Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella

Käytöstavat
06.02.2018 |

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.

Kommentit (215)

Vierailija
1/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja. Toisaalta diabeetikkovävyä ei haittaa lainkaan, vaikka heillä on jälkiruuaksi tarjolla kuppikakkuja, joiden valmistuksessa on käytetty sokeria. Siksi otamme vävyn ruokavalion huomioon tarjoiluissa.

Vierailija
2/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja. Toisaalta diabeetikkovävyä ei haittaa lainkaan, vaikka heillä on jälkiruuaksi tarjolla kuppikakkuja, joiden valmistuksessa on käytetty sokeria. Siksi otamme vävyn ruokavalion huomioon tarjoiluissa.

Miksi sitä diabeetikkovävyä pitäisi haitata kuppikakut? Provosi kosahti siihen, ettei sokeria ole vuosikymmeniin pidetty kiellettynä diabeetikoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja..

Naurettavaa, aikuiset ihmiset... Kasvisruokaa voi syödä ihan kuka vaan, ei siitä haittaa ole. Kidutettujen eläinten liha sen sijaan aiheuttaa joillekin meistä pahoinvointia ja eettisiä ongelmia.

Vierailija
4/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä diabeetikkovävyä pitäisi haitata kuppikakut? Provosi kosahti siihen, ettei sokeria ole vuosikymmeniin pidetty kiellettynä diabeetikoille.

Olen sairastanut diabetesta yli 30 vuotta, ja sokeri ei tosiaankaan kuulu kiellettyjen aineiden listalle.

Vierailija
5/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kohteliasta tarjota sinullekin oikeaa ruokaa eikä vain lisukkeita. Varsinkin kun kasvisruokavalio on erittäin yleinen tänä päivänä, eikä mikään harvinaisuus..

Vierailija
6/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta hiilihydraattien rajoittaminen on tärkeää, joten aika harva diabeetikko syö sokerisen jälkiruuan.

Vierailija
7/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisistä vanhemmista puhutaan? 

Vierailija
8/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta hiilihydraattien rajoittaminen on tärkeää, joten aika harva diabeetikko syö sokerisen jälkiruuan.

Yleensä kyllä diabeetikko haluaa käyttää ne "sallitut" hiilihydraatit nimenomaan siihen, että saa kyläpaikassa syödä jälkiruokaa. Jättää sitten mieluummin jotain muuta hiilaripitoista siltä päivältä syömättä.

Noinko koville ottaa myöntää, että keksit omasta päästäsi koko jutun?

Vierailija
9/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä todella inhottavaa :/ Nykyisin saa jo vaikka mitä valmiinakin jos ei taidot riitä joten pelkkää laiskuutta ja hölmöyttä tuo on. Itsekin yleensä joudun itse tekemään ruokani miehen vanhempien luona ja tiedän, ettei sekään ole taidoista kiinni. Itse en ymmärrä sitäkään, että esim. häissä ei huomioida vieraiden erityisruokavalioita. Toki jos joukossa on vähähiilarista, keliaakikkoa, fodmappia noudattavia jne niin onhan se toki hankalaa, mutta kasvisruoka on nykyisin jo niin perus juttu. Itse olen ruvennut varustautumaan ja ottamaan mukaan omia naposteltavia. Tosin viime kesänä häissä niitä katsottiin vinoon vaikka koko juhlissa pystyin syömään vihersalaattia ja kuivia perunoita.

Vierailija
10/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en erikseen kasvisruokavaihtoehtoa tee, jos en tiedä, että joku kutsuttu on kasvissyöjä (yleensä kyllä pyrin selvittämään etukäteen, jos kutsutuilla on jotain rajoituksia ruokavaliossaan), mutta on kyllä aika tökeröä kun kerran hyvin tietävät. Ymmärtäisin vielä, jos kerran epähuomiossa eivät laittaisi, mutta jos toistuvasti on noita tilanteita, että sinulle on vain jotain salaattia, niin vähän kyllä kiusanteolta tuntuu.

Vierailija
11/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja..

Naurettavaa, aikuiset ihmiset... Kasvisruokaa voi syödä ihan kuka vaan, ei siitä haittaa ole. Kidutettujen eläinten liha sen sijaan aiheuttaa joillekin meistä pahoinvointia ja eettisiä ongelmia.

Kasvisruokavalion takia tapetaan miljardeja eläimiä vai miten ihmeessä kuvittelet, että soijaa voidaan kasvattaa ilman että hyönteiset tuhoavat sadon.

Jos nimimerkkinä on Käytöstavat, niin silloin tapoja vaaditaan myös kirjoittajalta. Kyllä tuo on appivanhempien selkeä näpäytys siitä, että miniä ei halua ottaa heitä mitenkään huomioon. Vähän sama juttu kuin miniältä tarjota teenjuojille aina kahvia.

Vierailija
12/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyllä diabeetikko haluaa käyttää ne "sallitut" hiilihydraatit nimenomaan siihen, että saa kyläpaikassa syödä jälkiruokaa. Jättää sitten mieluummin jotain muuta hiilaripitoista siltä päivältä syömättä.

Noinko koville ottaa myöntää, että keksit omasta päästäsi koko jutun?

Kyläpaikassa on vähän eri asia kuin kotona. Mistä keksit. että vävylle olisi kyläpaikassa tarjolla jälkiruokana kuppikakkuja, juurihan tuossa kirjoitettiin, että vävy otetaan kyllä huomioon, koska hän ei kiukuttele appivanhempien kanssa ruuasta.

Vierailija
13/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisiin lapsiin ja miniöihin pätee sama sääntö eli sitä syödään, mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin nirsona saa luvan poistua pöydästä. Jos miniää ei ole kotona kasvatettu olemaan ruokapöydässä ihmisiksi, niin sitten appivanhempien tulee se paikka näyttää. Kasvisruokavalio kaikkine hyönteismyrkkyineen on miniän oma valinta, ei terveydellinen rajoite.

Vierailija
14/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän päälle viisikymppisistä.

Ja haluan vielä tuoda esiin, etten ikinä ole mitenkään paasannut ruuasta, enkä muuten tuonut esiin syömisiäni kuin kertomalla että olen kasvissyöjä. Minusta he itse ajavat illallisen epämukavaan tilanteeseen, kun salaattilautastani tuijotetaan kuin se olisi jokin hiljainen protesti..... Olisi kiva tietysti syödä maha täyteen, mutta en minä mikään mielistelijä ole että alan yhtäkkiä lihaa syömään vaan miellyttämisen vuoksi.

Vierailija
15/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas epäkohteliasta. Itse pyrin aina ottamaan kaikki ruokavieraat huomioon, ei ole iso vaiva. Ja kyllä meillä lämpimät kasvisruuat maistuvat hyvin myös lihansyöjille.

Voisitko ensi kerralla valmistaa jotain sinulle sopivaa ruokaa viemisiksi, niin että appivanhemmat saisivat maistaa kasvisruokaa?

Vierailija
16/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että appivanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, etteivät he oikeasti osaa laittaa noita kasvisproteiinilähteitä, eivätkä ehkä edes tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla?

Mitä jos ensi kerralla joko esittäisit toiveen ruoasta ja lyhyen, helpon ohjeen sen laittamisesta (Tiedättekös, lähikaupasta saa nykyään sieltä lihapakkausten vierestä sellaista nyhtökauraa. Sitä jos lämmitätte paistinpannulla vaikka tomaattisoseen kanssa, niin tulisi hyvä kasvisvaihtoehto paistille ja muutkin voisivat vaikka päivällisellä sitä maistella)? Tai sitten viet mukanasi esim. härkäpapupihvejä ja kerrot, miten näitä löytyy ihan meidän lähikaupan hyllystä leikkeleiden läheltä ja ovat tosi hyviä, eikä tarvitse kuin lämmittää.

Appivanhemmat saattavat huomata, 1) ettei heidän tarvitse lähteä johonkin ektoottiseen "vegaanikauppaan" kilometrien päähän erikseen ostamaan sinulle jotain, vaan saavat helposti omasta kaupasta, kun vielä tietävät, mistä hyllystä ja millaista pakettia kannattaa katsella ja 2) ettei heidän tarvitsekaan opetalla jotain monimutkaista valmistusmenetelmää, marinointia, haudutuskiehutuskieritystä ja ties mitä, vaan kasvisproteiinia saa myös todella helpolla tavalla laitettua. Olen itseasiassa lähes varma, että kyse ei ole siitä, etteivät haluaisi huomioida sinua, vaan siitä, etteivät tiedä ja luulevat, etteivät osaa.

Vierailija
17/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän päälle viisikymppisistä.

Ja haluan vielä tuoda esiin, etten ikinä ole mitenkään paasannut ruuasta, enkä muuten tuonut esiin syömisiäni kuin kertomalla että olen kasvissyöjä. Minusta he itse ajavat illallisen epämukavaan tilanteeseen, kun salaattilautastani tuijotetaan kuin se olisi jokin hiljainen protesti..... Olisi kiva tietysti syödä maha täyteen, mutta en minä mikään mielistelijä ole että alan yhtäkkiä lihaa syömään vaan miellyttämisen vuoksi.

Minä tein meidän miniälle härkispataa. Kovasti se sitä kehui, vaikka härkiksen ohessa oli 50% jauhelihaa. Sinne kun silppusi sieniä sekaan, niin eihän se miniä huomannut, mitä söi. Meille muille oli samaa pataa 100 % jauhelihalla. Vähän kuin olisi opettanut lasta syömään!

Vierailija
18/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että appivanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, etteivät he oikeasti osaa laittaa noita kasvisproteiinilähteitä, eivätkä ehkä edes tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla?

Mitä jos ensi kerralla joko esittäisit toiveen ruoasta ja lyhyen, helpon ohjeen sen laittamisesta (Tiedättekös, lähikaupasta saa nykyään sieltä lihapakkausten vierestä sellaista nyhtökauraa. Sitä jos lämmitätte paistinpannulla vaikka tomaattisoseen kanssa, niin tulisi hyvä kasvisvaihtoehto paistille ja muutkin voisivat vaikka päivällisellä sitä maistella)? Tai sitten viet mukanasi esim. härkäpapupihvejä ja kerrot, miten näitä löytyy ihan meidän lähikaupan hyllystä leikkeleiden läheltä ja ovat tosi hyviä, eikä tarvitse kuin lämmittää.

Appivanhemmat saattavat huomata, 1) ettei heidän tarvitse lähteä johonkin ektoottiseen "vegaanikauppaan" kilometrien päähän erikseen ostamaan sinulle jotain, vaan saavat helposti omasta kaupasta, kun vielä tietävät, mistä hyllystä ja millaista pakettia kannattaa katsella ja 2) ettei heidän tarvitsekaan opetalla jotain monimutkaista valmistusmenetelmää, marinointia, haudutuskiehutuskieritystä ja ties mitä, vaan kasvisproteiinia saa myös todella helpolla tavalla laitettua. Olen itseasiassa lähes varma, että kyse ei ole siitä, etteivät haluaisi huomioida sinua, vaan siitä, etteivät tiedä ja luulevat, etteivät osaa.

Olen 40v ja enkä tosiaan ymmärrä kasvisruuasta mitään. Jos kysessä on mukavat ihmiset ja tulet heidän kanssaan juttuun voisitko ohjeistaa heitä? Olemalla hiljaa tilanteessa olet tavallaan hyväksynyt heidän tavan, eikä heillä ole syytä muuttaa tapaa.

Vierailija
19/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin kiittäisin miniää tuollaisista tuomisista,laittaisin ne härkäpapupihvit pakastimeen ja tarjoaisin höyrytettyä parsakaalia ja raikasta vihersalaattia paistin ohessa. Ja seuraavan kerran mennessäni miniälle kylään ottaisin mukaan kunnon lihakeittoa. Kertoisin, miten pakkaspäivänä on mukava syödä lihaisaa soppaa ja tarjoaisin tietty pojallekin.

Vierailija
20/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aika varma että kyse on halusta ei osaamisen puutteesta, he osasivat kyllä laittaa vaikka millaista ruokaa ja ovat koulutettuja ja ruuasta ja terveydestä kiinnostuneita ihmisiä. Hyvätapaisia ja ajattelevia, siksi minusta tuntuukin oudolta että he eivät huomioi mitenkään tässä asiassa. Tuntuu jotenkin tosi tökeröltä, jos alan viemään omia eväitä ja ehdottelemaan reseptejä.... AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan