Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylityö -ja vuoronvaihtokielto

Vierailija
05.02.2018 |

Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?

Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??

Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?

Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).

Kommentit (457)

Vierailija
21/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhden työntekijän sairastuminen on katastrofi niin pitää selvästi palkata lisää työntekijöitä...

Vierailija
22/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, se on esimiehen ja ylemmän tason vastuulla hoitaa tarpeeksi miehitystä myös yllättävienkin sairastapausten ajaksi, ei tavan työntekijän kuulu siitä huolehtia ikinä missään. Jos ei onnistu tulkoot esimies hoitamaan sijaisuuden tai keksimään jonkin muun ratkaisun. Esimiehellä on esimiehen vastuu, työntekijällä työntekijän vastuu.

Kusette omiin muroihinne tosiaan jos ette tätä tajua ja toimitte kieltoa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin esimiehet hoitanut kyseiset vuorot. Kuulumme eri liittoon, kun meidän työntekijät.

Vierailija
24/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirma.

Vierailija
25/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhden työntekijän sairastuminen on katastrofi niin pitää selvästi palkata lisää työntekijöitä...

Tämän takia pienistä yksiköistä luovutaan.

Vierailija
26/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. tövuorossa meillä ollaan yksin. Olisi katastrofi jos sitä yhtä yökköä ei olisi.

Joskus ihmiset sairastuu nopeesti ja se tarve sijaiselle on kova.

Nyt kun illasta ei voi jäädä ylitöihin tekemään sitä yötä (vuoronvaihto ja ylityö) niin miten se homma hoidetaan kun pomo ei ole työpuhelimen äärellä klo 19 lauantai-iltana. Sitä minä kysyn. Kertokaa toki.

Vierailija
27/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sen kiellon pointti just onkin, että ylempi johtokin näkisi, kuinka kusessa ne on siinä vaiheessa kun työntekijät lakkaa jatkuvasti joustamasta. Yritetään osoittaa, että jos te ette jousta sopimuksissa, työntekijöidenkään ei jatkuvasti tarvitse joustaa töissään. Ei ole työntekijöiden asia hommata sijaisia! Toki en esim. leikkausta lopettaisi kesken, mutta seuraavana päivänä sitten lähtee aikaisemmin pois, niin ettei ylityötunteja tule. 

Vierailija
28/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei potilasturvallisuus voi olla työntekijän joustamisesta kiinni, luki superin sivuilla ja tähän kiteytyy mielestäni kaikki oleellinen.

Ne ketkä ei tätä noudata ei mielestäni ole oikeutettuja myöskään mahdollisiin etuihin mitä tämä tuo tullessaan.

Näistä panikoimisista muuten näkyy selvästi se kuinka vastuu on sysätty työntekijöille ja näinhän sen ei kuuluisi mennä.

Ei normaali tilanteessakaan voi olla esim. Yövuoro suunniteltu sen varaan, että iltavuorolainen jää automaattisesti yöhön, jos yökkö ei tule. Varalla olijat pitäisi merkitä työvuoro listaan erikseen ja siitäkin pitäisi saada korvaus.

Vierailija
29/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallaolokorvaus tosiaan on tessissä.

Ja liiton sivulla lukee myös, että jos on työsopimuksessa lupautunut varallaoloon, niin silloin ylityöstä ei voi kieltäytyä.

Vierailija
30/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. tövuorossa meillä ollaan yksin. Olisi katastrofi jos sitä yhtä yökköä ei olisi.

Nyt kun illasta ei voi jäädä ylitöihin tekemään sitä yötä (vuoronvaihto ja ylityö) niin miten se homma hoidetaan kun pomo ei ole työpuhelimen äärellä klo 19 lauantai-iltana. Sitä minä kysyn. Kertokaa toki.

Tilaaja osapuoli on tilannut lisävarallaolon, joka hoidetaan esimies voimin, joten meillä on velvollisuus vastata puhelimeen 24/7 ettei ketään jää vailla hoitoa.

Vierailija
31/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja liiton sivulla lukee myös, että jos on työsopimuksessa lupautunut varallaoloon, niin silloin ylityöstä ei voi kieltäytyä.

Voi, jos ei ole kyse hätätyöstä.

Vierailija
32/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä pomotkin on tehyläisiä, eli ei ne mitään paikkaile.

Ylempiin toimihenkilöihin sovelletaan eri sopimusta.

Vierailija
33/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka teillä on hommannut yleensä sijaiset? Varmaan nyt se esimies pitää sen puhelimesa lähettyvillä.

Vierailija
34/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos ei ole kyse hätätyöstä.

Ok

Tämä on se lainaus Jhl-sivulta

"

Olen työsopimuksella sopinut varallaolosta. Mitä tapahtuu, jos minut kutsutaan töihin varallaolosta? Voinko kieltäytyä?

Työntekijä on antanut suostumuksen myös mahdolliseen varallaolon aikana syntyvään lisä- ja ylityöhön sopiessaan varallaolosta työsopimuksessaan. Tästä syystä, varallaolon aikana syntyvästä ylityöstä ei voi kieltäytyä.

Ota yhteyttä omaan luottamusmieheesi, jos ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työpaikallasi käytetään varallaoloa tavanomaista enemmän ja siitä syystä ylityömäärät lisääntyvät."

Vierailija
35/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noiden ohjeiden tarkoitus on juurikin tuoda näkyväksi kaikki se jousto, jonka jäsenistö päivittäin tekee. Ilman niitä ei tää systeemi vaan pyöri ja siitä on saatava korvaus!

Tällainen AY-toiminta onkin mielestäni järkevää, ei mikään firma, laitos tai virasto voi jatkuvasti pyöriä vain työntekijöiden hyvällä tahdolla.

T. Kokoomusta äänestävä aktiivimallin kannattaja

Vierailija
36/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka teillä on hommannut yleensä sijaiset? Varmaan nyt se esimies pitää sen puhelimesa lähettyvillä.

Esimies klo 8-16 välisenä aikana arkisin. Muina aikoina se, kuka sattuu puhelimeen vastaamaan ja sairaslomailmoituksen saamaan. Sijaisia ei useinkaan saa ainakaan lyhyellä varoitusajalla, joten yleensä henkilökunnan on pakko joustaa ja jonkun jäätävä toiseen vuoroon peräjälkeen, tai tulla seuraavana päivänä vapaapäivältä töihin tms.

Niin en tiedä miten asia sitten hoidetaan jatkossa ... tosiaan yöksi ei voi yksin jättää ..

ehkä se esimies nyt tosiaan lakon aikana ainakin on puhelimen ääressä

Vierailija
37/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??

Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?

Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).

Eroa liitosta. Ei ole mikään pakko olla liittojen pelinappulana.

Vierailija
38/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa liitosta. Ei ole mikään pakko olla liittojen pelinappulana.

No en varmaan eroa! Toivottavasti liitot saa pyyntönsä läpi!

Vierailija
39/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi yökköä. Helppoa. Mutta kun säästetään ja revitään selkänahasta niin pitkään kuin joustetaan.

Vierailija
40/457 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies klo 8-16 välisenä aikana arkisin. Muina aikoina se, kuka sattuu puhelimeen vastaamaan ja sairaslomailmoituksen saamaan. Sijaisia ei useinkaan saa ainakaan lyhyellä varoitusajalla, joten yleensä henkilökunnan on pakko joustaa ja jonkun jäätävä toiseen vuoroon peräjälkeen, tai tulla seuraavana päivänä vapaapäivältä töihin tms.

Niin en tiedä miten asia sitten hoidetaan jatkossa ... tosiaan yöksi ei voi yksin jättää ..

ehkä se esimies nyt tosiaan lakon aikana ainakin on puhelimen ääressä

Tämähän ei mene minkään lain mukaan oikein. Esimieheltä pitää saada tarkat ohjeet keneen ollaan yhteydessä, jos häneen ei saada yhteyttä ja heidän ongelma on saada sinne joku.

Ja EI, ei todellakaan ole pakko joustaa vaan työt tehdään työvuoro listan mukaan jos ei varallaoloa ole sovittu.

Miksi kukaan ei ota asioista selvää vaan joustetaan ja joustetaan niin ettei alalle saada ikinä tarpeeksi työvoimaa.

Käytännössä tietenkään ei asiakkaita saa jättää yksin, mutta se että mukisematta jäädään aina tekemään tuplavuoroja ei ole kenenkään etu.