Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks media syyttää hoitajia tästä ylityökiellosta? Siis hoitajathan tekee nyt ihan normaaleja työnantajan määrittämiä työvuoroja?!

Vierailija
07.02.2018 |

13 leikkausta peruttu, kun hoitajat ovat tehneet ihan tavallisia työpäiviä ilman ylitöitä. Ihanko tosissaan leikkauksia peruuntuu, jos porukka ei jää ylitöihin?! Nyt on kyllä peiliin katsomisen paikka ihan joillain toisilla kuin hoitajilla. Oikeasti noin kovalla alimiehityksellä mennään??! Se jos joku on potilasturvallisuuden vaarantamista!!

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin alalla on työttömyyttä paljon. Mutta kun samoilla loppuunpalaneilla työntekijöillä pyöritetään tätä ylityösysteemiä, säästösyistä. Järjetöntä touhua. T. Työtön 55v hoitaja. (Kyllä minustakin vielä kunnon hoitaja saataisiin, pienellä ohjauksella).

Vierailija
42/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ammattikorkeakoulut lisää hoitoalojen aloituspaikkoja? Sinnehän hakee ihan hirveästi potentiaalisia ehdokkaita, ja aivan minimimäärä pääsee opiskelemaan. Jos tilanne on tämä, niin eikö voisi lisätä aloituspaikkoja kun hakijoita nyt todellakin riittää?

Ei oo järkee yksityiselle sektorille kouluttaa aivan pilvin pimein soten ollessa levällään. Kiireeseenhan yksityisenkin tehokkuus(usein samat lekurit julkisellakin), mutta tehokkuutta heikentävät tapaukset ennakkoon  tai mokat heitetään julkisen kontolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes tiennyt tällaisesta. En tiennyt, että alalla tosiaan on näin hurja tilanne. Ihan tosissaan leikkauksia perutaan, koska porukka ei jää ylitöihin? Eikö pitäisi alun perinkin mitoittaa sillä idealla, ettei kenenkään tarvitse jäädä ylitöihin?

Työtehtävien määrä vaihtelee niin paljon, että jos pyrittäisiin tuohon tavoitteeseen, niin 90 % ajasta töissä olisi liikaa hoitajia. 

Vierailija
44/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttää hoitajien puolesta. Tunnollisesti ovat tehneet ylitöitä jaksamisen äärirajoilla ja nyt haukutaan kun haluavat tehdä vain normaalit sopimuksen mukaiset vuorot.

Työskentelin itse teollisuudessa muutaman vuoden ja siellä esimiehet kierteli lounaan jälkeen kyselemässä, kuka haluaa jäädä ylitöihin. Jos kieltäytyi, kukaan ei nyrpistellyt.

Palkka oli hyvä. Mutta se onkin teollisuus = miesvoittoinen ala.

Hoitajat = pienipalkkaisia naisia.

Pitäkää pintanne hoitajat!

Vierailija
45/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin tuotantotöihin hoitoalalta. Säännöllinen päivätyö, aivot narikkaan homma, viikonloput vapaat. Palkka sama, mutta ilman stressiä. Ei tarvitse stressata kotona tekemättä jääneitä töitä eikä seuraavaa päivää. Työyhteisö on reilu. Mukava mennä töihin aamuisin ilman ahdistusta.

Vierailija
46/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on työtaistelutoimenpide, joten on ihan oikein syyttää hoitajia (tai pikemminkin Tehyä ja SuPeria). 

Vierailija
47/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ammattikorkeakoulut lisää hoitoalojen aloituspaikkoja? Sinnehän hakee ihan hirveästi potentiaalisia ehdokkaita, ja aivan minimimäärä pääsee opiskelemaan. Jos tilanne on tämä, niin eikö voisi lisätä aloituspaikkoja kun hakijoita nyt todellakin riittää?

Tuo on ihan totta! Mä olen lähihoitaja, käynyt lukionja tehnyt hoitotyötä monta vuotta, mutta en ole päässyt opiskelemaan sairanhoitajaksi. Pisterajat on nostettu niin ylimaallisen korkeaksi, että olen jäänyt varasijalla tai kokonaan ulkopuolelle, vaikka olen saanut ihan hyvät paperit. Töihin kyllä kelpaan, mutta en hankkimaan lisää pätevyyttä. No, vuosien mittaan myös motivaatio hävisi ja pääsin opiskelemaan toista alaa, joten jos hyvin käy, en todellakaan palaa hoitoalalle.

Vierailija
48/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaatimusta palkata lisää väkeä saa alapeukkuja?

Maininta siitä että palkkoja ei voi samaan aikaan tietenkään nostaa on vain ihan realismia.

Mitä te siis nyt oikein haluatte? Kaiken? Hinnalla millä hyvänsä?

Kumpi hoitajalle on tärkeämpi lisätyövoima (jotta ylitöitä ei olisi enää tarvetta tehdä) vai palkka työoloista riippumatta?

Siksi, koska kyse on siitä, että ala ei vedä nuoria ja siksi ei saada lisää porukkaa töihin. Jos ala olisi paremmin palkattua, enemmän ja laadukkaampia ihmisiä viitsisi opiskella hoitoalalle ja siten saataisiin sitä henkilökuntaakin.

Mutta nyt ala on aliarvostettu ja hoitoalalle hakee vain ne, jotka ei muualle pääse. Ja nämä ei sitten muuta kuin käy ja kääntyy ja vaihtaa alaa. 

Palkkaa paremmaksi, niin alkaa porukkaa kouluttautumaan alalle ja he jäävätkin hoitoalalle. Näin saataisiin niitä lisäkäsiä myös sijaisiksi ja varahenkilöstöön

Tämä. Hain hoitoalalle hyvillä papereilla heti lukion jälkeen ja pääsin. En harkinnut edes muuta. Perustin onneksi perheen niiden opintojen aikana, ettei ihan hukkaan menneet. Tein vuoden niitä töitä ja totesin että täytyy olla vähän lammas jos näitä hommia tällä palkalla suostuu tekemään, itse tein periaatepäätöksen enkä hoitoalalle enää astu. Näin 2,5 hoitoalan tutkinnon suorittaneena (sh/th ja lähes valmis kätilö, onneksi tajusin jättää sen kesken). Minusta olisi tullut varmaan tosi pätevä hoitaja. 

Nyt teen töitä kahvilassa ja kouluttaudun uudelleen ihan muihin hommiin. Ja suosittelen samaa myös kaikille hoitoalaa harkitseville tai siellä opiskeleville. Yksikään hoitaja ei ole koskaan ihmetellyt tätä mielipidettä. Se, mitä sinulle jää käteen hoitoalan "urasta" on todennäköisesti sisäilmasairauksia, muutakin terveyskremppaa liian kuormittavasta työstä ja palkka jolla ei todellakaan pääse rikastumaan, oma netto päivätyöstä on ollut 1800e/kk ja enenevissä määrin hoitajat ottavat vastuuta lääkärien ja muidenkin ammattiryhmien hommista.

Vierailija
49/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan totta! Mä olen lähihoitaja, käynyt lukionja tehnyt hoitotyötä monta vuotta, mutta en ole päässyt opiskelemaan sairanhoitajaksi. Pisterajat on nostettu niin ylimaallisen korkeaksi, että olen jäänyt varasijalla tai kokonaan ulkopuolelle, vaikka olen saanut ihan hyvät paperit. Töihin kyllä kelpaan, mutta en hankkimaan lisää pätevyyttä. No, vuosien mittaan myös motivaatio hävisi ja pääsin opiskelemaan toista alaa, joten jos hyvin käy, en todellakaan palaa hoitoalalle.

Kouluissa ja pääsykokeissa on niin paljon eroja! Jos on mahdollista muuttaa pienelle paikkakunnalle opiskelemaan sairaanhoitajaksi, niin suosittelen.

Itse olen suoraansanottuna aika palikka hitailla hoksottimilla, eikä aiempaa hoitoalan kokemusta ollut. Silti pääsin heittämällä sisään pienen kaupungin ammattikorkeakouluun opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Ei ollut edes psykologisia testejä, ei mitään. Pelkkä ryhmäkeskustelu, haastattelu ja vähän laskutehtäviä.

Lääkelaskutkin oppii, kun jaksaa laskea ja harjoitella. Kerralla ei nekään mennyt kaaliin, vaan yrityksen ja erehdyksen kautta.

Vierailija
50/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaatimusta palkata lisää väkeä saa alapeukkuja?

Maininta siitä että palkkoja ei voi samaan aikaan tietenkään nostaa on vain ihan realismia.

Mitä te siis nyt oikein haluatte? Kaiken? Hinnalla millä hyvänsä?

Kumpi hoitajalle on tärkeämpi lisätyövoima (jotta ylitöitä ei olisi enää tarvetta tehdä) vai palkka työoloista riippumatta?

Siksi, koska kyse on siitä, että ala ei vedä nuoria ja siksi ei saada lisää porukkaa töihin. Jos ala olisi paremmin palkattua, enemmän ja laadukkaampia ihmisiä viitsisi opiskella hoitoalalle ja siten saataisiin sitä henkilökuntaakin.

Mutta nyt ala on aliarvostettu ja hoitoalalle hakee vain ne, jotka ei muualle pääse. Ja nämä ei sitten muuta kuin käy ja kääntyy ja vaihtaa alaa. 

Palkkaa paremmaksi, niin alkaa porukkaa kouluttautumaan alalle ja he jäävätkin hoitoalalle. Näin saataisiin niitä lisäkäsiä myös sijaisiksi ja varahenkilöstöön

Tämä. Hain hoitoalalle hyvillä papereilla heti lukion jälkeen ja pääsin. En harkinnut edes muuta. Perustin onneksi perheen niiden opintojen aikana, ettei ihan hukkaan menneet. Tein vuoden niitä töitä ja totesin että täytyy olla vähän lammas jos näitä hommia tällä palkalla suostuu tekemään, itse tein periaatepäätöksen enkä hoitoalalle enää astu. Näin 2,5 hoitoalan tutkinnon suorittaneena (sh/th ja lähes valmis kätilö, onneksi tajusin jättää sen kesken). Minusta olisi tullut varmaan tosi pätevä hoitaja. 

Nyt teen töitä kahvilassa ja kouluttaudun uudelleen ihan muihin hommiin. Ja suosittelen samaa myös kaikille hoitoalaa harkitseville tai siellä opiskeleville. Yksikään hoitaja ei ole koskaan ihmetellyt tätä mielipidettä. Se, mitä sinulle jää käteen hoitoalan "urasta" on todennäköisesti sisäilmasairauksia, muutakin terveyskremppaa liian kuormittavasta työstä ja palkka jolla ei todellakaan pääse rikastumaan, oma netto päivätyöstä on ollut 1800e/kk ja enenevissä määrin hoitajat ottavat vastuuta lääkärien ja muidenkin ammattiryhmien hommista.

Sama homma minulla Kirjoitin ihan hyvät paperit ja todistuskin oli hyvä. Olin aina haaveillut hoitoalasta ja olin siinä hyvä.

Mutta palkka oli sellainen, että aloin miettiä homman järkevyyttä. Saadakseni käteen lähemmäs paritonnia jouduin tekemään paljon öitä ja pyhiä ja pääsiäiset ja joulut.

Lähdin opiskelemaan ihan toista alaa, missä pääsen samoille palkoille ja paremmillekin ihan päivätöissä, eikä tarvitse huonoissa asennoissa kyyristellä vessassa vetämässä yöhousuja jalkoihin selkä kipeänä.

Olin myös hyvä hoitaja. Empaattinen, näppärä, älykäs ja opin nopeaa työt. Mutta se palkka..ja työvuorot.

Vierailija
51/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehy nyt taas kiristää niinkuin v.2007 ja silloin sai läpi ja talous meni kuralle pahasti. Nyt pitäisi joustaa siitä lomaraha juttusta, koska siitä on sopimus ja keskittyä korjaamaan muita ongelmia sopimuksessa.

Kyllähän ne tulee saamaan kumminkin palkankorotukset niin kuin muut alat.

Vierailija
52/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ongelma tuo joustaminen oikein on? Jos vientifirmoissa ei joustettaisi, niin kohta ei olisi ylipäätään mitään rahaa, millä hoitajien palkkoja maksaisi. On kai ilmiselvää, että niin työntekijä kuin myös työnantaja joustavat, jotta hommat saadaan hoidettua.

Samoin tuo älytön vastuun kaataminen esimiehille. Ei meillä mitään esimiehiä ole, vaan jokainen kantaa itse vastuun projekteista. Jos olet kipeä, niin teet hommat kotona loppuun, jos on pakko.

Ihme kitinää ja marmatusta alalta, jonka palkat ovat ihan hyvällä tasolla.

Vierailija
53/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä. Miten voidaan noin vastuullisella alalla pitää porukkaa ylitöissä ja minimimiehityksellä?! Sairasta. Aivan varmasti sattuu virheitäkin väsyneelle ihmiselle ja kiireessä. Ja virheillehän ei tunnetusti tuolla alalla ole pahemmin varaa. Kyllä on sympatiat täysin hoitajien puolella, vaikka media koittaakin mustamaalata.

Ei ne halua tehdä töitä virkeämpänä, vaan he haluavat enemmän rahaa. Eli potilasturvallisuuden ei parane siitä, että palkkaa maksetaan enemmän.

Samoin lääkäreillä on ylipitkät pöivystykset, mutta he haluavatkin niin, jotta saavat enemmän palkkaa.

Vierailija
54/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin lääkäreillä on ylipitkät pöivystykset, mutta he haluavatkin niin, jotta saavat enemmän palkkaa.

Lääkäri nukkuu päivystyksen aikana... aamuöisin potilaat saattavat jopa odottaa, että lääkäri herää.

Ja jos yksityinen puoli hoitaisi päivystämisen, pyhinä meillä olisi terveydenhuolto kiinni.

Vierailija
55/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuohon leikkaussalitoimintaan tulee niin yleensä leikkauslistat on suunniteltu niin, että elektiiviset leikkaukset loppuvat virka-ajan puitteissa. Joskus leikkaukset kuitenkin venyvät syystä tai toisesta vähän pidempään. Esimerkiksi yhtä salia kohden on suunniteltu 3 leikkausta per päivä. Kuitenkin päivän toinen leikkaus loppuukin vasta reilusti kahden jälkeen ja kolmannen leikkauksen kestoarvio on 120min. Salin valmistelu + potilaan anestesiavalmisteluissa meneekin hieman pidempään ja leikkaus pääsisi alkamaan vasta kolmen aikaan. Eli jos hoitajien työaika loppuu esimerkiksi 15.30 niin laskekaapa siitä paljonko menee pitkäksi + mahdolliset komplikaatiot.

Vierailija
56/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä tuo palkka on, tärkeämpää olisi saada lisää hoitajia.

Vierailija
57/60 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso ongelma on myös se, että vaikka hoitajia on, ja tarvetta on, niin vakituisia työpaikkoja hoitajille ei ole. On aivan normaalia tehdä vuosia määräaikaisia sijaisuuksia ja kaiken maailman epämääräisiä pätkiä, ilman toivettakaan vakipaikasta. Kun vanhat jää eläkkeelle, tilalle ei suinkaan oteta uutta, vaan toimi lakkautetaan  kokonaan. Yksi kaverini on ollut 5 vuotta samassa paikassa tehden aina vuoden pituista määräaikaisuutta. Laeista viis veisataan, ja jos kehtaat huomauttaa asiasta, niin seuraavaa työopimusta ei sitten uusitakkaan, jonossa kyllä riittää tulijoita. 

Vierailija
58/60 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että jos teet jonkun tietyn ajan saman ihmisen sijaisuutta niin tulisi vakinaistaa, mutta käytännössä sijainen saattaa sijaistaa koko ajan eri ihmistä eli näin ollen ei tarvitse vakinaistaa.

Vierailija
59/60 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöihin ei ole pakko jäädä, mutta paine siihen on kova, kun tietää kieltäytymisen seuraukset eli töihin jäävien työkavereiden pulaan jättäminen ja potilashoidon toteuttaminen rimaa hipoen(esim leikattuja potilaita ei nosteta sängystä ylös hoitajavajeen vuoksi veritulppa -ja keuhkokuumeriski kasvaa, vain lääkkeet annetaan) . Toisaalta myös esim. uusien sijaisten on vaikea kieltäytyä jostamasta, koska joustaminen on tärkeä ominaisuus, kun mietitään kenet vakinaistetaam ja kenen sijaisuuskaan ei ehkä jatku.

Vierailija
60/60 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyötä on aina tehty ja tullaan tekemään niin pienellä miehityksellä kuin vaan tyydyttävä tulos aikaansaadaan yhteiskunnan varoilla. Ei se, että hoitajat tyytyisivät matalaan palkkaan saa työnantajaa palkkaamaan lisää väkeä. Vaativasta tärkeästä työstä kuuluu saada kunnon palkka, ei työkavereiden määrällä makseta asuntolainaa tai päätetä mennä töihin kotiäitiyden valitsemisen sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi