Vierailija

On sitä mieltä, etten saa tulla mukaan selvittämään asiansa sössineen teinin kouluasioita koska kriisipalaverin osaanottajat voivat saada minusta negatiivisen käsityksen koska en ole suomenkielinen enkä myöskään syntynyt tässä kaupungissa. Teinillä on viimeinen mahdollisuus saada armoa ja päästä jatkamaan koulussa koska hän on pinnannut todella paljon.

Vaikken osaakaan kieltä täydellisesti se ei tarkoita sitä, että järjissäni olisi jotain vikaa. Teinin kanssa meillä ovat vaikeat välit koska minä olen todella vihainen kun hän pinnaa ja hänhän minua fyysisesti suurempana pystyy pinnaamaan ihan helposti koska äidit eivät ole enää noin isoja koulussa vahtimassa.

Yhtenä ongelmana on myös teinin uhmakas käytös. Hän ei suostu nousemaan sängystä ylös vaikka möykkään sängyn vieressä ja vedän peiton pois hänen päältään. Olemme olleet ihan käsirysyssäkin peiton vuoksi. Mikään minun esittämäni tai tarjoamani juttu ei kelpaa muutenkaan teinille koska hän tietää, ettei ole pakko tehdä mitään ja että meillä on luin määräämä velvollisuus elättää häntä täysi-ikäiseksi.

Minulla ei ole ajokorttia eli en pysty viemään ja hakemaan teiniä koulusta. Kouluun on 1,5 kilometriä. Mieheni vie ja hakee teinin välillä kouluun ja hakee sieltä. En tiedä pysyykö teini silloin koko päivän koulussa vai lipeääkö askel läheiseen kahvilaan kun se avautuu.

Olen todella huolestunut teinistä. En halua hänestä syrjäytynyttä. Olen pohtinut onko hän normaali. Mielestäni suomalaisen koulujärjestelmän kontaktivanhempijärjestelmä on sairas! Mikseivät koulut halua pitää yhteyttä molempiin vanhempiin? Miksei koulu halua pitää ylipäänsä oppilaan toiseen vanhempaan jos vanhempi ei ole suomenkielinen? Entä jos jotain sattuu ja mieheni ei voi vastata töiden vuoksi puhelimeen?

Olen sekä vihainen että surullinen kun mieheni kielsi minua äsken osallistumasta kriisipalaveriin. Mitä te tekisitte jos olisitte minä?

• ylös 49
  • alas 131

Sivut

Kommentit (115)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tee lapsesta lastensuojeluilmoitus, niin saatte sitä kautta apua. Jos nuorella itsellään ei ole motivaatiota muuttaa asennettaan, ei siinä mikään kriisipalaveri koulun puolesta auta. Koulu ei myöskään voi auttaa sinun ja miehesi keskinäisissä kommunikaatio- ja luottamusongelmissa. Sillä, kuka on merkitty kontaktihuoltajaksi, ei ole väliä, jos vanhemmat eivät toimi yhteistyössä.

• ylös 232
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos tästä teksistä ei tule ulos selkeä valetarina niin en tiedä mistä. 

Ei ole valetta! Ei kaikilla ole samanlainen elämä.

• ylös 43
  • alas 32
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on myös sinun niin menet! Sanoi mies mitä tahansa.

Mies väittää minun paikallaoloni huonontavan pojan tilannetta huomattavasti sekä että poika joutuu koulukiusatuksi kun uusille koulukavereille selviää ettei poika ole sataprosenttisesti suomenkielisestä kodista.

• ylös 10
  • alas 230
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tee lapsesta lastensuojeluilmoitus, niin saatte sitä kautta apua. Jos nuorella itsellään ei ole motivaatiota muuttaa asennettaan, ei siinä mikään kriisipalaveri koulun puolesta auta. Koulu ei myöskään voi auttaa sinun ja miehesi keskinäisissä kommunikaatio- ja luottamusongelmissa. Sillä, kuka on merkitty kontaktihuoltajaksi, ei ole väliä, jos vanhemmat eivät toimi yhteistyössä.

Kuinka helposti poika otettaisiin huostaan jos teen lastensuojeluilmoituksen pojasta? Voisin kyllä tehdäkin niin minäkin voisin lopettaa piilottelemisen. Peruskouluaika oli raskasta koska minua kiellettiin menemästä koulujuhliin ja mies ei osannut kertoa mitään järkevää siitä, mitä koulun kehityskeskusteluissa puhuttiin.

Sekä mieheni että poikani häpeävät minua. Emme liiku missään yhdessä. Käymme erikseen kaupassakin.

• ylös 6
  • alas 170
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on myös sinun niin menet! Sanoi mies mitä tahansa.

Mies väittää minun paikallaoloni huonontavan pojan tilannetta huomattavasti sekä että poika joutuu koulukiusatuksi kun uusille koulukavereille selviää ettei poika ole sataprosenttisesti suomenkielisestä kodista.

Ei kai sielä palaverissa pojan koulukaverit ole, tietysti menet paikalle.

• ylös 186
  • alas 1
Vierailija

Minä kun en ole koskaan miesten jorinoita kuunnellut, niin en omaa tällaisia ongelmia. Tekisin juuri niin kuin itse parhaaksi katsoisin, enkä varsinkaan rupeaisi mitään piilottelemaan missään.

• ylös 120
  • alas 1
Vierailija

Outoa jos huoltajan läsnäolo huonontaa tilannetta? Siellähän yritetään ratkaista tilannetta. Ei siellä arvostella ketään. Sinne vaan.

• ylös 152
  • alas 3
Vierailija

Koulu tekee lintsauksesta lasun viran puolesta. Ilmoittavat sen varmaan tuossa palaverissa. Kokemusta on.

• ylös 95
  • alas 3
Vierailija

Taidat olla Porvoosta:

a) kirjoitat liian hyvää suomea

b) 1,5 km päivittäinen kuskaaminen kouluun on epäuskottavaa

c) pojan koulukaverit eivät tiedä ketä palaveriin osallistuu/ eikö ne muka käy teillä jo muutenkin?

Joe et ole porvoolainen:

a) osallistut kriisipalaveriin

b) älä tee lasua kuten ehdotettiin

c) jätä miehesi tai käykää edes parisuhdeneuvonnassa. Se, että äitiä kielletään osallistumasta koulun juhliin ja palavereihin on sairasta.

• ylös 212
  • alas 8
Vierailija

Siis mitä? En ole ikinä törmännyt kouluun josta ei oltaisi molempiin vanhempiin yhteydessä. Normaalisti kuitenkin riittää, että soittaa toiselle vanhemmalle, oletuksena kuitenkin on että perheessä keskustellaan asioita. Yleisempää on edelleen soittaa äidille ja jos äiti ei vastaa niin isälle. Vaikka vanhemmat olisivat eronneetkin niin kyllähän lasten asioista pitäisi pystyä sopimaan. Jos tilanne on niin tulehtunut että toinen vanhempi ei saa tietoa niin molemmilla vanhemmillahan on wilma-tunnukset joilla voi seurata lapsen koulunkäyntiä ja huoltaja voi myös soittaa luokanvalvojalle ja pyytää että asiat tiedotetaan molemmille vanhemmille. Kuulostaa hassulta että olette ilmeisesti parisuhteessa mutta ette sen vertaa keskustele että saisit tietoa lapsesi koulunkäynnistä. Tuskin koulullakaan kukaan on edes tajunnut että tieto ei kulje omalta mieheltäsi sinulle. Mies ei voi kieltää sinua osallistumasta omaa lastasi koskevaan palaveriin.

• ylös 63
  • alas 0
Vierailija

[/quote]

Voisin kyllä tehdäkin niin minäkin voisin lopettaa piilottelemisen. Peruskouluaika oli raskasta koska minua kiellettiin menemästä koulujuhliin ja mies ei osannut kertoa mitään järkevää siitä, mitä koulun kehityskeskusteluissa puhuttiin.

Sekä mieheni että poikani häpeävät minua. Emme liiku missään yhdessä. Käymme erikseen kaupassakin.[/quote]

Tämä kuulostaa kyllä jo todella oudolta. Miten olette yleensä päätyneet naimisiin?

• ylös 81
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuinka helposti poika otettaisiin huostaan jos teen lastensuojeluilmoituksen pojasta? Voisin kyllä tehdäkin niin minäkin voisin lopettaa piilottelemisen. Peruskouluaika oli raskasta koska minua kiellettiin menemästä koulujuhliin ja mies ei osannut kertoa mitään järkevää siitä, mitä koulun kehityskeskusteluissa puhuttiin.

Sekä mieheni että poikani häpeävät minua. Emme liiku missään yhdessä. Käymme erikseen kaupassakin.

Miksi lastensuojelusta puhuttaessa ensimmäinen ajatus on huostaanotto? Aluksi kartoitetaan tilanne ja mietitään sopivia tukimuotoja. Näitä voivat olla esimerkiksi käynnit nuorisotyöntekijällä tai terapeutilla. Voidaan myös yhteistyössä koulun kanssa perustaa moniammatillinen ryhmä, joka seuraa tilannetta ja jossa on huoltajien lisäksi mukana nuorisopalveluiden sekä koulun edustajia. Jos pojan asenne ei avoimilla tukitoimilla parane, toki sitten voi olla edessä esimerkiksi koulukoti. Perhetilanteenne tuntuu olevan ihan solmussa, eikä vaikuta siltä, että pystytte omin neuvoin ohjaamaan poikaa oikeille raiteille. Vaikuttaa siltä, että myös vanhemmat ovat terapian tarpeessa. Väliaikainen sijoitus voisi rauhoittaa tulehtunutta tilannettanne ja tuoda teille vanhemmille voimavaroja asian hoitamiseksi jatkossa.

• ylös 37
  • alas 2
Vierailija

Tee se lasu.

Teillä on parisuhteessa ongelma joka kannattaa selvittää jossain keskusteluterapiassa, mutta teini tarvitsee apua ihan omiin ongelmiinsa jotka saattavat liittyä parisuhteenne ongelmiin, mutta eivät ratkea sillä jos tuo outo toisen vanhemman piilottelu loppuisi.

Lastensuojelun asiakkuus ei ole lopuksi ikää. Tiedän tämän koska lapseni päätyivät parisuhdekriisini myötä lastensuojelun asiakkaiksi, ja asiakkuus sittemmin päätettiin kun tilanne meillä tasaantui.

Apua on saatavilla, sitä on vain uskallettava ottaa vastaan.

• ylös 38
  • alas 1
Vierailija

Mun kokemus on, että Suomessa koulun henkilökunta menee vaikka mutkalle saadakseen molemmat vanhemmat tuollaisiin palavereihin ja taitaa olla laissakin, että esim. tulkki pitää tarvittaessa olla.

Ap, jos kaikki kertomasi on totta niin miehesi käyttäytyy todella omituisesti. Ei ole mitään syytä eikä oikeutta estää lapsen äitiä osallistumasta koulun juhliin, saati palavereihin lapsen tulevaisuudesta.

• ylös 82
  • alas 2

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.