Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaani ei voi syödä onnellista elämää viettävän kanan munia tai juoda tyytyväisenä laiduntavan lehmän maitoa?

Vierailija
06.02.2018 |

Siis esim käyttää noita aineita ruokiin? Lehmä kärsii jos sitä ei lypsä, lypsettävä se on siis kuitenkin. Kana munii munansa joka tapauksessa. Tai villa? Lammas täytyy keriä, se kin kärsii jos turkkia ei hoideta. Mitä näillä joka tapauksessa tuleville tuotteille pitäisi tehdä? Mädättää? Polttaa? Haudata?

Sorry, en ymmärrä.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki olisivat vegaaneja, tuotantoeläimet voitaisiin tappaa sukupuuttoon.

Muutama lehmä, kana ja sika säästettäisiin eläintarhaan, jossa niitä hoidettaisiin yhtä hyvin kuin muitakin. Sitten pitäisi vielä keksiä jotain hommia niille, jotka eivät enää tuotantoelämiä pidä.

42/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua syödä niin ei haittaa minua, miksi haittaa sinua. Ei sellaiseen mitään järkevää syytä löydy jos ei ole allerginen, ei tarvitsekaan. Minä jätän punajuuret lautaselle, en tiedä miksi en pidä niistä, en aio edes yrittää selvittää mistä johtuu.

Joku ei syö kasviksia, hyönteisiä, eläimiä, äyriäisiä, kalaa tai eineksiä. Toinen boikotoi tuotantotavan, maan tai yhtiön takia. Hevoset, siat, koirat, kissat, lehmät, rotat, toukat, valaat, apinat ja sammakot, maistaisitko näitä kaikkia, jos et niin älä kysele muiden motiiveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä, että elämme vapaassa maassa, niin täytyy kokoajan olla todistelemassa tai selittelemässä, miksi joku on vegaani ja miksi ei halua syödä lihaa tai muita eläinperäisiä tuotteita. Kaikki tutkimukset sanovat, että lihantuotanto on ympäristölle haitallista ja punainen liha aiheuttaa sairauksia, joten jo siinä on tarpeeksi perusteita. Tämänkin lisäksi on lukuisia syitä, kuten eläinten oikeudet tai maku.

Osaisinpa itsekin tehdä hyvää kasvisruokaa, niin ryhtyisin heti täysipäiväiseksi vegaaniksi.

Hei hei karkit:)

Ihminen ei tarvitse karkkeja yhtään mihinkään. Eiköhän tulevaisuudess ala kysynnyn kasvaessa tulemaan yhä enemmän vegaanikarkkeja :)

Vierailija
44/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoteollisuus taas ei toimi ilman, että se riistää lehmiltä niiden luontaisen tavan olla. Lehmä ei tuota maitoa ellei se ole raskaana ja saa vasikoita. Vasikka taas otetaan lehmältä pois jotta ihminen sen maidon voi ottaa käyttöön. Lehmä voi elää hyvin jopa parikymmentä vuotta mutta maitoteollisuudessa ne teurastetaan 4-5vuoden iässä kun niiden maidontuotanto ehtyy. Jos teurastuksissa halutaan säästää niin eläin voidaan kuljettaa teuraaksi jopa ulkomaille asti. 

.

Kuten tuossa sanoin, vasikka ei selviä hengissä ilman maitoa vaan se saa takuulla osuutensa. Lehmä lypsää paljon enemmän kuin vasikka pystyy vuorokaudessa juomaan. Ja teuraita ei todellakaan kuljeteta ulkomaille koska halutaan säästää, tuo on täyttä paskapuhetta. Suomen lainsäädäntö jo tuon estää. Sanoit että lehmät teurastetaan 4-5 vuoden ikäisenä koska maidon tuotanto ehtyy. ANTEEKSI MITÄ. Lehmän maidontuotanto nimenomaan lisääntyy vasta tuon ikäisenä eli on jo taloudellisestikin kannattamatonta teurastaa lehmää tuossa iässä. Lehmä poikii 2-vuotiaana ensimmäisen kerran ja ensimmäisen lypsyvuoden se maksaa takaisin sen mikä sen kasvatukseen on siihen asti mennyt. Eli mikään ei puolla sitä että lehmä tahallaan teurastetaan noin nuorena. Teurastuspäätökseen on aina jokin syy, esim. kipeä ja vaikea utaretulehdus, jalkavaivat yms. eikä niitä todellakaan "huvikseen" teurasteta. Eihän tässä hommassa olisi muuten mitään järkeä. Omassa navetassa suurin osa lehmistä lähentelee kymmentä ja on siellä yksi 15-vuotiaskin. Eli turhaan meuhkaat.

Minua ei haittaa vaikka et ikänäsi koske maitoon tai villaan tai kananmuniin. Mutta pyydän mitä nöyrimmin että ota hyvä ihminen asioista selvää äläkä esitä valheellisia väittämiä totena. Olet selvästi perehtynyt eläinaktivistien propagandamateriaaleihin (niin olen muuten minäkin) ja perustat mielipiteesi pelkästään niihin.

Vierailija
45/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä "onnellisten eläinten" syömistä. Miksi ei voida syödä niitä eläimiä joita v**uttaa muutenkin. Jos joku eläin elää onnellista elämää, niin onko juuri se pakko syödä?

Vierailija
46/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se että vegaanien tietolähteet yms perustuu lähinnä amerikkalaiseen meininkiin. Siellä se tehotuotantokin on pikkaisen erilaista kuin vaikka Suomessa. Nyt moni suomalainenkin katsoo Netflixistä jotain höpöhöpö-dokkareita ja kokee sitten ”herätyksen” ja alkaa vegaaniksi.

Oma tietolähteeni perustuu ihan puhtaalle tiedolle (luen suomalaista sekä ulkomaalaista kirjallisuutta aiheesta, katson dokkareita, käyn kuuntelemassa luentoja) ja omille silmille. Olen kiertänyt ympäri Suomea maatiloilla, maitotiloille, sikafarmeille, käynyt katsomassa kuinka sitä ehtaa lihaa kasvatetaan, tutustunut erilaisiin kanaloihin, käynyt katsomassa ylämaankarjaa, olen nähnyt luomua, olen nähnyt parsinavettaa. Olen nähnyt ne kesällä, olen nähnyt ne talvella.

Ja se mihin lopputulokseen olen tullut? Olen vegaani ollut nyt viidettä vuotta. Ja taistelen sen puolesta, että ihmiset oikeasti heräisivät näkemään sen mitä Suomessakin tuotantoeläimille tapahtuu kokoajan 24/7. Ja kuinka hyssyteltyä ja pintakiillotettua se on. 

Ja hei, ei tämä Suomi mikään lintukoto ole. Meidänkin myrkyt myrkyttää maapalloa ihan samallalailla kuin toisella puolella palloa, meidänkin eläintuotannossa raha ratkaisee koska sitä vartenhan sitä tehdään, jotta tienataan elanto. Miksi te kuvittelette, että me olemme jotenkin parempia kuin muut? 

Vierailija
47/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä että kyllä ne vasikat yhtälailla maitonsa saavat. Vasikka juo päivässä sen 10-12 litraa, lehmä taas voi parhaimmillaan lypsää 40-50 litraa. Vasikka saa osuutensa, loppu menee meijeriin. Vai luulitko että vasikoille juotetaan mansikkamehua maidon sijasta? Vai pyhällä hengelläkö elää

T:28

Eivät ne saa maitoa, vaan ”laadukasta ja ravinteikasta korviketta”. Herää kysymys, että kun se korvike on kerran niin mahtavaa, niin miksei me ihmiset juoda sitä ja anneta lehmänmaito vasikalle, jolle se kuuluu.

Aikuinen ihminen (tai muukaan aikuinen eläin) ei tarvitse maitoa yhtään mihinkään. Sen takia ihminen on laktoosi-intolerantikko, sehän on mutaatio että pystyy maitoa aikuisiällä juomaan. Ihan järjetöntä ja oksettavaa.

Vierailija
48/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoteollisuus taas ei toimi ilman, että se riistää lehmiltä niiden luontaisen tavan olla. Lehmä ei tuota maitoa ellei se ole raskaana ja saa vasikoita. Vasikka taas otetaan lehmältä pois jotta ihminen sen maidon voi ottaa käyttöön. Lehmä voi elää hyvin jopa parikymmentä vuotta mutta maitoteollisuudessa ne teurastetaan 4-5vuoden iässä kun niiden maidontuotanto ehtyy. Jos teurastuksissa halutaan säästää niin eläin voidaan kuljettaa teuraaksi jopa ulkomaille asti. 

.

Kuten tuossa sanoin, vasikka ei selviä hengissä ilman maitoa vaan se saa takuulla osuutensa. Lehmä lypsää paljon enemmän kuin vasikka pystyy vuorokaudessa juomaan. Ja teuraita ei todellakaan kuljeteta ulkomaille koska halutaan säästää, tuo on täyttä paskapuhetta. Suomen lainsäädäntö jo tuon estää. Sanoit että lehmät teurastetaan 4-5 vuoden ikäisenä koska maidon tuotanto ehtyy. ANTEEKSI MITÄ. Lehmän maidontuotanto nimenomaan lisääntyy vasta tuon ikäisenä eli on jo taloudellisestikin kannattamatonta teurastaa lehmää tuossa iässä. Lehmä poikii 2-vuotiaana ensimmäisen kerran ja ensimmäisen lypsyvuoden se maksaa takaisin sen mikä sen kasvatukseen on siihen asti mennyt. Eli mikään ei puolla sitä että lehmä tahallaan teurastetaan noin nuorena. Teurastuspäätökseen on aina jokin syy, esim. kipeä ja vaikea utaretulehdus, jalkavaivat yms. eikä niitä todellakaan "huvikseen" teurasteta. Eihän tässä hommassa olisi muuten mitään järkeä. Omassa navetassa suurin osa lehmistä lähentelee kymmentä ja on siellä yksi 15-vuotiaskin. Eli turhaan meuhkaat.

Minua ei haittaa vaikka et ikänäsi koske maitoon tai villaan tai kananmuniin. Mutta pyydän mitä nöyrimmin että ota hyvä ihminen asioista selvää äläkä esitä valheellisia väittämiä totena. Olet selvästi perehtynyt eläinaktivistien propagandamateriaaleihin (niin olen muuten minäkin) ja perustat mielipiteesi pelkästään niihin.

Sori, älä hauku puuta jota et tunne. Asuin navetan vieressä ensimmäiset 16vuotta elämästäni ja vietin suurimman osan vapaa-ajastani lehmien kanssa. Aika haipakkaa oli siirtymä pellolta pöytään :)

Ja toki vasikka maitonsa saa. Mutta saako se juoda sitä äitinsä utareesta?

Tuulispäässä on just nyt äiti ja vasikka. Maitoa riittää just vasikalle, yhtään ei ole jäänyt yli. Ihmeellinen poikkeus.

Vierailija
49/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani nyt pari vuotta. En syö mitään eläinperäistä sen takia, että kaupasta ostaessa ei oikeasti tiedä, onko se lehmä nyt oikeasti onnellinen vai ei (useimmiten ei ole). Itse metsästettyä lihaa tai omien kanojen munia jne voisin muuten käyttää, mutta vatsa ei enää kestä eläinperäisiä tuotteita. Testattu on. Jokaisella vegaanilla taitaa olla oma mielipide asiaan ja itse en koe eläinperäisten tuotteiden käyttöä vääräksi, jos oikeasti tietää, ettei eläin ole sen vuoksi tarpeettomasti kärsinyt.

Vierailija
50/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmästä tulee maitoa vain jos se on poikinut tietty aika sitten. Lypsylehmiä siitetään jatkuvasti että ne tuottaisivat vasikoille tarkoitettua maitoa ihmisille. Urospuoliset vasikat teurastetaan koska niistä ei kasva uusia maitolehmiä.

Kananmunia tuotetaan valtavissa halleissa oloissa, jotka eivät sovi kanoille. Niitä kananmunia ei ilmaantuisi enää tyhjästä poissyötäväksi jos noita halleja eikä jalostettu munimakonekanoja olisi.

Pointti on siis tehotuotannossa, ei siitä että kananmunan syöminen olisi rikos kaikkea elollista kohtaan. Tehotuotetut eläimet kärsivät.

Jos lehmä tuottaa maitoa vain vaiskan saatuaan, miksi sukulaisemme lehmä tuottaa maitoa vaikka ei ole saanut kuin yhden vasikan. Oli urospuolinen jäi tilalle nauttimaan elämästään. Ja tämä lehmä tuotti maitoa vuosienkin jälkeen. Ei toki yhtä paljon kun nämä isojen tilojen lehmät.

Luin jostain, että ihan vapaana elelevät kanat söisivät itsekin muniaan? Tätähän ei tosiaan voi tehdä kanaloissa asuvat, sillä jokainen kerätään talteen.

Pointti on nyt se tehotuotanto. Villikanojen käytös ja sukulaisen lehmä eivät ole niin oleellisia pointteja kun mietitään massiivisen eläintuotannon luomaa eettistä ongelmaa johon osa ihmisistä vastaa kääntymällä vegaaniksi.

En ole väittänytkään tietääkseni pointiksi mitään sukulaisen lehmää. Kysyin kysymyksen, sillä se mietitytti kun kaikki sanovat, että lehmä tuottaa vain maitoa vasikan saatuaan. Oletin, että paikalla olisi asiasta tietävä.

Ja kunhan juttelin noista villikanoista. Luulin, että tämä on keskustelupalsta, jolla voi jutella.

Etenkin kun keskustelussa näytti olevan eläimistä tietäviä ihmisiä. Olen pahoillani, että aloitin tuon juttelun ja kyselyn :(

Mä voisin kommentoida noihin kanoihin...mulla on siis itsellä seitsemän oikein reipasta kananeitokaista ja kovin suulas kukko, joilla on talviasumiskelpoinen koppi ja pääsevät päivittäin ulos. En aina jaksa joka päivä niitä munia kerätä (no eivät ne nyt talvella juuri munikaan, mutta siis kesäisin), ja jos niitä munia jää sinne "pesään" pariksi päiväksi niin ei ne niitä syö. Toisaalta taas olen kuullut että jotkut syöttävät kananmunan kuoria kanoilleen (auttaa ruuansulatuksessa), ja nämä kanat taas olisivat persompia syömään myös omia muniaan. 

Vierailija
51/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä vegaaniutta. Jos tahtoo syödä eettisesti ei tarvitse luopua lihasta. En syö tehotuotettua lihaa ollenkaan, en käytä maitotuotteita Mutta en ole vegaani koska syön lihaa.

Vierailija
52/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ainakin tota ihmettelen että ei voi ilosten pihakanojen munia syödä. Se on jotenkin outoa. Sen ymmärrän ettei maitoa juoda, kun lehmäthän ei luonnostaan edes ole sellasia että ne kokoajan maitoa tuottais, mutta ihminen on ne orjuuttanu siihen vilunkipelillä, se on väärin.

Mutta kanat, ne ovat ihan luonnostaan sellasia että munivat pitkin poikin, ihmisen puuttumattakin asiaan.

Jos asuisin jossain ok-talossa syrjemmällä, muutama kana ja yksi kukko olisi mukavia pihalle köpöttelemään. Tietysti niillä olis myös mukava asuintila, jonne pääsisivät suojaan ja nukkumaan.

Vierailija
53/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun navettatyyppiin osuu kalikka niin koira todellakin älähtää. Olin itse työharjoittelussa kuntaeläinlääkärillä ja käytiin paljon maitotiloilla (hyi olkoon, vielä talvella, en ole sen jälkeen maitoa juonut). Aika ihmeellistä, että siellä oli yhdessä vanhin seitsemän vuotias ja siitäkin tilallinen ihmetteli että on vielä niin vanha lehmä, oli tosin lähdössä teuraaksi jo. Sulla on superlehmiä! Tosin sääliksi käy jos joku lehmä joutuu 15vuotta punkertamaan vasikkaa pihalle että sinä saat elantosi ja sitten teuraaksi.

Vierailija
54/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmästä tulee maitoa vain jos se on poikinut tietty aika sitten. Lypsylehmiä siitetään jatkuvasti että ne tuottaisivat vasikoille tarkoitettua maitoa ihmisille. Urospuoliset vasikat teurastetaan koska niistä ei kasva uusia maitolehmiä.

Kananmunia tuotetaan valtavissa halleissa oloissa, jotka eivät sovi kanoille. Niitä kananmunia ei ilmaantuisi enää tyhjästä poissyötäväksi jos noita halleja eikä jalostettu munimakonekanoja olisi.

Pointti on siis tehotuotannossa, ei siitä että kananmunan syöminen olisi rikos kaikkea elollista kohtaan. Tehotuotetut eläimet kärsivät.

Lehmä tulee ensimmäisen kerran kiimaan n. kuukausi poikimisen jälkeen ja kiima uusiutuu kolmen viikon välein niin kauan kunnes lehmä astutaan/siemennetään. Tämä tapahtuisi yhtälailla luonnossakin eli ihmisten keksintö se ei todellakaan ole että kerran vuodessa lehmän pitää poikia, vaan kuten juuri sanoin lehmä hommaisi sen yhden vasikan per vuosi myös jos se olisi tuolla vapaana luonnossa hillumassa. Ainoa ero vaan tässä on että noita "tehotuotannossa rääkättyjä" lehmiä ei siemennetä vasta sitten kun kohtu on kunnolla toipunut edellisestä poikimisesta eli pari-kolme kuukautta poikimisen jälkeen . Luonnossa sonni taas astuisi sen lehmän siihen ensimmäiseen kiimaan vaikka kohdun puhdistuminen olisi vielä kesken. Ei ne sonnit/muut luonnonvaraiset urokset tosiaan mitään lupia kysele astuessaan naaraita, vaan väkisin astuvat mitään kysymättä. Pitäiskö laittaa rikosilmoitus vireille... Me too-kampanja lehmille...

Ja noista sonnivasikoista. Ei niitä todellakaan teurasteta koska "niistä ei kasva uusia maitolehmiä". Ne lähtevät syntymätilalta aikanaan välikasvattamoon ja välikasvattamosta loppukasvattamoon. Täyttä paskapuhetta että vasikoina teurastetaan. Tätä ei Suomessa harrasteta mutta muissa maissa kylläkin. Suomen maatalous on aika helkkarin kaukana tehotuotannosta kun vertaa siihen mitä esim yhdysvallissa harrastetaan.

Eikä nuo meidän "tehotuotannossa" olevat lypsikit tunnu hirveästi kärsivän. Usko pois, tuon asian kyllä näkee päälle päin.

Ottakaa asioista oikeasti selvää ennen kuin tuutte noita suuria totuuksia kailottamaan. T: koko elämänsä maatilalla elänyt, kohta alanvaihtoa harkitseva ihminen joka ei jatkuvasti halua olla tietämättömien sylkykuppina

Ongelma on se että vegaanien tietolähteet yms perustuu lähinnä amerikkalaiseen meininkiin. Siellä se tehotuotantokin on pikkaisen erilaista kuin vaikka Suomessa. Nyt moni suomalainenkin katsoo Netflixistä jotain höpöhöpö-dokkareita ja kokee sitten ”herätyksen” ja alkaa vegaaniksi.

Mitä? On varmaan ihmisiä, jotka alkavat vegaaneiksi vähäisen tiedon perusteella, koska se tuntuu coolilta. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että eläimiä todella kohdellaan kauhealla tavalla tehotuotannossa. Uskon että enemmistö ihmisistä sulkee aktiivisesti silmänsä tältä koska totuus on niin kauhea, että sen kanssa olisi vaikea elää. Tehotuotanto on jenkeissä tosiaan vielä kamalampaa kuin Suomessa, mutta se on Suomessakin ihan riittävän kamalaa.

Ja höpöhöpö -dokkareista: esim. jenkeissä lihateollisuus aktiivisesti uhkailee, painostaa ja lahjoo estääkseen tosipohjaisen informaation jakamisen lihantuotannon ympäristövaikutuksista.

Vierailija
55/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä. Piste. Mikä tuossa nyt on niin vaikea ymmärtää?

Tuo on ihan tyhmä pakkomielle,terveys vaan menee.

Vierailija
56/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eläinlääkäri-opiskelijana en voi kuin sanoa, että hitto mitä propagandaa maitotilalliselta. Yleensä aina syytetään aktivisteja/vegaaneja siitä, että valehdellaan mutta nyt kyllä menee täälläkin aika kovaa valheiden puolelle.  Tottakai omaa ammattiaan saa puolustaa mutta pysytään kuitenkin hei totuudessa okei?

Ps. Koulussa ollaan varoiteltu nimenomaan siitä, että jos päätyy tekemään töitä karjan kanssa niin saa oppia varomaan tilallisia. Uhkailut on ihan arkipäivää kun eläinlääkäri löytää toiminnasta jotain moitittavaa.

Vierailija
57/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä. Piste. Mikä tuossa nyt on niin vaikea ymmärtää?

Entä miten se siis menee...pitääkö lehmä jättää lypsämättä ja lammas kerimättä? Ja munien antaa mädäntyä? Mikä on oikein? Eikö se eläimen hyvinvointi ole tärkein? Miksi siis kieltäytyä tuotteesta joka syntyy kuitenkin? Mielestäni uskomatonta haaskausta kun mietitään sitä miten paljon kärsitään nälänhätää ja joku ei syö edes vapaana elävän luomukanan munia "koska en voi" kun taas joku toinen lipittää kärpäsen mädättämää rottaa ja juo paskavettä pysyäkseen elossa.

Mikä tällainen lehmä olisi? Vapaana laumassa laiduntava ja silloin kun siltä itse tuntuu parittelevat lehmä. Sen utareet eivät täyttyisi maidosta kuin oman vasikan takia ja noita mielikuvitusolentoja olisi varmaan vaikeaa lypsää. Lehmä kun ei muuten tuota maitoa ellei sitä pakkosiemennä jatkuvasti, riistä emoa pikkuvauvalta, äitiyttä emolta, vangitsee molempia erilleen, ryöstä väkisin maitoa ihmisen käyttöön jne.

Ei luonnossa ole eläimiä, joita ihmisen tulee hoitaa jatkuvasti, jotta ne pysyvät hyvinvoivia, esim keritä lammasta. Ne rodut on ihminen jalostanut erikseen hyväksikäyttömielessä ja niiden lisäännyttäminen voitaisiin minun puolestani lopettaa kokonaan.

Jos jokainen peltotilkku, joka nyt menee eläinten rehuun käytettäisiin ihmisravinnoksi suoraan kasveja kasvattamalla, kaikilla olisi ruokaa koko maailmassa, eikä kukaan jyrsisi rottaa. Siksi olen vegaani.

Vierailija
58/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä miten se siis menee...pitääkö lehmä jättää lypsämättä ja lammas kerimättä? Ja munien antaa mädäntyä? Mikä on oikein? Eikö se eläimen hyvinvointi ole tärkein? Miksi siis kieltäytyä tuotteesta joka syntyy kuitenkin? Mielestäni uskomatonta haaskausta kun mietitään sitä miten paljon kärsitään nälänhätää ja joku ei syö edes vapaana elävän luomukanan munia "koska en voi" kun taas joku toinen lipittää kärpäsen mädättämää rottaa ja juo paskavettä pysyäkseen elossa.

Niin no se maitohan ei tule, ellei lehmä ole poikinut. Että eipä se mitenkään eettistä ole niin tiheään pitää lehmää tiineenä. Lampaat taas on jalostettu niin villaisiksi, että ne ei pärjää kerimättä. Milloin olet viimeksi luonnonlampaan nähnyt kärsivän villaongelmasta? Sitä paitsi vegaanit vastdatavat eläimen käyttöä ihmisen hyväksi. Ihan sama kuinja hyvä sillä eläimellä on olla, se on silti teollisuuden hallinnassa ja on olemassa ihmistä varten. Vegaanithan eivät pidä lemmikkejäkään.

Vierailija
59/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt oikeasti stop valheille! Ihan äimänkäkenä luen täällä näitä juttuja muka maitotilan omistajalta? Joko et oikeasti ole maitotilalla töissä etkä tiedä tai sitten valehtelet.

Minäkin tiedän paremmin miten nuo hommat oikeasti menee koska ex-mieheni perheellä on maitotila (tai oli, en ole kartalla enää).

Tulee ihan mieleen joku Valion propaganda kun lukee näitä. Ei saa valehdella! Ihmisillä on oikeus tehdä tällaisia päätöksiä mutta niiden halventaminen valheiden kautta on häpeällistä.

Vierailija
60/113 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki olisivat vegaaneja, tuotantoeläimet voitaisiin tappaa sukupuuttoon.

Sitähän se käytännössä tarkoittaisi. Ei niitä elukoita missään enää pidettäisi ilmaiseksi, jos mitään tuloa ei niistä olisi. Kuka niitä sitten pitäisi, että siis kaikkia ei tapettaisi, niin se on täysin epäselvää. Ehkä kana, sika ja lehmä pärjää vapaana luonnossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi