Jätätkö koneesi/kännykkäsi lukitsematta, kun kumppanisi jää kotiin?
Kun käyt nopeasti piipahtamassa ulkona (auto piuhaan, kaupasta nopeasti jotain tms.), uskallatko jättää kännykkäsi tai läppärisi auki siksi ajaksi? Minulle kävi niin, että jätin työläppärini auki, kun lähdin kipaisemaan kahvia kaupasta. Tein "luottamustestin" ja jätin hiiren osoittimen tiettyyn kohtaan ruutua. Kun palasin kaupasta, hiiren osoitin oli eri paikassa. Läppärissäni ei ole fyysistä hiirtä, joten vahingossa se ei ollut voinut liikkua. Kumppanillani oli oma läppäri myös auki ja käytössä, joten mitään loogista selitystä ei ollut sille, että hän oli käynyt koneellani. Tämän jälkeen olen periaatteesta lukinnut koneeni ja kännykkäni, vaikkakaan minulla ei ole mitään salattavaa.
Muiden kokemuksia ja käytäntöjä?
Kommentit (86)
Työpuhelin ja läppäri ovat tietysti aina lukossa kuten pitääkin.
Eikö ne mene automaattisesti lukkoon?
Läppäri menee lukkoon kun kannen sulkee ja on selkäytimessä laittaa kansi kiinni vaikka olisin yksin kotona ja menisin vessaan. Känny menee kans lukkoon kun suojakuoren kannen sulkee.
Eli ei ole koskaan lukitsematta jos en käytä.
Eipä oo sun suhde ollu kauheen hyvällä pohjalla jos edes tarvitsee miettiä jotain luottamustestejä...
Ei tulis mieleenkään tehdä mitään tollaista.
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo sun suhde ollu kauheen hyvällä pohjalla jos edes tarvitsee miettiä jotain luottamustestejä...
Ei tulis mieleenkään tehdä mitään tollaista.
No näin minäkin luulin! Mutta ei koskaan kannata olla liian naiivi ja luottaa sokeasti.
En lukitse. Kerran huomasin että vaimo oli lukenut minun vanhoja facebookviestejä koneeltani, mutta en sanonut mitään. (Aikaa ennen facen siirtymistä meseen ja selainhistoriasta näin).
Työkoneen lukitsisin, jos olisin sellaisessa työssä.
Pitää olla melko penikka, jos kumppanin selän tollai vehtaa!
Läppäri menee tietysti salasanan taakse kun läpän kiinni laittaa. Ja puhelimessa sormenjälkitunnistin päällä. Ei kumppanin takia, vaan aina ja oletuksena.
Työkoneen ja puhelimen lukitsen tottakai. Henkilökohtaista konetta tai puhelinta en jaksa, senkun selaa jos on niin pohjattoman kiinnostunut. Todennäköisesti selaakin koska vaimo on muutaman kerran koettanut saada riitaa aikaan siitä miksi aina lukitsen työkoneen ja puhelimen, petänkö vai miksi en muka luota.
Ihminen jolla ei ole kännykässä salasanaa on dorca. Mitä jos se varastetaan tai unohtuu jonnekin?
Mitä salailet, että pitää tuollaisia testejä tehdä? Mä en käy toisten tietokoneilla tai kännyköillä, mutta jos kumppani tekis tollasia testejä, pitäisin hölmönä.
Työläppärin lukitsen aina, koska käsittelemäni asiat ei ole julkisia ja työsuhdekännykässä on sormenjälkitunnistus. Mitään sinällään salaista ei ole.
Kotiläppärissä ei ole salasanaa. Kännykkä menee tietysti automaattisesti sormenjälkitunnistukselle, ei siksi, ettenkö luottaisi puolisoon vaan siksi, että jos joku sen pöllii tms. niin on edes vähän vaikeampi ottaa käyttöön.
Työlaitteet ovat tietysti toinen asia, koska työnantaja vaatii, että ne ovat aina lukittuina, kun ei itse niitä käytä.
Mulla on automaattilukitus kaikissa laitteissa.
Meillä on yhteiset koneet eikä kännykässäni ole mitään lukkoa. Työkoneita tai puhelimia ei käytetä kotona.
Miehellä on numerokoodi puhelimessa ja se menee automaattisesti lukkoon, enkä käytä miehen puhelinta niin usein, että oppisin muistamaan sen vaikka mies on sen kertonut kymmeniä kertoja.
Ei ole käynyt edes mielessä, että toistemme takia pitäisi puhelimet lukita.
Minulla on molemnat aina auki. Saa tutkia, jos se tekee onnelliseksi:)
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla ei ole kännykässä salasanaa on dorca. Mitä jos se varastetaan tai unohtuu jonnekin?
Ei kuitenkaan orca? Ymmärtäkää nyt, hyvät alapeukuttajat, että tässä on kyse muutaman kuukauden kestäneestä suhteesta. Suhteen alun aikana olisi hyvä ansaita toisen luottamus. Helppoahan se on huudella, jos olette olleet terveessä suhteessa ja naimisissa 10 vuotta ja molemminpuoleinen luottamus on jo ansaittu muilla keinoilla. Kaikenlaista hiihtäjää ja nuuskijaa on tullut vastaan, joten sen vuoksi minusta on hyvä olla alussa varovainen.
Ja jos et tiennyt, ne lukitukset saa ajastettua nollasta sekunnista eteenpäin.
Känny on vuodelta käpy, en lukitte. Ja tietsikka on auki aina, siinäpähän toinen lukee mun sähköpostit ja facet jos haluaa. Mutta eipä tuo kyllä oo kiinnostunut. Meillä pelaa luottamus puolin ja toisin.
Työlaitteeni ovat aina lukittuja, koska työnantajakin edellyttää niin. Privakännyssäni ei ole salasanaa mutta olisin erittäin yllättynyt ja pettynyt, jos kävisi ilmi, että mieheni tutkii sitä.