Myyjä aktivoi kortissani lähimaksamisen?!?
Eihän noin voi toimia, vai voiko. Kävin kahvilassa ja hämmästyin kun myyjä otti korttini ja ojensi sitten takaisin samantien ilman että minun piti näpytellä piniä. Tsekkasin kuitin ja siinä lukee visa contactless. Hämmennyin tilanteessa enkä saanut sanottua mitään, eikä sitä aktivointia kai nyt enää saa peruttua? Ihan tarkoituksella olen jättänyt ko. ominaisuuden aktivoimatta maksukortissani.
Kommentit (77)
VääräJeesus kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi? Asiakas hyväksyt maksutavan kortilla ojentaessaan sellaisen.
Luvan kysyminen oli tarpeen opetustarkoituksessa kolme vuotta sitten. Nykyään ei pidä kysyä vaan lähilukea nopeasti rahat pois asiakkaan tililtä.
Ei ole totta!
Joko asiakas itse käyttää korttinsa lähilukuominaisuutta tai ojentaa kortin myyjälle, jolloin myyjä KYSYY asiakkaalta, että saako lähilukuominaisuutta käyttää! Näin opetetaan tulevia kauppiaita pankkien taholta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noin voi toimia, vai voiko. Kävin kahvilassa ja hämmästyin kun myyjä otti korttini ja ojensi sitten takaisin samantien ilman että minun piti näpytellä piniä. Tsekkasin kuitin ja siinä lukee visa contactless. Hämmennyin tilanteessa enkä saanut sanottua mitään, eikä sitä aktivointia kai nyt enää saa peruttua? Ihan tarkoituksella olen jättänyt ko. ominaisuuden aktivoimatta maksukortissani.
Siis miten aktivoi? Se on ollut sulla jo käytössä noin. Jos joku olisi varastanut korttisi, ihan samalla tavalla olisi voinut käyttää sitä kuten sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksukorttien lähimaksu aktivoituu kun ensimmäisen kerran maksat kortilla ja näppäilet tunnusluvun. Tosin myyjän pitäisi kysyä saako lähimaksua käyttää.
Näin minulta on usein kysytty. Sanon aina, että en halua käyttää sitä. Näppäimen aina normaalin tunnuksen.
Saanko kysyä, että miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksukorttien lähimaksu aktivoituu kun ensimmäisen kerran maksat kortilla ja näppäilet tunnusluvun. Tosin myyjän pitäisi kysyä saako lähimaksua käyttää.
Näin minulta on usein kysytty. Sanon aina, että en halua käyttää sitä. Näppäimen aina normaalin tunnuksen.
Ja kun kortti on rosvon hyppysissä, niin hän varmaan sanoo, että ei käytetä lähimaksua. Oikeasti, miksi kortin omistaja ei halua helpottaa elämäänsä, vaan haluaa välttämättä näpsyttää PIN-koodin? Kun se oma koodin käyttö tai käyttämättömyys ei varkaustilanteessa vaikuta mitään, kun se lähimaksaminen on käytössä heti kun korttia on kerran koodin kanssa käyttänyt.
Niinpä. Lähimaksu on jopa turvallisempi kun kukaan ei pysty urkkimaan tunnusta esim. kassajonossa.
Täysin irrationaalista muutosvastarintaa jättää käyttämättä lähimaksua kun sellainen kerran on.
Ainoa miinus on uusi rahan varastamiskonsti. Siis näitä on ollut jo, että joku liikkuu sellaisen lukijan kanssa ja koittaa saada väkijoukossa vietyä toisilta rahaa.
Mutta maksutilanteessa lähimaksu on paljon näppärämpi.
Mäkin olen luullut, että sen voi pitää pois käytöstä olematta käyttämättä sitä kertaakaan lähimaksuun, mutta näyttää muuttuneen tuo, harmi.
Mutta eipä tuo kyllä nopeuta kuin silloin tällöin kaikkine keskusteluineen käytätkö lähimaksua vai korttia ja jos pinniäkin kysellään joka 4. kerta, eli nopeudella hehkuttelu on kyllä vähän outoa jos jono nopeutuu tyyliin pari sekuntia per 10 asiakasta. Ja kun vielä esim. Visa/pankkikortilla lähimaksulla tehdyt ostokset menee aina luottopuolelta ja pankkipuolelle vaaditaan taas pinniä, en mä Visaa halua käyttää erityisesti juuri noissa alle 25€ maksuissa, ne menee mulla käytännössä aina pankkipuolelta.
Samalla tavalla se rosvo sen kortin "aktivoida" kaupassa....
Voi ei mitäköhän ne pankkivirkailijat joutuukaan kokemaan, kun tulee kortin uusimispyyntöjä tällaisesta syystä. :D
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen luullut, että sen voi pitää pois käytöstä olematta käyttämättä sitä kertaakaan lähimaksuun, mutta näyttää muuttuneen tuo, harmi.
Mutta eipä tuo kyllä nopeuta kuin silloin tällöin kaikkine keskusteluineen käytätkö lähimaksua vai korttia ja jos pinniäkin kysellään joka 4. kerta, eli nopeudella hehkuttelu on kyllä vähän outoa jos jono nopeutuu tyyliin pari sekuntia per 10 asiakasta. Ja kun vielä esim. Visa/pankkikortilla lähimaksulla tehdyt ostokset menee aina luottopuolelta ja pankkipuolelle vaaditaan taas pinniä, en mä Visaa halua käyttää erityisesti juuri noissa alle 25€ maksuissa, ne menee mulla käytännössä aina pankkipuolelta.
Samoin minulla, en halua tsiljoonaa pikkuveloitusta luottopuolelle. Luotto on isoja hankintoja varten, tai sitä harvinaista tilannetta varten, että tilillä ei jostain syystä ole riittävästi rahaa. Olen myös tähän asti luullut, että lähimaksu täytyy erikseen aktivoida.
Vierailija kirjoitti:
Miks ne menis luotolta? Ei minulla debit/visa kortilla ainakaan mene...
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksun kertaostoksen raja on 25€, lisäksi kortti arpoo aina kysytäänkö PIN vai ei, se kysytään noin joka neljännellä kerralla. Kun kortti päättää sitä kysyä niin lähimaksu ei toimi ennen kuin koodin on näppäillyt, vaikka vaihtaisi kauppaa.
Maksimissaan varas pystyy siis hyötymään kortista 50-75 euron verran ennen lähimaksun lukittumista.
Ja ominaisuutta ei siis mitenkään aktivoida, kuten on jo tullut ilmi.
Koskeeko tuo pin-koodin satunnainen kysyminen vain sitä, jos maksaa monta kertaa peräkkäin lähimaksulla? Olen maksanut sillä kymmeniä kertoja, koskaan ei ole pin-koodia kysytty. Mutta useinhan ostosten summa on yli tuon 25 €, eli pin vaaditaan. Vaikuttaako siis se?
Ei lähimaksu automaattisesti mene luoton puolelle.
Ihmisillä on hirveästi kaikkia uskomuksia ja oletuksia.
Siis joo, miten muka kysyy joka neljäs kerta koodia? Maksan aina lähimaksulla ja ehkä joka 25. Kerta kysyy pinkoodia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksun kertaostoksen raja on 25€, lisäksi kortti arpoo aina kysytäänkö PIN vai ei, se kysytään noin joka neljännellä kerralla. Kun kortti päättää sitä kysyä niin lähimaksu ei toimi ennen kuin koodin on näppäillyt, vaikka vaihtaisi kauppaa.
Maksimissaan varas pystyy siis hyötymään kortista 50-75 euron verran ennen lähimaksun lukittumista.
Ja ominaisuutta ei siis mitenkään aktivoida, kuten on jo tullut ilmi.Koskeeko tuo pin-koodin satunnainen kysyminen vain sitä, jos maksaa monta kertaa peräkkäin lähimaksulla? Olen maksanut sillä kymmeniä kertoja, koskaan ei ole pin-koodia kysytty. Mutta useinhan ostosten summa on yli tuon 25 €, eli pin vaaditaan. Vaikuttaako siis se?
Kyllä, jos korttia käyttää välillä koodilla niin se muistaa sen. Tarkistus koskee niin nimeomaan peräkkäin maksamista lähimaksulla. Tällöin tarkistetaan että kortti on omistajan käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on hirveästi kaikkia uskomuksia ja oletuksia.
Kyllä lähimaksu ainakin ennen meni AINA luottokortille koska siinä ei pystynyt edes valitsemaan muuta vaihtoehtoa, en tiedä onko muuttunut nyt koska en tahdo käyttää lähimaksua juuri sen vuoksi että se menee luotolle ja sitä laskua saa sitten odottaa ja vahtia milloin tulee. Idioottimaista. Tosin se ehkä helpottaa teidän elämää jotka muutenkin elätte aina luottokortin varassa, eli aina velaksi. Maksutapa ei nopeuta kassalla asioimista, sieltä pitää karsia hitaat kassatyöntekijät ja hitaat asiakkaat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ominaisuutta ei siis mitenkään aktivoida, kuten on jo tullut ilmi.
Käsittääkseni on turvallisempaa käyttää lähimaksua aina kun voi. Jos kortti varastetaan sillä pystyy silloin tekemään yleensä vähemmän lähimaksu ostoksia kuin jos on näppäilty pin viimeisen ostoksen yhteydessä.
Kun kyselin miksi S-etukortti Visa lähimaksu ei toimi minulle kerrottiin että on myös joku maksimimäärä maksuja jonka jälkeen pin kysytään. Arvonnastakin taisi olla myös puhetta, onko eri ketjuilla eroja systeemissä.
Lähimaksu toimi taas kun olin etsinyt tunnusluvun kotoa, onneksi ei ole ainoa korttini, toisen pin on helpompi muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on hirveästi kaikkia uskomuksia ja oletuksia.Kyllä lähimaksu ainakin ennen meni AINA luottokortille koska siinä ei pystynyt edes valitsemaan muuta vaihtoehtoa, en tiedä onko muuttunut nyt koska en tahdo käyttää lähimaksua juuri sen vuoksi että se menee luotolle ja sitä laskua saa sitten odottaa ja vahtia milloin tulee. Idioottimaista. Tosin se ehkä helpottaa teidän elämää jotka muutenkin elätte aina luottokortin varassa, eli aina velaksi. Maksutapa ei nopeuta kassalla asioimista, sieltä pitää karsia hitaat kassatyöntekijät ja hitaat asiakkaat ensin.
Lähimaksu menee aina debit-puolelta. Aina mennyt. Itse käyttäisin enemmän lähimaksua jos menisi luotolta, sillä maksan kaiken aina visalla. Se kohta meni siis oikein, Visan vinguttaja ilmottautuu!
Lähimaksua ei edes saa menemään luottokortilta, sillä sitten ihmiset alkaisivat luottoyhtiöiltä vaatimaan rahoja takaisin varastetuista korteista, samalla tavalla kuin nettikaupoissa....
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvi aktivoida erikseen. Hyvä että tiedät nyt, niin osaat varoa. Itse kans luulin että lähimaksuominaisuus pitäisi ensimmäisellä kerralla aktivoida pinkoodilla, mutta junassa ravintolavaunun myyjä vaan nappasi kortini ja kuttasi maksun lähimaksuna ja läpi meni että paukahti. Sinänsä harmi, että olisin halunnut maksaa luotolla.
Meneeköhän lähimaksu läpi jos tili olisi tyhjä? Eli auttaako, jos siirtää kaikki rahat toiselle tilille, niin sitten lähimaksu ei toimisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvi aktivoida erikseen. Hyvä että tiedät nyt, niin osaat varoa. Itse kans luulin että lähimaksuominaisuus pitäisi ensimmäisellä kerralla aktivoida pinkoodilla, mutta junassa ravintolavaunun myyjä vaan nappasi kortini ja kuttasi maksun lähimaksuna ja läpi meni että paukahti. Sinänsä harmi, että olisin halunnut maksaa luotolla.
Meneeköhän lähimaksu läpi jos tili olisi tyhjä? Eli auttaako, jos siirtää kaikki rahat toiselle tilille, niin sitten lähimaksu ei toimisi?
Lähimaksu ei toimi ellei tilillä ole katetta.
Vierailija kirjoitti:
Hä? Lähimaksuhan menee aina pankkipuolelta.
Miksi ihmeessä pitäisi? Asiakas hyväksyt maksutavan kortilla ojentaessaan sellaisen.
Luvan kysyminen oli tarpeen opetustarkoituksessa kolme vuotta sitten. Nykyään ei pidä kysyä vaan lähilukea nopeasti rahat pois asiakkaan tililtä.