Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisruokavaliot häissämme, avautuminen

Vierailija
06.02.2018 |

Tuli tuosta yhdestä vegaanikitisijästä mieleeni...

Erehdyimme taannoin kysymään erityisruokavalioista hääpäiväämme varten.

Tässä lista siitä, mitä koottiin vastauksista:

5 x vegaani
2 x lakto-ovo-vegetaristi
2 x meriruuaton (= ei kalaa, äyriäisiä, levää jne)
18 x gluteeniton
3 x maidoton
7 x pähkinätön
2 x vähähiilarinen (diabeetikoita)
4 x alkoholiton
1 x ei sisäelimiä
1 x ei lammasta
4 x ei kananmunaa
3 x ei sitrushedelmiä
2 x ei raakoja kasviksia
1 x ei veriruokia
2 x soijaton
12 x laktoositon
2 x viljaton (eri asia kuin gluteeniton)
4 x vähärasvainen
3 x suolaton
42 x sekasyöjä (=kaikki ok)

Arvatkaas ihan prosentteina, paljonko nousi ruokakustannukset erityisruokavaliojen vuoksi?

Meidän pitopalvelu väänsi jokaisen annoksen viereen lapun, jossa lueteltiin annoksen allergeenit ja SILTI joku valitti, että oli tarjolla ruokaa, joka ei heille käynyt. Onneksi ei ollut sukua.

Arvatkaas, paljonko nousi v**utuskäyrä, kun näin "laktoosittomat" kermakakun ääressä, "gluteenittomat" mättämässä leipää ja kakkua naamaansa ja juomassa vodkadrinkkejä, (juomalistassa oli erikseen maininta, että ei sovi gluteenittomille ja viljattomille), vaikka tarjolla oli muutakin "kirkasta", suolattoman sipsikiposta rohmuamassa sen jälkeen, kun oli nauttinut häntä varteen erikseen valmistetun suolattoman annoksen - ja kolme viidestä vegaanista, jotka nitisivät ensinnäkin siitä, kuinka heidät oli laitettu vierekkäin (=helpompi tarjoilla erityisruuat), kuinka heille tehty ruoka oli pahaa (sen valmisti ihan ammattikokki ja kyllä se ihan ruualle maistui), kuinka heitä ei oltu otettu huomioon jälkiruuassa (hedelmäsalaattia, vielä ihan oikeista hedelmistä tehtyä, vegaanijäätelöä - ja raakakakkua.) Yksi valittajavegaaneista loukkaantui siitä, kun hän ei voinut syödä hääkakkua, vaan hän JOUTUI syömään raakakakkua ja kuinka törkeää oli, että heitä varten ei oltu varattu vegaanista hääkakkua. Luulin aina, että omiin hiton häihini saan ottaa kermakakun jos haluan, kun siitä kerran tykkään. Onneksi tuokaan öyhöttäjä ei kuulunut sukuun eikä omaan kaveripiiriin, vaan oli avec.

Jokaiselle oli varattu pääruoka ja erityisruokavalioisille omansa. Tarjolla oli 12 eri kasviksen ja kuuden eri proteiinin salaattipöytä, josta sai koota itse niistä, mitkä kelpasivat. Montaa eri sorttia leipää (eri viljoja, gluteenitonta ja viljatonta, pullaa vanhuksille, keksilajitelma, karkkeja (myös vegaaneille), viittä erilaista kakkua, neljää eri jäätelöä (vegaani, laktoositon, maidoton, tavallinen kermajäätelö), neljää eri kirkasta viinaa, kahdeksaa eri olutta (myös gluteenittomille sopiva), kahta siideriä, neljää punaviiniä, kahta valkoviiniä ja yksi roséviini varmuuden vuoksi. Niin ja limuviinoja nuoremmille.. Neljää eri limsaa, kolmea mehua, vichyvettä, pelkkää vettä kuplilla ja ilman, maitoa, laktoositonta maitoa, kaurajuomaa, soijajuomaa, kahta vihreää teetä, kahta eri paahdon kahvia..

ja silti oli päänaukojia.

Ei enää kannata järjestää mitään juhlia, kun vähintään puolet keksii itselleen allergian. Keksitty tai ei, se on otettava vakavasti. Toinen puoli sitten keksii ruokavaliorajoitukset, jotka unohtuvat viimeistään siinä vaiheessa, kun "se näytti niin hyvältä, että oli pakko.." ja "en mä siitä saa muuta kuin vähän ilmavaivoja"..

Tai sitten järjestän juhlat, joihin ei kutsuta vieraiksi kuin miehiä ja ne naiset, jotka kuuluivat "kaikki ok"-sakkiin. Ruokavalioöyhöttäjät ovat meinaa meidän kahden suvun ja kaveripiirin otannalla 17-38 -vuotiaita naisia ja sitten se kiintiömies, joka valitti ihan kaikesta.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmönen ruokavalioprovo sitten tänään. 

Vierailija
22/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne erikoisruokavaliot sen kalliimmiksi tule. Nykyään pitopalvelut tekevät kermakakunkin automaattisesti gluteenittomana ja vähälaktoosisena.

Vodka on tislattua alkoholia. Siinä ei ole vähääkään viljaa eikä gluteenia jäljellä, joten keliaakikko voi aivan hyvin juoda vodkaa ja viskiä.

Laktoositonta on kaikki mutta ei todellakaan gluteenitonta. gluteeniton tilauksesta ja maksaa usein enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne erikoisruokavaliot sen kalliimmiksi tule. Nykyään pitopalvelut tekevät kermakakunkin automaattisesti gluteenittomana ja vähälaktoosisena.

Vodka on tislattua alkoholia. Siinä ei ole vähääkään viljaa eikä gluteenia jäljellä, joten keliaakikko voi aivan hyvin juoda vodkaa ja viskiä.

Laktoositonta on kaikki mutta ei todellakaan gluteenitonta. gluteeniton tilauksesta ja maksaa usein enemmän.

Huokaus. Jokaisissa juhlissa joissa olen viimeisen viiden vuoden aikana ollut on täytekakku ollut gluteeniton ja sitä ovat syöneet kaikki. Tiedän tämän koska keliaakikkona aina tietysti tarkistan asian pitopalvelun työntekijältä ja vastaus on aina sama: "Me tehdään nykyään kakku aina gluteenittomaksi".

Toki Pirkanmaa on muutenkin ollut keliakia-asioissa edelläkävijä jo 90-luvulla. Diagnostiikankin suhteen.

Vierailija
24/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä tuolla on? Phoo keitto, nuudelisalsalaatti, pari erilaista kasvis currya riisillä. Jokainen ottaa mitä haluaa aivan hyvin häissä voi olla gluteenitonkin leipä ja raakoja vihanneksia ei ole pakko ottaa. Minä ainakin keksin heti mitä ruokaa laittaa. Ihmetten ihmisiä jotka luulevat osaavansa ruoanlaiton mutta ovatkin kitisemässä heti kun ei saa laittaa lihamakaronilaatikkoa ja lihakeittoa reseptistä.

Vierailija
25/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vääränlainen ja hieman nykytrendeihin liikaa hurahtanut kaveripiiri. Heti tuli mieleen mindfulness- ja bloggaajaihmiset, niillähän nuo muotidieetit ovat aina mielessä.

Vierailija
26/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että hääpäiväsi kului vieraiden syömisten kyttäämiseen, mutta jonkun sekin on tehtävä.

Vierailija
27/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei ideologisesti tahdo syödä jotain, niin olkoon syömättä. Ei kai se mikään ongelma ole. Ei ainakaan hääjuhlien järjestäjän ongelma.

Vierailija
28/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "ei raakoja kasviksia" naurattaa. Vai olenko vain tietämätön, voiko tällä olla joku allergia/terveydellinen tausta?

Itse olen ollut 15 vuotta vegaani, ja tottunut siihen, että minulle sopivaa jälkiruokaa ei aina ole tarjolla, joten jälkiruoka on aina ekstraa. Mutta jos mut kutsuttaisiin häihin, niin osallistumisen minimivaatimus olisi kyllä se, että jotain vegaanista ruokaa olisi tarjolla. Olen ollut juhlissa joissa ainoa, mitä pystyin syömään, olivat keitetyt perunat. Selittelin siinä sitten vanhuksille, että siinä salaatissakin on tonnikalaa, jota vegaani ei syö.

Minä olen sekasyöjä, (tulehduksellinen) crohnikko, laktoositon, viljaton ja ehdottomasti vain kypsennetyillä kasviksilla. Raa'at kasvikset tekevät saman kuin viljat eli raapivat suolistoa mennessään. Seurauksena ripulia, limaa ja verta. Tunnen myös ahtauttavaa versiota sairastavan, jolla on pehmeä ruokavalio. Raa'at kasvikset ovat riski myös hänelle (jäävät ahtaumiin kiinni, omenankuoresta tulee sairaalakeikka).

Vierailija
29/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista? Teillä oli ilmeisesti tosi paljon vieraita, kun sinne mahtui noin paljon erikoisruokavalioitakin.

Meidän häissä 2v sitten ei ollut kuin perus pari keliaakikkoa (oikeita sellaisia), yksi paprikalle allerginen ja yksi vegaani. Tai ainakaan muut eivät ilmoittaneet jos jotain olikin, en katsonut jättikö joku esim. kokonaan syömättä sitten.

Laktoosittomana tuli kaikki muutenkin. Noin sata vierasta oli.

Vierailija
30/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole allerginen tai herkkä millekään, mutta yksissä häissä oli vaan minun mielestäni sen verran pahaa ruokaa, että jäi vähän nälkä. En todellakaan alkanut silti valittaa hääparille kovaan ääneen, että hyhhyh kun on huonot ruuat täällä. Vedin leipää ja kakkua, illalla söin kotona sitten.

Jos on tosi allerginen tai nirso, niin tuokoon omat eväät. Ei kaikkea mahdollista voi vaatia.

Vierailija
31/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? Phoo keitto, nuudelisalsalaatti, pari erilaista kasvis currya riisillä. Jokainen ottaa mitä haluaa aivan hyvin häissä voi olla gluteenitonkin leipä ja raakoja vihanneksia ei ole pakko ottaa. Minä ainakin keksin heti mitä ruokaa laittaa. Ihmetten ihmisiä jotka luulevat osaavansa ruoanlaiton mutta ovatkin kitisemässä heti kun ei saa laittaa lihamakaronilaatikkoa ja lihakeittoa reseptistä.

Niin mitkäs häät ne on, jossa ei ole makaronilaatikkoa? En mitään tortillaa ala syömään, muut voi olla syömättä en minä. Vaadin muita kunnoittamaan minua, vaikka en kunnioita muita.

Vierailija
32/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa erityisruokavalioista hoituu gluteenittomalla, viljattomalla ja soijattomalla vegaaniruualla. Erityisesti, jos tarkoitus on tarjoilla valmiit annokseti eikä laiteta noutopöytää. Diabeteksen vuoksi vähähiilarinen tai vähärasvainen syö sen minkä voi. Pähkinä ja sitrukset kun jätetään pois ja suolattomille valmistetaan tarvittaessa oma versio joko erikoisruokavalioisten tai tavallisten annoksesta. Tosin jos alunperinkin ottaisi kaksi annosvaihtoehtoa, esim. kasvis ja kala tai liha, jotka tekee molemmat gluteenittomana ja laktoosittomana, erikoisannosten tarve pienenee huomattavasti. Ilmeisesti, jos aloittajan tarina on tosi, pitopalvelu oli melko kokematon tai sitten ap ei ole vain halunnut kuunnella vaihtoehtoja.

Vierailija
33/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tässä muutama vuosi sitten eräät juhlat ja joukossa oli pari keliaakikkoa ja yksi vegaani. Keliaakikoiden kohdalla kaikki meni ok. Vegaanille oli pitopalvelu laittanut kaiken taiteen sääntöjen mukaan herkullisen näköisen "kasvishässäkän", olisin itsekin sitä ottanut, mutta eipä ollut kuin se yksi annos. No, juhlien emäntänä kävin kysymässä kohteliaasti, että maistuuko? Mitäpä tämä loihe lausumaan? "Olisi saanut olla vähän enemmän mausteita".. Arghh, mistä helvetistä minä tiedän sun makusi ja/tai saako olla paljon vai vähän mausteita? Meinasin ihan oikeasti lyödä sitä vierasta avarilla naamaan, mutta hillitsin itseni. Jumankauta, sulle on hommattu vegaaniannos ja kehtaat vielä valittaa!

Vierailija
34/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat mielikuvitushäät. Millaisia mielikuvitusleikkejä leikittiin?

Vierailija
35/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tässä muutama vuosi sitten eräät juhlat ja joukossa oli pari keliaakikkoa ja yksi vegaani. Keliaakikoiden kohdalla kaikki meni ok. Vegaanille oli pitopalvelu laittanut kaiken taiteen sääntöjen mukaan herkullisen näköisen "kasvishässäkän", olisin itsekin sitä ottanut, mutta eipä ollut kuin se yksi annos. No, juhlien emäntänä kävin kysymässä kohteliaasti, että maistuuko? Mitäpä tämä loihe lausumaan? "Olisi saanut olla vähän enemmän mausteita".. Arghh, mistä helvetistä minä tiedän sun makusi ja/tai saako olla paljon vai vähän mausteita? Meinasin ihan oikeasti lyödä sitä vierasta avarilla naamaan, mutta hillitsin itseni. Jumankauta, sulle on hommattu vegaaniannos ja kehtaat vielä valittaa!

Jumankauta että on mielenkiintoista. Avarilla uhkailija kyttää vegaaneita häissä. Kukaan ei usko. 

Vierailija
36/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää kyll tuo gluteenittomien määrä aloituksessa, villi veikkaus että useimmat on ihan vaan muodin vuoksi gluteenittomia. (Vaadi lääkärintodistus esim. keliakiasta :-D )

Kauhean vaikeeta olis jos joutuis jotkut juhlat järjestämään, tosin mun ikäluokassa ei ole niin hirveästi näitä trendiruokailijoita. Itsekin vältän tiettyjä juttuja, mutta ihan numeroa tekemättä oon pärjännyt ja aina vatsani täyteen saanut.

Vierailija
37/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha ha, tervetuloa ravintolaelinkeinon nykymaailmaan, tätä se on, yhtä painajaista. Sitten vielä jotkut inisee, että erityisruokavalioista ei saisi laskuttaakaan ylimääräistä. Ihmiset on menneet ruoka-asioissa täysin sekaisin.

Vierailija
38/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menu kelpasi kaikille muille vieraille paitsi kahdelle vegaanille:

Porkkanaperunaröstejä

Pinaattilettuja

Kikhernepihvejä

Uunijuureksia

Falafelkebakoita

Punajuuripaistos

Kukkakaalimuusi

Riisiä

Tomaattisalsaa

Salaatteja

Sekasyöjille oli vielä savulohta, nyhtöpossua, lammaskebakoita. Tavikset söi, veget mökötti.

Kaikkiin mihin tarvitsi esim maitotuotteita oli soija tai kaurakermaan tehtyä. Myös se mansikkatäytekakku. Ai niin, kalja kelpas vaikka oli niin eettisesti maailman saastuneimman meren yli rahdattua ale kokkia.

Vierailija
39/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on valehtelu sfääreissään. Popparit esiin.

Vierailija
40/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahaha olipas taas nolo provo. Ja jos ei ole provo niin sääliksi käy tämän sulhasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme