Insinöörit tekevät muka ainoastaan tuottavaa työtä ja hoitoalan palkatkin maksetaan vain ja ainoastaan heidän saavuttamilla ansioilla?!
Kansantalous näköjään on yhden ammattialan varassa - insinöörien.
Hyvin on aivopesty porukka. Eli miten kävisi jos me kaikki kouluttautuisimme insinööreiksi?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ilman insinöörejä ei lääketiede olisi läheskään sillä tasolla kuin nyt. kaikki kunnia siis insinööreille. T. Insinööri
Joten kaikkien tulisi kouluttautua insinööreiksi? Et tarvitse muiden kuin insinöörien osaamista?
Julkinen sektori työllistää myös insinöörejä, eivät lähellekään kaikki ole teollisuudessa.
Kaikki kunnia insinöörien työlle, mutta voisi insinöörillekin tulla itku, jos joutuisi sairaana hoitamaan lapset ja vanhukset ja tekemään ne omat työt, kun onhan lähi- ja sairaanhoitajat nyt ihan turhia ammatteja.
No ei tietenkään. Ja on julkisellakin sektorillakin inssejä töissä verovaroilla, ja hoitajia yksityisellä.
Ei jaksa tätä aivotonta yleistämistä päivästä toiseen.
Ärsyttääkö ketään muuta tämä ammattiryhmien tapa ajaa omaa etuaan lyttäämällä muita?
Siis mikä tässäkin asetelmassa on pointtina, hoitajat vastaan insinöörit?
Ettekö keksi muita argumentteja työnne ylentämiseksi kuin muiden vähättelyn?
Vierailija kirjoitti:
Ilman insinöörejä ei lääketiede olisi läheskään sillä tasolla kuin nyt. kaikki kunnia siis insinööreille. T. Insinööri
No jospa tekisitte vaikka toimivia tekoraajoja ihmisille, ettekä kolmatta HDMI-porttia kännykkään?
En sano, etteikö sairaanhoitajia tarvita. Silti sairaanhoitajan ja insinöörin palkka ei eroa merkittävästi toisistaan. Itse olen insinöörinä tyytyväinen 3100 € kuukausipalkkaani, vaikka työni on kiireistä, stressaavaa ja altista työtapaturmille. Sairaanhoitajat ovat kokoajan valittamassa palkoistaan ja nostamassa itseään jalustalle. Tämä on mielestäni se naurettava asia. Lisäksi sairaanhoitajan koulutus on 30 op vähemmän kuin AMK-insinöörin. Sairaanhoitaja on myös harvemmin esimiesasemassa ja joutuu tekemään itse hankalia päätöksiä (nostaa insinöörien keskipalkkaa myös). Nämä pitäisi mielestäni myös huomioida palkkaa katsottaessa. Vaikka sairaanhoitajia maailmassa tarvitaan, eivät he ole mitään jumalia.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttääkö ketään muuta tämä ammattiryhmien tapa ajaa omaa etuaan lyttäämällä muita?
Siis mikä tässäkin asetelmassa on pointtina, hoitajat vastaan insinöörit?
Ettekö keksi muita argumentteja työnne ylentämiseksi kuin muiden vähättelyn?
Ennenwanhaan oli insinööri- ja hoitajaopiskelijoilla jatkuvasti yhteisiä bileitä. Silloin ei olisi tullut kuuloonkaan tällainen vastakkainasettelu vaan vastakkain aseteltiin jotain ihan muuta.
Insinöörejä on monenlaisia. Hyvinvointiteknologia ja elektroniikka eivät ole sama asia. Suosittelen tutustumaan asiaan tarkemmin. Nopeampi tiedonsiirto tosin edistää varmasti myös hoitoalaa. Pitää katsoa asiaa avarammin.
Entä ne rakennusinsinöörit, jotka yrittävät tehdä sairaaloista sisäilmaltaan terveempiä, jotta ihmiset siellä voisivat paremmin?
Kyllä sh työ on sata kertaa rankempaa ja kuluttavampaa kuin jonkun insinöörin. Ei noita voi edes verrata. Jossain kirurgian osastolla on leikkaussalissa tai ensihoitajana niin pitää asiat osata ja tehä eikä kysyä muilta neuvoa. Insinööri voi tehdä pienen virheen mutta kukaan ei kuole.
Jos mitoitan töissä palkin väärin voi aika moni ihminen kuolla. Leikkaussalissa yleensä vain se potilas kuolee, jos joku kuolee. Taas sairaanhoitajien ajattelemattomia letkautuksia
Vierailija kirjoitti:
En sano, etteikö sairaanhoitajia tarvita. Silti sairaanhoitajan ja insinöörin palkka ei eroa merkittävästi toisistaan. Itse olen insinöörinä tyytyväinen 3100 € kuukausipalkkaani, vaikka työni on kiireistä, stressaavaa ja altista työtapaturmille. Sairaanhoitajat ovat kokoajan valittamassa palkoistaan ja nostamassa itseään jalustalle. Tämä on mielestäni se naurettava asia. Lisäksi sairaanhoitajan koulutus on 30 op vähemmän kuin AMK-insinöörin. Sairaanhoitaja on myös harvemmin esimiesasemassa ja joutuu tekemään itse hankalia päätöksiä (nostaa insinöörien keskipalkkaa myös). Nämä pitäisi mielestäni myös huomioida palkkaa katsottaessa. Vaikka sairaanhoitajia maailmassa tarvitaan, eivät he ole mitään jumalia.
Minulla on terveydenhoitajana palkka 2550€/kk, työni on kiireistä, stressaavaa ja altistaa työtapaturmille. Koulutuksen laajuus on sama 240 op kuin insinööreillä. Ei insinööritkään mitään jumalia ole joten miten perustelet meidän välisen palkkaeron?
Tietysti hoitotyö on arvokasta. Hoitotyön palkan maksusta vastaa pääosin julkinen sektori, insinöörien palkan maksajina on yleensä yksityiset yritykset, joten siinä suhteessa vähän eroavat toisistaan. Veikkaan että insinööreillä myös suurempi riski joutua yt-neuvotteluihin ja tulla irtisanotuksi kuin hoitotyön tekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on terveydenhoitajana palkka 2550€/kk, työni on kiireistä, stressaavaa ja altistaa työtapaturmille. Koulutuksen laajuus on sama 240 op kuin insinööreillä. Ei insinööritkään mitään jumalia ole joten miten perustelet meidän välisen palkkaeron?
insinöörin työ tuottaa työnantajalleen niin paljon rahaa, että kannattaa maksaa enemmän.
Kuten jo aiemmin totesin: insinöörit tekevät enemmän esimietason töitä ja enemmän päätöksiä. Meillä ei ole "lääkäreitä" antamassa käskyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sosiaalityöntekijänä tienaan saman kuin insinööri. Vastaan lapsiemme turvallisuudesta, huolehtivasta kodista, terveyspalvelujen saatavuudesta heille, jotka ovat niiden tarpeessa. Teen päivittäin päätöksiä, jotka vaikuttavat lastemme loppuelämään, saattavat rikkoa perheitä tai parantaa niitä. Tutkintoni laajuus on 330 op, siis kaksi vuotta kauemmin kuin insinöörillä.
Ikiaikaista. Ihmisille on tarpeellista saada jotkut uhrautumaan. Kun uhrautuja ei ole itse tai omainen se kuullostaa mahtavalta ja edulliselta taloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sh työ on sata kertaa rankempaa ja kuluttavampaa kuin jonkun insinöörin. Ei noita voi edes verrata. Jossain kirurgian osastolla on leikkaussalissa tai ensihoitajana niin pitää asiat osata ja tehä eikä kysyä muilta neuvoa. Insinööri voi tehdä pienen virheen mutta kukaan ei kuole.
Määrittele pieni virhe? Insinöörejä on niin monella eri alalla että ei voi oikein verrata, rakennusalalla insinöörin tekemä suunnittelu virhe voi olla vakavakin virhe. Tai jos olet ydinvoimalassa insinööri, paljon riskejä sielläkin. Ei kaikki insinöörit valmista puhelimia tai elektroniikka laitteita.
Kuitenkin tarvitaan joka ammattiluokkaa pitää olla joku joka suunnittelee, se joka johtaa ja se joka tekee ei hommat muuten toimi.
Ja tottakai tarvitaan myös vaikka viihdettä ettei kaikki ole niin tylsää harmaata puurtamista, siihenkin on omat tekijänsä. Jokaista tarvitaan.