Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan amkiin mutta pelkkä opinnäytetyön esitys ahdistaa valtavasti jo valmiiksi

Vierailija
05.02.2018 |

:( t. ujo

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi esitelmien pitäminen koulussa on aivan turhaa ajankäyttöä. Esiiintymistaitoja ja motivaatiota ei ole 95 %:lla oppilaista ja käytännössä omiin dioihin kirjasta kopioidut tekstit luetaan sanasta sanaan monotonisella äänellä. Kukaan ei juuri keskity itse asiaan saati opi mitään.

Vierailija
82/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi esitelmien pitäminen koulussa on aivan turhaa ajankäyttöä. Esiiintymistaitoja ja motivaatiota ei ole 95 %:lla oppilaista ja käytännössä omiin dioihin kirjasta kopioidut tekstit luetaan sanasta sanaan monotonisella äänellä. Kukaan ei juuri keskity itse asiaan saati opi mitään.

Tamkissa on parasta nuo pbl-kurssit. Tuliko jostain problem based learning tai joku sinnepäin. Käytännössä laiska opettaja tekee itsestään täysin turhan, eikä osallistu koko hommaan. Luetaan ryhmässä joku hemmetin 5 sivun aihe ja toisella, kolmannella ja neljännellä ryhmällä on sama. Lopuilla on joku muu. Tästä aiheesta otetaan jotain sanoja post-it lapuille ja lopuksi kasataan laput yhteen. Näistä samansuuntaisista sanoista kehitetään 5 kysymystä, johon jokainen googlettaa kilpaa jotain ratkaisua lähteineen. Tähän annetaan pari päivää aikaa. Se joka kerkee ensin googlettaa on voittaja ja pääsee koko paskassa kaikista helpoiten ja homma on hoidettu alle puolessa tuntia. Jos taas jäi viime tinkaan, niin samoja aiheita ei saa käyttää ja joudut keksimään vaikka ja mitä hakusanoja ja hommaan menee helposti 4-5h. Tämän jälkeen väsätään 12min powerpointesitystä näistä vastauksista ja ratkaisuista. Näistä on sitten esitystä seuraavat 2 päivää ja eipä hirveästi jaksa seurata sekä kuten aikaisemmin sanoin, niin 4 ryhmää tekee samasta aloitusaiheesta, eli käytännössä 3 ryhmää jauhaa samaa paskaa hieman eri muodossa mitä itse teit. Kyseisillä kursseilla ei opi oikeastaan yhtään mitään, ehkä juuri sen mitä itse googletit, mutta tässäkin on se, että kun googletat sitä paskaa sen 4h, niin kun saat jonkun vastauksen, niin olet tyytyväinen, että voit lopettaa ja mennä nukkumaan perehtymättä siihen mikä se lopullinen vastaus edes oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi ujostella esiintymistä? Ettekö ole jo ala-asteella esiintyneet luokan edessä? Eikä senkään pitäisi olla mikään juttu, koska harrastuksissa vasta joutuukin olemaan ihmisten edessä koko ajan.

öö. ei meidän aikana koulussa paljon esiinnytty. Ja missä ihmeen harrastuksissa muka joutuu esiintyyn?

Vierailija
84/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin helmikuun alussa. Mun esitystä oli katsomassa opettaja ja mun puoliso. Puoliso halusi tulla katsomaan ihan vain kannatuksen vuoksi. Ei siis tarvinnut pahemmin pingottaa asiaa

Vierailija
85/105 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minun tarinani,voin todella huonosti kirjoittaessani tätä. Olen aina ollut paha jännittäjä tyyppi,olen traumatisoitunut esitelmien pitämisestä. Minut pakotettiin tässä hiljattain sh koulussa pitämään esitelmä,vaikka kerroin opettajalle todella pahasta esiintymis kammosta ja anelin armoa. Lääkkeet ei valitettavasti auttaneet minun kohdalla. En pelkää sosiaalisia tilanteita,keskustella ihmisten kanssa tai pitää raporttia,mutta esiintyminen,huomion keskipisteenä oleminen,se hiljaisuus,vain sinä ja sinun ääni,sinun tekemä esitelmä. Menin luokan eteen jalat täristen, huokailin kun en saanut happea,sydän hakkasi,maailma pyöri,silloin tiesin että tässä ei käy hyvin. Meni pitkään ennen kuin pystyin avaamaan suuni, aloin lukemaan,ääni värisi niin paljon etten voinut enää puhua lainkaan, siinä vain olin hiljaa käsi kasvoilla, en vaan kyennyt, suusta ei tullut mitään. Opettaja totesi voit mennä paikallesi, pidät esitelmän joku toinen päivä ja tuli taluttamaan minut omalle paikalle ja kysyi onko huono olo. Koulukaverit naureskelivat käytävällä tunnin jälkeen "olis varmaan kantsinu miettii ennenku haki tänne" Lopetin koulun kokonaan,koska siitä alkoi minun kiusaaminen. Semmoinen vaikutus esitelmällä minun elämääni oli. Itsetuntoni romuttui täysin.

Vierailija
86/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintyessä pitää keskittää huomio kuulijoihin, ei itseensä.

Kun on opetellut tai kirjoittanut kaiken valmiiksi, voi tyynin mielin katsoa yleisöä, etsiä sieltä "kiinnostuneen näköiset silmät" ja aloittaa. Ei se sen kummempaa ole. Yleisöstä nimittäin näkee, jääkö joku asia askarruttamaan tai tarvitaanko lisähuomautus asiasta, joka selventää ja tarkentaa juttua jne.

Jos keskittyy omiin tuntemuksiin, jännitys kohoaa aina vain suuremmaksi, eli sitä ei tietenkään missään tapauksessa pidä tehdä, eikä valvoa öitä eikä pelätä pahinta. Aina pitää ajatella kuten minäkin naisena synnytykseen mennessä "Miljoonat ovat tästä selvinneet, miksi minä en selviäisi.". Jännitys myös tarttuu toisesta toiseen, joskus on mahdollista pyytää päästä esittämään työ ensimmäisenä, sittenhän se on ohi. Varsinkin ensimmäisellä kerralla jos on tottumaton, saattaa olla hyväkin harjoitella näin.

Vierailija
87/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin AMK:iin hakematta oppariesityksen takia yli 10 vuoden ajan ja ajattelin, että en ikinä pysty siihen. Joku sai minut kuitenkin hakemaan kouluun 36 vuotiaana ja koulussa nyt ollaan. Muistan ehkä ajatelleeni, että tässä on vain tämä elämä aikaa kehittyä tms.

Ensimmäisen päivän itsensä esittelyyn ryhmäläisille meinasin oikeasti pökertyä enkä muista mitä itse puhuin, saati toisten esittelyistä mitään. Nopeasti selvisi, että liki kaikkiin kursseihin kuului joku esitelmän pito. Opiskelen monimuotona joten monet esitelmät on zoomissa, se helpottaa vaikka jännittää sekin. Yhdellä kurssilla tuli eteen auditoriossa ryhmän kanssa pidettävä esitelmä. Sitä varten hommasin propralit, ja niiden voimalla selvisin ja uskon selviäväni aikanaan myös opparista. Syke ei pääse nousemaan taivaisiin vaikka jännitys jää, mutta fyysiset oireet ei näin tule niin pintaan ja se rauhoittaa henkistäkin paniikkia. 

itsellä jännitys liittyy myös häpeään äänestäni joka on naiseksi matala ja ilmeisesti jotenkin outo muutenkin, koska saan siitä aika ajoin kuulla kommenttia. Esitelmää pitäessäni kuulen vain oman ääneni ja tiedän että kaikki muutkin ja voivat oikein keskittyä sen omituisuuteen.

Vierailija
88/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nolaa itsensä riittävän monta kertaa, ei sitä enää ajattele tai välitä, mitä muut ajattelevat.

Vierailija
89/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen juuri opinnäytetyötä eikä sitä kyllä kenellekään joudu esittämään! 

Vierailija
90/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa se oppimiskokemuksena kun sitä taitoa tarvitaan. Työelämässä pääsee sitten esittämään slideja kunnolla.

Vierailija
91/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista AMK-ajoista on jo aikaa 20 v., mut muistan et opinnäytetyön esittäminen jännitti ihan törkeän paljon etukäteen. Mut sitten kun esityksen aika tuli ja opet ja opiskelijat olivat yleisönä ja itse auditoriossa puhujana, niin tilanne olikin tosi helppo. Olin tehnyt hartaasti ja perusteellisesti töitä ja olin oman opparini asiantuntija. Esim. kysymyksiin oli helppo vastata, kun aiheen osasi etu- ja takaperin.  

Vierailija
92/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen mennessä kun se esitys on ajankohtainen niin olet jo saanut hurjasti harjoitusta ja rohkaistunut. 

Vierailija
93/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt sentään mikään yliopisto ole!

Niin, yliopistoissa ei joudu esittämään opinnäytettään kuin vasta väitöstilaisuudessa.

Vierailija
94/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan varma tieto, ettei yliopistossa joudu esittämään farmaseutin tutkinnon päättötyötä? 

Vierailija
95/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt sentään mikään yliopisto ole!

Amk tutkinto on yliopistotutkinto myös. Yamk taas vastaa yliopistotutkintoa.

Vierailija
96/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen juuri opinnäytetyötä eikä sitä kyllä kenellekään joudu esittämään! 

Insinööritutkintoon kuului seurata todistetusti kolme opinnäyte-esitelmää.  Samoin oma pakollinen opinnäyte-esitelmä ja opinnäytteestä kirjoittaa kypsyysnäyte käsin. Se muuten tarkistettiin mahdollisten kielioppivirheiden takia.

Vierailija
97/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa noista englannin ja ruotsin suullisesta osuudesta? Pitääkö lukea paperilta jotain / Opetella ulkoa / Spontaania keskustelua vai mitä ihmettä? Alkoi jo nyt ihan huippaamaan ........

Noihin kuuluu kirjallinenkoe kieliopista ja kirjoittamisesta esim. Esitelmä jostain omasta alasta kirjallinen ja suullinenkoe keskustelusta ja kuullun ymmärtämisestä kyseisellä kielellä. Jos on lukion käynyt niin selviää helposti ja vaikkei olekkaan niin selviää jos viitsii vähän opiskella.

Vierailija
98/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitys? Ei ainakaan Haaga-Heliassa mitään esitystä ollut. 

Vierailija
99/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä luokissa opintojen aikana oleviin tehtäviin ja esiintymisiin ryhmänä power point esitys niin suurinta osaa se ei kiinnosta kuuntelevat läsnäolo pakon takia.

Vierailija
100/105 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit selvitä työelämässä? Joudut sielläkin esittelemään ajatuksiasi, ideoitasi ja työsi tuloksia. Tai kohtaamaan asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän