Miksi juuri Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia, yleistä pahaa oloa, masentuneisuutta ym. jos vertaa muihin?
Osaatteko sanoa mikä tämän aiheuttaa?
Minä olen huomannut tämän piirteen; suomalaisissa on se outo piirre muun maalaisiin nähdeen että ryvetään kamalasti siellä menneisyydessä eikä päästetä irti ja katsota tulevaisuuteen. Valitaan väkisin se melankolia, tasapainoisen kivan olon sijasta.
nimim. 10 eri maassa asunut (1/4 suomalaissyntyinen)
PS. Toki en ole asunut Japanissa, mutta kaverit kertoneet että siellä kuulemma vähän saman tyylistä että hakeudutaan ikävän olon pariin ja luovutetaan asioiden suhteen helpolla
Kommentit (291)
Ulkosuomalaisena sanoisin, että kulttuuri ja sää ovat merkittäviä tekijöitä..
Suomalaiset (etenkin naiset) ovat kovin tiukkoja ja mustavalkoisia sen suhteen, mikä on oikea tapa elää,mitkä ovat oikeat elämänarvot ja miten kaikkien tulisi ajatella. Poikkeavuuksia tai erilaisia ihmisiä ei oteta yhteisöön mukaan vaan heitä syrjitään melko agressiivisestikin.
Hyvin olemattomista asioista jo ajatellaan, että joku "yrittä olla parempi kuin ne muut". Siihen riittää pelkkä eriävä mielipide tai halu elää eri tavalla. Kaikkien elämän tavoite ei ole asuntolaina, joka on maksettu eläkeikään mennessä, vaikka se hyvin perinteinen suomalainen unelma ja elämäntavoite onkin.
Jos joku epäonnistuu, häntä ivataan ja pilkataan. Useampi sanoo, että "tiesinhän minä tuon ja näkihän sen, että tulet epäonnistumaan. siksi minä en edes yritä!" vaikkei epäonnistumisilla ole oikeasti edes väliä. Elämä menee eteenpäin. Suomalaisilla on vaan kovin vahva häpeän kulttuuri ja tykätään myös saada muut tuntemaan mahdollisimman paljon häpeää. Suomalaiset todella suuttuvat, jos joku ei "ymmärrä" hävetä itseään vaikkei varsinaista syystä olisikaan.
Kaupungilla suomalaiset naiset kulkevat pää alaspäin painuneena - ikäänkuin yrittäisivät olla näkymättömiä. Uskon, että tuollainen elämä todella katkeroittaa ihmisen.
Itse olen pystynyt hengittämään vapaasti vailla mitään näistä odotuksista, kun muutin Etelä Eurooppaan. En sopeutuisi enää takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Negatiivinen perusluonne ja ollaan aina kateellisia ja katkeria muille kaikessa.
Monissa muissa maissa on se mentaliteetti että jos joku saa hankittua jotain kivaa niin se toimii kannustimena muille että halutaan samaa ja tehdään enemmän työtä sen eteen jotta asia saavutetaan.
Suomalainen miettii että toivottavasti tuo toisen ostama hieno juttu hajoaa ja on vahingoniloinen jo ennakkoon että jos näin saattaa käydä, ja toivoo että samanlainen ilmestyisi hänen oven eteen ilman että hänen tarvitsee tehdä asian eteen mitään. Sitten petytään kun sitä lottovoittoa ei tullutkaan.
Minusta ap vaikuttaa tässä itse olevan melko vahingoniloinen masentuneita kohtaan. Vai mistä moinen passiivis-aggressiivinen aloitus, mitä tällaisella voi tavoitella?
Kesää lukuunottamatta on pimeää kylmää ja väritöntä. Ravintolat yms kalliita joten esim porukalla syömään kokoontuminen monille harvinaista herkkua. Matkustelu kallista. Ihmiset erakoituneet koteihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kulttuuri ahdistaa koska tämä on holhouskulttuuri ja kaikki lokeroidaan tai halutaan lokeroida.
Nykyään porukka harrastaa esimerkiksi viinejä ja ottaa niitä ruuan kanssa, eikä juo samalla tavalla kuin edellissukupolvet eli humalahakuisesti, eikä alkoholisoidu samalla tavalla tuonne kadulle. Suomalainen juomakulttuuri on mennyt hyvin keskieurooppalaiseksi viime vuosina kuten monet tilannetajuiset olette varmaan huomanneet.
Silti viinejä ei tuoda ruokakauppoihin jos joku tulee niistä känniin! Miettikää ensinnäkin että samanlainen nipotusalkoholipolitiikka on vain Suomen lisäksi Norjassa ja Ruotsissa, sekä Arabimaissa!
Silti porukkaa kohdellaan kuin alkoholisteja jos juot pullollisen viiniä viikossa (vrt. ranskalainen juo 2-3 pulloa samassa ajassa), kolestroli-diabeteshirviönä jos sanot että nautit kokkaamisesta, ja hulluksi jos sanot että nautit sellaisesta kun keväinen raikas vesisade kastelee hiuksia.
Moi AP, nyt selvisi katkeruutesi salattu syy, mielenterveyshäiriö nimeltä alkoholismi. :)))
Vierailija kirjoitti:
ihmettelevä vaan kirjoitti:
Minä olen huomannut tämän piirteen; suomalaisissa on se outo piirre muun maalaisiin nähdeen että ryvetään kamalasti siellä menneisyydessä eikä päästetä irti ja katsota tulevaisuuteen. Valitaan väkisin se melankolia, tasapainoisen kivan olon sijasta.
PS. Toki en ole asunut Japanissa, mutta kaverit kertoneet että siellä kuulemma vähän saman tyylistä että hakeudutaan ikävän olon pariin ja luovutetaan asioiden suhteen helpolla
Ap, painu vaikka v.i.t.t.u.u.n ylivertaisen monikylddyyrisen perintösi kanssa Suomesta, jos ei kelpaa, äläkä ulise omasta paremmuudestasi jossain Vauvapalstalla. Täytyy olla hieman lahoa sinunkin kuupassasi, kun jaksat noin innolla jankuttaa mielenterveys- ja itsemurhaketjuissa?
En ole missään muualla kuullut tätä iänikuista "kuvittelee olevansa parempi kuin muut" läppää kuin suomalaisilta. Kuka sen on oikeasti keksinyt? eihän se edes tarkoita mitään! Tottakai ihmiset ovat toinen toistaan parempia erinäisissä asioissa ja tottakai myös "kuvittelen" olevani parempi joissain asioissa kuin jotkut toiset. Mikä siinä nyt on niin hirveää? ihan oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapaketju 70-luvun äidit. Kasvatuksesta kaikki johtuu. Minutkin on kasvatettu hakkaamalla, pieksämällä, uhkailulla, alistamisella, ivaten japilkaten. Isän lempipuuha oli vittuilla ja nälviä ja arvostella lapsiaan. Ja aivan mitättömistä syistä hakata lapset.
Sanoisin että tässä syy sille miksi lähes miljoona suomalaistakäyttää psyykenlääkkeitä, unilääkkeitä ja juoksee terapiassa.Minun vanhemmat ryyppäsi, isä hakkasi minua verille, molemmat sanoivat ettei minusta ole mihinkään ja että olen huono ja että todistuksen 9 ei riittänyt, kaikki piti olla 10 tai en pääse edes töihin tai kouluun tulevaisuudessa. Minua pyydettiin malliksi mutta vanhemmat nauroivat p-skaisesti ja että sinustako malli, joka et näytä edes missiltä.
Tänä päivänä olen 35v, menestyn työssäni, minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja ihana parisuhde, ja ulkonäköni on sellainen kuin haluan. En ole tarvinnut psyykelääkkeitä enkä terapiaa, vaan olen päättänyt olla parempi mitä vanhemmat olivat ja että pahin mitä voin itselleni tehdä on muistella noita asioita ja olla ja elää itsesäälissä. Sain paniikkikohtauksen kun loukkaannuin muutama vuosi sitten ja jouduin sairaalaan, mutta tarvitsin siihen tilaan vain pari rauhoittavaa tablettia ja siinäpä se. Jos en pysty itse tehdä asioita niin kuka muu tekee ne puolestani? Ei auta istua odottamassa että kaikkea hyvää tapahtuu.
AP, paljastit juuri lisää itsestäsi. ;) Jatka toki psykopatologiastasi avautumista pienissä erissä, jos se tuota katkeruuttasi muita mielenterveyshäiriöisiä kohtaan yhtään helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva. Ilmaista rahaa jaetaan liian avokätisesti tukien muodossa, ja tämä saa ihmiset syrjäytymään kun rahat pystyy käyttämään vaikka huumeisiin tai viinaan. Jos ihmiset kävisivät töissä, meillä menisi paljon paremmin. Miksei niillä rahoilla, jotka nyt annetaan sossupummeille voisi vaikka luoda lisää työpaikkoja?
Harkitsen vakaasti täältä pois muuttamista, sillä verorahojeni antaminen ilmaiseksi pummeille ei ole oikein.
Syrjäytyäkseen ei tarvita alkoholia tai huumeita. Syrjäytymiseen riittää esim. toiselle opiskelupaikkakunnalle muutto tai onnettomuus, jonka takia joutuu käkkimään yksin kotona. Sitä alkaa flippaamaan, vaikka söisi terveellisesti ja ajattelisi positiivisesti.
Kyllä se on aika paljo suomalaisten perusluonne, ollaan kateellisia ja negatiivisia. Ei osata iloita toisten puolesta, ajattelutapa "kel onni on sen kätkeköön", ihmisiä ei tervehditä ..mm. nämä. Sekä ruotsissa asuessa huomasin siellä vietettiin paljon enemmän aikaa ulkona ja harrastettiin. Ulkona syömässä, kahvilla ym. Toki onhan ruotsissa paljon halvempaakin myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko? Oma kokemus voi olla aina värittynyt. Mun mielestä tilastojen mukaan Suomi ei juuri poikkea muista länsimaista.
Koita nyt ymmärtää hyvä ihminen, että suomi ei ole länsimaa. Teidän sijainti, geenit, kieli kaikki on jotain muuta kuin länttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelevä vaan kirjoitti:
Ap, painu vaikka v.i.t.t.u.u.n ylivertaisen monikylddyyrisen perintösi kanssa Suomesta, jos ei kelpaa, äläkä ulise omasta paremmuudestasi jossain Vauvapalstalla. Täytyy olla hieman lahoa sinunkin kuupassasi, kun jaksat noin innolla jankuttaa mielenterveys- ja itsemurhaketjuissa?
En ole missään muualla kuullut tätä iänikuista "kuvittelee olevansa parempi kuin muut" läppää kuin suomalaisilta. Kuka sen on oikeasti keksinyt? eihän se edes tarkoita mitään! Tottakai ihmiset ovat toinen toistaan parempia erinäisissä asioissa ja tottakai myös "kuvittelen" olevani parempi joissain asioissa kuin jotkut toiset. Mikä siinä nyt on niin hirveää? ihan oikeasti?
Niin mutta kun sä et kultanuppu kuitenkaan ole mikään huippuvalioyksilö, jota kaikkien kuuluisi ihaia 24/7. Et, vaikka olisit "jossain" asiassa keskivertoa parempi, koska melkein me kaikki olemme omilla tavoillamme muita lahjakkaampia jossain, joten sellaisessa ei ole mitään leuhkimisen ja tunnustuksen kärkkymisen aihetta. Olet pelkkä tavis, vaikka olisit asunut 20 maassa. Mielenmaisemasi vaikuttaa kyllä kovin naiivilta ja narsistiselta, ehkä siksi tuletkin niin hyvin toimeen "everything's fine!" jenkkien ja svedujen kanssa. Joten mikset siis ihan oikeasti muuttaisi pois Suomesta omanlaisiesi ilmapäiden joukkoon lipittämään pullon viintä päivässä niinq shivisthyneesheen Keski-Eurooppalaiseen tapaan?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vuodesta kylmää ja harmaata, synkät kuusimetsät, ei yhteisöllisyyttä, maailman korkeimpiin kuuluvat verot, palkat matalalla, köyhien kyykytys.
Turvallinen maa jossa todella vähän rikollisuutta, vakaat olot, ei sotia II maailmansodan jälkeen, puhdas luonto, huipputasoa olevat julkiset palvelut, ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, pienet varallisuus- ja tuloerot tulonsiirtojen johdosta, korkea elintaso ja huippuhyvä sosiaaliturva joka mahdollistaa katon pään päälle ja ruuan pöytään myös vapaamatkustajille... listaa voisi jatkaa pitkään.
Ja silti menee muka huonosti... oikeesti, mikä tätä kansaa vaivaa?
Sinä olet yksi osasyy mikä tätä kansaa vaivaa. Empatiakyvytön, kylmä ja kova ihminen joka tykkää nälviä ja alistaa muita, varsinkin heikompiaan. Ota peili käteen ja katso syytä mikä tätä kansaa vaivaa.
"Ole se muutos jonka haluat muissa nähdä" Tämän viisauden kun kaikki muistaisivat ja aloittaisivat muutoksen omasta itsestään. Ja kyllä, minä olen ottanut myös peilin käteeni ja katsonut totuutta itsestäni ja yritän elää tuon viisauden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Oma kokemus voi olla aina värittynyt. Mun mielestä tilastojen mukaan Suomi ei juuri poikkea muista länsimaista.
Koita nyt ymmärtää hyvä ihminen, että suomi ei ole länsimaa. Teidän sijainti, geenit, kieli kaikki on jotain muuta kuin länttä.
No, kyllä se vain monella mittapuulla on länsimaa. Geenipooli on itäpuolella tosin erilainen kuin länsi-Euroopassa, mutta länsipuolella taas ei. Ja edelleenkin, Suomessa ei ole erityisen paljon mt-ongelmia verrattuna muihin maihin, eikä edes eniten itsemurhia Euroopassa.
Mitättömyyden tunne. Miedän kansallinen ylpeys perustuu urheiluun ja työntekoon. Me emme koskaan olleet mitään. Meillä ei ole ollut imperiumia, meillä ei ole antiikin historiaa, me emme koskaan olleet mitään.
Me ihailemme imperialistisia alistaja maita (usa, iso britannia, ranska etc), mutta meillä ei ole koskaan ollut munaa olla sitä samaa mitä he. Olemme kansa joka katsoo muita kansoja ylöspäin ja miettii mitä ne ajattelee meistä. Noh.. ei ne ajettele meistä mitään kun meistä ei ole mitään ajateltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä se vain monella mittapuulla on länsimaa. Geenipooli on itäpuolella tosin erilainen kuin länsi-Euroopassa, mutta länsipuolella taas ei. Ja edelleenkin, Suomessa ei ole erityisen paljon mt-ongelmia verrattuna muihin maihin, eikä edes eniten itsemurhia Euroopassa.
Se, että hallitus ja oikeusjärjestelmä on kopioitu toisesta maasta ei tee teistä länsimaalaisia. Edes teidän rakkaat ruotsalaiset isännät eivät pidä teitä länsieurooppalaisina.
Kesien puuttuminen..sää aina pilvinen..ei kesäksi riitä lämminkesä kerran 5:ssä vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Elolliselle olennolle on luontaista masentua ilman ystäviä ja perhettä. Jotkut jaksavat fporskuttaa yksinkin, mutta jotkut eivät. Mieti nyt itse jos sinulla ei ole kymmeniin vuosiin ihmiskontakteja..
Se on just se yksin pärjäämisen kulttuuri, mikä vaikuttaa. Mitä nuorempana (mieluiten alaikäisenä) olet muuttanut pois lapsuudenkodistasi, sitä parempi ihminen olet. Mitä vähemmän olet saanut apua ja tukea vanhemmiltasi tai muilta läheisiltäsi, sitä parempi ihminen olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että hallitus ja oikeusjärjestelmä on kopioitu toisesta maasta ei tee teistä länsimaalaisia. Edes teidän rakkaat ruotsalaiset isännät eivät pidä teitä länsieurooppalaisina.
Mikä trauma sulla on länsieurooppalaisuudesta? Hassua, ihan kun tuo nyt jotain loukkaisi. Hyviä yhteiskuntia ja varsinkin kulttuuria on myös itäeuroopassa. Oot kyllä hassu kun tolleen jankkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä trauma sulla on länsieurooppalaisuudesta? Hassua, ihan kun tuo nyt jotain loukkaisi. Hyviä yhteiskuntia ja varsinkin kulttuuria on myös itäeuroopassa. Oot kyllä hassu kun tolleen jankkaat.
Ei mulla ole mitään traumaa, mutta kukaan muu maa ei kunnioita maata mikä elää valheessa. Teidän musiikki ja kulttuuri hyvin vahvasti slaavilaista vaikutteista. Mun ongelma on se, että mä olen puoliksi maasta mikä on samalla akselilla kuin suomi ja mä olen kuunnellut teidän viiru silmien vittuilua koko ikäni itäblokista ja muusta paskasta. Ette te ole mitään parempaa, yritätte olla vaan.
Muuta! Ilmapiiri Suomessa paranisi 100 %.