Myyjä aktivoi kortissani lähimaksamisen?!?
Eihän noin voi toimia, vai voiko. Kävin kahvilassa ja hämmästyin kun myyjä otti korttini ja ojensi sitten takaisin samantien ilman että minun piti näpytellä piniä. Tsekkasin kuitin ja siinä lukee visa contactless. Hämmennyin tilanteessa enkä saanut sanottua mitään, eikä sitä aktivointia kai nyt enää saa peruttua? Ihan tarkoituksella olen jättänyt ko. ominaisuuden aktivoimatta maksukortissani.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksun kertaostoksen raja on 25€, lisäksi kortti arpoo aina kysytäänkö PIN vai ei, se kysytään noin joka neljännellä kerralla. Kun kortti päättää sitä kysyä niin lähimaksu ei toimi ennen kuin koodin on näppäillyt, vaikka vaihtaisi kauppaa.
Maksimissaan varas pystyy siis hyötymään kortista 50-75 euron verran ennen lähimaksun lukittumista.
Ja ominaisuutta ei siis mitenkään aktivoida, kuten on jo tullut ilmi.Käsittääkseni on turvallisempaa käyttää lähimaksua aina kun voi. Jos kortti varastetaan sillä pystyy silloin tekemään yleensä vähemmän lähimaksu ostoksia kuin jos on näppäilty pin viimeisen ostoksen yhteydessä.
Kun kyselin miksi S-etukortti Visa lähimaksu ei toimi minulle kerrottiin että on myös joku maksimimäärä maksuja jonka jälkeen pin kysytään. Arvonnastakin taisi olla myös puhetta, onko eri ketjuilla eroja systeemissä.
Lähimaksu toimi taas kun olin etsinyt tunnusluvun kotoa, onneksi ei ole ainoa korttini, toisen pin on helpompi muistaa.
Tuohan on just älytöntä, kun lähimaksun kanssa pinin unohtaa, ja sitten se ei toimikaan, kun tarvisi. Paljon harvemmin se kysyy kuin joka neljännellä. Johtaa siihen, että ihmiset alkaa kuljettaa piniä lompakossa kortin yhteydessä ja varkaustapauksissa pian on koko tili tyhjä.
Kyllä on muistitestien paikka jos PIN unohtuu kun neljä kertaa maksaa pikkuostoksen lähimaksulla.
Onko keneltäkään kysynyt neljännellä? Paljon harvemmin kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksun kertaostoksen raja on 25€, lisäksi kortti arpoo aina kysytäänkö PIN vai ei, se kysytään noin joka neljännellä kerralla. Kun kortti päättää sitä kysyä niin lähimaksu ei toimi ennen kuin koodin on näppäillyt, vaikka vaihtaisi kauppaa.
Maksimissaan varas pystyy siis hyötymään kortista 50-75 euron verran ennen lähimaksun lukittumista.
Ja ominaisuutta ei siis mitenkään aktivoida, kuten on jo tullut ilmi.Käsittääkseni on turvallisempaa käyttää lähimaksua aina kun voi. Jos kortti varastetaan sillä pystyy silloin tekemään yleensä vähemmän lähimaksu ostoksia kuin jos on näppäilty pin viimeisen ostoksen yhteydessä.
Kun kyselin miksi S-etukortti Visa lähimaksu ei toimi minulle kerrottiin että on myös joku maksimimäärä maksuja jonka jälkeen pin kysytään. Arvonnastakin taisi olla myös puhetta, onko eri ketjuilla eroja systeemissä.
Lähimaksu toimi taas kun olin etsinyt tunnusluvun kotoa, onneksi ei ole ainoa korttini, toisen pin on helpompi muistaa.
Tuohan on just älytöntä, kun lähimaksun kanssa pinin unohtaa, ja sitten se ei toimikaan, kun tarvisi. Paljon harvemmin se kysyy kuin joka neljännellä. Johtaa siihen, että ihmiset alkaa kuljettaa piniä lompakossa kortin yhteydessä ja varkaustapauksissa pian on koko tili tyhjä.
Kyllä on muistitestien paikka jos PIN unohtuu kun neljä kertaa maksaa pikkuostoksen lähimaksulla.
Koita maksaa lähimaksulla peräkkäin, kyllä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita maksaa lähimaksulla peräkkäin, kyllä kysytään.
Maksujen välissä ei siis saa tulla yhtäkään PIN-koodilla hoidettavaa tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siinä välissä maksanut tavalliseen tapaan pin-koodilla, esimerkiksi niitä yli 25 euron ostoksia? joka kerralla se nollaantuu, kun näpytät pinkoodisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksukorttien lähimaksu aktivoituu kun ensimmäisen kerran maksat kortilla ja näppäilet tunnusluvun. Tosin myyjän pitäisi kysyä saako lähimaksua käyttää.
Näin minulta on usein kysytty. Sanon aina, että en halua käyttää sitä. Näppäimen aina normaalin tunnuksen.
Ja hyöty tästä näppäilystä lähimaksun sijaan on?
Hyöty on esim. se, että tunnusluku pysyy paremmin mielessä. Eikä vaaraa tuplamaksuista. Eikä tarvitse päivittäin tarkistaa, onko mennyt vahingossa tuplat
Aika huono muisti täytyy olla jos ei tunnuslukuaan muista. Ja toisekseen, mitkä tuplamaksut? :D Mä maksan lähes aina mun ostokset lähimaksulla koska harvoin mun ostokset menee yli 25 euron (oon yksineläjä ja asun Helsingin kantakaupungissa eli ei ole tarvetta ostaa viikon ostoksia kerralla), eikä mulla oo ikinä tullut mitään tuplamaksuja :D
No tuollahan joku just aiemmin kertoi, että sitten (joskus 25. kerran?) jälkeen kun piniä kysyi, ei sitä enää muistanut ja ei voinut kortilla maksaa. Tunnusluku oli sitten löytynyt kotoa. Tuplamaksuja ei moni huomaa, jos ei tilitietojaan tarkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksukorttien lähimaksu aktivoituu kun ensimmäisen kerran maksat kortilla ja näppäilet tunnusluvun. Tosin myyjän pitäisi kysyä saako lähimaksua käyttää.
Näin minulta on usein kysytty. Sanon aina, että en halua käyttää sitä. Näppäimen aina normaalin tunnuksen.
Hyöty on esim. se, että tunnusluku pysyy paremmin mielessä. Eikä vaaraa tuplamaksuista. Eikä tarvitse päivittäin tarkistaa, onko mennyt vahingossa tuplat
Aika huono muisti täytyy olla jos ei tunnuslukuaan muista. Ja toisekseen, mitkä tuplamaksut? :D Mä maksan lähes aina mun ostokset lähimaksulla koska harvoin mun ostokset menee yli 25 euron (oon yksineläjä ja asun Helsingin kantakaupungissa eli ei ole tarvetta ostaa viikon ostoksia kerralla), eikä mulla oo ikinä tullut mitään tuplamaksuja :D
No tuollahan joku just aiemmin kertoi, että sitten (joskus 25. kerran?) jälkeen kun piniä kysyi, ei sitä enää muistanut ja ei voinut kortilla maksaa. Tunnusluku oli sitten löytynyt kotoa. Tuplamaksuja ei moni huomaa, jos ei tilitietojaan tarkista.
Ai että ei sitte tule yhtään yli 25€ ostoja.. eikä edes automaatti nostoja.. kuinka todennäköistä oikeasti ja nuista tupla veloituksista niin kohta 20 vuotta kassatyötä tehneenä ei ole tällaista tapahtunut. Kassa tapahtuma päättyy aina kun ostokset kerran veloitettu. Ainoastaan joskus pankkien virheestä johtuen on tällaista sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joo, miten muka kysyy joka neljäs kerta koodia? Maksan aina lähimaksulla ja ehkä joka 25. Kerta kysyy pinkoodia.
Itse olen käyttänyt lähimaksua vasta muutaman kerran, kertaakaan ei ole vielä kysytty koodia.
Eikö sitä koodia kysytä, jos ostokset yli 25 euroa?
Asun Keski-Euroopassa ja voin vilauttaa korttia, mutta aina yli 25 euron ostoksista kysytään pin-koodia. En sitten tiedä mitkä käytännöt Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakaan ei kortti kysy kuin tosi harvoin pin-koodia ja aina sen muistan... Mä pidän tarkkaa exceliä mun tuloista ja menoista ja kirjaan jokaisen kuitin mun exceliin ja vertaan todelliseen tilanteeseen pankkitilillä. Ikinä ei oo mitään tuplamaksuja ollu.
Itseäni v*tuttaa aina se, että aina jos joku ei pidä jostain uudistuksesta eikä halua sitä käyttää, niin lauma ilkkujia tällä palstalla kälättää, että kyllä sinun nyt PITÄISI sitä lähimaksua käyttää, miksi ihmeessä et käyttäisi, sehän on paljon kätevämpää, mitä sinulla on lähimaksua vastaan, säästää ihan mielettömästi aikaa kun ei tarvitse kuluttaa kahta sekuntia pin-koodin näppäilyyn, ja eihän siinä voi varastaakaan kuin korkeintaan muutaman kympin??
Sama oli sen Nordean tunnuslukusovelluksen kanssa. Sehän on mielettömän kätevä, mikä ihme sinua vaivaa jos et halua sitä käyttää, miksi vastustelet, oletko vähän vajaa kun et halua kännykkääsi näin kätevää sovellusta??
Jos minä en TYKKÄÄ jostain ominaisuudesta, jos tuntisin oloni turvallisemmaksi ilman lähimaksua/tunnuslukusovellusta, ja jos en haluaisi vähistä rahoistani varastettavan sitä muutamaakaan kymppiä, miten hemmetissä se on Vauvapalstan kälättäjäkuorolta pois?
En minä ole viemässä teidän korteistanne sitä lähimaksuominaisuutta pois, en vain haluaisi sitä omaani, kun en sitä tarvitse enkä siitä pidä.
Lähimaksuhan on itse asiassa turvallisempi, kun kukaan ei pääse vakoilemaan tunnuslukuasi ja sillä voi maksaa vain pienehköjä summia.
Jokainenhan tietysti ilmoittaa heti kortin varastamisesta/katoamisesta, joten isoja tappioita ei voi tulla, kuten jos joku kävelee suoraan pankkiautomaatille tai ostaa vaikka television viereisestä kaupasta varastamalla kortilla ja PIN-koodilla.
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksu menee aina debit-puolelta, ei luottokortilta. Voisitte vähän ottaa selvää asioista.
Se riippuu täysin pankista ja kortista. Otapa itse selvää ennenkuin julistat totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä vain unohtaa! Itse unohdin verkkopankin tunnuksen, vaikka se on ollut sama kymmenen vuotta ja käytän verkkopankkia tavalla tai toisella useita kertoja viikossa. Erikoisinta oli, että tunnus ei edes tuntunut tutulta, kun sen pankista sitten jouduin kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni v*tuttaa aina se, että aina jos joku ei pidä jostain uudistuksesta eikä halua sitä käyttää, niin lauma ilkkujia tällä palstalla kälättää, että kyllä sinun nyt PITÄISI sitä lähimaksua käyttää, miksi ihmeessä et käyttäisi, sehän on paljon kätevämpää, mitä sinulla on lähimaksua vastaan, säästää ihan mielettömästi aikaa kun ei tarvitse kuluttaa kahta sekuntia pin-koodin näppäilyyn, ja eihän siinä voi varastaakaan kuin korkeintaan muutaman kympin??
Sama oli sen Nordean tunnuslukusovelluksen kanssa. Sehän on mielettömän kätevä, mikä ihme sinua vaivaa jos et halua sitä käyttää, miksi vastustelet, oletko vähän vajaa kun et halua kännykkääsi näin kätevää sovellusta??
Jos minä en TYKKÄÄ jostain ominaisuudesta, jos tuntisin oloni turvallisemmaksi ilman lähimaksua/tunnuslukusovellusta, ja jos en haluaisi vähistä rahoistani varastettavan sitä muutamaakaan kymppiä, miten hemmetissä se on Vauvapalstan kälättäjäkuorolta pois?
En minä ole viemässä teidän korteistanne sitä lähimaksuominaisuutta pois, en vain haluaisi sitä omaani, kun en sitä tarvitse enkä siitä pidä.
On ihan ok olla pitämättä jostain ominaisuudesta, mutta on tyhmää kuvitella ko. omaisuudesta jotain paikkansapitämättömiä uhkia, ja tehdä päätös niiden perusteella.
Ei tässä ole kyse lähimaksun vastustamisesta, vaan irrationaalisesta muutosvastarinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok olla pitämättä jostain ominaisuudesta, mutta on tyhmää kuvitella ko. omaisuudesta jotain paikkansapitämättömiä uhkia, ja tehdä päätös niiden perusteella.
Ei tässä ole kyse lähimaksun vastustamisesta, vaan irrationaalisesta muutosvastarinnasta.
Ihmisellä pitäisi olla oikeus itse päättää haluaako tuon ominaisuuden korttiin. Pin-koodia perusteltiin turvallisuudella: muut eivät voi käyttää korttia. Nyt palataan lähimaksun kanssa magneettijuovan aikakaudelle: löydettyä korttia voi höylätä kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän noin voi toimia, vai voiko. Kävin kahvilassa ja hämmästyin kun myyjä otti korttini ja ojensi sitten takaisin samantien ilman että minun piti näpytellä piniä. Tsekkasin kuitin ja siinä lukee visa contactless. Hämmennyin tilanteessa enkä saanut sanottua mitään, eikä sitä aktivointia kai nyt enää saa peruttua? Ihan tarkoituksella olen jättänyt ko. ominaisuuden aktivoimatta maksukortissani.
Ei sitä tarvi aktivoida erikseen. Hyvä että tiedät nyt, niin osaat varoa. Itse kans luulin että lähimaksuominaisuus pitäisi ensimmäisellä kerralla aktivoida pinkoodilla, mutta junassa ravintolavaunun myyjä vaan nappasi kortini ja kuttasi maksun lähimaksuna ja läpi meni että paukahti. Sinänsä harmi, että olisin halunnut maksaa luotolla.
Meneeköhän lähimaksu läpi jos tili olisi tyhjä? Eli auttaako, jos siirtää kaikki rahat toiselle tilille, niin sitten lähimaksu ei toimisi?
No ei tietenkään, mutta et tee tyhjän tilin kortilla mitään muutakaan :D
Ainakin nordeassa kaikki uudet kortit ovat lähimaksullisia halusit tai et eli jos kortti katoaa niin löytäjä voi hetkessä tehdä tuhoa ostamalla max 25€ ostoksia, en tykkää mutta minkäs teet.