Erikoisruokavaliot häissämme, avautuminen
Tuli tuosta yhdestä vegaanikitisijästä mieleeni...
Erehdyimme taannoin kysymään erityisruokavalioista hääpäiväämme varten.
Tässä lista siitä, mitä koottiin vastauksista:
5 x vegaani
2 x lakto-ovo-vegetaristi
2 x meriruuaton (= ei kalaa, äyriäisiä, levää jne)
18 x gluteeniton
3 x maidoton
7 x pähkinätön
2 x vähähiilarinen (diabeetikoita)
4 x alkoholiton
1 x ei sisäelimiä
1 x ei lammasta
4 x ei kananmunaa
3 x ei sitrushedelmiä
2 x ei raakoja kasviksia
1 x ei veriruokia
2 x soijaton
12 x laktoositon
2 x viljaton (eri asia kuin gluteeniton)
4 x vähärasvainen
3 x suolaton
42 x sekasyöjä (=kaikki ok)
Arvatkaas ihan prosentteina, paljonko nousi ruokakustannukset erityisruokavaliojen vuoksi?
Meidän pitopalvelu väänsi jokaisen annoksen viereen lapun, jossa lueteltiin annoksen allergeenit ja SILTI joku valitti, että oli tarjolla ruokaa, joka ei heille käynyt. Onneksi ei ollut sukua.
Arvatkaas, paljonko nousi v**utuskäyrä, kun näin "laktoosittomat" kermakakun ääressä, "gluteenittomat" mättämässä leipää ja kakkua naamaansa ja juomassa vodkadrinkkejä, (juomalistassa oli erikseen maininta, että ei sovi gluteenittomille ja viljattomille), vaikka tarjolla oli muutakin "kirkasta", suolattoman sipsikiposta rohmuamassa sen jälkeen, kun oli nauttinut häntä varteen erikseen valmistetun suolattoman annoksen - ja kolme viidestä vegaanista, jotka nitisivät ensinnäkin siitä, kuinka heidät oli laitettu vierekkäin (=helpompi tarjoilla erityisruuat), kuinka heille tehty ruoka oli pahaa (sen valmisti ihan ammattikokki ja kyllä se ihan ruualle maistui), kuinka heitä ei oltu otettu huomioon jälkiruuassa (hedelmäsalaattia, vielä ihan oikeista hedelmistä tehtyä, vegaanijäätelöä - ja raakakakkua.) Yksi valittajavegaaneista loukkaantui siitä, kun hän ei voinut syödä hääkakkua, vaan hän JOUTUI syömään raakakakkua ja kuinka törkeää oli, että heitä varten ei oltu varattu vegaanista hääkakkua. Luulin aina, että omiin hiton häihini saan ottaa kermakakun jos haluan, kun siitä kerran tykkään. Onneksi tuokaan öyhöttäjä ei kuulunut sukuun eikä omaan kaveripiiriin, vaan oli avec.
Jokaiselle oli varattu pääruoka ja erityisruokavalioisille omansa. Tarjolla oli 12 eri kasviksen ja kuuden eri proteiinin salaattipöytä, josta sai koota itse niistä, mitkä kelpasivat. Montaa eri sorttia leipää (eri viljoja, gluteenitonta ja viljatonta, pullaa vanhuksille, keksilajitelma, karkkeja (myös vegaaneille), viittä erilaista kakkua, neljää eri jäätelöä (vegaani, laktoositon, maidoton, tavallinen kermajäätelö), neljää eri kirkasta viinaa, kahdeksaa eri olutta (myös gluteenittomille sopiva), kahta siideriä, neljää punaviiniä, kahta valkoviiniä ja yksi roséviini varmuuden vuoksi. Niin ja limuviinoja nuoremmille.. Neljää eri limsaa, kolmea mehua, vichyvettä, pelkkää vettä kuplilla ja ilman, maitoa, laktoositonta maitoa, kaurajuomaa, soijajuomaa, kahta vihreää teetä, kahta eri paahdon kahvia..
ja silti oli päänaukojia.
Ei enää kannata järjestää mitään juhlia, kun vähintään puolet keksii itselleen allergian. Keksitty tai ei, se on otettava vakavasti. Toinen puoli sitten keksii ruokavaliorajoitukset, jotka unohtuvat viimeistään siinä vaiheessa, kun "se näytti niin hyvältä, että oli pakko.." ja "en mä siitä saa muuta kuin vähän ilmavaivoja"..
Tai sitten järjestän juhlat, joihin ei kutsuta vieraiksi kuin miehiä ja ne naiset, jotka kuuluivat "kaikki ok"-sakkiin. Ruokavalioöyhöttäjät ovat meinaa meidän kahden suvun ja kaveripiirin otannalla 17-38 -vuotiaita naisia ja sitten se kiintiömies, joka valitti ihan kaikesta.
Kommentit (106)
Toinen joku perusruoka, mitä nyt haluattekaan tarjota.
Toinen ruoka voi olla gluteeniton ja vegaaninen. Se kuittaa noista heti vegaanit, lakto-ovot, maidottomat, sisäelimettömät, laktoosittomat, verettömät, kananmunattomat ja lampaattomat.
Samasta ruuasta on myös helppo tehdä merilevätön, sitrushedelmätön, pähkinätön, soijaton, ja sellainen, ettei se sisällä raakoja kasviksia. Yksi ruoka kävisi siis aika isolle ryhmälle. Hyvä kokki tekee tästä myös vähärasvaisen, mutta silti maistuvan.
Suolaton on varmaan ankea isolle osalle, sitä en yhdistäisi samaan. Jälkiruuassa ei toki sekään ole ongelma.
Ja eikö ole ihan päivänselvää hommata myös alkoholittomia juomia?
Ap sulla on nyt se ongelma, että yritit hienostella ja kumarrella kaikkialle. Siksi tää kosahti nyt sun reisille. Ota oppia seuraaviin häihisi: noutopöytä annosten sijaan. Silloin ihmiset saavat valita mitä syövät ja täten voivat syyttää vain itseään valinnoistaan.
Ja ei kannata olla ihan noin herkkänä kommenttien kanssa. "vähän olis voinut olla mausteisempaa" ei nimittäin ole valitus, vaan oman mielipiteen kertominen kysyjälle. Oikeestaan kehu: mitään muuta korjattavaa ei ollut kuin hieman lisää mausteita.
Kyllä kyllä. Mun häissä syödään karjalanpaistia ja munamakaronilaatikkoa koko väen kesken. Mitään vaihtoehtoja ei ole. Jos ei käy niin sitten voi olla ilman. Ja kermakakku tietysti kaikkine härpäkkeineen. Tarjoilut on tietysti mainittu kutsussa. Jos ei kelpaa niin voi olla tulematta.
Onhan noita vaihtoehtoja. Tekee jonkun todella mauttoman ja mitään sisältämättömän ruuan ja tarjoaa tätä kaikille rajoittuneille. Mutta eniten ihmetyttää, että mitä niiden outoja rajoitteita ilmoittavien ihmisten mielessä liikkuu. Siis allergiat toki erikseen, mutta nämä jotka listaavat kaikki mistä eivät tykkää tai mitä pyrkivät välttämään. Siis toisen juhlat on about kerran elämässä tapahtuma, jossa käydään syömässä yksi ateria elämän aikana. Miksi ihmeessä jotkut luettelee näihin tilaisuuksiin inhokkiruokiaan jne? HIrveä vaiva ja kustannus juhlien järjestäjälle ja täysin mitätön juttu sille karppaajalle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kasvissyöjä, mutta valitsen aina vegaanisen vaihtoehdon jos mahdollista. Mutta ei tulisi mieleenkään ilmoittaa juhlien järjestäjälle omista ruoka-rajoitteista. Söisin mitä voisin, eihän se syöminen muutenkaan ole juhlissa se pääasia, ainakaan pitäisi olla.
Syöt sitten noutopöydästä mieluummin jollekin muulle varatun vegaani- tai kasvisruuan sen sijaan, että ilmoittaisit ruokavaliostasi silloin kun sitä kysytään.
No johan meni joillain tunteisiin! :D
Siis tarkoitin, et normi elämässä syön kasvisruokaa (ja kalaa) pyrkien valitsemaan vegaanisen vaihtoehdon. Ok?
Se, etten ilmoita omista ruoka-rajoitteista ei tarkoita sitä, että söisin jonkun muun eväät, saati tekisin numeroa siitä ettei mulle löydy sopivaa syötävää. Lähipiiri tietää mitä syön ja aina oon joissakin juhlissa saanut ihan tarpeeksi ruokaa.
Ihme alapeukutusta, kun just vouhkattiin ettei ymmärretä vegaaneja ja muita eri ruokavalioita, jotka ei johdu allergioista. Nyt sitten ahdistaa, jos joku vegaani jäis ilman pöperöä. Koittakaa päättää, mikä on hyvä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kasvissyöjä, mutta valitsen aina vegaanisen vaihtoehdon jos mahdollista. Mutta ei tulisi mieleenkään ilmoittaa juhlien järjestäjälle omista ruoka-rajoitteista. Söisin mitä voisin, eihän se syöminen muutenkaan ole juhlissa se pääasia, ainakaan pitäisi olla.
Öööö...syöt siis jonkun toisen annoksen??? Et ilmoita mitään rajoitteita -> sinun oletetaan olevan kaikkiruokainen. Sitten juhlissa otat jonkun vegaaniksi itsensä ilmoittaneen annoksen. Tuo se vasta onkin mulkkua!
Joo argh! Niin ärsyttävää!
Olen ilmoittanut vegaanisen ruokavalion ja ruokaa tehdään sen verran kuin on ilmoitettu että on syöjiä, esim. kolme annosta.
Sit joku innokas wnb-vegaani syö ne ruuat, vaikka olisi tarjolla kymmentä hänen ruokavalioonsa sopivaa muuta ruokaa. Kiva että vegaaninen ruoka kiinnostaa ja on in ja cool ottaa sitä, mutta ihan oikeasti, ILMOITTAKAA etukäteen! On tosi kiva olla koko päivä syömättä sen takia, että "vegaaninen ruoka vaan näytti paremmalta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt sitten noutopöydästä mieluummin jollekin muulle varatun vegaani- tai kasvisruuan sen sijaan, että ilmoittaisit ruokavaliostasi silloin kun sitä kysytään.
Siis tarkoitin, et normi elämässä syön kasvisruokaa (ja kalaa) pyrkien valitsemaan vegaanisen vaihtoehdon. Ok?
Se, etten ilmoita omista ruoka-rajoitteista ei tarkoita sitä, että söisin jonkun muun eväät, saati tekisin numeroa siitä ettei mulle löydy sopivaa syötävää. Lähipiiri tietää mitä syön ja aina oon joissakin juhlissa saanut ihan tarpeeksi ruokaa.
Ihme alapeukutusta, kun just vouhkattiin ettei ymmärretä vegaaneja ja muita eri ruokavalioita, jotka ei johdu allergioista. Nyt sitten ahdistaa, jos joku vegaani jäis ilman pöperöä. Koittakaa päättää, mikä on hyvä! :D
Eli siis juhlien noutopöydässä jätät ottamatta sekä karjalanpaistin että vegaaniruuan. Siinä tapauksessahan mitään ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö...syöt siis jonkun toisen annoksen??? Et ilmoita mitään rajoitteita -> sinun oletetaan olevan kaikkiruokainen. Sitten juhlissa otat jonkun vegaaniksi itsensä ilmoittaneen annoksen. Tuo se vasta onkin mulkkua!
Missä kohtaa kirjoitin, että syön jonkun toisen annoksen?:D Mulkkua on myös, se ettei ymmärrä lukemaansa ja alkaa toisia kutsumaan mulkuksi! :D
Mikä vegemenu olisi siis kelvannut? Olisi juhlat taas keväällä ja haluan kaikille ruoan maistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita vaihtoehtoja. Tekee jonkun todella mauttoman ja mitään sisältämättömän ruuan ja tarjoaa tätä kaikille rajoittuneille. Mutta eniten ihmetyttää, että mitä niiden outoja rajoitteita ilmoittavien ihmisten mielessä liikkuu. Siis allergiat toki erikseen, mutta nämä jotka listaavat kaikki mistä eivät tykkää tai mitä pyrkivät välttämään. Siis toisen juhlat on about kerran elämässä tapahtuma, jossa käydään syömässä yksi ateria elämän aikana. Miksi ihmeessä jotkut luettelee näihin tilaisuuksiin inhokkiruokiaan jne? HIrveä vaiva ja kustannus juhlien järjestäjälle ja täysin mitätön juttu sille karppaajalle tms.
Kyllä! Ja varsinkin ne, jotka ilmoittavat kaikki rajoitteensa ja kuitenkin sitten syövät kaikkea kun "näytti paremmalta" tai "pikkupala vain". Mitä helvettiä??
Nykyään ei kannata enää kysellä, laittaa menun esille raaka-aineineen, tarjottavat seisovaan pöytään. Se syö ken voi. Tietysti voi olla monipuolista tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme alapeukutusta, kun just vouhkattiin ettei ymmärretä vegaaneja ja muita eri ruokavalioita, jotka ei johdu allergioista. Nyt sitten ahdistaa, jos joku vegaani jäis ilman pöperöä. Koittakaa päättää, mikä on hyvä! :DEli siis juhlien noutopöydässä jätät ottamatta sekä karjalanpaistin että vegaaniruuan. Siinä tapauksessahan mitään ongelmaa ei ole.
No sentään joku ymmärsi!
En tietenkään ota jollekin varattua vegeruokaa, koska en ole vegaani. Syön kasvisruokaa ja kalaa myös satunnaisesti. :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä vegemenu olisi siis kelvannut? Olisi juhlat taas keväällä ja haluan kaikille ruoan maistuvan.
Itse toivoisin, että vege olisi mahdollisimman samankaltainen kuin tavallinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "ei raakoja kasviksia" naurattaa. Vai olenko vain tietämätön, voiko tällä olla joku allergia/terveydellinen tausta?
Itse olen ollut 15 vuotta vegaani, ja tottunut siihen, että minulle sopivaa jälkiruokaa ei aina ole tarjolla, joten jälkiruoka on aina ekstraa. Mutta jos mut kutsuttaisiin häihin, niin osallistumisen minimivaatimus olisi kyllä se, että jotain vegaanista ruokaa olisi tarjolla. Olen ollut juhlissa joissa ainoa, mitä pystyin syömään, olivat keitetyt perunat. Selittelin siinä sitten vanhuksille, että siinä salaatissakin on tonnikalaa, jota vegaani ei syö.
Minulla on ystävä, joka ei pysty syömään useita tuotteita raakana, mutta keitettynä pystyy pahojen allergioiden vuoksi. Itse en pysty syömään raakoja kasviksia pahojen vatsa- ja suolisto-ongelmien takia. Ne eivät ole minulle kynnyskysymys, sillä aina voin jättää nämä vaihtoehdot syömättä, mutta jos juhlia varten kysytään erikoisruokavaliota, niin vastaan sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa kirjoitin, että syön jonkun toisen annoksen?:D Mulkkua on myös, se ettei ymmärrä lukemaansa ja alkaa toisia kutsumaan mulkuksi! :D
Eli et sitten kuitenkaan valitse sitä vegaanista vaihtoehtoa aina kuin mahdollista, vaikka nimenomaan juuri niin tuonne ylös? Ja tästä olisi sitten mielestäsi muiden pitänyt ymmärtää, että et tosiaan valitse sitä vegaanista vaihtoehtoa aina kuin mahdollista. Joopa joo...kenenköhän sitä luetunymmärtämistä olisi syytä harjoitella.
Kuulostaa provolta, mutta joka tapauksessa niin monet noista ruuista olis voinut yhdistää siten ettei tarvi jokaiselle eri sorttia.
Esim. Gluteeniton kakku kannattaa olla yhtäaikaa esim. laktoositon, soijaton ja pähkinätön. Useimmilla keliakikoilla on mm. laktoosi-intoleranssi. Toivottavasti pikapalvelu yhdisti nämä onnistuneesti.
Mutta nuo vegaanit ym periaatteen tyypit.. onhan se kohteliasta huomoida hekin mutta jotenkin ärsyttää että joku kehtaisi valittaa kalliista ruuasta jonka saa vieraana ilmaiseksi, vaikka mitään allergiaa ei olisi. En kutsuisi tuollaista vierasta seuraaviin bileisiin.
Itselläni on laktoositon ruokavalio enkä ole enää varma soijasta tai pähkinöistä. Sitrushedelmät ja on mauste joka ei käy jne., mutta itse oon aina tyytyväinen jos joku mulle ylipäätään laittaa ruokaa jos käyn vaikka kylässä, ei tarvii olla herkullista. Kyllä niihin häihinkin mennään sen rakkauden vuoksi eikä ruoan takia. Hääpäivä on avioparia varten, ei vieraita. Luulis että pahan makuinenkin ruoka kelpaa kun on varmistettu että se on kaikille turvallista syödä. Pääasia että voi nauttii päivästä eikä tartte juhlien aikana istua ripuloimassa vessassa tai delata jonkun kakun takia.. siinä syö ihan mielellään vaikka pelkän riisikakun.
Vähintään kolmas ellei jo neljäs vegaanivihaprovo tänään. En jaksa ymmärtää, miten joku kokee näin paljon ahdistusta muiden ihmisten ruokavaliosta, mutta nauti kaikin mokomin elämästäsi. Arvasin kyllä jo otsikosta, mistä on kyse, mutta valitettavasti tuli taas erehdyttyä avaamaan.
Järjestin itse joulun alla työn puolesta tilaisuuden 100 henkilölle. Ei ollut ongelma hankkia ruokia, joista jokainen sai syödäkseen. Eikä tullut mieleenikään kytätä, syökö joku gluteenittomaksi ilmoittautunut tavallisia keksejä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei kannata enää kysellä, laittaa menun esille raaka-aineineen, tarjottavat seisovaan pöytään. Se syö ken voi. Tietysti voi olla monipuolista tarjottavaa.
Pitää olla monipuolista tarjottavaa. Ja mieluusti mahdollisimman selkeästi, eli esimerkiksi salaattiainekset erillään eikä valmiiksi sekoitettuna, lämpimät kasvikset myös omassa astiassaan eikä vaikka lihavadissa yms.
Vuosien kokemuksella sanon, että erityisruokavalioiden kanssa pärjää todella helposti, kunhan niihin ei jo lähtökohtaisesti suhtaudu negatiivisesti.
Hmm.. Tuo on liiallista. Minulla on pahkina allergiana, mutta en juuri asiasta ilmoittele erikseen, kysyn onko kys tuotetta todella laitettu esim kakkuun tai jos selvaa on, en sita ota tai muuta vaadi. Nykyisin kun miltei kaikki saattaa sisaltaa jotain joka tapauksessa.