Jätätkö koneesi/kännykkäsi lukitsematta, kun kumppanisi jää kotiin?
Kun käyt nopeasti piipahtamassa ulkona (auto piuhaan, kaupasta nopeasti jotain tms.), uskallatko jättää kännykkäsi tai läppärisi auki siksi ajaksi? Minulle kävi niin, että jätin työläppärini auki, kun lähdin kipaisemaan kahvia kaupasta. Tein "luottamustestin" ja jätin hiiren osoittimen tiettyyn kohtaan ruutua. Kun palasin kaupasta, hiiren osoitin oli eri paikassa. Läppärissäni ei ole fyysistä hiirtä, joten vahingossa se ei ollut voinut liikkua. Kumppanillani oli oma läppäri myös auki ja käytössä, joten mitään loogista selitystä ei ollut sille, että hän oli käynyt koneellani. Tämän jälkeen olen periaatteesta lukinnut koneeni ja kännykkäni, vaikkakaan minulla ei ole mitään salattavaa.
Muiden kokemuksia ja käytäntöjä?
Kommentit (86)
Jos oma puoliso olisi jättänyt tietokoneen päälle, niin saattaisin käydä sillä vaikka netissä. Miksi turhaa omaa konetta alkaisin käynnistämään jos yksi kone olisi jo valmiiksi päällä.
Siinäpä sitten "jäisin kiinni" jos kyseessä olisikin joku ihmeen testi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne mene automaattisesti lukkoon?
Mulla menee. Kunhan ensin on laittanut sen asetuksen päälle.
Käynny menee automaattisesti lukkoon, mut mieheni tietää avauskuvion. Ei meillä ole salaisuuksia.
Jätän. Kyllä 6 vuoden ja yhteisen lapsen jälkeen ukko saa käydä "mun" läppärillä jos lystää. Yhteisiähän nämä on, eikä siellä oo mitään salattavaa. Korkeintaan joskus jotain lahjasuunnitelmia, mutta ne pyrin poistamaan.
Kännykässä on lukitus, mutta se ei ole käytössä, kun olen kotiosoitteessa. Läppärikin on aina auki, mutta päiväkirja, jota koneella kirjoitan on kyllä salasanan takana, sitä en haluaisi kenenkään lukevan.
Vierailija kirjoitti:
Kun käyt nopeasti piipahtamassa ulkona (auto piuhaan, kaupasta nopeasti jotain tms.), uskallatko jättää kännykkäsi tai läppärisi auki siksi ajaksi? Minulle kävi niin, että jätin työläppärini auki, kun lähdin kipaisemaan kahvia kaupasta. Tein "luottamustestin" ja jätin hiiren osoittimen tiettyyn kohtaan ruutua. Kun palasin kaupasta, hiiren osoitin oli eri paikassa. Läppärissäni ei ole fyysistä hiirtä, joten vahingossa se ei ollut voinut liikkua. Kumppanillani oli oma läppäri myös auki ja käytössä, joten mitään loogista selitystä ei ollut sille, että hän oli käynyt koneellani. Tämän jälkeen olen periaatteesta lukinnut koneeni ja kännykkäni, vaikkakaan minulla ei ole mitään salattavaa.
:D
Ette kumpikaan luota toisiinne.
Sinä testaat miehen luotettavuutta avoinna olevalla tietokoneella.
Ja mies testaa luotettavuuttasi tutkimalla tietokonettasi.
Ihanaa.
Kotikone on auki ja kaikki perheessä tietävät sen salasanan. Työkänny menee automaatisesti lukkoon (muistaakseni 5 min jälkeen) ja työläppärin lukitsen aina. Siellä on asioita, joita ei saa muille esitellä.
Minulla ei ole salasanaa kännykässä eikä tietokoneessa. En edes epäile että mieheni niitä tutkisi kun käyn suihkussa tai ulkona. Hänellä itsellään on salasanat molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Ette kumpikaan luota toisiinne.
Sinä testaat miehen luotettavuutta avoinna olevalla tietokoneella.
Ja mies testaa luotettavuuttasi tutkimalla tietokonettasi.
Ihanaa.
Mainitsinkos sanallakaan sukupuolista aloituspostissani?
Siis ei ole työn puolesta mitään koneita ja mies tietää kaikkeen muuhun salasanoista lähtien kaiken..
En tee mitään mikä ei kestä päivänvaloa. Miehestä en tiedä, en tutki hänen laitteitaan.
Mulla ei ole työläppäriä tai -puhelinta, mutta jos olisi niin lukitsisin ne. Jos miehellä olisi, en koskisi.
Omalle puhelimelleni mies pääsee, tietää kuviosalasanani kyllä - ja sama toisin päin. Eipä mulla ole mitään salattavaa. Miehen puhelinta ei kiinnosta selailla (paitsi joskus leikin hauskalla kamerasovelluksella) ja samat keskustelut sillä on aina koneella auki (FB ja WA Web). Läppäreihin ja pöytäkoneelle meillä on yhteinen, sama salasana, joten ne on aina molempien käytettävissä ja kaikissa on molempien facebookit sun muut (paitsi miehen työsähköposti) valmiiksi kirjautuneina sisään omilla selaimillamme. Ollaan siis yhdellä käyttäjällä, eri selaimet vaan. Monesti kotiin töistä tullessa mies on jättänyt selaimensa auki Facebook tai Whatsapp-keskusteluineen, olen vaan sulkenut selaimen, kun ärsyttää se pimputtelu kun tulee viestejä. Sanokaa nuoriksi ja tyhmiksi, mutta kyllä tässä melkein kymmenen vuoden aikana on tullut luja luottamus toisiimme, kuten voitte päätellä. Salasanat menee vaihtoon ja läppärit ja puhelimet lukkoon, jos luottamus petetään tai otetaan avioero.
Ihanan täydellisiä suhteita kyllä porukalla. Tämän vuoksi emme koskaan saa lukea Vauvalta minkään sortin "Kumppani petti" -tyylisiä aloituksia. <3
Kännykässä sormenjälki ja salasana. Mies tietää salasanan, koska monesti mun kännykästä spotify on päällä ja mieskin saa vaihtaa kappaletta. Ja usein känny on laturissa, minä viiletän kiirreessä ympäri kämppää ja voin ihan pyytää miestä tarkistamaan jotain kännykästäni.
Mun läppärissä ei oo salasanaa. Miehen pöytäkone on aina päällä ja saan käyttää sitä ihan vapaasti.
Oon iloinen, että pystyin vielä näinkin luottavaiseen suhteeseen. Eksä kävi mun kännykkää läpi mun nukkuessa ja haastoi riitaa sitten mun kans jostain mistä oon kavereiden kanssa jutellut. Tämä olis voinut vaikuttaa ikävästi tuleviinkin suhteisiin :(
Ei yksinkertaisesti kiinnosta paskan vertaa tutkia toisten kännyköitä ja läppäreitä.
Suhteen alkuaikoina (2-4kk) pari kertaa salassa selasin miehen kännykän ja facebookin ja sähköpostinkin.. Enkä oikeen osaa sanoa syytä, koska ihastunut olin ja tunsin/luotin että hän oli minuun.. Tai sitä haki jotain "100% varmuutta siihen" tai olin utelias?
Nyt ollaan oltu 7vuotta yhdessä ja naimisissakin jo.. Eikä ole tullut näiden vuosien varrella tunnetta että pitäisi lukea.. Samat on salasanat kännyköissä, läppäreissä/tableteissa ei ole salasanoja. Mieheni joskus selailee kuvat kännykästäni ja lähettelee itselleen, koska olen perheessämme kuvien ottaja =) ja toistemme läppäreitä/tabletteja käytellään sekaisin..missä nyt virtaa sattuu olemaan.
Minulla nuo laitteet menevät aina automaattisesti lukkoon 5 minuutin kuluttua. Työläppärin lukitsen/suljen kannen automaattisesti, koska työnantaja sitä edellyttää ja samoin työkännykkä menee heti lukkoon, kun suljen suojakuoren. Noiden omien kanssa en erikseen lukitse, vaan jätän kyllä lukitsemattomana pöydälle ja annan mennä itsellään lukkoon. Lukko on oikeastaan vain niitä tilanteita varten ohjelmoitu, että hukkaisin laitteen tai se varastettaisiin.
Meillä on yhteinen läppäri. Ja puhelimessa on numerolukitus, mutta mies tietää koodin. Ei tietääkseni käy silti urkkimassa, mutta vaikka käviskin niin ei haittaa :)
No, mä luotin ennen puolisooni, ettei tutkisi omaisuuttani saati tuhoaisi sitä. Voin sanoa että sitä virhettä en tee toiste. Epäluottamuksen kanssa pitää vaan oppia elämään. Mutta silloin ei itsekään tarvitse olla niin tarkka..
Nyt on lukittava kassakaappi ja kaikki mahdollinen mahdollisimman kryptisien salasanojen takana :) ihana parisuhde!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on molemnat aina auki. Saa tutkia, jos se tekee onnelliseksi:)
Mutta jos lähetän sinulle viestejö henkilökohtaisia asioistani niin niin en halua että miehesi myös tietää niistä.
Lukitsen työkoneeni ja -puhelimeni, jos en niitä ole käyttämässä ihan ohjeistuksen mukaan. Joudun joskus tekemään töitä iltaisin, ja mieluummin teen sen kotoa käsin kuin työpaikalta.