Siis miten huono tilanne hoitajilla on, jos 1pvän ylityökielto ajaa teho-osastot kaaokseen??? Pyöritetäänkö kaikkea tässä maassa hoitajien selkärangalla?
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ainut järkevä teko olisi pudottaa maltillisesti hoitoalan palkkoja. Pienikin pudotus tarkottaisi isoa säästöä valtion kassaan. Ei missään nimessä ainakaan korotusta.
Säästyneet rahat voisi ohjata jonnekin, missä oikeasti korotuksia tarvittaisiin: Lastentarhan opet esimerkiksi, kuten myös koko opetushenkilökunta.
Hoitajien työ kun ei ole mitenkään erikoista. Ei vastuuta juuri mistään, eikä mitään kovin fyysistä. Mistä pitäisi noiden matalasti koulutettujen kahvinjuojien sitä jättipalkkaa oikein saada? No ehkä lähihoitajien palkkaa voisikin vähän nostaa, mutta sairaanhoitajien ei.
Niin ja tekijöitä riittäisi varmasti.
Joo, tervetuloa vaan esim. teholle töihin,pärjäisit varmasti hyvin ilman koulutusta❤ osaat varmasti myös ottaa verikokeita, olla kirurgin työparina leikkaussalissa, toteuttaa sytostaattihoitoa, hoitaa haavoja, tyhjentää pleuradreenejä tai vaikkapa pestä 200kg potilaan sängyssä ja avustaa sitten pyörätuoliin. Kaikki aseptisesti ja potilasturvallisesti.
Juu ja meidän teholla pitää osata ECMO-hoito eli sydänperfuusio, mars-hoito- eli maksan hoito, Hemodialyysi eli munuaisten ja koko elimistön puhdistus, perusdialyysi, neurokogia, eli aivopuolen tarkkailu ja GCS eli alueiden halvaantuminen. Palkka peruspalkka. Kuka nyt rahaa pyytäisi vaikka olisi kolmen lapsen yksinhuoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä että nää ihmiset on näin keskeisiä mutta eivät silti ansaitse kunnon palkkaa. Todella jännä.
Eikö tuo 3-4k parin vuoden amispohjalta ole ihan kunnon palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt näistä lomarahoista. Eikö lomaraha ole se, joka maksetaan loman ajalta palkan lisäksi? On siis lomapalkka, joka on palkan suuruinen, ja lomaraha, joka on puolet lomapalkasta. Yksityisellä sektorilla lomat on 5 viikkoa ja lomaraha vastaa noin 2,5 viikon palkkaa. Kuntasektorilla lomat on 6-7,5 viikkoa. Kuudelta viikolta saa lomarahaa kolmen viikon palkan verran ja jos tuosta on nipistetty pois 30%, edelleen jää jäljelle 2,1 viikon palkan verran lomarahaa. Niillä joilla on pidempi loma, 7,5 viikkoa, nipistetty lomaraha vastaa 2,6 viikon palkkaa.
Osa porukasta saa siis hieman pienemmän lomarahan kuin yksityisellä sektorilla, mutta heillä on viikko enemmän palkallista lomaa. Osa porukasta saa leikkauksen jälkeenkin enemmän lomarahaa kuin yksityisen sektorin työntekijät, lisäksi heillä on 2,5 viikkoa enemmän palkallista lomaa.
Tämäkö on se suuri vääryys jota vastaan nyt protestoidaan? Itse he muistaakseni valitsivat tarjolla olevista vaihtoehdoista tämän lomarahan leikkauksen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut.
Jos olet teho-osaston sairaanhoitajien lomista kateellinen, niin käännä katseesi opettajiin.
Lomailevat myös meidän verorahoilla. Kyllä sielläkin kuukausi vetelehtimistä riittäisi.
Opettajilla ei ole sen enempää lomaa kuin millään muullakaan ammattiryhmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ainut järkevä teko olisi pudottaa maltillisesti hoitoalan palkkoja. Pienikin pudotus tarkottaisi isoa säästöä valtion kassaan. Ei missään nimessä ainakaan korotusta.
Säästyneet rahat voisi ohjata jonnekin, missä oikeasti korotuksia tarvittaisiin: Lastentarhan opet esimerkiksi, kuten myös koko opetushenkilökunta.
Hoitajien työ kun ei ole mitenkään erikoista. Ei vastuuta juuri mistään, eikä mitään kovin fyysistä. Mistä pitäisi noiden matalasti koulutettujen kahvinjuojien sitä jättipalkkaa oikein saada? No ehkä lähihoitajien palkkaa voisikin vähän nostaa, mutta sairaanhoitajien ei.
Joo, tervetuloa vaan esim. teholle töihin,pärjäisit varmasti hyvin ilman koulutusta❤ osaat varmasti myös ottaa verikokeita, olla kirurgin työparina leikkaussalissa, toteuttaa sytostaattihoitoa, hoitaa haavoja, tyhjentää pleuradreenejä tai vaikkapa pestä 200kg potilaan sängyssä ja avustaa sitten pyörätuoliin. Kaikki aseptisesti ja potilasturvallisesti.
Eipä noista mikään kuulosta sellaiselta mihin ei parin viikon perehdytyksellä ja ohjekirjalla pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja meidän teholla pitää osata ECMO-hoito eli sydänperfuusio, mars-hoito- eli maksan hoito, Hemodialyysi eli munuaisten ja koko elimistön puhdistus, perusdialyysi, neurokogia, eli aivopuolen tarkkailu ja GCS eli alueiden halvaantuminen. Palkka peruspalkka. Kuka nyt rahaa pyytäisi vaikka olisi kolmen lapsen yksinhuoltaja?
Koneethan nuo taitaa pääosin tehdä, sen kun muistaa kytkeä letkut oikein päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina yhtä mahtavaa kun sairaanhoitajat alkaa pätemään näillä toimenpidetaidoillaan :D
On ihan selvää, että jokainen ammatti vaatii koulutuksen ja osa myös pitkän perehdytyksen esim. ohjelmiin tai laitteisiin, joilla työ tehdään. Tervemenoa sinäkin vaikkapa hoitamaan vaikka teidän sairaanhoitajien palkanmaksua tai tekemään sairaanhoitopiirin tilinpäätöstä!
Pysykäähän terveenä, ei kannata nykyisin enää sairastua kun hoitoa ei ole varaa antaa!
Jo se, että osastolle tulee puolessa tunnissa 4-5 uutta potilasta voi luoda kaaoksen. Jos huoneita ei ole vapaana, sängyt loppu. Ylipaikoille ei saisi sijoittaa. Pitää selvittää keittiölle ruokavaliot, erityisruokavaliot jne....Ni ja etsiä se paikka mihin sijoitetaan. Tämä on tosiaan nähty käytännössä. Saat hoitaa viittä virkaa ja kuutta nälkää. Yrität kirjoittaa kaiken muistiin ja liihotat sitten niiden kanssa ympäriinsä. Voin kertoa, sekaannuksia sattuu. Joskus olen tälläisen vuoron jälkeen ihmetellyt "oonko vielä hengissä"?
Vierailija kirjoitti:
Pysykäähän terveenä, ei kannata nykyisin enää sairastua kun hoitoa ei ole varaa antaa!
Rohkenen olla eri mieltä. Olen saanut omaan sairauteeni ihan loistavaa hoitoa Husissa käytännössä mitättömin kustannuksin. Olen saamastani hoidosta äärettömän kiitollinen. Julkisesta terveydenhuollosta tulisi pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä että nää ihmiset on näin keskeisiä mutta eivät silti ansaitse kunnon palkkaa. Todella jännä.
Amis?? Ammattikorkeakoulututkinto vaaditaan sairaanhoitajan ammattipätevyyteen. Ja sillä ei ole mitään väliä minkä pituinen ja niminen se tutkinto on, vaan koulutuksen ja varsinaisen työn sisältö (sh-koulutus sisältää paljon palkatonta harjoittelua eikä siltikään aina riitä työn todellisiin vaatimuksiin). Koulutus kestää n.3,5v.
Ja minä en siis ole sairaanhoitaja enkä amk:n käynyt. Olen yo maisteritutkinnon suorittanut ja tiedän tasan tarkkaan, että monilla kuluu siitä n.5-7v opiskeluajasta yliopistossa lähes puolet sen turhan gradun hinkkaamiseen. Yliopistossa/tek.korkeakoulussa monet lorvivat turhaan kirjallisen tutkimushömpän parissa, vaikka voisivat opiskella tehokkaammin ja työllistyä jo opintoaikana oman alan hommiin. Ylempi korkeakoulututkinto ja opintojen kesto ei kerro yhtään mitään työelämän todellisista vaatimuksista. On myös paljon aloja, joilla vaaditaan jatkuvaa kouluttautumista työn ohessa (esim. sh), useat kunnat jopa edellyttävät työntekijöidensä osallistuvan tietyn määrän koulutuksiin työajalla, jotta osaaminen säilyy ja pystyy vastaamaan nykyhetken vaatimuksiin ja muuttuvaan yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noista mikään kuulosta sellaiselta mihin ei parin viikon perehdytyksellä ja ohjekirjalla pystyisi.
Trollihan sä oot mutta naurahdin 🤣 ei varmaan yhtään olisi mielenpäällä että meniköhän kaikki oikein. Jos ei mennyt, niin kuin ohjekirjan mukaan niin potilaansahan se sitten näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan aidosti järkyttynyt.
Selkärangattomalla pikemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,5 vuoden ammattikorkeakoulutus ja lisäksi esim. vuoden toimipaikkakohtainen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amis?? Ammattikorkeakoulututkinto vaaditaan sairaanhoitajan ammattipätevyyteen. Ja sillä ei ole mitään väliä minkä pituinen ja niminen se tutkinto on, vaan koulutuksen ja varsinaisen työn sisältö (sh-koulutus sisältää paljon palkatonta harjoittelua eikä siltikään aina riitä työn todellisiin vaatimuksiin). Koulutus kestää n.3,5v.
Ja minä en siis ole sairaanhoitaja enkä amk:n käynyt. Olen yo maisteritutkinnon suorittanut ja tiedän tasan tarkkaan, että monilla kuluu siitä n.5-7v opiskeluajasta yliopistossa lähes puolet sen turhan gradun hinkkaamiseen. Yliopistossa/tek.korkeakoulussa monet lorvivat turhaan kirjallisen tutkimushömpän parissa, vaikka voisivat opiskella tehokkaammin ja työllistyä jo opintoaikana oman alan hommiin. Ylempi korkeakoulututkinto ja opintojen kesto ei kerro yhtään mitään työelämän todellisista vaatimuksista. On myös paljon aloja, joilla vaaditaan jatkuvaa kouluttautumista työn ohessa (esim. sh), useat kunnat jopa edellyttävät työntekijöidensä osallistuvan tietyn määrän koulutuksiin työajalla, jotta osaaminen säilyy ja pystyy vastaamaan nykyhetken vaatimuksiin ja muuttuvaan yhteiskuntaan.
Älä ruoki trollia, jätä omaan arvoonsa nuo yhden lauseen ihmeet.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi venytään oman elämän kustannuksella?
Kuvittelevatko hoitajat saavansa kunniaa ja kultakolikoita, kun on ensin sössinyt sosiaalisen elämänsä ja lopulta terveytensä?
Voin kertoa, että työnantajaa ei kiinnosta yhtään miten pärjäät sen jälkeen kuin sinusta on imetty viimeisetkin mehut. Sitten istut yksin raihnaisena kiikkustuolissa ja lasket miten pärjäät surkealla sairauspäivärahalla/eläkkeellä /päivärahalla ja mietit kannattiko.
Totta. Aion kyllä vaihtaa alaa. Kyllä sitä itsensä helpomminkin elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi venytään oman elämän kustannuksella?
Kuvittelevatko hoitajat saavansa kunniaa ja kultakolikoita, kun on ensin sössinyt sosiaalisen elämänsä ja lopulta terveytensä?
Voin kertoa, että työnantajaa ei kiinnosta yhtään miten pärjäät sen jälkeen kuin sinusta on imetty viimeisetkin mehut. Sitten istut yksin raihnaisena kiikkustuolissa ja lasket miten pärjäät surkealla sairauspäivärahalla/eläkkeellä /päivärahalla ja mietit kannattiko.Usko tai älä, mutta samaa mietin itsekin. Kun on tehnyt jonkun 78 tunnin työviikon ja vapaalla päättää rentoutua ja vilkaista aihe vapaata ja ensimäinen otsikko on, että taas ne paskahoitajat istuu vain läskiperseillä kahvihuoneessa ja mussuttaa kakkua ja ei tee mitään ja saa helvetin isoa palkkaa, miettii, että miksi oikein taas huomenna viitsin lähteä töihin seitsemäksi
Luuletko että nämä väitteet on muka ihan tuulesta temmattu? Kyllä nimittäin se on varma, että tälläkin hetkellä tässä maassa monta hoitajaa istuu kahvihuoneessa ties monennettako kertaa työvuoronsa aikana.
Se, että sinä et niin tee tai sinun työpaikalla ei tapahdu, ei tarkoita etteikö jossain voisi olla ihan jokapäiväinen tilanne.
Olen potilaana iloinen, jos kaksinumeroisia tunteja tekevät hoitajat malttavat pitää taukoja, syödä, juoda ja istahtaa. Itsekin teen niin töissä. Niin teet sinäkin
Olen hoitajana havainnut, että 14 tunnin päivän vaan jaksaa paremmin, kun saa syödä ja pitää tauot kunnolla. 14 tunnin päivänä olen niin röyhkeä, että pidän kaksikin ruokataukoa. Olkoon se hyvitys siitä, että kahvitauot jäävät useimpina työpäivinä pitämättä.
Minua alkaa heikottaa ja ajatus ei oikein kulje, jos en syö. Lisäksi tulee kiukkuinen olo, vaikka en sitä kyllä potilaisiin tai kollegoihin pura. Joka tapauksessa olen kuitenkin parempi hoitaja silloin, kun olen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka kaikilla hoitajilla, miksi mahdollistetaan tälläinen vuoronvaihdolla ja ylitöillä pyörittäminen!?!
Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.Tarkoitatko, että pitää edelleen olla hiljaa ja jatkaa niinkuin tähänkin asti?
Jos itse vapaaehtoisesti suostuu näihin niin miksi sitten valittaa?
Jokaisella on suu millä sanoa ei, en voi vaihtaa vuoroa, en voi jäädä työvuoron loputtua jne miksi näin ei ole tehty vaan on mukisematta tehty tuplavuorot ja tultu vapaapäivänä töihin.
Oon sijainen, jonka sijaisuus jatkuu muutaman kuukauden pätkissä. Totta kai haluan antaa hyvän ja ahkeran kuvan itsestäni, että sijaisuus jatkuisi edelleen ja ehkä joskus vielä olisi mahdollisuus vakipaikkaankin. Yleensä suostun, jos ei ole aidosti jotain estettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tosi pahalta kaikkien hoitajien puolesta. Orpokin letkautteli, että "massia ei ole". Kokoomuksella on kyllä ollut massia vaikka mihin (työskentelen julkisen rahoituksen parissa) mutta ei sitten ihmisten hyvinvointiin, arkeen, jaksamiseen ja OIKEUDENMUKAISUUTEEN?
Mutta kansa rakastaa sitä, koska Kokoomus on gallupeissa suosituin seuraavaksi pääministeripuolueeksi.
Selitä se! Itse en ymmärrä.
Ilmeisesti niin suuri osa kokoomuslaisista on veronmaksajien hillopurkilla että kommunistinen ajattelumalli voittaa.