Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia, yleistä pahaa oloa, masentuneisuutta ym. jos vertaa muihin?

ihmettelevä vaan
07.02.2018 |

Osaatteko sanoa mikä tämän aiheuttaa?

Minä olen huomannut tämän piirteen; suomalaisissa on se outo piirre muun maalaisiin nähdeen että ryvetään kamalasti siellä menneisyydessä eikä päästetä irti ja katsota tulevaisuuteen. Valitaan väkisin se melankolia, tasapainoisen kivan olon sijasta.

nimim. 10 eri maassa asunut (1/4 suomalaissyntyinen)

PS. Toki en ole asunut Japanissa, mutta kaverit kertoneet että siellä kuulemma vähän saman tyylistä että hakeudutaan ikävän olon pariin ja luovutetaan asioiden suhteen helpolla

Kommentit (291)

Vierailija
101/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? Oma kokemus voi olla aina värittynyt. Mun mielestä tilastojen mukaan Suomi ei juuri poikkea muista länsimaista.

Koita nyt ymmärtää hyvä ihminen, että suomi ei ole länsimaa. Teidän sijainti, geenit, kieli kaikki on jotain muuta kuin länttä.

No, kyllä se vain monella mittapuulla on länsimaa. Geenipooli on itäpuolella tosin erilainen kuin länsi-Euroopassa, mutta länsipuolella taas ei. Ja edelleenkin, Suomessa ei ole erityisen paljon mt-ongelmia verrattuna muihin maihin, eikä edes eniten itsemurhia Euroopassa.

Se, että hallitus ja oikeusjärjestelmä on kopioitu toisesta maasta ei tee teistä länsimaalaisia. Edes teidän rakkaat ruotsalaiset isännät eivät pidä teitä länsieurooppalaisina.

Ap, millainen sun sukuhistoria on? Olit 1/4 suomalainen tai jotain, mitä muita kansallisuuksia tai sukujuuria?

Vierailija
102/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva. Ilmaista rahaa jaetaan liian avokätisesti tukien muodossa, ja tämä saa ihmiset syrjäytymään kun rahat pystyy käyttämään vaikka huumeisiin tai viinaan. Jos ihmiset kävisivät töissä, meillä menisi paljon paremmin. Miksei niillä rahoilla, jotka nyt annetaan sossupummeille voisi vaikka luoda lisää työpaikkoja?

Harkitsen vakaasti täältä pois muuttamista, sillä verorahojeni antaminen ilmaiseksi pummeille ei ole oikein. 

Syrjäytyäkseen ei tarvita alkoholia tai huumeita. Syrjäytymiseen riittää esim. toiselle opiskelupaikkakunnalle muutto tai onnettomuus, jonka takia joutuu käkkimään yksin kotona. Sitä alkaa flippaamaan, vaikka söisi terveellisesti ja ajattelisi positiivisesti.

Eihän toiselle paikkakunnalle muutto tarkoita syrjäytymistä, kun siellä sinulla on tekemistä (opiskelu). Tuo onnettomuuskaan ei estä sinua keksimästä itsellesi tekemistä ellet ole ihan täysin tyyliin neliraaja halvaantunut tai koomassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmetyttää miksi jorkur ovat niin masokisteja, että väkisin täytyy roikkua näin vastenmielisessä ja masentuneesssa maassa. Rajat ovat auki mennä muualle, missä kaikki on paremmin.

Vierailija
104/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? Oma kokemus voi olla aina värittynyt. Mun mielestä tilastojen mukaan Suomi ei juuri poikkea muista länsimaista.

Koita nyt ymmärtää hyvä ihminen, että suomi ei ole länsimaa. Teidän sijainti, geenit, kieli kaikki on jotain muuta kuin länttä.

No, kyllä se vain monella mittapuulla on länsimaa. Geenipooli on itäpuolella tosin erilainen kuin länsi-Euroopassa, mutta länsipuolella taas ei. Ja edelleenkin, Suomessa ei ole erityisen paljon mt-ongelmia verrattuna muihin maihin, eikä edes eniten itsemurhia Euroopassa.

Se, että hallitus ja oikeusjärjestelmä on kopioitu toisesta maasta ei tee teistä länsimaalaisia. Edes teidän rakkaat ruotsalaiset isännät eivät pidä teitä länsieurooppalaisina.

Mikä trauma sulla on länsieurooppalaisuudesta? Hassua, ihan kun tuo nyt jotain loukkaisi. Hyviä yhteiskuntia ja varsinkin kulttuuria on myös itäeuroopassa. Oot kyllä hassu kun tolleen jankkaat.

Ei mulla ole mitään traumaa, mutta kukaan muu maa ei kunnioita maata mikä elää valheessa. Teidän musiikki ja kulttuuri hyvin vahvasti slaavilaista vaikutteista. Mun ongelma on se, että mä olen puoliksi maasta mikä on samalla akselilla kuin suomi ja mä olen kuunnellut teidän viiru silmien vittuilua koko ikäni itäblokista ja muusta paskasta. Ette te ole mitään parempaa, yritätte olla vaan.

No ihan selvä traumahan sulla on ja olet vihaa täynnä. Vihaatko myös muita kansoja kun suomalaisia? Vihaatko itäeurooppalaisia ryhmänä?

Ihminen joka luulee olevansa muita parempi on yleensä juntti ja idiootti, joten miksi et ajattele tällaisesta ihmisestä että on juntti ja idiootti yksilö, miksi olet rasistinen koko kansaa kohtaan?

Arvojärjestelmät ovat vain ihmisten rakennelmia, eivät totuus. Jos jokin yleinen väittämä on, että länsieurooppa on jotenkin geneettisesti ja muutenkin parempi viiteryhmä, se on tarkoitettu heikoille ihmisille pönkitykseksi. 

Sillä kansa muodostuu yksilöistä ja sinä yksilönä voit olla enemmän ja suurempaa kun se kansa, johon sinua verrataan. Niinhän suurmiehiä ja - naisiakin syntyy. Eivät he ajattele, että "damn, oon suomalainen ja iha paska itäeurooppalaine" vaan he kurkottavat syvempään ihmisyyteen, yli ihmisten muodostaminen keinotekoisten jaottelujen.

Vierailija
105/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yllätyin tästä kuvasta, joka näyttää että Norjassa on yhtä paljon masennukseen sairastuneita kuin Suomessa. Olin jotenkin ajatellut, että siellä on suht onnellista ulkoilmaporukkaa. Eli olisi sinisissä maissa kuten Ruotsikin.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/11/07/a-stunning…

Tosin Suomessa taitaa olla itsemurhia huomattavasti enemmän, eli ehkä Norjassa hakeudutaan kuitenkin hoitoon herkemmin, ennen kuin menee ahdistus äärimmäiseen itsetuhoisuuteen. Olisiko Suomessa siis enemmän "piilomasentuneita"? Eivät ole tilastoissa, mutta sitten yks kaks vaan tappavat itsensä. Elävät normaalia elämää ja kukaan ei tajua, että kyseessä onkin avun tarpeessa oleva masentunut, joka vain hautoo sopivaa hetkeä tappaakseen itsensä, koska henkilö kykenee kuitenkin käymään töissä, harrastuksissa jne. 

Vierailija
106/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vuodesta kylmää ja harmaata, synkät kuusimetsät, ei yhteisöllisyyttä, maailman korkeimpiin kuuluvat verot, palkat matalalla, köyhien kyykytys.

Turvallinen maa jossa todella vähän rikollisuutta, vakaat olot, ei sotia II maailmansodan jälkeen, puhdas luonto, huipputasoa olevat julkiset palvelut, ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, pienet varallisuus- ja tuloerot tulonsiirtojen johdosta, korkea elintaso ja huippuhyvä sosiaaliturva joka mahdollistaa katon pään päälle ja ruuan pöytään myös vapaamatkustajille... listaa voisi jatkaa pitkään.

Ja silti menee muka huonosti... oikeesti, mikä tätä kansaa vaivaa?

Sinä olet yksi osasyy mikä tätä kansaa vaivaa. Empatiakyvytön, kylmä ja kova ihminen joka tykkää nälviä ja alistaa muita, varsinkin heikompiaan. Ota peili käteen ja katso syytä mikä tätä kansaa vaivaa.

"Ole se muutos jonka haluat muissa nähdä" Tämän viisauden kun kaikki muistaisivat ja aloittaisivat muutoksen omasta itsestään. Ja kyllä, minä olen ottanut myös peilin käteeni ja katsonut totuutta itsestäni ja yritän elää tuon viisauden mukaan.

Tämä on niin totta. Jos jokainen meistä huolehtisi edes omista läheisistämme, monen elämä olisi paljon mukavampaa. 

Vierailija
107/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä trauma sulla on länsieurooppalaisuudesta? Hassua, ihan kun tuo nyt jotain loukkaisi. Hyviä yhteiskuntia ja varsinkin kulttuuria on myös itäeuroopassa. Oot kyllä hassu kun tolleen jankkaat.

Ei mulla ole mitään traumaa, mutta kukaan muu maa ei kunnioita maata mikä elää valheessa. Teidän musiikki ja kulttuuri hyvin vahvasti slaavilaista vaikutteista. Mun ongelma on se, että mä olen puoliksi maasta mikä on samalla akselilla kuin suomi ja mä olen kuunnellut teidän viiru silmien vittuilua koko ikäni itäblokista ja muusta paskasta. Ette te ole mitään parempaa, yritätte olla vaan.

No ihan selvä traumahan sulla on ja olet vihaa täynnä. Vihaatko myös muita kansoja kun suomalaisia? Vihaatko itäeurooppalaisia ryhmänä?

Ihminen joka luulee olevansa muita parempi on yleensä juntti ja idiootti, joten miksi et ajattele tällaisesta ihmisestä että on juntti ja idiootti yksilö, miksi olet rasistinen koko kansaa kohtaan?

Arvojärjestelmät ovat vain ihmisten rakennelmia, eivät totuus. Jos jokin yleinen väittämä on, että länsieurooppa on jotenkin geneettisesti ja muutenkin parempi viiteryhmä, se on tarkoitettu heikoille ihmisille pönkitykseksi. 

Sillä kansa muodostuu yksilöistä ja sinä yksilönä voit olla enemmän ja suurempaa kun se kansa, johon sinua verrataan. Niinhän suurmiehiä ja - naisiakin syntyy. Eivät he ajattele, että "damn, oon suomalainen ja iha paska itäeurooppalaine" vaan he kurkottavat syvempään ihmisyyteen, yli ihmisten muodostaminen keinotekoisten jaottelujen.

Miksi vihaisin jotain mitä minä olen ja mistä minä olen ylpeä? Mun  toinen kotimaa on taistellut roomalaisia vastaan, ottomaaneja vastaan. On kuulunu byzantiumiin. Te saitte minut häpeämään itseäni kun olin lapsi, mutta kun olen lukenut historiaa huomaan, että minulla ei ole syytä hävetä.

Vierailija
108/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kell' onni on, se onnen kätkeköön", "Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa", "Vahingonilo on paras ilo", "Vaatimattomuus kaunistaa", "Rumat ne vaatteilla koreilee"  jne jne jne. Jo meidän sananlaskumme ja sanontammekin kuvastavat epäonnistumisen pelkoa, hyvien asioiden pitämistä omana tietonaan, vähättelyä ja kateutta muita kohtaan. Negatiivisesta asenteesta ei seuraa mitään positiivista. Silti mieluummin valitamme kaikesta ja onnistumisistaan kertovaa pidetään lesoilijana. 

Ot, mutta olen samaa mieltä monesta asiasta paitsi tuo "Vahingonilo on paras ilo" on ehkä enemmän semmoinen heitto enemmän kuin vakavasti otettava sananlasku. "Kell' onni on..." on oikeasti hyvä neuvo, koska oli sitten missä maassa tahansa, jos sinulla on jotain arvokasta niin se kannattaa kätkeä, koska joku - ei kaikki, mutta aina joku - haluaa sen itselleen, tai haluaa tuhota onnesi. Vaatimattomuus ja se, ettei ajatukset pyöri ulkonäön ympärillä on myös hyvä arvomaailma. Ei sillä, että ei saisi puoliaan pitää, mutta noin vastakohtana nyt vallalla olevalle narsistiselle elämänasenteelle.

Vierailija
109/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asiat hyvin. Meillä on ilmainen koulutus ja lähes ilmainen terveydenhoito, pitkäaikaissairaat saavat lääkkeet edullisesti. Meillä ei sodita, ei ole luonnonkatastrofeja, kukaan ei kuole nälkään. Mutta joka päivä me luetaan lehdestä kaikkea kamalaa, mitä maailmalla tapahtuu, koulussa meille opetetaan mitä kaikkea epäreiluutta, julmuutta ja vääryyttä maailmassa on. Ja meille tulee paha olo siitä, että meillä on näin hyvin ja muilla ei, sitten meille tulee pahempi olo kun meillä on paha olo sillä eihän meillä ole mitään syytä olla masentuneita. Sitten me syyllistetään itseämme pahasta olostamme, aiheuttaen sitä vain lisää. Tajutaan, että me ei voida poistaa maailmasta kaikkea pahaa millään, että ollaan vain pikkupisara valtameressä jolla ei käytännössä ole mitään väliä.

- vaikeasti ja kroonisesti masentuneen nuoren mielenmaailmaa

Vierailija
110/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelevä vaan kirjoitti:

Osaatteko sanoa mikä tämän aiheuttaa?

Minä olen huomannut tämän piirteen; suomalaisissa on se outo piirre muun maalaisiin nähdeen että ryvetään kamalasti siellä menneisyydessä eikä päästetä irti ja katsota tulevaisuuteen. Valitaan väkisin se melankolia, tasapainoisen kivan olon sijasta.

nimim. 10 eri maassa asunut (1/4 suomalaissyntyinen)

PS. Toki en ole asunut Japanissa, mutta kaverit kertoneet että siellä kuulemma vähän saman tyylistä että hakeudutaan ikävän olon pariin ja luovutetaan asioiden suhteen helpolla

Linkki?

Vierailija
111/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jokin ihmeellinen vinouma asenteissa ja asennekasvatuksessa on. Suomenruotsalaiset elävät pidempään kuin suomenkieliset, ja ovat ilmeisesti tyytyväisempiä muutenkin elämäänsä. Eli ei ole kyllä pelkästään maantieteestä tai pimeydestä tai ruokavaliosta tai juomavedestä johtuva juttu...

Mä olen itse puoleksi suomenruotsalainen, ja nyt kun olen miettinyt asiaa, niin faijan puolella sukulaiset olivat aina tosi positiivisia ja kehuivat joka käänteessä, että olen "duktig flicka" ja kaikkea sellaista muuta lapsenkin mieltä ylentävää. Mutsin puolella ei niinkään, vaikka siellä ei mitenkään mollattu. Siellä vain oli vähän enemmän sellainen "kell' onni on se onnen peittäköön", "pessimisti ei pety" ja "ei saa kehua lapsia jotta eivät ylpisty" -asennemaailma.

Vierailija
112/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa talven pitkä pimeä vetää alaspäin kaikki ne joilla on taipumusta masennukseen ja muihin ongelmiin, vaikkei heitä olisi muuten enempää kuin muuallakaan Euroopassa.

Vierailija
113/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on erikoinen yksin pärjäämisen vaatimus. Ja sen lisäksi kaikki pitäisi osata täydellisesti. Pitäisi tehdä oikeat valinnat ja elää ns. oikein.

Käytännössä vaatimus tarkoittaa sitä, että kaikki pitää osata itse ja yksin ja vielä ammattilaistasoisesti. Epäonnistumista ei suvaita. Siitä saa kyllä paskaa niskaan, vaikka epäonnistuminen ei olisi omaa syytä. Aivan kuin ihmisen pitäisi olla joku robotti.

Ja jos ei osaa, niin sitäkös paheksutaan hirveästi.

Ei sellaiset vaatimukset ihmiselle sovi. Ei ole mikään ihme jos tulee itsetunto-ongelmia ja mielenterveysongelmia.

Itse olen saanut kokea karvaasti suhtautumisen  epäonnistumista kohtaan kun lapseni sairastui pitkäaikaissairauteen. Koulun suhtautuminen on varsin tylyä. Sairaus ei saisi vaikuttaa koulunkäyntiin, ja saan valituksia jatkuvalla syötöllä mm. poissaoloista. Tulee sellainen olo, kuin pitäisivät sitä sairastumista minun syynäni, suurena epännistumisena äitiydessä.

Se on kurjaa. Ihan kuin se lapsen sairastuminen ja jatkuvat sairaalakäynnit eivät olisi yksinään jo riittävän kuormittavia perheelleni. Hirveän stressin kanssa pidän lapselle kotikoulua sairaspedillä, että pysyisi koulun tahdissa mukana. Hyvin on pysynytkin ja pärjää kokeissa keskitasoa paremmin.

Koko elämä tuntuu olevan pelkkää sairastamista ja lapsen koulua. Tuntuu kuin olisimme koulun silmissä joku ongelmaperhe ja sosiaalitapaus, vaikka lapsella ei ole ongelmia koulumenestyksessä eikä käytösongelmia. Hänellä vain sattuu olemaan fyysinen sairaus :(

Tämä kaikki on todella raskasta ja masentavaa.

Koulu haluaa vain suojata oman selustansa, välittämättä lainkaan toimintansa vaikutuksista perheeseen. Kaikkea hyvää teille, äläkä syytä itseäsi.

Vierailija
114/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

111 jatkaa vielä:

meillä ei kuitenkaan mene ihan niin huonosti kuin joillakin Itä-Euroopan mailla - tai Belgialla (Belgiassa ilmeisesti mielenterveyspalvelut ovat todella retuperällä). Tässä kuvana vuoden 2015 tilastot (itsemurhat per 100 000 asukasta).

https://imgur.com/X22VjXT

Tämän kartan perusteella Kreikka tai Italia voisivat olla mukavia maita elää, muutenkin kuin ruoan takia...

Vierailija
115/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, usko mitä haluat, mutta tässä ketjussahan oli kyse siitä, onko Suomessa enemmän mt-ongelmia kuin muualla, ja jos, niin miksi. Ei Suomen geopoliittisesta, lingvistisestä tai geneettisesta asemasta. Voit näistä avata vaikka oman ketjun.

Vierailija
116/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet asunut Japanissa, AP. Huomasitko kuinka siellä mielenterveysongelmaiset ja kehitysvammaiset pidetään piilossa, ja heitä hävetään. Olisiko niin parempi Suomessa?

Ero Suomen ja muiden maiden välillä ei ole niin suuri, ja pienet erot selittyvät kaamoksella. Puolen vuoden pimeyttä ei vaan kestä. On helppo hymyillä maissa, joissa aurinko paistaa lähes joka päivä eikä tarvitse palella juuri koskaan.

Vierailija
117/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

111 jatkaa vielä:

meillä ei kuitenkaan mene ihan niin huonosti kuin joillakin Itä-Euroopan mailla - tai Belgialla (Belgiassa ilmeisesti mielenterveyspalvelut ovat todella retuperällä). Tässä kuvana vuoden 2015 tilastot (itsemurhat per 100 000 asukasta).

Tämän kartan perusteella Kreikka tai Italia voisivat olla mukavia maita elää, muutenkin kuin ruoan takia...

Herrajee noita Puolan Ja Liettuan itsemurhalukuja. Sitten kun vertaa visualisointia masennusta sairastavista, niin näyttää mukamas siltä, että masentuneita ei Puolassa ja Liettuassa juuri ole...

Vierailija
118/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka neljännellä suomalaisella on jodin puute.

Googlaa jodin puute.

Vierailija
119/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

111 jatkaa vielä:

Herrajee noita Puolan Ja Liettuan itsemurhalukuja. Sitten kun vertaa visualisointia masennusta sairastavista, niin näyttää mukamas siltä, että masentuneita ei Puolassa ja Liettuassa juuri ole...

Sama juttu näköjään Ruotsinkin kohdalla. Masennusta sairastavia ei olla tilastoitu, mutta itsemurhissa tulevat hyvin Suomen perässä. Jos ihmiset eivät ole masentuneita, niin miksi he kuitenkin tappavat itsensä? Näyttäisi siis siltä, että ihmiset eivät vain hakeudu hoitoon näissä maissa, missä masennustilastot ovat alhaiset, mutta itsemurhatilastot kuitenkin korkeat. 

Vierailija
120/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska internet tekee maailman parhaan maan köyhimmillekin mahdolliseksi alituisen ruikuttamisen.

Meillä ei sairasteta enempää, mutta valittaminen hyväksytään ja se on jopa muotia. Väki kilpailee surkeudessa!

Yök, hoitakaa nuppinne kuntoon ja lopettakaa ainainen volina... maailmassa on pahempaakin kuin perusturvan varassa makoilu.

Nimimerkki "masentunut 40 vuotta, mutta se ei ole elämän ainut eikä tärkein asia"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän