Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinöörit tekevät muka ainoastaan tuottavaa työtä ja hoitoalan palkatkin maksetaan vain ja ainoastaan heidän saavuttamilla ansioilla?!

Vierailija
07.02.2018 |

Kansantalous näköjään on yhden ammattialan varassa - insinöörien.

Hyvin on aivopesty porukka. Eli miten kävisi jos me kaikki kouluttautuisimme insinööreiksi?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla ihan terävin kynä penaalissa. Kukaan ei väitä hoitotyön olevan turhaa, mutta se ei tuo rahaa Suomeen ulkomailta, joka on koko talouden peruste, jolla maksetaan hoitajien, jne palkat ja kulut. 

T. Toinen eri

Koko talouden perusta ei ole se, että Suomen rajojen ulkopuolelta voidaan tuoda tänne enemmän rahaa kuin täältä valuu ulos. Se tarkoittaisi sitä, että meillä voi mennä hyvin vain, jos jollakulla toisella menee huonosti.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta sinulta taisi nyt lipsahtaa kommentti suoraan hoitajien kahvipöydästä ;)

Osaatko sanoa mitään järkevää vai yritätkö vain ilkeillä? Kerro, miten asia on?

Vierailija
82/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aiemmin totesin: insinöörit tekevät enemmän esimietason töitä ja enemmän päätöksiä. Meillä ei ole "lääkäreitä" antamassa käskyjä.

Olen lastentarhanopettaja ja vedän meidän 4 hengen tiimiä. Sen lisäksi johdan 26 lapsen ryhmää, suunnitelen toimintaa yhteistyössä  (minä vastaan), tiedotan perheitä, jne. Olen siis tiiminvetäjä.

Koulutusta 5 vuotta (KM).

Palkka 2300 €/kk.

Insinööri, paljonko olet valmis maksamaan kuussa lapsesi päivähoidosta, että pääset sinne töihin? Kerrohan, mikä olisi sopiva summa? Tehdään tämmöinen leikki tästä.

Minun lapsillani on jo oma hoitaja, eikä heitä tarvitse kuskata kotoa yhtään minnekään. Vaimonikin voi tehdää uraa rauhassa ilman turhaa päiväkotien häsläystä. Ei ole edes paljoa kalliimpaan kuin kunnallinen päivähoito.

Eli paljonko maksatte hänelle palkkaa?

Bruttopalkka 1800,eli yli tessin. Tämän lisäksi asunto pysyy mukavan siistinä ja viihtyisänä vaivatta.

Sehän kuulostaa hyvältä palkalta. Ette varmaan myöskään nosta mitään yksityisenhoidon tukia, tms. mikä kuormittaa julkista sektoria, siis sosiaalipalveluita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Palkat on tiedossa.

Jos palkka on se mikä kiinnostaa, niin pitää kouluttautua sinne, missä niitä maksetaan.

Kyllä palkkaa saa pyrkiä parantamaan, vaikka toimiikin jo ammatissa. Ei siinä ole mitään väärää.

Vierailija
84/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sano, etteikö sairaanhoitajia tarvita. Silti sairaanhoitajan ja insinöörin palkka ei eroa merkittävästi toisistaan. Itse olen insinöörinä tyytyväinen 3100 € kuukausipalkkaani, vaikka työni on kiireistä, stressaavaa ja altista työtapaturmille. Sairaanhoitajat ovat kokoajan valittamassa palkoistaan ja nostamassa itseään jalustalle. Tämä on mielestäni se naurettava asia. Lisäksi sairaanhoitajan koulutus on 30 op vähemmän kuin AMK-insinöörin. Sairaanhoitaja on myös harvemmin esimiesasemassa ja joutuu tekemään itse hankalia päätöksiä (nostaa insinöörien keskipalkkaa myös). Nämä pitäisi mielestäni myös huomioida palkkaa katsottaessa. Vaikka sairaanhoitajia maailmassa tarvitaan, eivät he ole mitään jumalia.

Minulla on terveydenhoitajana palkka 2550€/kk, työni on kiireistä, stressaavaa ja altistaa työtapaturmille. Koulutuksen laajuus on sama 240 op kuin insinööreillä. Ei insinööritkään mitään jumalia ole joten miten perustelet meidän välisen palkkaeron?

Siten et inssi puhuu brutosta ja hoitajat netosta :P

Vierailija
85/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori työllistää myös insinöörejä, eivät lähellekään kaikki ole teollisuudessa.

Mutta teollisuudesta, ja tarkkaan ottaen ulkomaankaupasta, tulee se raha, jolla meidän kansantalous pyörii tai on pyörimättä.  Meillä on niin pienet kotimarkkinat, että me emme täällä elä hoitamalla toistemme lapsia.

Toisaalta emme myöskään saa mitään myytäväksi ulkomaille, jos kukaan ei hoida niitä meidän lapsiamme.

Voimme hankkia paikan yksityisestä päiväkodista tai hankkia oman hoitajan.

Sehän on hyvä ajatus. Sitten vielä teette sen niin, että ette käytä hoitopaikan maksuihin valtion tukia ollenkaan. Sitten voidaan puhua aidosti "ei-julkisesta" päivähoidosta.

Yhden lapsen hoito maksaa julkisella 10 000 - 15 000 vuodessa.

No sittenhän minä todella ison palvelun tehnyt yhteiskunnalle. Maksan  saman verran itse lapsen hoidosta, ja kaupan päälle kotini pysyy siistinä ja lämmin ruoka odottamassa kun kotia tulen.  Ei kyllä oikein hyvin tuollaista "palvelua" kannata pitää kun mitään skaalaetua ei saada kodinhoitajaan verrattuna.

Vierailija
86/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

It-alan insinöörien kanssa pian 25 vuotta työkennelleenä pitää ihmetellä mistä nää tänne vastailevat insinöörit ovat ilmestyneet. En ole vielä kertaakaan tavannut yhtä innolla omaa statustaan nostavia insinöörejä, vaan ovat tuntuneet arvostavan siivoojia myöten kaikkia ammattikuntia. Tää vauhkoaminen tuntuu niin absurdilta.

Tuskin täällä on yhtään inssiä mun lisäksi vastailemassa.

No mä olen kanssa. Äiti ja insinööri. Insinööritoimistossa ei pomokaan ole liian hieno keittämään kahvia, kun valtion virastossa ei kahvinkeitintä voi edes sammuttaa, vaikka ottaisi viimeisen kupillisen, jos sitä ei ole työsopimuksessa määritelty tehtäväksi. Tämä koskee sekä naisia että miehiä noissa.

Vierailija
87/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla ihan terävin kynä penaalissa. Kukaan ei väitä hoitotyön olevan turhaa, mutta se ei tuo rahaa Suomeen ulkomailta, joka on koko talouden peruste, jolla maksetaan hoitajien, jne palkat ja kulut. 

T. Toinen eri

Koko talouden perusta ei ole se, että Suomen rajojen ulkopuolelta voidaan tuoda tänne enemmän rahaa kuin täältä valuu ulos. Se tarkoittaisi sitä, että meillä voi mennä hyvin vain, jos jollakulla toisella menee huonosti.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta sinulta taisi nyt lipsahtaa kommentti suoraan hoitajien kahvipöydästä ;)

Näin on. Tuollainen möläytys voi päästä vain ihmiseltä jolla ei ole edes kaikista alkeellisimmatkaan kansantalouden alkeet hallussa. Äänioikeus pitäisi jo tuollaisilta poistaa.

Vierailija
88/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa insinööri

T. Oispa insinööri

Vierailija
89/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten loputon alemmuuskompleksi ja peniskateus.

Hoitoalalla tehdään kouluttamattomankin osaamaa työtä, työtä mikä ei vaadi älyä saati erityistaitoa. Näin se nyt vain menee, kuten kaikki hyvin tiedämme. Nielkää se, koko lasti arvon naikkoset.

No niin Jorma, menehän nyt kiltisti takas sinne peräkammariin unia jatkamaan.

Vierailija
90/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sano, etteikö sairaanhoitajia tarvita. Silti sairaanhoitajan ja insinöörin palkka ei eroa merkittävästi toisistaan. Itse olen insinöörinä tyytyväinen 3100 € kuukausipalkkaani, vaikka työni on kiireistä, stressaavaa ja altista työtapaturmille. Sairaanhoitajat ovat kokoajan valittamassa palkoistaan ja nostamassa itseään jalustalle. Tämä on mielestäni se naurettava asia. Lisäksi sairaanhoitajan koulutus on 30 op vähemmän kuin AMK-insinöörin. Sairaanhoitaja on myös harvemmin esimiesasemassa ja joutuu tekemään itse hankalia päätöksiä (nostaa insinöörien keskipalkkaa myös). Nämä pitäisi mielestäni myös huomioida palkkaa katsottaessa. Vaikka sairaanhoitajia maailmassa tarvitaan, eivät he ole mitään jumalia.

Minulla on terveydenhoitajana palkka 2550€/kk, työni on kiireistä, stressaavaa ja altistaa työtapaturmille. Koulutuksen laajuus on sama 240 op kuin insinööreillä. Ei insinööritkään mitään jumalia ole joten miten perustelet meidän välisen palkkaeron?

Siten et inssi puhuu brutosta ja hoitajat netosta :P

Terkalla useimmiten päivätyö eli tuo on brutto! Sekoitat sairaanhoitajien vuorolisien takia korkeammat palkat tähän mutta alalla on paljon myös ns. virka-aikana tehtävää työtä ja silloin palkka on huomattavasti pienempi.

Vierailija
91/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tän keskustelun pointti on, osaisko joku kertoa? Luin kuusi sivua insinöörien ja sairaanhoitajien työn ja palkan vertailusta, enkä ymmärrä miten nämä kaksi ammattikuntaa liittyvät toisiinsa mitenkään.

Molemmilla on omat täysin erilaiset tehtävänsä yhteiskunnassa, miksi ihmeessä niitä pitäisi vertailla keskenään?

Vierailija
92/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tän keskustelun pointti on, osaisko joku kertoa? Luin kuusi sivua insinöörien ja sairaanhoitajien työn ja palkan vertailusta, enkä ymmärrä miten nämä kaksi ammattikuntaa liittyvät toisiinsa mitenkään.

Molemmilla on omat täysin erilaiset tehtävänsä yhteiskunnassa, miksi ihmeessä niitä pitäisi vertailla keskenään?

Jep. Ihan pimeä keskustelu. Taas vaihteeksi meillä vauvapalstalla. Vedetäänkö ahtaajat tähän vielä mukaan, niin saadaan lisää jutun juurta?

Vierailija
93/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mutta pitäähän sitä päästä mölyämään tyhjää, haukkumaan ja vittuilemaan jos ei muuta...

Vierailija
94/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööö siis mikä tuossa otsikossa on ongelma tai epäselvää?

tottahan tuo on taloudellisessa mielessä.. vientiä tarvitaan, jotta saadaan rahaa suomeen meidän palveluidemme turvaamiseksi. eikö se nyt ole päivänselvää...

luuleeko joku että pärjäämme ilman ulkomailta tulevaa rahaa,vaikka koko ajan itse valutetaan rahaa sinnepäin ostamalla ulkomaisia tuotteita? milläs muulla sitä vientiä saadaan kuin teknisten asioiden viennillä? jos joku keksii parempia vientivaltteja niin varmaan koko suomen kansa kiittää, olkaa hyvät vaan ja kertokaa ideanne miten tänne saadaan lisää rahaa

Vierailija
95/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanataloustieteen perusteiden oppikirja olisi varmaan kaikille hyväksi lukea. Palkkojen tulee mukailla vientialojen palkkoja, koska ne ovat ainoita jotka tuovat tähn yhteiseen kansantalouteen rahaa. Vaikka hiekkakasan siirtäminen paikasta toiseen olisi rankkaa, ei siitä tarvitse maksaa mitään.

Asiaa voi katsoa myös tältä kantilta: Insinööri on kehittänyt robotin joka hoitaa tuhannen hoitajan puolesta lääkejakelun, miksei hän saa tuhatkertaisesti palkkaa?

Vierailija
96/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset hauska duuni jo on palkinto. Antakaamme heille jotka raatavat tehden ei niin hauskaa duunia edes kunnon korvaus ilottomasta ja kuluttavasta duunista.

Vierailija
97/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherfasemmistolainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman insinöörejä ei lääketiede olisi läheskään sillä tasolla kuin nyt. kaikki kunnia siis insinööreille. T. Insinööri

No jospa tekisitte vaikka toimivia tekoraajoja ihmisille, ettekä kolmatta HDMI-porttia kännykkään?

Itse asiassa insinöörit parhaillaan kehittävät elimiä ja tekoraajoja kliiniseen käyttöön, ja olen itsekin osallistunut alan tutkimukseen. Huippututkimus vain vaatii niin julmetusti rahaa, että luultavasti vain Yhdysvaltojen armeijalla on sijoittaa kouriintuntuvia summia tämän asian toteuttamiseksi yhden sukupoven aikana. Suomessa on sattuneista syistä tyydyttävä niihin HDMI-portteihin. Mutta antakaa minulle tarpeeksi korkea rahakasa, niin vipuan maan paikoiltaan.

Ai, mitä ihmettä? Eikö ostajia löydykään, vaikka tuote ei ole valmis? Voi kuule kulta pieni, ehkä niitä huippututkimuksen kuluja täytyy vaan ryhtyä painamaan alas. Kikyn hengessä.

Älä huoli, tutkimusrahoitusta on leikattu suhteessa enemmän kuin vaikka sairaanhoitajien palkkoja, vaikka se ei aiheutakaan samanlaista rutinaa. Fiksujen ihmisten työllistäminen tutkimusprojekteihin, joiden tulokset ovat parhaimmillaankin hyödynnettävissä vasta vuosikymmenten aikajanalla, on luonnollisesti sekä kallista että riskialtista. Ainakin itse ymmärrän, miksi tutkimusmäärärahojen leikkauksissa on järkeä, ainakin lyhyellä tähtäimellä ja harkituin painotuksin. Valtiovelan, tuottavuuden ja huoltosuhteen näkymät ovat suurempi huolenaihe kuin henkilökohtainen toimeentulo.

Vierailija
98/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mari12 kirjoitti:

Kansanataloustieteen perusteiden oppikirja olisi varmaan kaikille hyväksi lukea. Palkkojen tulee mukailla vientialojen palkkoja, koska ne ovat ainoita jotka tuovat tähn yhteiseen kansantalouteen rahaa. Vaikka hiekkakasan siirtäminen paikasta toiseen olisi rankkaa, ei siitä tarvitse maksaa mitään.

Asiaa voi katsoa myös tältä kantilta: Insinööri on kehittänyt robotin joka hoitaa tuhannen hoitajan puolesta lääkejakelun, miksei hän saa tuhatkertaisesti palkkaa?

Hoitoala on hyvä esimerkki menneisiin aikoihin jämähtäneestä työstä. Joku tuolla toisen ketjun puolella haukkui, kun palkataan kehittämiskonsultteja tms. Kuitenkin jokainen sijoitus koko alan toimintatapojen kehittämiseen on kannattavaa. Olisi myös hoitajien etu, että he tekisivät mahdollisimman suuren osan työstään sitä, mitä joku muu koulutusta ja osaamista vailla oleva ei voi tehdä (ydinosaaminen).

Oikeasti, pitääkö ammattikorkeakoulun käyneen henkilön esimerkiksi pestä potilaita? Tätähän tapahtuu joka päivä. Miksi ihmeessä??? Sairaalat ovat niin kaukana tehokkuudesta, kuin olla ja voi.

Vierailija
99/99 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsujen ja lääkärien työhän on hyvinkin tuottavaa: pidetään insinöörejä hengissä ja autetaan uusia maailmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän