Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko 4-7vuotiaan lapsesi katsoa Harry Potterin elokuvan ?

Vierailija
17.04.2006 |

Mielipiteitä kehiin .

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

iskä käski pelottavimmissa kohdissa pistää silmät kiinni.

yöllä poika näki painajaisia!

mutta taas kun kuuli tv,stä että tulee illalla,

on ihan innoissaan!

empä tiedä mitä tekisimme, täytyypä keskustella asiasta...

4v tyttöa ei edes kiinnostanut vaikka oli kotona elokuvan aikana...

Vierailija
22/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa ole juuri se vanhemman asia sanoa että nyt ei katsota. Ei se ole viisveen asia päättää katsooko vai ei. Vaikka siitä vinkunaa seuraa, niin mitä sitten? Elämässä petytään joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä porukka on antamassa 4-vuotiaitten " ilman muuta" katsella sen?!

Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että sanat fantasia ja lapsille sopiva eivät ole synonyymejä!!

Siinä elokuvassa on todella pelottavia kohtia, joita ei mielestäni alle kouluikäisen pitäisi joutua näkemään.

Käyttäkää sitä järkeänne, tai uskokaa ainakin itseänne valaistuneempien sanaan.

Vierailija
24/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole sopiva tuonikäisille (ja menee vielä aivan liian myöhään vanhemmillekin koululaisille).

Vierailija
25/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvien ja tv-ohjelmien hirviöt ovat konkreettisempia ja valmiiksi kuviteltuja, niistä ei voi lapsi omalla mielikuvituksellaan tehdä kiltimpiä.

Vierailija
26/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajoissa on jo otettu huomioon jousto, jonka mukaan toiset lapset eivät ole niin herkkiä kuin lapsen psyyke keskimäärin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että K11 elokuvia voi katsoa 11 vuotias ja sitä vanhempi lapsi, jonka psyyke on keskimääräisissä rajoissa. Lapset, jotka eivät ole niin herkkiä voivat katsoa tällaisen elokuvan jo 9 vuotiaina. Ei alle.

Vierailija:

Enpä anna, siinä on ikäraja syystä...

Vierailija
27/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä elokuva se on, ja takuulla saavat katsoa, kun ikää tulee lisää. Mutta juuri siksi odotamme, ei pelkän pelottavuuden takia, vaan siksi, että hyvä leffa menee ' pilalle' , jos sen katsoo liian nuorena. Jää mielikuva vain niistä hurjuuksista, ei tarinasta ja juonesta ja efekteistä.

Kaikella on aikansa.

Vierailija
28/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nähnyt ne ja lukenut kaikki kirjat, eivätkä ne todellakaan ole pienten lasten kamaa. Hirviöt ovat sen verran pelottavia, että lapset näkevät takuuvarmasti painajaisia.

miksi ihmeessä ette te aikuiset nauhoita noita tulevia vuosia varten, jos lapsenne nyt on vielä liian pieni? Eikö teillä raasuilla ole edes vhs-nauhuria? Tai kanttia kieltää lapseltanne yhtään mitään?

Uskomatonta!

Vierailija
29/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies, minä ja 4,5v tyttö katsoo sen illalla. Ei ole ongelma, on katsonut ennenkin, eikä pelota. Tietää, että se on vain satua, eikä totta.

Vierailija
30/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailja:

Meillä mies, minä ja 4,5v tyttö katsoo sen illalla. Ei ole ongelma, on katsonut ennenkin, eikä pelota. Tietää, että se on vain satua, eikä totta.

Vierailija
31/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailja:

Se millaisia satuja tietynikäiset kestävät onkin eri asia.

Vierailija
32/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä luettu paljon satuja. monella kielellä ja monenlaisia kansansatujakin eri maista. osa saduistakin on toki pelottavia, mutta meillä lapset ovat oppineet, ettei ne pelottavatkaan sadut ole totta. siksi meillä nähdään todella harvoin esim painajaisunia, vaikka luetaan ns pelottavia satuja ja katsotaan ns. pelottavia leffoja.

Vierailija
33/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

40:llä ei taida olla videonauhuria. Voi köyhää...

:D Onneksi on olemassa uudempaakin tekniikkaa :)

Vierailija
34/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on 7 vuotias. Muutenkin näkee painajaisia yms. kun mielikuvitus on alkanut laukkaamaan hurjaa vauhtia viimesen kouluvuoden aikana. Kun poika oli 4-5 vuotias niin tuntui että " mikään" ei pelota. Nyt asiat on ihan toisin... Jos jollain elokuvalla on ikäraja niin minusta sitä pitäisi noudattaa. Ei ainakaan antaa monta vuotta pienemmän katsoa sellaista. Ei ole meinaan mikään kiva mennä yöllä rauhottelemaan lasta kun tämä huutaa hysteerisenä sängyssä jonkun elokuvan takia!!!!

Tosi vastuuttomia vanhempia nämä jotka antavat alle kouluikäisten katsoa tuon elokuvan! Nämä vanhemmat varmaankin antavat lasten pelatakkin ties mitä taistelu/tappelu pelejä....

Vierailija
35/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailja:

meillä luettu paljon satuja. monella kielellä ja monenlaisia kansansatujakin eri maista. osa saduistakin on toki pelottavia, mutta meillä lapset ovat oppineet, ettei ne pelottavatkaan sadut ole totta. siksi meillä nähdään todella harvoin esim painajaisunia, vaikka luetaan ns pelottavia satuja ja katsotaan ns. pelottavia leffoja.

Meilläkin luetaan todella paljon, mutta silti elokuvat ovat eri asia.

Syynä on se tutkittu seikka, että kuultu/luettu satu antaa lapselle mahdollisuuden kuvitella itse sellaisen monsterin, joka ei pelota. Lapsen mielikuvitus siis suojelee häntä itseään.

Mutta elokuvissa se kuvittelun liikkumatila on rajatumpi. Monsteri on SIINÄ, valmiina, pelottavampana kuin lapsi itse sen loisi päässään.

Selitä minulla nyt yksi hyvä syy, miksi 4-vuotiaan PITÄÄ katsoa se! Miksette voi ottaa sitä nauhalle ja katsoa miehen kanssa kahdestaan myöhemmin???

Syitä sille, että 4-vuotiaan ei sitä pitäisi katsoa on tässä keskustelussa esitetty jo riittämiin, mutta yhtäkään syytä, miksi lapsen pitää se saada katsoa ei ole - jollei sitten vanhempien laiskuus.

Vierailija
36/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mieluummin annan katsoa Potterin kuin lukisin Grimmin satuja (kammottavia, pelottavia, julmia!)

Vierailija
37/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiin vuosi sitten se eka Harry Potteri ja kaduin että annoin esikoiseni, silloin 8 v, katsoa sen. Ei tosiaankaan mikään lasten elokuva. Odottelen vielä ainakin vuoden ennenkuin saa katsoa. Ja tuon viimeisimmän H. P. elokuvan katsomista odotellaan vielä kauemmin. Sillehän meinattiin laittaa K-15 IKÄRAJA!

Vierailija
38/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Selitä minulla nyt yksi hyvä syy, miksi 4-vuotiaan PITÄÄ katsoa se! Miksette voi ottaa sitä nauhalle ja katsoa miehen kanssa kahdestaan myöhemmin???

Syitä sille, että 4-vuotiaan ei sitä pitäisi katsoa on tässä keskustelussa esitetty jo riittämiin, mutta yhtäkään syytä, miksi lapsen pitää se saada katsoa ei ole - jollei sitten vanhempien laiskuus.

Meillä on noita Harryja sun muita ihan DVD:lla ja lapsi on niitä aina jonkun aikuisen kanssa katsonut. Koska tykkää Harrysta, on itse lukenut Harry Potterin kirjoja, oppi sujuvasti lukemaan 4v ja oli kerran aamulla napannut kirjahyllysta Potterin. Eli hän tykkää Potterin maailmasta.

Meilläkin on lapsuudenkodissa katsottu leffoja, eikä olla oikeen välitetty ikärajoista ja ihan hyviä miestä lapsista tuli. Eikä meitä oikeen mikään pelota, edes ulkomailla asuessamme. Ei ole jäänyt siis mitään traumoja lapsuudestani, vaikka ns. pelottavia olenkin katsonut.

Samaten sisarusteni lapset, nyt osa jo teini-ikäisiä, ovat myöskin näitä ns pelottavia katsoneet, eikä heissäkään mitääm traumoja ole.

Tietenkään en pakota lapsiani katsomaan / kuuntelemaan pelottavia. Mutta tykkäävät kyllä itse katsoa/kuunella niitä pelottavia.

Riippuu niin paljon kaikesta :)

Vierailija
39/74 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein aikoinaan 10-vuotiaan katsomaan tuota eilen tullutta elokuvaa leffateatteriin ja me lähdimme kesken pois, koska tyttöä alkoi pelottaa, vaikka minä olin lukenut hänelle kirjat, hän oli itsekin lukenut kirjat ja hän tiesi sen olevan satua. Onneksi 10-vuotiaani oli niin fiksu, että tajusi sanoa pelkäävänsä.

Voin kuvitella kuinka nelivuotiaani, joka esittää urheaa ollakseen isompien sisarustensa kaltainen, olisi väkisin katsonut elokuvan ja yrittänyt sitten käsitellä yksikseen pelkojaan. Eikä ihan varmasti olisi osannut sitä tehdä.

Vierailija
40/74 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että SINUN tulkintasi mukaan neljävuotias ei saa traumoja tai etteivät isommat lapsesi tai sinä ole saaneet traumoja ei välttämättä ole totta. Pieni lapsi ei osaa aina näyttää, jos joku tarina on liian jännittävä.

Eikä hän osaa aina ilmaista, mistä joku painajainen tulee ja johtuu.

Lukekaa rauhassa Pottereita, niitä LUETTAESSA lapsi voi itse säädellä monstereiden kokoa ja näköä. Lopettaa kesken, jos käy liian jännäksi.

En todellakaan hyväksy perusteluksi tuollaista " minäkin olen katsonut lapsena pelottavia elokuvia, ja hyvä ihminen minusta on tullut" -soopaa. Mistä sinä tiedät, miten paljon rohkeampi ja tasapainoisempi sinusta tai lapsistasi olisi tullut, jos heille ei jo pienestä olisi syydetty ikäkauteen sopimatonta fiktiota??

Vierailja:

Meillä on noita Harryja sun muita ihan DVD:lla ja lapsi on niitä aina jonkun aikuisen kanssa katsonut. Koska tykkää Harrysta, on itse lukenut Harry Potterin kirjoja, oppi sujuvasti lukemaan 4v ja oli kerran aamulla napannut kirjahyllysta Potterin. Eli hän tykkää Potterin maailmasta.

Meilläkin on lapsuudenkodissa katsottu leffoja, eikä olla oikeen välitetty ikärajoista ja ihan hyviä miestä lapsista tuli. Eikä meitä oikeen mikään pelota, edes ulkomailla asuessamme. Ei ole jäänyt siis mitään traumoja lapsuudestani, vaikka ns. pelottavia olenkin katsonut.

Samaten sisarusteni lapset, nyt osa jo teini-ikäisiä, ovat myöskin näitä ns pelottavia katsoneet, eikä heissäkään mitääm traumoja ole.

Tietenkään en pakota lapsiani katsomaan / kuuntelemaan pelottavia. Mutta tykkäävät kyllä itse katsoa/kuunella niitä pelottavia.

Riippuu niin paljon kaikesta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi