Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työskentelen musiikkialalla ja nyt on aivan pakko avautua!

Vierailija
06.02.2018 |

Helsingissä vaikutan (ylläri) ja isompia liikkeitä ollaan tekemässä. En halua kertoa tarkemmin omasta työstäni, jotta minua ei tunnistettaisi, mutta on eräs asia, josta on pakko avautua anonyymisti.

Mä olen aivan kurkkuani myöten täynnä tätä suomalaista musiikkibisnestä. Ongelma on ilman muuta myös globaali, mutta ärsyttää aivan vietävästi se, että näitä läppä-youtube-artiseja signeerataan levy-yhtiöihin, vaikka eivät osaa mitään. Sit tehdään huonoja biisejä, joissa ei ole yhtään sielua, talenttia eikä pätkänkään vertaa taidetta, ja jengi kuuntelee tällaisia ''artisteja''. Maksavat heidän keikoistaan ja fanittaa.

En suomalaisia ala tässä nyt nimeltä luettelemaan tietyistä syistä, mutta ulkomaalaisista kappaleista Man's not hot on tästä oiva esimerkki tai Cardi B:n Bodak Yellow. Tulee mieleen myös artisteja, kuten Bebe Rexha, Zara Larsson, Fifth Harmony yms. Kaikki tekevät sitä samaa kuraa ja koko ajan nousee uusia, jotka jatkavat samoja jalanjälkijä. Kotimaastammekin löytyy mm. yksi, joka lähtenyt ulkomaille toteuttamaan isoa unelmaansa, mutta hänkin tekee valitettavasti samaa listapoppia. Eikä ole edes niin tunnettukaan tai lahjakas vielä, mitä meidän media antaa hänen suosiostaan ymmärtää. Maksettuja keikkoja ja haastatteluita.

Sitten on näitä, jotka tekevät ihan tosissaan musaa, mutta se ei ole mitenkään omaperäistä, eli kopioidaan tai matkitaan jonkun toisen tyyliä ja soundia. Tehdään biisejä, jossa äänehdellään studiolla ja käytetään hitosti kompressoria ja autotunea, mut sit livenä onkin meininki aivan jotain muuta, ellei turvauduta playbackiin.

En todellakaan ole katkera tai kateellinen tämmösille tyypeille (uskokaa pois, nään tätä todellisuutta ihan tarpeeksi työkuvioissa), vaan lähinnä harmittaa se, että oikeat artistit jäävät tuollaisen paskan varjoon. Suomestakin löytyy lahjakkaita ja monipuolisia artisteja, mutta ''sisälle'' päästetään vain ne, jotka ovat valmiita myymään sielunsa ja tekemään paskaa. Tai sit näitä, jotka maksavat levytyssopparista tai sit jonkun isukki tuntee esim. levy-yhtiön pomon. Olen nähnyt ja kuullut kaikenlaista. :) Näissä piireissä tapahtuu myös paljon hyväksikäyttöä, kiristystä, manipulointia ja selkäänpuukotusta. Melkein kaikki käyttää jotain aineita sekä ovat itseriittoisia ja ahneita. Hyviäkin tyyppejä löytyy ilman muuta. En dumaa kaikkia. Enhän minä muuten työskentelisi tällaisessa ympäristössä, jos ei olisi mitään positiivista sanottavaa.

Suurin osa näistä uusista sekä vanhoista ''artisteista'' hamuaa vain julkisuutta, rahaa ja mainetta. Sitä intohimoa ja lahjakkuutta harvemmin on, vaan se halu olla '' jotain''. Sen huomaa jo avaamalla sosiaalisen median tai seuraamalla X-factoria, Idolsia ja The Voicea.
Nykyään kaikki haluavat olla artisteja, ja koska laulajien ja kappaleiden taso on laskenut kuin lehmän häntä, niin se on näille julkisuuden nälkäisille pyrkyreille mahdollista. Levy-yhtiöiden vika myös, kun ovat antaneet mahdollisuuden näin helpolle systeemille, mutta loppupeleissähän se on niin, että raha ratkaisee...

Tähän loppuun Emma Gaalasta poimittua: ''Soosoo, mää on fakin legenda, pane pane, kotona junnut on töis, bisset läikkyy ja mun on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa!''

Kommentit (283)

Vierailija
201/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusikoilla on itsellään usein vähän huono käsitys siitä, miten myyvänä musiikkibisneksellä itsensä elättävät heidät ja heidän musiikkinsa näkevät. Tavan kansaan uppoaa maailmalta kopioitu tekotunteellinen määintä ja sitä nyt haetaan. Ei sillä ole väliä, miten taitava olet, tai on tiettyyn pisteeseen saakka, mutta sitten tulee aivan muut asiat painavemmaksi.

Vierailija
202/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta tässä on se, että nykyajan Spotify-riippuvaiset nielevät nämä helppoheikkien anaalisaasteet ilman kritiikin häivää.  Totuushan on, että internet ja sen mahdollistamat palvelut ovat  tehneet varsinkin nuoremmasta sukupolvesta kertakäyttöisen, mielikuvituksettoman ähkimisen ja autotunetetun sieluttomuuden orjia. Australiassa asiaa on tutkittukin ja tieteellisesti todistettu se, että länsimainen nykymusiikki on huonompaa kuin mitä se oli musiikin kulta-aikoina -60, -70, ja -80 -luvuilla. Esim. variaatiot soinnuissa ja melodioissa ovat listamusiikin osalta laskeneet kuin lehmän häntä. Samat tuottajat tekevät suuren osan "hiteistä" ja matkivat toisiaan. Sanoitukset ovat monissa genreissä olleet typeriä aina, mutta esim. suomalaisen listamusiikin sanoitukset ovat nykyään niin huonosti kirjoitettuja, että ei voi välttyä myötähäpeältä. Panemisesta ja ihmissuhteista on kirjoitettu aina, mutta ei näin huonosti.  Vertaapa vaikka Jacksonia tai Princeä nykylista-artisteihin. He olivat musiikillisia neroja ja samalla kaikilla mittareilla äärimmäisen menestyneitä ja suosittuja.

Kuuntelen juuri nyt Deep Purplea. Ajatella, että mestarillisesti soitettu, progahtava matsku pitkinekin biiseineen upposi aikoinaan nuoriin kuin häkä. Silloin musiikkia nimittäin KUUNNELTIIN. Nykyajan mahdolliset deep purplet eivät koskaan pääse ansaitsemaansa asemaan sillä musiiki syötetään karjalle kertakäyttöskeidana. "Tässä Keppa Pöö, kuuntele uusin biisini "Perse heiluu ja naidaan. Nyt Spotifyssa"".

Cheekin käsittämätön suosio on erittäin hyvä esimerkki alennustilasta (ei toki silti edes pahin). Lahjakas liikemies ja itsensä promoaja, mutta musiikillisesti täysin lahjaton tyyppi. Katsomot ovat kuitenkin täyttyneet vauvasta vaariin Olympiastadionia myöden. Toisten artistien vanhoja kertosäkeitä kierrättävää, tylsämielisesti toteutettua keskinkertaista itsekehua.

Ostan ja kuuntelen muuten edelleen levyjä kaikissa fyysisissä formaateissa. Suosittelen. On hieman eri asia nauttia lasi viiniä tai olutta, ottaa hyvä asento sohvalla, lukea sanoja ja uppoutua artistin kokonaiseen teokseen stereoista kuunnellen kuin luukuttaa paskalla äänenlaadulla älylaitteesta Keppa Pöön uusin perseenheilutus. Nauttikaa ja arvostakaa musiikkia sekä niitä todellisia artisteja. Toki jos se uusin Analconda on susta se paras, niin kuuntele sitten vittu sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissas? Eli sitä musiikkia ei pitäisi levy-yhtiöiden ottaa omakseen, mistä kuitenkin porukka tykkää ja mikä myy? Vaan sinun mieleinen musiikki olisi ainoa oikea vaihtoehto. Enpä viitsi edes miettiä mitä alalla teet, mutta et ainakaan ammattilainen ole. En minäkään nykyartisteista perusta, mutta noinhan se bisnes kuitenkin pyörii..

Kyllä tuosta ap:n tekstistä huomaa että ymmärtää miten ala toimii ja mistä homma perustuu, vaikka tuohtuneena tuo on ilmeisesti kirjoitetukkin.

Niinpä! Itse en ole alalla, mutta nämä asiat huomaa jo ihan avaamalla radion. Nykyään olen avaamatta, sellasta scheissea sieltä pukkaa että oksennus. Stanan nenäänlaulajat ja madafkndarraajat ja Tuiskut!

Vierailija
204/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissas? Eli sitä musiikkia ei pitäisi levy-yhtiöiden ottaa omakseen, mistä kuitenkin porukka tykkää ja mikä myy? Vaan sinun mieleinen musiikki olisi ainoa oikea vaihtoehto. Enpä viitsi edes miettiä mitä alalla teet, mutta et ainakaan ammattilainen ole. En minäkään nykyartisteista perusta, mutta noinhan se bisnes kuitenkin pyörii..

Kyllä tuosta ap:n tekstistä huomaa että ymmärtää miten ala toimii ja mistä homma perustuu, vaikka tuohtuneena tuo on ilmeisesti kirjoitetukkin.

Niinpä! Itse en ole alalla, mutta nämä asiat huomaa jo ihan avaamalla radion. Nykyään olen avaamatta, sellasta scheissea sieltä pukkaa että oksennus. Stanan nenäänlaulajat ja madafkndarraajat ja Tuiskut!

Ainiin ja Cheek voi luoja. Ja mikä se oli se "älä maindaa raffii elämää" 😂 Pää räjähtää jos jatkan joten äkkiä toiseen ketjuun...

Vierailija
205/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lontoossa asuu, mutta lasketaanko suomalaiseksi, jos isä on?

2. Nirvana, olihan niillä ainakin yksi hyvä biisi: Man who sold the world.

3. Kun pillukarvat alkaa kasvamaan, voikin alkaa sheivaamaan posliiniksi. Vaikka taitaa tuo "folkki:kin" saada nykyän kannatusta.

4. Joku jo mainitsikin hyvän puolen tuossa ilmais-jakelussa. Paljon useampi artisti pääsee esiin. Toki se syö kaikkien niiden muiden tuloja, paitsi niiden, joita levy-yhtiöt pitää ykkös-artisteinaan.

5. Markkinoille tulee kokoajan uutta formaattia, tyyliin bandcamp.

6. Kyllä sen pitäisi sellaista "laulutaidotonta autotune-tähteä" pitää hieman varpaillaan, kun Youtubeen ilmestyy kymmeniä -alkuperäistä parempia- versioita kappaleesta, ihan tavalliseten tyttöjen ja poikien laulamana. Raha ei siis myöskään enään ratkaise kuka SAA laulaa.

7. Joku mainitsi Anssi Kelan, kyllähän se mies biisejä tehdä osaa...

Vierailija
206/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>2. Nirvana, olihan niillä ainakin yksi hyvä biisi: Man who sold the world.
</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Paitsi että kyseessä on Bowien biisi 70-luvun alusta.... Toki ei siinä mitään jos cover-versiosta tykkää, mutta alkuperäinen se ei ole.

Vierailija
207/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas tämän youtube-autotune hötön on aloittanut? Onko näitä pyörinyt jo kauemmin kuvioissa

Vierailija
208/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä yhtään (suomalaista) nykymusiikkia. Baareissa soi samat paskat rinkutukset, yritä siinä nyt tanssia täysin fiiliksellä mukana. Vaatekaupoissakin soi kovalla tällaista musiikkia, siksi on ihanaa käydä Tigerissa, jossa soi mm. Elvistä. :D

On surullista, ettei omaperäisiä ja taitavia megatähtiä enää oikein synny. Toki esimerkiksi Kanye West on tämän hetken popsensaatio ja tullaan muistamaan vuosikymmenien päästä. Mutta ei hänkään hyvä ole.

En tiedä mikä siinä on, mutta menee aina hieman fiilis ihmisestä, joka kuuntelee huonoa musiikkia. Ja nimenomaan nykyajan musiikkia, koska se oikeasti on huonoa eikä vaadi yhtään talenttia. :D Jos ihminen arvostaa tällaista, menee heti maku.

Onkin harmi, etten pääse popkulttuuriin mukaan enkä pysty nostalgioimaan vuosikymmenien päästä. Saan NIIN PALJON enemmän viboja 30-80-lukujen musiikista.

T. Lukiolainen

Vierailija
209/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä yhtään (suomalaista) nykymusiikkia. Baareissa soi samat paskat rinkutukset, yritä siinä nyt tanssia täysin fiiliksellä mukana. Vaatekaupoissakin soi kovalla tällaista musiikkia, siksi on ihanaa käydä Tigerissa, jossa soi mm. Elvistä. :D

On surullista, ettei omaperäisiä ja taitavia megatähtiä enää oikein synny. Toki esimerkiksi Kanye West on tämän hetken popsensaatio ja tullaan muistamaan vuosikymmenien päästä. Mutta ei hänkään hyvä ole.

En tiedä mikä siinä on, mutta menee aina hieman fiilis ihmisestä, joka kuuntelee huonoa musiikkia. Ja nimenomaan nykyajan musiikkia, koska se oikeasti on huonoa eikä vaadi yhtään talenttia. :D Jos ihminen arvostaa tällaista, menee heti maku.

Onkin harmi, etten pääse popkulttuuriin mukaan enkä pysty nostalgioimaan vuosikymmenien päästä. Saan NIIN PALJON enemmän viboja 30-80-lukujen musiikista.

T. Lukiolainen

Ja ennen kuin joku huomauttaa - kyllä, Elviksellä oli paljon covereita. Mutta hänen lahjakkuutensa näkyi siinä, että veti kappaleet yhtä hyvin, joskus jopa paremminkin. Hänen esiintymisessään oli myös karismaa.

T. Lukiolainen

Vierailija
210/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa inhoan vaatekauppojen taustamusiikkia! En kuuntele ollenkaan radioita, ainoastaan oman makuni mukaista musiikkia Spotifysta.

En luokittele ketään heidän musiikkimakunsa mukaan, enkä jaksa tunteilla jos joku tykkää jostain mistä minä en. Se kyllä ihmetyttää, miten kovasti joillain menee tunteisiin toisten erilainen maku, ja miten tietyn tyylin tykkääjät lytätään surutta maanrakoon.

Se on hei vaan musiikkia ;)

Vierailija
211/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Bowie is dead kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Nirvana ja grunge teki läpimurron 90-luvulla, levy-yhtiöt matkusti Seattleen katsomaan keikkoja ja iski soppareita bändeille käteen yhden keikan perusteella. Grunge oli kuuminta hottia ja kaikki halusi siitä heti osansa.

Ja kun Nirvanaa oikeasti kuuntelee, niin karmeeta kuraahan sekin on. Etenkin sanotukset! Tarttuvia melodioita muutama ja lavakarismaa ja katu-uskottavia jätkiä... Siinä se.

Kuulin Nirvanan uusimman levyn nuorena Lontoossa asuessani.

Se oli silloin uutta ja erillaista musiikkia.

Veikkaan kirjoittajan iäksi max 25 vuotta

Ai että grungeajan eläneet ei vois pitää Nirvanaa paskana? Mä oon 40 ja aika pitkälle samaa mieltä hänen kanssa, jota epäilet liian nuoreksi ottamaan kantaa. Nirvanalla oli hyvä tuottaja, joka loi uskomattoman saundin sinänsä mitäänsanomattoman bändin biiseistä. Saundi on kova, biisit keskitason huttua.

Kuunteletko Dream Theateria?:)

No en itseasiassa syty sillekään, vaikka arvostan poikien soittotaitoa hitokseen paljon. 🙂

Vierailija
212/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea päätellä suomalaisista poppistähdistä kenellä niistä on käynyt portinvartijan meisseli suussa. Ja piriä nenässä. 

Vierailija
213/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kanssa inhoan vaatekauppojen taustamusiikkia! En kuuntele ollenkaan radioita, ainoastaan oman makuni mukaista musiikkia Spotifysta.

En luokittele ketään heidän musiikkimakunsa mukaan, enkä jaksa tunteilla jos joku tykkää jostain mistä minä en. Se kyllä ihmetyttää, miten kovasti joillain menee tunteisiin toisten erilainen maku, ja miten tietyn tyylin tykkääjät lytätään surutta maanrakoon.

Se on hei vaan musiikkia ;)

Toki makuasioista on hankala kiistellä, enkä kyllä heti lyttääkkään ihmistä täysin. Menetän makuani oikeastaan siksi, että joku arvostaa sellaista, mihin ei ole käytetty aikaa, vaivaa ja lahjakkuutta.

Olen tutustunut moneenkin ihmiseen, joka kuuntelee paskaa. Mutta nyt kun mietin, läheiset kaverini melkeinpä kaikki arvostavat parempaakin musiikkia.

T. Lukiolainen

Vierailija
214/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muuta Elämää

211/213

klo 22:04 | 7.2.2018

Hyvää settiä. Onneksi musiikilla ja taiteella ei tarvitse olla mitään tekemistä tuon perinteisen levy-yhtiöbisneksen kanssa. Itse olen tuottanut musaa kotistudiossa harrastuksena pitkään ja nykyisin internetin ansiosta saan siitä tavallisen päivätyön verran rahaa kuussa. Tulot koostuvat pitkälti Spotifystä mutta myös Youtube mainostuloista ja lisenssimaksuista (mainosfirmat lisensöivät instrumentaalibiisejä käyttöön). En kuulu Teostoon, minulla ei ole lainkaan levysoppareita, ei keikkoja, kukaan ei käytännössä tiedä minusta mitään artistinimieni lisäksi ja juuri näin haluan asian olevankin. Vain musa ratkaisee. Jos julkaiset hyvää settiä, mikään ei estä sinua julkaisemasta sitä suoraan streamauspalveluihin ja iTunesiin ilman lafkoja ja koko maailma on potentiaalinen kuulijakuntasi. Sitten vaan vaaditaan hieman luovuutta ja tarmokkuutta markkinoinnissa ja homma alkaa toimimaan. Omalla kohdallani kuukausittaiset kuulijat yhteensä Spotifyssä menevät kohta yli 30,000 kuulijan ja statistiikkoja katsoessani minulla on kohta enemmän päivittäisiä kuunteluja kuin vaikkapa Anssi Kelalla. Ei hassumpaa ottaen huomioon että tämä on minulla kaikesta huolimatta harrastus ja ei tarvitse luopua anonymiteetin tuomasta rauhasta hillumalla Vain Elämäässä.

Oma neuvoni on, että jos systeemi on paska ja et voi korjata sitä, ei kantsi jäädä systeemiin osaseksi vaan perusta oma systeemi, joka ei sisällä lainkaan vituttavia osia. Sitä kautta elämä voi olla muutakin kuin vain elämää."

Hei miten omaa musiikkia saisi mainosfirmoille? Mulla ois liuta instrumentaalimusaa vuosien saatossa kertynyt pöytälaatikkoon, ne saattaisi sopia tuollaiseen käyttöön.

Kiitos muutenkin viestistäsi, se antoi minulle sysäyksen tutustua spotifyihin ja opiskella asiaa. En osaa ladata musaani nettiin eikä oikein missään tällaisia peruskursseja ole, muutenkin olen vähän tupelo musateknologian kanssa. Toi ois mun unelma, vois tehdä vain musiikkia en pysty esiintymään jännityksen vuoksi enkä julkisuuttakaan myöskään halua.

Tuo on mulle uus juttu että ei tarvitsisi kuulua Teostoon. Voiko biisin vain julkaista tekemättä teosilmoitusta?

Onko sulla sitten mitään tekijänoikeussuojaa biiseillesi? Itse kuulun Gramexiin ja Teostoon(nuorena soitin levyillä), pitäisikö noista jopa sanoutua irti?

Kiinnostaisi kyllä kuulla musiikkiasi kovasti, olisiko liikaa jos kertoisit miten Spotifysta löytää musaasi?

Vierailija
215/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En suomalaisia ala tässä nyt nimeltä luettelemaan tietyistä syistä, mutta ulkomaalaisista kappaleista Man's not hot on tästä oiva esimerkki tai Cardi B:n Bodak Yellow. Tulee mieleen myös artisteja, kuten Bebe Rexha, Zara Larsson, Fifth Harmony yms."

Enpähän ole koskaan noista kuullutkaan, kertoneekohan se jotain minusta. Hämäräksi jää minulle edelleen, onko se hyvä vai huono juttu.

Vierailija
216/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten suht asiaa, mutta et voi tosissasi väittää etteikö Cardi B olisi hyvä räppäri. Bodak yellow on kova renkutus, ei musiikkia tarvitse aina ottaa niin vakavasti. :D Itsekin olen käynyt musiikkiopiston ja muutakin, eli olen siis klassisesti koulutettu, mutta silti tykkään kuunnella myös poppia, trappia ja näitä muitakin uusia vähän ehkä marginaalisempia genrejä. Ja Alma on muuten todella lahjakas pop-laulaja, ja joka muuta väittää ei tiedä laulamisesta mitään. :)

Mutta kaikki muu on kyllä valitettavasti noin kuin kirjoititkin, peli on kovaa ja raakaa ja moni suhteellisen lahjaton valitaan epäilyttävistä syistä alalle.

Jaa, millähän perusteella? Todella lahjakas = osuu suurinpiirtein nuotteihin suurimman osan ajasta?

Yritä nyt ymmärtää, että se käheä hieman puolihuolimattomalta vaikuttava laulutyyli on tarkoituksellista. :D Se on yleistä pop-musiikissa nykyään, ja minusta Alman laulu kuulostaa siinä mielessä hyvinkin taidokkaalta. En toki sitten tiedä kuinka paljon hänen ääntään käsitellään, mutta siinäkin on aina rajansa. Ei ääntä voi muokata loputtomiin.

Ärsyttää just tällaiset progeäijävinkujat, niin kuin joku sanoikin. :D Kuvittelevat, että vain joku "eeppisen progressiivinen" drone sludge krautrock on The Ainoaa Oikeaa Musiikkia. Tai sitten jotkut 50-luvun iskelmät, lol.

Ja Almaa tykkäätte vihata ihan tasan siksi, kun on ylipainoinen eikä mikään kedon kaunein kukkanen muutenkaan. Samalla sitten ulisette, että byhyy nykymusa on paskaa ja artistit nousee julkisuuteen vain ulkonäön perusteella... Hups?

Ymmärrän mielipahan siitä, että musaBISNES on epäreilua ja Cheekit, JVG:t ja muut suht lahjattomat tai muuten vain älyvapaat esittäjät nostetaan jonkun jumalan tasolla, en käsitä sitä itsekään.

Mutta silti mun mielestå musiikilla on monta funktiota niin kuin muillakin taiteilla, eikä kaiken musiikin tarvi olla aina jotain korkeakulttuuria. Pop erityisesti on kevyttä ja lähinnä sellaista hyvän mielen mättöä, jota ei kannata välttämättä ottaa niin kauhean vakavasti.

Tietysti jonkinlainen taso on oltava, että musiikista voi nauttia, ja en välitä itsekään kauheasti mistään känniörvellysbiiseistä tai muutenkaan pinnallisista sanoituksista, mutta kuuntelenkin kyllä pop-musiikkia ihan sen melodian ja rytmin vuoksi, en niinkään lyriikkojen, elleivät sitten ole poikkeuksellisen hyviä. :)

Ettå mainstream on mitä mainstream on, ja löytyy sieltä helmiäkin, jos vain osaa kuunnella riittävän avarakatseisesti eikä leiki jotain elitistiä 24/7.

Musiikki on suhteutettava aina sen genreen ja aikakauteen.

Jos kaikki nykymusiikki on paskaa, niin menkää kuuntelemaan niitä pölyisiå lp-levyjänne tai tehkää itse parempaa.

T: sopraano, pianisti ja säveltäjä, joka kuuntelee melkeinpä kaikkea klassisen, avant-garden, metallin, rockin, elektronisen ja popin väliltä. :)

Vierailija
217/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Hei miten omaa musiikkia saisi mainosfirmoille? Mulla ois liuta instrumentaalimusaa vuosien saatossa kertynyt pöytälaatikkoon, ne saattaisi sopia tuollaiseen käyttöön.

Kiitos muutenkin viestistäsi, se antoi minulle sysäyksen tutustua spotifyihin ja opiskella asiaa. En osaa ladata musaani nettiin eikä oikein missään tällaisia peruskursseja ole, muutenkin olen vähän tupelo musateknologian kanssa. Toi ois mun unelma, vois tehdä vain musiikkia en pysty esiintymään jännityksen vuoksi enkä julkisuuttakaan myöskään halua.

Tuo on mulle uus juttu että ei tarvitsisi kuulua Teostoon. Voiko biisin vain julkaista tekemättä teosilmoitusta?

Onko sulla sitten mitään tekijänoikeussuojaa biiseillesi? Itse kuulun Gramexiin ja Teostoon(nuorena soitin levyillä), pitäisikö noista jopa sanoutua irti?

Kiinnostaisi kyllä kuulla musiikkiasi kovasti, olisiko liikaa jos kertoisit miten Spotifysta löytää musaasi?

Hyppään sivusta keskusteluun kun osuu lähelle omaa tilannetta. En yllä alkuperäisen viestin kirjoittajan volyymeihin, mutta järkeviin kuitenkin ja olen huomannut saman - netin avulla voi kotimuusikko tehdä nykyään ihan järkevää tuloa kun hieman on onnea ja yritteliäisyyttä mukana. 

Itse tuotan musiikkia kolmen eri projektin alla: Celestial Aeon Project (soundtrack), Frozen Silence (piano) ja Project Divinity (elektronin ambient). Aloitin näiden kanssa ranskalaisessa creative commons musiikkipalvelussa Jamendossa, jonne voi laittaa teostovapaata musiikkia. Jamendo mahdollistaa myös tienestit, koska heillä on Jamendo PRO palvelu, jonka kautta Jamendo kauppaa biisejä lisenssimaksuja vastaan mainostoimistoille ja muusikko saa oman osuutensa lisenssimyynneistä rojalteina, jotka siis vertautuvat teostokorvauksiin.

Jamendon lisäksi omalla kohdalla parhaat paikat ovat olleet AudioJungle ja Pond5, mutta tuo ns. royalty free stock music on muuttunut yhä kilpailullisemmaksi. Parhaat mahdollisuudet olisivat olleet vuosina 2008-2012, mutta jos nyt aloittaa voi olla tiukkaa.

Spotify voi olla hyvä, mutta vaatii paljon työtä ja tuuria että ihmiset löytävät musiikin. Omalla kohdallani on etua siitä, että tuotan niin marginaalisia musiikkityylejä. Soundtrack musiikkiin saa kuulijoita kun keksii tapoja yhdistää sitä johonkin suosittuun formaattiin ja saa musiikkiaan kuuluviin jonkun toisen asian kylkiäisenä. Se voi olla pelivideo tai vastaava youtube formaatti tai mitä nyt mieleen tulee.

Sitten on vielä Content ID systeemi, eli tapa saada rahaa youtubesta. Yksi paikka on esim AdRev - pistät musiikkisi heille ja automatiikka etsii musiikkisi käyttöjä youtube videoista ja saat osuuden mainostuloista mikäli käyttäjällä ei ole virallista lupaa musiikkiasi videossa käyttää.

Itse olen huomannut, että pitkällä ajalla mitä pidempään musiikkia tekee ja se on netissä vapaasti saatavilla, sitä laajemmalle se ajan kanssa leviää ja pienet purot kertyvät ajan kanssa isommiksi. Hauskinta on se vapaus - voi tehdä juuri silloin kun itse haluaa, julkaista biisit suoraan nettiin ilman välikäsiä ja yrittää löytää omaehtoisesti tapoja kasvattaa näkyvyyttään.

Vierailija
218/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta teostokysymyksestä - ei tarvitse kuulua. Spotifyhin ja vastaaviin saa musaa esim RecordUnion, CDBabyn tai DistroKid palveluiden kautta. Riittää, että musiikki on omaasi ja pystyt siirtämään wav filen palvelulle yhdessä kansikuvan kanssa. Jos et kuulu Teostoon et saa mitään varsinaisia teostokorvauksia, mutta Spotify tilitykset ja vastaavat kulkevat sinulle valitsemasi välittäjäpalvelun kautta.

Vierailija
219/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap työskentelee alalla, niin miksi ei työpanoksellaan vaikuta asioihin, muuta maailmaa.

Vierailija
220/283 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ulkomaalaiset artistit jotka aloituksessa mainitaan on justiin niitä mitä yleX hehkuttaa kokoajan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi