Vierailija

Olen sosionomiopiskelija ja minulla on ryhmätyö, jossa teemme vaikuttamistyötä liittyen nuorten ehkäisyasioihin (ehkäisyn tärkeys). Haluamme kerätä kokemuksia anonyymisti tarinan muodossa ehkäisyn unohtamisen seuraamuksista ja miten se on vaikuttanut elämääsi (vahinkoraskaus, sukupuolitaudit...) Kerro minkä ikäinen olit, kun tämä tapahtui.

Osa kommenteista mahdollisesti julkaistaan anonyymisti meidän kivaa ilman seuraamuksia -vaikuttamiskampanjassa.

• ylös 7
  • alas 4

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Olen muutaman kerran 19-21 -vuotiaana. Käytin pillereitä kuitenkin joten raskauden vaaraa ei ollut mutta kondylooman ilmeisesti sain kun nykyiselle poikaystävälle tuli kondylooman oireita kun alettiin seurustelemaan eikä se luultavasti ole voinut muualta sitä saada. Itselläni ei ole ollut oireita onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Nuorempana pari kertaa, vaikutti sillä tavalla, että apteekista piti hakea jälkiehkäisypilleri, joka aiheutti pahoinvointia ja apteekkitädin saarnan. Muuta ongelmaa ei tullut. 

• ylös 15
  • alas 2
Vierailija

En, koska minua on aina pelottanut raskaaksi tuleminen. Ja raskaaksi tuleminen siis paljon enemmän kuin taudit. Toki auttoi asiassa, että olin 17 kun seurustelin ensimmäisen kerran, en ole ihan varma olisiko 13-15-vuotiaana ollut yhtä hyvin järki päässä. Kerran meni kondomi rikki, minkä jälkeen olin heti seuraavana päivänä paniikissa hakemassa jälkiehkäisyä. Myöhemmin otin pillerit käyttöön, ja niillä mentiin (sopi minulle, koska otin ne vainoharhaisen tarkasti).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En, koska en ole tyhmä. Tiedän mitä seuraa, kun ei käytä ehkäisyä.

Hyvä sulle.

Vierailija

No sen ensimmäisen ja ainoan kerran, kun sängyssä olin naisen kanssa. Sitä alkuun vaikka miten kuvitteli olevansa fiksu, niin piti sitten kiihkoissaan kuitenkin luikauttaa muutaman kerran paljaalla sisään kun nainen antoi. Mitään seuraamuksia siitä ei tosin tullut, joten taisin olla onnekas.

Kaduttaakojoo

Kyllä ja paljon. Välillä söin pillereitä ja välillä en. Riskillä vedettiin.. Raskaaksi tulin kerran (20v) ja se raskaus päättyi keskeytykseen. Mitään en selkeästi tuosta oppinut ja sen jälkeenkin vaikka on myös "toivottuja" lapsia syntynyt pari kappaletta, niin myös keskeytyksiä olen joutunut tekemään. Toisaalta olen sitä sorttia, että tulen jo pelkästä katseesta raskaaksi...  niin ja olen 32v korkeakoulutettu ja korkeassa asemassa oleva henkilö.

• ylös 11
  • alas 14
Vierailija

Olen. 16 vuotiaana sain sen seurauksena klamydian. Hiukka myöhemmin seurasi abortti. Sittemmin olen ehkäisystä paremmin huolehtinut. Toisaalta helpottaa kun sama mies on pysynyt 17 vuotiaasta saakka eli nytten 12 vuotta oltu yhdessä. Ei tarvitse enään pelätä sukupuolitauteja :s

Vierailija

Kyllä, koska olin avoliitossa ja suunnittelimme lasta. Kaikki sanoi että nuoruus menee pilalle, kun ei ryyppää ja rellestä, mutta minä mieluummin leikin ipanan kanssa hiekkalaatikolla. Ei kaduta :)

Vierailija

Pari kertaa täysin ilman ehkäisyä ja useita kertoja pelkillä pillereillä, ei raskauksia eikä sukupuolitauteja.

Vierailija

Poikaystävä painosti seksiin ilman kumia ollessani 17v. En osannut sanoa ei, ehkä koska taustalla on lapsuuden seksuaalista hyväksikäyttöä ja koska olin typerä hetkessä elävä teini.

Osasin lopettaa suhteen, osaksi koska olihan hän todella tyhmä luottaen ulos vetoon ja varmoihin päiviin.

En tullut raskaaksi enkä saanut sukupuolitautia - onneksi.

Vierailija

En ole. Tulin raskaaksi ja tein abortin 17v. Jatkoin samaan malliin ja tein toisen abortin 20v. Kummassakin tapauksessa söin pillereitä. Lapset 26 ja 28v. Nyt keski-iässä +40v. en käytä juurikaan ehkäisyä enkä ole tullut raskaaksi. Aika on tehnyt mahoksi kai.

Vierailija

Kyllä olen. Löysin ekan poikaystäväni kaksikymppisenä. Pikkuhiljaa ajauduttiin yhä intiimimpään toimintaan. Tilanne tuli suunnittelematta ja harkitsematta eteen, eikä ehkäisyn tarpeeseen kumpikaan ollut varautunut. Hormoonihuuruissa naiskenneltiin koko viikonloppu ilman ehkäisyä. Tajusin kyllä riskit, mutten välittänyt niistä ja luotin kumppaniini. Jälkeenpäin ajateltuna täysin typerästi toimittiin. Muita seuraamuksia ei tullut kuin se, että alettiin seurustelemaan vakavasti ja mentiin myöhemmin naimisiin.

Vierailija

Olen ja siksi olenkin äiti. Eli vahinko tapahtui, mutta onneksi mies oli vastuunkantaja ja fiksu mies. Olis ollut muitakin mahdollisia isäkandidaatteja.

Vierailija

En ole itse asiassa koskaan käyttänyt ehkäisyä edes yhden yön suhteissa. Sain papilloomaviruksen ja se kehittyi syövän esiasteeksi, mutta olisi tullut pillereiden kanssakin. En koskaan tullut raskaaksi edes, endometrioosi aiheutti lapsettomuuden.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.