihan meillä tämä elämä on tiukkaa, mutta senkö takia en saisi maksaa yhtään omia velkojani pois? Olisiko tosiaan pitänyt antaa noidenkin mennä ulosottoon? Eipä noita kauaa tarvi maksella, niin on kuitattu pois.

Ehkä mies ajattelee, että koska minulla on ulosotossa jo velkaa, niin ihan sama vaikka annan mennä sinne lisääkin, koska tuskin saan ikinä niitä velkoja sieltä maksettua? Tietty asia voi näin ollakin, koska sairauksieni vuoksi en välttämättä ikinä tule palaamaan työelämään. Mutta kai siltikin on hyvä asia, että maksaa edes jotakin pois, ettei ulosottoon mene enään mitään?

Ärsyttää miehen asenne. Olisin odottanut, että olisi sanonut tuohon vaikka että "Hieno juttu", eikä näyttää hapanta naamaa.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ulosottoon jo päästänyt ja nytkin olisi sinne laskuja menossa, niin ihmettelen todellakin miten sulla olisi varaa nyt maksella edes se 60e/kk. Eli maksaisit sen ja sitten jätät jonkun muun laskun taas maksamatta. Ei järkeä.

En oikein ymmärtänyt? Minkä laskun jättäisin taas maksamatta? Ei minulla ole enään menossa ulosottoon mitään noiden 500€:n maksujen jälkeen. Eli en ole jättämässä yhtään mitään laskuja maksamatta. 

AP

Miksi sitten olet jättänyt jo laskuja aikaisemmin maksamatta? Miksi sinulla on nyt enemmän varaa maksella ulosoton laskuja ja tulevia laskuja, jos ei sulla ole ollut aikaisemminkaan rahaa maksaa laskuja?

No en jaksa alkaa tähän elämänkertaani kirjoittamaan, että miksi velat ovat alkujaan syntynyt ja miksi velkaa on ulosotossa. Ihmisethän kuitenkin voivat tehdä virheitä mutta virheistä voi oppia.  

Vai pitäisikö tässä nyt loppu elämä ajatella että "no turhaanhan tässä maksan näitä velkoja, kun en ennenkään ole maksanut velkoja, miten mulla nytkään voisi olla vara maksaa velkoja kun eipä ollu enennkään, joten antaa olla ja menkööt noikin velat (500euroa) ulosottoon" ?

AP

Toisin sanoen sinulla ei ole yhtään sen enempää rahaa käytössä kuin ennenkään. Eli sulla ei olisi varaa alkaa maksaa tuota 60/kk, joten se menisi miehesi rahoista. Joten ymmärrän miehesi mielipiteen.

Oletko joku yksinäinen, katkera mies, jota naiset ovat käyttäneet rahallisesti hyväksi, kun olet noin ilkeä? Ihan itse maksan tuon määrän Kelan kuntoutustuesta. En miehen rahoista. Ja ihan yhtä lailla maksan muitakin laskuja ja menoja meidän elämässämme jatkossakin, kuin olen maksanut tähänkin asti.

AP

Voi pyhä jeesus...Jostain tuo 60 euroa on pois. Varsikin, jos ne ei ole tähänkään asti riittäneet.

Jostain se miehenkin 840€ velkajärjestelyyn kuuluva maksukin on aina pois

Kumpi kävikään töissä eli tuo sitä pätäkään taloon ja kumpi tähän ei kykene?

Jos mies makselee vanhoja velkojaan liki tonnin kuussa, niin ei sitä pätäkkää taida hirveesti jäädä muuhun elämiseen ja muiden elättämiseen. Joten en hirveesti kehuskelis miehen elatuksista, lähinnähän tuo makselee omia velkojaan ja saa itsensä ehkä juuri ja juuri elätetyksi. Sitten rahat onkin loppu. Ja kehtaa vielä natista, kun puoliso haluaa maksaa velkojaan paljon pienemmällä summalla. Kaikki rahathan on pantava miehen velkoihin.

Kun suhteutetaan tulot menoihin 60€ on iso raha ja vastaavasti 840€ pieni raha kun se suhteututaan tuloihin. Kenet miehen sitten pitäisi elättää ellei itseään ja mihin laittaa omia palkkatuolojaan? Ap velkoihin ja elatukseen? Eikö tästä mallista luovuttu jo 60-luvulla, kun esim. perheverotuksesta luovuttiin, että jokaisella olisi oma tili, omat raha ja oma taloudellinen vastuu itsestää ja nyt tätä tasa-arvoa pitäisi solvetaan, että mies elättäisi itsensä lisäksi myös puolisonsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla